Strona 1 z 1

[MOC] Supercar OsCar

: 2013-04-08, 18:59
autor: ontek
Witam
Dawno nic nie publikowałem, ale tak to jest jak się zostaje szczęśliwym tatusiem :) Jako że przy półrocznym dziecku można tylko oglądać filmy z prostą fabułą, rozwiązywać proste krzyżówki i budować z lego, słowem wszystko co nie wymaga specjalnego skupienia się, toteż wybrałem ostatnią formę spędzania "wolnego" czasu i tak na cześć mojego syna powstał (przynajmniej w założeniu) czysto relaksacyjny MOC. Budowa z jednoczesną opieką nad synem trwała ponad 2 tygodnie :)

Przedstawiam zatem OsCara.

Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Technicznie:
Długość: 66s/54cm
Wysokość: 19s/16cm
Szerokość:29s/25cm
Masa: 2300 gram

2x PF XL motor
2x PF L-motor
1x PF Servo
2x PF IR
4x PF mini LA
1x PF LA
1x PF Battery Box

Funkcje:
Jazda do przodu i do tyłu (napęd 2x XL z przełożeniem 1:1),
Przednie koła skręcane (servo),
Podnoszone i opuszczane przednie światła (L-motor i 2x PF mini LA),
Otwierany dach i unoszony tylny spojler (L-motor, 2x PF mini LA i 1x LA),
oraz
Niezależne zawieszenie,
Otwierane drzwi,
ruchoma atrapa silnika.

Od dawna chciałem zbudować samochód sportowy, zresztą mój pierwszy moc prezentowany na tym forum to właśnie był supercar. Obecnie prezentowany model nie jest odwzorowaniem jakiegoś konkretnego samochodu, podobnie wykorzystane mechanizmy. Nie wiem czy wcześniej ktoś wykorzystał taką jak ja metodę podnoszenia świateł czy dachu i spojlera, niemniej jednak w tym przypadku są one mojego autorstwa, oczywiście sama konstrukcja dachu została podpatrzona z 8448.

Napęd:
Model napędzają 2 silniki XL podłączone do jednej wieży IR na jeden kanał. Początkowo z przełożeniem zwielokratniającym prędkość 1:1,66 testowany na samej ramie przy udźwigu paczki cukru model sprawdzał się znakomicie, jednak na ukończeniu budowy gdy model nabrał już sporo masy widać i słychać było że silniki się męczą (zwłaszcza przy ruszaniu) a samochód nie jest już tak szybki jak na początku. Zmiana przełożenia na 1:1 wyszła na korzyść, silniki pracują na wyższych obrotach, prędkość pozostała podobna jak przy przełożeniu 1:1,66, natomiast samochód znacznie sprawniej rusza. Skręt realizowany jest przez PF servo podpięte do drugiej wieży IR.
Obrazek Obrazek

Podnoszone światła:
Za podnoszenie i opuszczanie świateł odpowiada L-motor umieszczony pod atrapą silnika i dwa mini siłowniki. Sama konstrukcja jest banalna i chyba nie wymaga jakiegoś szczególnego komentarza.
Obrazek Obrazek

Podnoszony dach i spojler:
Jak pisałem wcześniej budowa dachu została oparta na rozwiązaniu z 8448. Mechanizmy wprowadzające w ruch dach i spojler napędzane są przez L-motor. Dach podnosi LA wykręcany z redukcją 1,6:1 a spojler podnoszą dwa mini LA wykręcane z redukcją 3:1. Schemat na obrazku poniżej. Koncepcja całego samochodu powstawała razem z nim, toteż początkowo miało nie być dachu ani spojlera, potem zrobiłem podnoszony dach a na końcu doszedł jeszcze spojler, który ostatecznie został również zmotoryzowany. Podnoszenie dachu jednocześnie powoduje podnoszenie spojlera.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Zawieszenie:
Oparte na nowych zwrotnicach i elementach z 42000 włącznie z kołami. Miałem problem z uzyskaniem wystarczającej twartości amortyzatorów, problem został rozwiązany poprzez odpowiednią konstrukcję wahaczy.
Obrazek

Obrazek

Design:
Mojego autorstwa, zapewne ktoś na pewno dopatrzy się jakiegoś podobieństwa do istniejących samochodów. Kolorystyka wynikła z moich zasobów klockowych.

Na koniec jeszcze film:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Bh-0ot-iS1g[/youtube]

oraz galeria

Zapraszam do dyskusji.

: 2013-04-08, 19:15
autor: 3dom
Fajnie wygląda biała tapicerka ale myślę, że na znacznie mniejszych zdjęciach wyglądałaby równie korzystnie.

: 2013-04-08, 19:31
autor: ontek
3dom pisze:myślę, że na znacznie mniejszych zdjęciach wyglądałaby równie korzystnie
Zdjęcia ważą od 300 do 600 kb, chyba to nie jest obecnie dużo, tym bardziej że sporo ludzi ma monitory z nominalną rozdzielczością full HD i tam małe zdjęcia wyglądają jak ćwiartka znaczka pocztowego.

: 2013-04-08, 21:17
autor: Sariel
ontek pisze:Zdjęcia ważą od 300 do 600 kb, chyba to nie jest obecnie dużo, tym bardziej że sporo ludzi ma monitory z nominalną rozdzielczością full HD i tam małe zdjęcia wyglądają jak ćwiartka znaczka pocztowego.
Panie kolego, walisz pan foty szerokie na 2600 pikseli, z których możnaby drukować billboardy. Mamy na nich podziwiać roztocza że potrzebny jest taki rozmiar? Zdecydowanie uprasza się o zmniejszenie.

: 2013-04-08, 21:39
autor: ontek
Sariel pisze: Panie kolego, walisz pan foty szerokie na 2600 pikseli, z których możnaby drukować billboardy. Mamy na nich podziwiać roztocza że potrzebny jest taki rozmiar? Zdecydowanie uprasza się o zmniejszenie.
Lepiej?

: 2013-04-08, 22:30
autor: Tranzystor
Sariel pisze:Panie kolego, walisz pan foty szerokie na 2600 pikseli, z których możnaby drukować billboardy. Mamy na nich podziwiać roztocza że potrzebny jest taki rozmiar? Zdecydowanie uprasza się o zmniejszenie.
2600 to dobry rozmiar. Pod warunkiem, że idzie za nim w parze jakość zdjęcia. A tu tak nie jest. Za to u pana panie Sariel na odwrót, świetne zdjęcie w beznadziejnej rozdzielczości.

: 2013-04-08, 22:57
autor: Sariel
Trick w tym, że ja swoje zdjęcia trzymam w rozdzielczości do druku jak są potrzebne do druku (książka = 600 DPI), a do Internetu wkładam w rozdzielczości do Internetu. Tak, lepiej.
Wracając do modelu - dach działa znakomicie.

: 2013-04-08, 23:01
autor: Sajan
Oj tam przyczepiliście się do tych zdjęć. Zostały poprawione i po krzyku :)
A sam model ma w sobie to coś. Nie jest może dopieszczony do ostatniego pina, ale to właśnie sprawia, że wygląda tak fanie "klockowo".

: 2013-04-09, 17:46
autor: legosamigos
Witam!

Przede wszystkim chciałem Ci pogratulować bycie szczęśliwym tatusiem :) Co do modelu, fajny ale mam kilka spostrzeżeń / zastrzeżeń. Już na początku filmu jest błąd, bo powinno być Ontek presents..., czyli Ontek prezentuje / przedstawia..., a nie Ontek present, bo teraz wygląda jakbyś był prezentem :D ale, to taki mały szczegół. Druga sprawa film jest troszkę przydługi, biorąc pod uwagę funkcje, które posiada Twój pojazd, a więc jeździ, skręca, podnosi/opuszcza dach i spoiler oraz światła. Szkoda, że nie masz jeszcze jednej wieży IR, wtedy mógłbyś osobno otwierać / zamykać dach i osobno spoiler, a gdybyś miał jeszcze światła, czyli PF lights, wtedy byłby dodatkowy efekt, gdy po otwarciu klap, zaświeciłyby się :)
P.S.
Nie strasz kota!! Chcesz, żeby zawału dostał? :D

: 2013-04-09, 22:46
autor: piotrek839
Dlaczego w układzie napędowym są 2 dyferencjały?
Jak oceniasz nowe zwrotnice?
Na schemacie masz silnik L. Jakiego programu użyłeś i czy jest w nim też serwo?

Gratuluję zostania ojcem. Jak widzę autko powstało na jego cześć. Fajne, ale nie pokazałeś jak pracuje zawieszenie i trochę mało światła w Twoim filmie.

: 2013-04-10, 11:56
autor: ontek
3dom pisze:Fajnie wygląda biała tapicerka
Sariel pisze:dach działa znakomicie.
Sajan pisze:A sam model ma w sobie to coś. Nie jest może dopieszczony do ostatniego pina, ale to właśnie sprawia, że wygląda tak fanie "klockowo".
Dziękuję.
legosamigos pisze:gdybyś miał jeszcze światła, czyli PF lights, wtedy byłby dodatkowy efekt
Przyjadą w Bopie.
legosamigos pisze:Nie strasz kota!! Chcesz, żeby zawału dostał?
Ja go nie straszę, Milka (tak się nazywa mój kot) też się lubi bawić Lego.
piotrek839 pisze:Dlaczego w układzie napędowym są 2 dyferencjały?
Jak rozmontowałem poprzedni MOC (malucha) to wyjąłem skręconą ośkę znajdującą się pomiędzy dwoma silnikami xl (co prawda pracującymi w przeciwnych kierunkach). Była już dyskusja o różnej prędkości obrotowej silników w zależności od kierunku obrotu. Mój wniosek: w maluchu dwa silniki zamiast dodawać mocy niestety przeszkadzały gdyż wolniejszy silnik hamował ten szybszy. Pierwszy dyferencjał niweluje różne prędkości obrotowe silników tak, aby sobie nie przeszkadzały a pomagały, natomiast drugi rozkłada odpowiednio prędkość na koła.
piotrek839 pisze:Jak oceniasz nowe zwrotnice?
Nie jestem wymagającym użytkownikiem, w tym modelu, w stanie spoczynku czyli przy obciążeniu około 0,55 kg na koło daje się wyczuć luzy w kierunku poprzecznym. Daje się ruszać kołem na boki, odchylenie opony u szczytu wynosi wtedy około +/- 1 mm. Reszta luzów to luzy na cięgnach do skrętu. Niemniej jednak nie przeszkadza to w prowadzeniu i nie powoduje ściągania :)
piotrek839 pisze:Jakiego programu użyłeś i czy jest w nim też serwo?
Użyłem programu, który mi poleciłeś, MLCad 3.4, jest w nim również servo, natomiast nowych zwrotnic nie mogłem znaleźć...
piotrek839 pisze:nie pokazałeś jak pracuje zawieszenie
Jak już wrzuciłem na youtube uświadomiłem sobie że o czymś zapomniałem :)

: 2013-04-10, 16:01
autor: Filus
Całkiem zgrabnie Ci to wyszło. Fajne wtrącenia żółtego, dobrze komponują się z czarną bryłą samochodu. MOC może i nieskomplikowany, ale całkiem fajny i bawialny. PFowych świateł faktycznie brakuje, szłoby wtedy pomyśleć o kierunkowskazach;).

Również dołączam się do gratulacji związanych z narodzinami synka. Mniemam, że tytuł jest odpowiedzią na pytanie, jakie imię otrzymał.

: 2013-04-10, 21:52
autor: noniusz
Model fajny, bawialny itd.

Zastanawia mnie jedno - użyłeś zaraz na wyjściu z silników XL połówek zębatek z12... nie obawiasz się, że przy tej mocy i przy tej funkcji (jazda) zębatki się nie zmielą? Nie było miejsca np. na knoby, które są praktycznie niezniszczalne?

: 2013-04-11, 13:42
autor: ontek
noniusz pisze:zaraz na wyjściu z silników XL połówek zębatek z12... nie obawiasz się, że przy tej mocy i przy tej funkcji (jazda) zębatki się nie zmielą?
Początkowo w tym miejscu siedziały połówki z20 - stąd obejma. Po zmianie przełożenia 1:1 obejma została a zmieniły się zębatki. Obecnie nawet jak go coś zatrzyma to silniki stają w miejscu, nic nie strzela, nie przeskakuje a jak rzeczywiście któraś z z12 uległa by uszkodzeniu to wtedy rzeczywiście zastosuję knoby - zmieszczą się bez problemu. Dzięki za radę.