[MOC] Sennebogen 825 elektro na podwoziu szynowym
: 2013-01-22, 15:53
Witam,
Nadszedł w końcu czas na publikację mojego kolejnego MOC-a, któym jest:
Sennebogen 825 Elektro na podwoziu szynowym
GENEZA Powstania:
Model powstał w zasadzie w jednym celu - aby był nośnikiem 2-funkcyjnego chwytaka, który będzie zbudowany na bazie nowej mini-obrotnicy. Tak więc model był w planie od kiedy okazało się, że w 2012 roku wyjdzie zestaw 9391, który właśnie taką mini-obrotnicę zawiera.
Co prawda chwytak można zbudować na bazie standardowej obrotnicy (wystarczy przejrzeć niektóre galerie na BS), ale chwytak taki jest gabarytowo o wiele większy oraz masywniejszy.
Dodatkowe rzeczy jakie postanowiłem wbudować w ten model to niestandardowe podwozie - nie jest to podwozie gąsienicowe ani kołowe jakich było już wiele w różnego typu koparkach, jest to podwozie "szynowe", poruszające się tylko po 1 linii. Druga z dodatkowych rzeczy to kabina nowego typu poruszająca się w 2 płaszczyznach, w moich wcześniejszych modelach maszyn przeładunkowych była kabina, która tylko się podnosiła, tu zaś doszła jeszcze funkcja wysuwania kabiny do przodu.
Poniżej zdjęcie maszyny, na której mniej lub bardziej się wzorowałem:
Do budowy modelu zostały użyte:
- 3 x PF XL motor
- 7 x PF M motor
- 4 x PF IR receiver
- 2 x PF Battery Box
- 4 x PF linear actuator
- 4 x PF mini LA
- 1 x Standardowa obrotnica
- 1 x mini-obrotnica
Model jest w pełni zdalnie sterowany
OPIS FUNKCJI i KOMPONENTÓW:
1) Funkcje wysięgnika
Z doświadczenia wiedziałem, że do obsługi funkcji wysięgnika potrzeba będzie dużo mocy, dlatego zdecydowałem się użyć 2 x XL motor do obsługi 2 siłowników śrubowych podnoszących całe ramię oraz 1 x XL motor do obsługi kolejnych 2 siłowników śrubowych odpowiedzialnych za ruchy 2-go członu ramienia. Efekt w skali 1-5 oceniam na 4, co prawda wszystkie funkcje działają w miarę poprawnie, ale czuć, że siłowniki przy takim obciążeniu się męczą... Swoją drogą chciałbym, żeby w końcu LEGO wypuściło naprawdę mocne i o dużym zakresie działania siłowniki śrubowe, coś na wzór tych zbudowanych przez Jennifer Clark w modelu DEMAG AC50.
Poniżej kilka zdjęć pokazujących zakres pracy maszyny:
2. Chwytak
Jak już wspomniałem na wstępie, budowa chwytaka opiera się na nowej mini-obrotnicy. Funkcjami chwytaka sterują 2 silniczki w rozmiarze M. Nie lada wyzwaniem okazało się doprowadzenie po całej długości ramienia napędu od silniczków do chwytaka. Ostatecznie jak widać udało się i tak mamy: jeden silniczek steruje obrotem chwtaka, drugi zaś funkcją otwierania / zamykania chwytaka. Do tej ostatniej funkcji użyłem 2 mini-siłowniczków.
Mini-obrotnica do tego typu konstrukcji nadaje się znakomicie pod względem gabarytowym, jednak zabudowanie na niej jakiegoś kompaktyowego mechanizmu do obsługi 2 funkcji to już nie lada problem...
3. Kabina
We wcześniejszych moich modelach maszyn przeładunkowych jeśli była kabina podnoszona to tylko w 1 kierunku, dlatego w tym modelu postanowiłem wbudować bardziej skomplikowane rozwiązanie, a mianowicie kabinę zbudowaną na wzór kabiny model D300, poniżej przykładowe zdjęcie maszyny z takim właśnie mechanizmem:
Kabina ta może się podnosić / opuszczać w pionie oraz wysywać lub chować w poziomie. Odwzorowanie tego mechanizmu w LEGO okazało się trudne, ponieważ był problem z doprowadzeniem napędu do mini-siłowniczka poruszającego 2-gim członem tego mechanizmu. Po wielu próbach sukces został osiągnięty - mechanizm wygląda kompaktowo, estetycznie i działa bez zarzutów. Za ruchy kabiny odpowiedzialne są 2 silniczki Medium oraz 2 mini-siłowniczki
Funkcje 1-3 zasilane są z 1 batery box'a zamontowanego w tylnej części nadwozia
4) Obrót nadwozia
Tu nie ma większej filozofii - obrót realizowany jest przez silnik medium z odpowiednim przełożeniem na zewnętrzną zębatkę obrotnicy. W nadwoziu na obwodzie obrotnicy zostały zamontowane koła pasowe mające na celu odebranie obciążenia z obrotnicy.
5. Jazda
W modelu postanowiłem zbudować nietypowe podwozie, a mianowicie takie odwzorowujące podwozie przystosowane do poruszania się po szynach, a co za tym idzie model może poruszać się tylko w linii prostej, nie ma możlowości manewrowania maszyną na boki.
Rola kół szynowych przypadła 4 kołom pasowym. Za ruch każdych 2 kół jeżdzących po jednej szynie odpowiada 1 silnik Medium.
Za zasilanie funkcji 4-5 odpowiedzialny jest battery box zamontowany na podwoziu.
PODSUMOWANIE
Modej uważam za udany, wszystko działa tak jak założyłem.
To co w modelu mi się nie podoba - nie jest tak bawialny jak bym sobie tego życzył, tzn. ze względu na masę i rozmiary ramię pracuje nieco topornie. Dodatkowo jak widać na filmie obrót łyżki nie działa zbyt płynnie i nie jest to chyba tylko wina zbyt małego przełożenia. Jak rózwnież widać na filmie ramię nieco się kołysze przy obrocie - jest to niestety konsekwencją dużego odchudzenia masy całego ramienia.
To chyba moja ostatnia tego typu konstrukcja, bo chyba wszytskie ispiracje już wykorzystałem.
Galeria na Brickshelf'ie
FILM
Nadszedł w końcu czas na publikację mojego kolejnego MOC-a, któym jest:
Sennebogen 825 Elektro na podwoziu szynowym
GENEZA Powstania:
Model powstał w zasadzie w jednym celu - aby był nośnikiem 2-funkcyjnego chwytaka, który będzie zbudowany na bazie nowej mini-obrotnicy. Tak więc model był w planie od kiedy okazało się, że w 2012 roku wyjdzie zestaw 9391, który właśnie taką mini-obrotnicę zawiera.
Co prawda chwytak można zbudować na bazie standardowej obrotnicy (wystarczy przejrzeć niektóre galerie na BS), ale chwytak taki jest gabarytowo o wiele większy oraz masywniejszy.
Dodatkowe rzeczy jakie postanowiłem wbudować w ten model to niestandardowe podwozie - nie jest to podwozie gąsienicowe ani kołowe jakich było już wiele w różnego typu koparkach, jest to podwozie "szynowe", poruszające się tylko po 1 linii. Druga z dodatkowych rzeczy to kabina nowego typu poruszająca się w 2 płaszczyznach, w moich wcześniejszych modelach maszyn przeładunkowych była kabina, która tylko się podnosiła, tu zaś doszła jeszcze funkcja wysuwania kabiny do przodu.
Poniżej zdjęcie maszyny, na której mniej lub bardziej się wzorowałem:
Do budowy modelu zostały użyte:
- 3 x PF XL motor
- 7 x PF M motor
- 4 x PF IR receiver
- 2 x PF Battery Box
- 4 x PF linear actuator
- 4 x PF mini LA
- 1 x Standardowa obrotnica
- 1 x mini-obrotnica
Model jest w pełni zdalnie sterowany
OPIS FUNKCJI i KOMPONENTÓW:
1) Funkcje wysięgnika
Z doświadczenia wiedziałem, że do obsługi funkcji wysięgnika potrzeba będzie dużo mocy, dlatego zdecydowałem się użyć 2 x XL motor do obsługi 2 siłowników śrubowych podnoszących całe ramię oraz 1 x XL motor do obsługi kolejnych 2 siłowników śrubowych odpowiedzialnych za ruchy 2-go członu ramienia. Efekt w skali 1-5 oceniam na 4, co prawda wszystkie funkcje działają w miarę poprawnie, ale czuć, że siłowniki przy takim obciążeniu się męczą... Swoją drogą chciałbym, żeby w końcu LEGO wypuściło naprawdę mocne i o dużym zakresie działania siłowniki śrubowe, coś na wzór tych zbudowanych przez Jennifer Clark w modelu DEMAG AC50.
Poniżej kilka zdjęć pokazujących zakres pracy maszyny:
2. Chwytak
Jak już wspomniałem na wstępie, budowa chwytaka opiera się na nowej mini-obrotnicy. Funkcjami chwytaka sterują 2 silniczki w rozmiarze M. Nie lada wyzwaniem okazało się doprowadzenie po całej długości ramienia napędu od silniczków do chwytaka. Ostatecznie jak widać udało się i tak mamy: jeden silniczek steruje obrotem chwtaka, drugi zaś funkcją otwierania / zamykania chwytaka. Do tej ostatniej funkcji użyłem 2 mini-siłowniczków.
Mini-obrotnica do tego typu konstrukcji nadaje się znakomicie pod względem gabarytowym, jednak zabudowanie na niej jakiegoś kompaktyowego mechanizmu do obsługi 2 funkcji to już nie lada problem...
3. Kabina
We wcześniejszych moich modelach maszyn przeładunkowych jeśli była kabina podnoszona to tylko w 1 kierunku, dlatego w tym modelu postanowiłem wbudować bardziej skomplikowane rozwiązanie, a mianowicie kabinę zbudowaną na wzór kabiny model D300, poniżej przykładowe zdjęcie maszyny z takim właśnie mechanizmem:
Kabina ta może się podnosić / opuszczać w pionie oraz wysywać lub chować w poziomie. Odwzorowanie tego mechanizmu w LEGO okazało się trudne, ponieważ był problem z doprowadzeniem napędu do mini-siłowniczka poruszającego 2-gim członem tego mechanizmu. Po wielu próbach sukces został osiągnięty - mechanizm wygląda kompaktowo, estetycznie i działa bez zarzutów. Za ruchy kabiny odpowiedzialne są 2 silniczki Medium oraz 2 mini-siłowniczki
Funkcje 1-3 zasilane są z 1 batery box'a zamontowanego w tylnej części nadwozia
4) Obrót nadwozia
Tu nie ma większej filozofii - obrót realizowany jest przez silnik medium z odpowiednim przełożeniem na zewnętrzną zębatkę obrotnicy. W nadwoziu na obwodzie obrotnicy zostały zamontowane koła pasowe mające na celu odebranie obciążenia z obrotnicy.
5. Jazda
W modelu postanowiłem zbudować nietypowe podwozie, a mianowicie takie odwzorowujące podwozie przystosowane do poruszania się po szynach, a co za tym idzie model może poruszać się tylko w linii prostej, nie ma możlowości manewrowania maszyną na boki.
Rola kół szynowych przypadła 4 kołom pasowym. Za ruch każdych 2 kół jeżdzących po jednej szynie odpowiada 1 silnik Medium.
Za zasilanie funkcji 4-5 odpowiedzialny jest battery box zamontowany na podwoziu.
PODSUMOWANIE
Modej uważam za udany, wszystko działa tak jak założyłem.
To co w modelu mi się nie podoba - nie jest tak bawialny jak bym sobie tego życzył, tzn. ze względu na masę i rozmiary ramię pracuje nieco topornie. Dodatkowo jak widać na filmie obrót łyżki nie działa zbyt płynnie i nie jest to chyba tylko wina zbyt małego przełożenia. Jak rózwnież widać na filmie ramię nieco się kołysze przy obrocie - jest to niestety konsekwencją dużego odchudzenia masy całego ramienia.
To chyba moja ostatnia tego typu konstrukcja, bo chyba wszytskie ispiracje już wykorzystałem.
Galeria na Brickshelf'ie
FILM