Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Four tracker
Autor Wiadomość
solic 
Technic/Trains


Wiek: 45
Dołączył: 18 Lut 2008
Wpisy: 376
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2013-03-29, 12:48   [MOC] Four tracker



Taka bardziej ciekawostka niż pełnoprawny MOC. Wrzucam, bo może kogoś zainteresują zastosowane rozwiązania albo całość zainspiruje do zbudowania czegoś na podobny temat.

Zewnętrznie nie ma się nad czym rozpisywać - zwykły jeżdżący naleśnik. Chodziło o prostotę formy, poza tym trudno o nagromadzenie detali przy większości powierzchni pokrytych gąsienicami.

To, na co chciałbym zwrócić uwagę to napęd. Trzy silniki napędzają cztery gąsienice. Dwie zewnętrzne gąsienice są podpięte bezpośrednio do silników (z przełożeniem 5,4:1). Wewnętrzne gąsienice są napędzane przez mechanizmy różnicowe. Każdy dyferencjał różnicuje napęd pochodzący z silnika napędzającego zewnętrzną gąsienicę oraz pochodzący od trzeciego silnika środkowego. Opis może jest dość zawiły, dlatego prościej będzie popatrzeć na schemat:



W zależności od tego który silnik jest włączony i w jakim kierunku, poszczególne gąsienice mogą być napędzane, napędzane z połową prędkości lub być zatrzymane.
Możliwe jest kilka trybów jazdy (a także kilka trybów, które do sensownej jazdy się nie nadają), starałem się je ująć na poniższym schemacie:



Z praktycznego punktu widzenia taki napęd sprawuje się... średnio. Główną cechą jest to, że można skręcać z różnym promieniem skrętu. Większy promień będzie gdy jedna gąsienica kręci się z pełną prędkością, jedna z połową a pozostałe dwie stoją, natomiast mniejszy promień skrętu uzyskamy przy dwóch gąsienicach napędzanych z pełną prędkością, jedną z połową prędkości i jedną zatrzymaną.
No i zawracanie w miejscu jest dość eleganckie, gdy obie zewnętrzne gąsienice kręcą się z pełną prędkością, a wewnętrzne z połową prędkości.

Kilka zdjęć, reszta będzie tutaj: http://www.brickshelf.com...ry.cgi?f=525494






I film:


Dziękuję za uwagę.
_________________
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
Ostatnio zmieniony przez solic 2013-03-29, 14:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Jetboy
[Usunięty]

Wysłany: 2013-03-29, 13:12   

Trochę bez sensu, ale ciekawe.
Edit: chociaż w sumie mechanizm można rozsunąć wsadzić doś pomiędzy gasienice i mieć dużą platformę, zdolną ponieść całkiem spory ciężar.
Ostatnio zmieniony przez Jetboy 2013-03-29, 13:18, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
blizzard 


Wiek: 31
Dołączył: 04 Paź 2011
Wpisy: 820
Skąd: Poznań
Wysłany: 2013-03-29, 13:13   

Jeżdżący masażer stóp!
 
 
 
Nexus 7
[Usunięty]

Wysłany: 2013-03-29, 13:17   

Ciekawe. Stosuje sie gdzies w praktyce takie rozwiazanie?
 
 
 
solic 
Technic/Trains


Wiek: 45
Dołączył: 18 Lut 2008
Wpisy: 376
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2013-03-29, 17:17   

Masażer stóp... w sumie czemu nie:)

Prawdę mówiąc nie wiem czy w rzeczywistości takie coś istnieje... raczej nie. Jako pojazd załogowy byłoby to mało praktyczne.
Z rzeczywistych urządzeń to chyba najbliżej jest szlifierka taśmowa:)
_________________
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
 
 
 
piotrpki 

Wiek: 46
Dołączył: 11 Sty 2012
Wpisy: 54
Skąd: warszawa
Wysłany: 2013-03-29, 18:39   

Rewelacja!!!
Zawsze taki chciałem, nie żeby o napędzie ale tak miał wyglądać,
wejście ma mieć między dolną, a górną gąsienicą. W środku kabinę satelitarną
żeby mógł jeździć na obie strony .
 
 
 
Jantin 


Wiek: 29
Dołączył: 23 Sie 2006
Wpisy: 473
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-03-29, 21:19   


Takie tam skojarzenie :D
 
 
 
bonczyk85 
58kyzcnob


Wiek: 35
Dołączył: 26 Mar 2012
Wpisy: 289
Skąd: Wyszków/Warszawa
Wysłany: 2013-03-29, 21:41   

Jantin napisał/a:
Obrazek
Takie tam skojarzenie :D

Pomyślałem dokładnie o tym samym.
Dałoby się to podwozie jakoś zabudować?
_________________
My sets
Kolekcjonować czy budować... a może jedno i drugie...?
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 28
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 768
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2013-03-30, 12:31   

Eeee.., możesz mi wytłumaczyć jaki jest sens zatrzymywania środkowych albo zewnętrznych gąsienic, podczas kiedy druga para się kręci (a pojazd stoi w miejscu) ?
Mimo, że sporo tu trybów i jest pomysł, nie widzę żadnego sensownego zastosowania takiej konstrukcji gdziekolwiek.
 
 
 
solic 
Technic/Trains


Wiek: 45
Dołączył: 18 Lut 2008
Wpisy: 376
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2013-03-30, 12:41   

Kręcenie tylko zewnętrznymi gąsienicami podczas gdy wewnętrzne stoją nie ma sensu - masz rację. Ale są to tryby pracy, które da się uzyskać, natomiast nie ma konieczności ich stosowania. Zresztą na grafice przedstawiającej możliwe kombinacje poruszania gąsienicami zaznaczyłem, że te tryby są bezużyteczne.

Celem zasadniczym mechanizmu było uzyskanie napędzania wewnętrznych gąsienic z połową prędkości, co chyba przyznasz - przy skręcaniu pojazdem ma sens.
_________________
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
 
 
 
Żbik 
Administrator
Radość tworzenia :)


Wiek: 43
Dołączył: 06 Cze 2006
Wpisy: 2907
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2013-03-31, 16:30   

Ciekawy patent. Czyżby przymiarka do czegoś takiego:


? :)
_________________
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!" :)

ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
 
 
 
 
benny80 


Wiek: 41
Dołączył: 28 Cze 2004
Wpisy: 162
Skąd: Katowice
Wysłany: 2013-03-31, 17:05   

E no...
Mała modyfikacja, potem budowa jeszcze 3 takich i masz kontrakt z NASA, kiedy wznowią loty załogowe w kosmos. ;D



A na poważnie, to różny promień skrętu równie dobrze uzyskałbyś skrzynią biegów na każdej z gąsienic, wybierając różne przełożenia - zastosowałem to w mojej JgPanterze po tegorocznej przeróbce i działa bardzo sprawnie.

Oczywiście w celach doświadczalnych Twoja konstrukcja jest zaiste ciekawa i skomplikowana. No i nieźle hałasuje ;)
_________________
Pozdrawiam! B. ;)
______________
27.02.2009 AD
27.07.2011 AD
 
 
 
 
solic 
Technic/Trains


Wiek: 45
Dołączył: 18 Lut 2008
Wpisy: 376
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2013-03-31, 19:31   

Niewątpliwie można zabudować na takim podwoziu różne platformy, zwałowarki, czy cokolwiek innego. Tyle, że do cięższych zastosowań konieczne byłoby wzmocnienie całej konstrukcji. I punkty mocowania nadwozia w obecnej formie podwozia byłyby problematyczne.

Ten pojazd z SW ma chyba cztery osobne moduły dwugąsienicowe, chociaż mogę się mylić.

Dla mnie temat był typowo eksperymentalny i na razie nic wielkiego na gąsienicach nie planuję.

Benny, oczywiście redukcję prędkości można osiągnąć innymi sposobami, możliwe że bardziej skutecznymi. Mając już gotowy ten pojazd z obecnym mechanizmem, wymyśliłem wersję alternatywną, gdzie zamiast środkowego silnika napędowego wystarczyłoby zamontować blokadę osi pomiędzy dyferencjałami. Przy zablokowanej tej osi wewnętrzne gąsienice poruszałyby się wolniej, przy odblokowanej osi miałyby możliwość poruszania z pełną prędkością.
_________________
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
 
 
 
benny80 


Wiek: 41
Dołączył: 28 Cze 2004
Wpisy: 162
Skąd: Katowice
Wysłany: 2013-03-31, 19:43   

solic napisał/a:
(..)
Benny, oczywiście redukcję prędkości można osiągnąć innymi sposobami, możliwe że bardziej skutecznymi. Mając już gotowy ten pojazd z obecnym mechanizmem, wymyśliłem wersję alternatywną, gdzie zamiast środkowego silnika napędowego wystarczyłoby zamontować blokadę osi pomiędzy dyferencjałami. Przy zablokowanej tej osi wewnętrzne gąsienice poruszałyby się wolniej, przy odblokowanej osi miałyby możliwość poruszania z pełną prędkością.

Możesz też wstawić tam silnik, a wtedy prawe (przeciwne) obroty i na wyjściu całości masz wolną jazdę, stop masz średnie, lewe (zgodne) masz szybką jazdę.
Miałem taki patent w moim HS845 jeszcze w Kielcach do uzyskania różnych prędkości nawijania głównej liny.
Eot. ;)
_________________
Pozdrawiam! B. ;)
______________
27.02.2009 AD
27.07.2011 AD
 
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 45
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2013-03-31, 20:36   

Ciekawy napęd, a konstrukcja doskonała w swym działaniu. Przewraca się i jedzie dalej. Gdyby jeszcze gąsienice były gumowe i był nieco lżejszy to byłby idealny.
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,034 sekundy. Zapytań do SQL: 9