[MOC] Duży dźwig 8x8x6
: 2013-01-12, 04:29
Witam wszystkich. Dziś chciałbym przedstawić swoją wersję dźwigu. Tak naprawdę rozpoczynając budowę niewiedziałem co buduje. Założyłem sobie zbudować pojazd z napędem na 8 kół z Unimoga i skrzynią biegów. Potem żeby nie był taki goły dobudowałem wieżę i bom a na końcu kabine.
Dane techniczne:
Długość – 74 cm
Szerokość – 22 cm
Wysokość – 30 cm
Waga – 5,2 kg
Wysokość bomu – 79-134 cm
Udźwig z obrotem na wysuniętym bomie – 260 g.
Udźwig z obrotem na schowanym bomie – 950 g.
Średnica kół – 94,3
Funkcje:
Napęd na 8 kół – 1 silnik XL
Skręt – 6 kół o zmiennym kącie – 1 silnik M
Skrzynia biegów – 1 silnik M
Podpory – 4 mini siłowniki śrubowe – 1 silnik M
Obrót – 1 silnik M
Podnoszenie – 8 siłowników śrubowych – 2 silniki XL
Wysuw – 1 silnik M
Wyciągarka – 1 silnik M
3 pakiety baterii
5 wież IR
Napęd
Za napęd ośmiu kół odpowiada jeden silnik XL z którego napęd idzie do skrzyni biegów usytuowanej na środku pojazdu. Dalej rozprowadzany jest za pomocą ślimaków na 4 dyferencjały a te z kolei na zwolnice.
Skrzynia biegów
Biegi są dwa i przełącza je pierścień do zmiany biegów. Pierwszy bieg zmniejsza prędkość na wyjściu o połowę, drugi potraja ją. Biegi przełączane są za pomocą silnika M i usprzęglone.
Skręt
Skrętne są 3 osie. Pierwsza skręca najwięcej, druga i czwarta mniej ale w przeciwnych kierunkach. Każda skrętna oś ma listwe zębatą (13) oraz wspomagający liftarm (13). Za skręt odpowiada 1 silnik M który poprzez sprzęgło a potem ślimak dobrze radzi sobie ze skrętem jednocześnie zabezpieczając wszystkie zębatki.
Podpory
Jeden silnik M rozprowadza napęd na 4 mini siłowniki śrubowe. Silnik jest umieszczony z tyłu pojazdu więc na przód z powodu odległości postanowiłem poprowadzić dwie równoległe osie aby zminimalizować ich skręcanie. Po obu stronach założyłem sprzęgła aby nie dochodziło do desynchronizacji siłowników oraz bezpiecznie je przyspieszyłem z tego samego powodu. Podpory po schowaniu mieszczą się w gabarycie pojazdu a po rozłożeniu maksymalnie wychodzą na boki i w dół.
Obrót
Za obrót wieży odpowiada 1 silnik M ale nie napędza on obrotnicy tylko koło pasowe z oponą. Koło to jest wysunięte przed obrotnice w celu odciążenia jej a dodatkowo nieznacznie podnosi całość. Podczas obrotu większy ciężar proporcjonalnie zwiększa nacisk na to koło przez co działa to dobrze z obciążeniem i bez. Przed rozerwaniem obrotnicy chronią dwa liftarmy opinające ją z obu stron. Testując podnoszenie ciężaru 2 kg. wzmocniona obrotnica dobrze dała sobie radę. Oczywiście przy ciężarze 2 kg. mechanizm obrotu był zbyt słaby więc na filmie użyłem optymalnej wagi.
Podnoszenie
Podnoszenie to w zasadzie jeden duży kompaktowy siłownik w którego skład wchodzi 8 siłowników śrubowych i 2 silniki XL. Siłownik jest w pewnym sensie uniwersalny ponieważ łączy wieżę i bom jedynie dwoma axlami i może być użyty niezależnie także do innych dużych konstrukcji. Zakres pracy wynosi 10 otworów i ma dość dużą siłę. Niestety posiadam tylko stare siłowniki które ciężko chodzą przez co całość dużo traci. Z tego też powodu nie mierzyłem jego siły jako nie dość wiarygodną. Z powodu słabości moich siłowników oraz dla balastu zasilanie jest z dwóch pakietów baterii. Dodatkowo dla łatwiejszego startu zabudowane są 4 amortyzatory z Unimoga.
Wysuw
Bom składa się z 3 sekcji i rozsuwa się korzystając z linki. Napędzany jest przez 1 silnik M. Listwę zębatą napędza bezpośrednio zębatka z16 co wymusiło podwójne doprowadzenie napędu z powodu dużego naprężenia na osi. Tym razem siła wysuwu i jego prędkość zostały dobrane tak by zatrzymać silnik gdy dojdzie do końca (nie ma sprzęgła). Przed całkowitym rozsunięciem zabezpiecza podwójna blokada korzystająca z dwóch legowych gumek. Na wysuniętym bomie maksymalny bezpieczny ciężar wynosi ok 260 g.
Wyciągarka
Wyciągarka jest najprostszym elementem dźwigu. Napędza ją 1 silnik M a przed niekontrolowanym opuszczaniem zabezpiecza ją ślimak. Zastosowanie zębatek z36 i z12 jest wystarczające by podnieść ciężar ok. 1 kg. i przemieścić go w inne miejsce. Zmiana kolejności tych zębatek dobrze radzi sobie z ciężarem 2 kg. Górnej granicy nie sprawdzałem bo i tak nie można by było się obrócić.
Całość oceniam dobrze. Tego typu konstrukcji jeszcze nie budowałem więc byłem ciekaw jak mi wyjdzie. Do wad zaliczyłbym powolną jazdę która nie pasuje do reszty.
Zapraszam do galerii oraz na film a także do komentowania.
Galeria
FILM
Więcej MOCy na moim kanale YouTube
Dane techniczne:
Długość – 74 cm
Szerokość – 22 cm
Wysokość – 30 cm
Waga – 5,2 kg
Wysokość bomu – 79-134 cm
Udźwig z obrotem na wysuniętym bomie – 260 g.
Udźwig z obrotem na schowanym bomie – 950 g.
Średnica kół – 94,3
Funkcje:
Napęd na 8 kół – 1 silnik XL
Skręt – 6 kół o zmiennym kącie – 1 silnik M
Skrzynia biegów – 1 silnik M
Podpory – 4 mini siłowniki śrubowe – 1 silnik M
Obrót – 1 silnik M
Podnoszenie – 8 siłowników śrubowych – 2 silniki XL
Wysuw – 1 silnik M
Wyciągarka – 1 silnik M
3 pakiety baterii
5 wież IR
Napęd
Za napęd ośmiu kół odpowiada jeden silnik XL z którego napęd idzie do skrzyni biegów usytuowanej na środku pojazdu. Dalej rozprowadzany jest za pomocą ślimaków na 4 dyferencjały a te z kolei na zwolnice.
Skrzynia biegów
Biegi są dwa i przełącza je pierścień do zmiany biegów. Pierwszy bieg zmniejsza prędkość na wyjściu o połowę, drugi potraja ją. Biegi przełączane są za pomocą silnika M i usprzęglone.
Skręt
Skrętne są 3 osie. Pierwsza skręca najwięcej, druga i czwarta mniej ale w przeciwnych kierunkach. Każda skrętna oś ma listwe zębatą (13) oraz wspomagający liftarm (13). Za skręt odpowiada 1 silnik M który poprzez sprzęgło a potem ślimak dobrze radzi sobie ze skrętem jednocześnie zabezpieczając wszystkie zębatki.
Podpory
Jeden silnik M rozprowadza napęd na 4 mini siłowniki śrubowe. Silnik jest umieszczony z tyłu pojazdu więc na przód z powodu odległości postanowiłem poprowadzić dwie równoległe osie aby zminimalizować ich skręcanie. Po obu stronach założyłem sprzęgła aby nie dochodziło do desynchronizacji siłowników oraz bezpiecznie je przyspieszyłem z tego samego powodu. Podpory po schowaniu mieszczą się w gabarycie pojazdu a po rozłożeniu maksymalnie wychodzą na boki i w dół.
Obrót
Za obrót wieży odpowiada 1 silnik M ale nie napędza on obrotnicy tylko koło pasowe z oponą. Koło to jest wysunięte przed obrotnice w celu odciążenia jej a dodatkowo nieznacznie podnosi całość. Podczas obrotu większy ciężar proporcjonalnie zwiększa nacisk na to koło przez co działa to dobrze z obciążeniem i bez. Przed rozerwaniem obrotnicy chronią dwa liftarmy opinające ją z obu stron. Testując podnoszenie ciężaru 2 kg. wzmocniona obrotnica dobrze dała sobie radę. Oczywiście przy ciężarze 2 kg. mechanizm obrotu był zbyt słaby więc na filmie użyłem optymalnej wagi.
Podnoszenie
Podnoszenie to w zasadzie jeden duży kompaktowy siłownik w którego skład wchodzi 8 siłowników śrubowych i 2 silniki XL. Siłownik jest w pewnym sensie uniwersalny ponieważ łączy wieżę i bom jedynie dwoma axlami i może być użyty niezależnie także do innych dużych konstrukcji. Zakres pracy wynosi 10 otworów i ma dość dużą siłę. Niestety posiadam tylko stare siłowniki które ciężko chodzą przez co całość dużo traci. Z tego też powodu nie mierzyłem jego siły jako nie dość wiarygodną. Z powodu słabości moich siłowników oraz dla balastu zasilanie jest z dwóch pakietów baterii. Dodatkowo dla łatwiejszego startu zabudowane są 4 amortyzatory z Unimoga.
Wysuw
Bom składa się z 3 sekcji i rozsuwa się korzystając z linki. Napędzany jest przez 1 silnik M. Listwę zębatą napędza bezpośrednio zębatka z16 co wymusiło podwójne doprowadzenie napędu z powodu dużego naprężenia na osi. Tym razem siła wysuwu i jego prędkość zostały dobrane tak by zatrzymać silnik gdy dojdzie do końca (nie ma sprzęgła). Przed całkowitym rozsunięciem zabezpiecza podwójna blokada korzystająca z dwóch legowych gumek. Na wysuniętym bomie maksymalny bezpieczny ciężar wynosi ok 260 g.
Wyciągarka
Wyciągarka jest najprostszym elementem dźwigu. Napędza ją 1 silnik M a przed niekontrolowanym opuszczaniem zabezpiecza ją ślimak. Zastosowanie zębatek z36 i z12 jest wystarczające by podnieść ciężar ok. 1 kg. i przemieścić go w inne miejsce. Zmiana kolejności tych zębatek dobrze radzi sobie z ciężarem 2 kg. Górnej granicy nie sprawdzałem bo i tak nie można by było się obrócić.
Całość oceniam dobrze. Tego typu konstrukcji jeszcze nie budowałem więc byłem ciekaw jak mi wyjdzie. Do wad zaliczyłbym powolną jazdę która nie pasuje do reszty.
Zapraszam do galerii oraz na film a także do komentowania.
Galeria
FILM
Więcej MOCy na moim kanale YouTube