Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] MAZ 7907
Autor Wiadomość
Waler 
VIP


Wiek: 28
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 763
Skąd: Ożarów Mazowiecki
  Wysłany: 2013-05-19, 21:04   [MOC] MAZ 7907



Rok… Sporo, prawda? Długi to okres czasu zwłaszcza jeżeli rozpatrujemy go w wymiarze budowy jednego modelu z klocków. Niektórzy przez rok potrafią opublikować kilkanaście prac (i bardzo dobrze, oby tak dalej!). Ja jednak bez pośpiechu, z maksymalną prędkością 25 km/h postanowiłem odwzorować największy i najpotężniejszy jedno-ramowy pojazd jakim jest MAZ 7907.

Jak dotąd najbardziej praco-czaso-klocko-kosztochłonny MOC mojego życia, ale uważam, że było warto!

HISTORIA

Zimna Wojna, Wrzesień 1983r.
Rząd radziecki podpisał dekret o wprowadzeniu do użytku bojowego rakiet balistycznych „Celina-2”. Były one zaprojektowane zarówno do odpalenia ich z wykopanych w ziemi specjalnych silosów, jak i pociągów czy pojazdów naziemnych. Określenie „balistyczna” jednoznacznie wskazuje, że pociski te nie należały do najmniejszych. 22.6m długości i 2.4m średnicy po dzień dziś robią wrażenie. W międzyczasie główny konstruktor i projektant MAZ-a Borys L. Shaposhnik zaczął intensywne prace nad pojazdem mogącym sprostać temu wyzwaniu. Efektem końcowym prac Borysa i fabryki w Mińsku w 1985r powstał pierwszy prototyp. Przeszedł on szereg testów na dystansie 1000km oraz został przystosowany do celów bojowych w Wołgogradzie. Prawdziwe testy militarne MAZ 7907 przeszedł w 1986r, gdzie pokonano ponad 2000km po drogach, by zbadać zachowanie w realnych warunkach.

Po próbach stwierdzono, że następca MAZ-a 7906 jest o wiele lepszy ponieważ:
- ma mniejszy nacisk na oś (w 7906 było 8 osi, w 7907 - 12)
- jest łatwiejszy w obsłudze
- drgania nie są przenoszone do kabiny
- jest zdolny do rozruchu i natychmiastowego użytkowania w niskich temperaturach dzięki turbinie gazowej
- jest łatwiejszy w transporcie koleją na dalekie odległości

Jednak prace nad prototypem zostały przerwane i oba stworzone pojazdy zostały zwrócone do Mińskiego Zakładu Samochodów.
Po 10 latach, w 1996r jeden z pojazdów został wskrzeszony. Użyto go do transportu 88 tonowej łodzi z rzeki Berezyna do jeziora Narach (ponad 250km odległości między dwoma miejscami).
Na chwilę obecną jeden z tych pojazdów się ostał i prawdopodobnie w najbliższej przyszłości zostanie elementem ekspozycji w muzeum Mińskiej Fabryki Traktorów.



TECHNIKA

Ten prawdziwy MAZ jest bezapelacyjne rekordzistą w swojej klasie. Długość: 28.1m, szerokość: 4.1m, wysokość 4.4m. Waga prawie 66 000 kg oraz ładowność dochodząca do 150 000 kg czynią z niego prawdziwe monstrum.
Do napędu wszystkich 24 kół o średnicy 1.6m służyły umieszczone w każdym z nich synchroniczne silniki prądu zmiennego TE660-24 chłodzone cieczą i powietrzem. Do generowania prądu posłużyła zmodernizowana turbina gazowa zaczerpnięta z czołgu T-80, GTE-1000TMF (lub GTD-1250), która osiągała moc 1250KM. Zaletą tej konstrukcji był bezproblemowy rozruch przy niskich temperaturach, relatywnie niskie zużycie paliwa oraz to, że za paliwo mogły służyć zarówno benzyna, olej napędowy jak i inne ropopochodne substancje. I to bez żadnej wstępnej regulacji!

Pierwsze i ostatnie 4 osie były skrętne (w przeciwnych kierunkach) co pozwalało uzyskać bardzo niewielki, jak na rozmiary maszyny, promień skrętu – 27m. Wszystkie 24 opony na specjalne zamówienie wykonał Bridgestone.
Mimo tak długiej ramy pojazd był niezwykle sprawny w terenie. Posiadał on hydropneumatyczne zawieszenie z regulowanym prześwitem oraz w jego połowie znajdował się zawias umożliwiający pokonywanie większych poprzecznych wzniesień bez obawy o naruszenie stalowej konstrukcji.
Prędkość maksymalna mimo potężnej mocy nie była zawrotna.Jedyne 25km/h.
Kabina MAZ-a 7907 jest asymetryczna. Rura wydechowa znajduje się tylko po jej prawej stronie, druga strona jest sporo krótsza co wygląda po prostu dziwnie. Druga sprawa związana z kabiną jest taka, że jej zderzak znajduje się wręcz w kosmicznej odległości od pierwszej osi – 5.6m! Na świecie nie ma chyba drugiego takiego pojazdu, któremu wystawałoby tyle „nosa”. Oczywiście taka odległość nie pomagała w wykonaniu jej w wersji z Lego. Właśnie to było chyba największym wyzwaniem przy budowie 7907. Na samym końcu pojazdu znajdują się dwie wielkie chłodnice oleju, które odbierały ciepło od wspomnianych wcześniej 24 silników elektrycznych. Turbina gazowa znajdująca się w środku kabiny miała swoje osobne chłodnice, umieszczone w ogromnym przednim grillu, co chyba najlepiej widać na tym zdjęciu:



Niestety na żadnym zdjęciu nie ma „uzbrojonego” w pocisk MAZ-a, więc można podziwiać tylko ładunek zastępczy, który właśnie go symulował.

WERSJA 1:19

Właśnie w takiej skali zbudowałem MAZ-a. Głównym powodem jej wyboru były koła, które dobrze pasują do pojazdu – 86.1 x 38R. W tej skali również inne elementy i ogólne rozmiary pojazdu są słusznej wielkości i powiedziałbym, że nawet to wszystko pasuje.

Wymiary modelu to
-długość 1476mm (184 stud co jest chyba rekordem jeżeli chodzi o jednolitą ramę)
-szerokość 248mm (31 stud)
-wysokość 214mm (27 stud)

Waga całej konstrukcji wynosi 5300g wraz z bateriami co jest dobrym wynikiem jak na rozmiary pojazdu.
Kabina waży 930g i to podczas jej budowy miałem najwięcej problemów. Może nie były to problemy z jej odwzorowaniem lecz masą. Prawie kilogram wysunięty 36 studów od podparcia (pierwszej osi) to ciężki orzech do zgryzienia.
Podczas budowy masa wciąż rosła i nie pomagały zbytnio nawet dodatkowe spięcia ramy. Kabina coraz to bardziej zmniejszała dystans do ziemi wyginając przy tym plastikowe klocki. Cóż, prawdziwy pojazd zbudowany jest ze stali, a my poruszamy się w świecie, w którym obciążenia powodują wyginanie się plastiku. Lecz zastosowałem tutaj pewien patent, który pozwolił przywrócić kabinę do poziomu. Są nim dwa siłowniki śrubowe podpierające ją mniej więcej w połowie i tym samym dające możliwość regulacji.



Mimo, że przednia część ramy się ugina, skorygowanie położenia siłownikami niweluje niedoskonałości.
Jak bardzo rama się wygina, widać na tym zdjęciu:



Niestety napęd nie wygląda jak w oryginale i próżno szukać 24 silników. Mimo tego by zachować jedyny w swoim rodzaju układ napędowy zdecydowałem się na napędzenie każdego koła. W taki oto sposób pierwszy raz w historii tego forum (a może i w historii Lego Technic) pojawia się pełne 24x24! Dwanaście dyferencjałów dostarcza napęd na każdą oś. Każdą „połówkę pojazdu” (czyli 6 osi) napędza jeden silnik XL (w sumie 2 użyte do napędu) połączony redukcją 1:1.66 i potem Z20 na dyferencjał Z28.

Do skrętu posłużyły w sumie 4 silniki medium z podwójną redukcją 1:1.66 i 1:3, po 2 na „połowę”. By skręt był jak najefektywniejszy i nie generował naprężeń 1-sza, 2-ga oraz 3-cia oś skręca się pod innym kątem. Oś 4-ta jest połączona z osią 3, czyli posiada jednakowy promień skrętu. Mechanicznie pojazd prosty i nic podczas jazdy nie przeskakuje. W połowie ciężarówki, zresztą tak jak w oryginale, znajduje się zawias nijako łączący dwie połowy MAZ-a. Spełnia on jeszcze jedną dosyć istotną z punktu widzenia prawdziwego pojazdu rolę, mianowicie umożliwia on ugięcie się podłużne ramy, by zapobiec jej złamaniu. Dla poprawy sterowania obie części MAZ-a połączyłem wałem kardana, by mniej więcej zsynchronizować silniki do skrętu kół.

Mój MOC jest też chyba forumowym rekordzistą w ilości użytych zębatek – doliczyłem się ich aż 116.

Do zasilenia MAZ-a służą dwa pojemniki na baterie umieszczone z tyłu w „chłodnicach” oraz dwie wieże IR do odbierania sygnału ustawione na ten sam kanał (na jedną wieżę przypadają dwa silniki M i jeden XL). Owe chłodnice posiadają specjalne klapki umożliwiające bezproblemowe włączanie i wyłączanie zasilania.
Całość obsługiwana jest przez pilot z regulacją prędkości. Sumaryczna długość przewodów PF nie jest już żadnym rekordem, skromne 4.2 metra.

Jeżeli chodzi o stronę wizualną. W Internecie można znaleźć nawet kilka zdjęć MAZ-a lecz ani jednego, na którym byłoby dokładnie widać tylną część kabiny. Więc w tym miejscu zaznaczam, że tył został zrobiony według własnego pomysłu i tego co można było wyczytać z kilkunastu pikseli z jednego zdjęcia.

Podczas przeglądania zdjęć trafić można na dwa różne prototypy tej ciężarówki różniące się detalami. Najłatwiej rozpoznać je po tym, iż jeden posiadał przednie światła na samych brzegach zderzaka, a drugi bliżej środka. Również umocowanie tylnych chłodnic do ramy jest nieco inne oraz na jednym z nich spoczywa duży ładunek symulujący rakietę, a na drugim mniejszy.
Ja zdecydowałem się na budowanie jednego z nich:



dla porównania, drugi prototyp:



Udało mi się zebrać 28 przydatnych zdjęć MAZ-a oraz znalazłem dwa filmy, w których ów pojazd gra pierwszoplanową rolę. To nie dużo zwłaszcza, że zdjęcia są tak naprawdę do siebie bardzo podobne i na dobrą sprawę tylko z 6 zdjęć jest konkretnych, nie powtarzających się.
To jak odwzorowałem prawdziwą konstrukcję w klockach to już nie mnie oceniać. Powiem tylko, że starałem się jak najlepiej, i że z założeń to ma być Technic, a nie Model Team więc dziury tu i ówdzie występują w sporej ilości.
Z dodatkowych funkcji model posiada światła LED oraz otwierane obie pary drzwi.

PODSUMOWANIE

Sporo klocków i pracy włożyłem w ten model. Lecz jak napisałem na początku uważam, że było warto. Jak by nie patrzeć mam coś wyjątkowego, coś czego jeszcze nikt nigdy z klocków nie zbudował. Z drugiej strony przekonałem się, że budowanie tak dużego modelu to już trochę przesada. Lecz mimo to uważam MAZ-a 7907 za MOC jak najbardziej udany no i jak na razie chyba najlepszy w mojej karierze.

Poniżej sesja zdjęciowa na parkingach podziemnych oraz na dworze ponieważ na domowe studio pojazd jest już za duży oraz dwa wspólne zdjęcia dla zobrazowania wielkości konstrukcji.



Link do Galerii BS
Link do tematu W.I.P
Link do tematu "Wolna Dyskusja" gdzie poruszany był obszernie temat MAZ-a

FILM



To z mojej strony jak na razie na tyle.
Ostatnio zmieniony przez Waler 2013-12-03, 18:16, w całości zmieniany 5 razy  
 
 
 
blizzard 


Wiek: 31
Dołączył: 04 Paź 2011
Wpisy: 820
Skąd: Poznań
Wysłany: 2013-05-19, 21:20   

Jeeeeeeeeeeee!
Doczekałem się :))
Oddaje się w pełni lekturze *.*
 
 
 
bonczyk85 
58kyzcnob


Wiek: 35
Dołączył: 26 Mar 2012
Wpisy: 289
Skąd: Wyszków/Warszawa
Wysłany: 2013-05-19, 21:21   

To jest niesamowite. Przeczytałem calutki opis i nawet mimo ograniczonego dostępu do danych dotyczących oryginalnego pojazdu, całość prezentuje się fenomenalnie, widać że model świetnie odwzorowuje to co możemy zobaczyć na tych starych zdjęciach.
Brakuje tylko jakiegoś konkretnego ładunku, niekoniecznie wybuchowego:).
Z niecierpliwością czekam na filmik.
_________________
My sets
Kolekcjonować czy budować... a może jedno i drugie...?
Ostatnio zmieniony przez bonczyk85 2013-05-27, 09:16, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
bacon 
Adminus Emeritus
Master of Disaster


Wiek: 43
Dołączył: 26 Lip 2012
Wpisy: 1510
Skąd: Piekary Śląskie
Wysłany: 2013-05-19, 21:25   

Prawdziwy klockowy potwór. Z niecierpliwością czekam na film
 
 
 
K^3 
K_cube


Wiek: 34
Dołączył: 11 Cze 2011
Wpisy: 179
Skąd: Gdańsk / Tokio
Wysłany: 2013-05-19, 21:33   

Model jest świetny. I podoba mi się użycie żółtych "dziurawych" techniców wkomponowanych w budę tak, że przypominają nity.
Ale czym się różni rakieta "batalistyczna" od "balistycznej"? Bo o tym pierwszym rodzaju słyszę pierwszy raz w życiu.
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3447
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2013-05-19, 21:41   

Widziałem ten pojazd w budowie. Oryginał strasznie brzydki, jak chyba większość rosyjskich pojazdów Mazów, Ziłów itp. Skoro to pojazd transportowy, przydałby się na nim jakiś ładunek do transportu. No chyba, że jest na filmie, na który z niecierpliwością czekam. Rozumiem, że w oryginale nie ma siłowników pod kabiną. Ty zrobiłeś tylko, żeby podtrzymywały tą dość ciężko i masywnie wyglądającą kabinę. Czy dobrze rozumiem? Co do zębatek nie jesteś rekordzistą, bo Piotrkowy terminator miał ich chyba 137 jeśli dobrze pamiętam, ale mogę się mylić. Tak jak napisałem wcześniej, czekam na film, by zobaczyć jak to monstrum jeździ i skręca i najlepiej z jakimś ładunkiem
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
ivf 

Wiek: 31
Dołączył: 08 Lut 2012
Wpisy: 11
Skąd: Hindenburg OS/Kraków
Wysłany: 2013-05-19, 21:46   

Aaaale wielkie bydle, bardzo ładnie odwzorowany oryginał!
Ostatnio zmieniony przez ivf 2013-05-19, 21:46, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Balor 

Wiek: 34
Dołączył: 14 Lis 2010
Wpisy: 27
Skąd: Poznań
Wysłany: 2013-05-19, 22:57   

Masakra ;) gratuluje znakomitego modelu i wytrwałości. Liczyłeś ile roboczogodzin na to poświęciłeś?
Czy w czasie budowania miewałeś chwile słabości, żeby porzucić projekt?
 
 
 
Greg 
VIP

Wiek: 40
Dołączył: 21 Sty 2010
Wpisy: 195
Skąd: Poznań
Wysłany: 2013-05-20, 09:23   

Film!!! lud domaga się filmu!

Rewelacja! Gratulacje za wytrwałość
 
 
 
3dom 
Adminus Emeritus


Wiek: 34
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5646
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-05-20, 09:27   

Super, że udało Ci się ukończyć ten projekt. Model robi niesamowite wrażenie rozmachem. Fajnie byłoby go zobaczyć na żywo, wybierasz się do Rzeszowa?

Mały zgrzyt to brak filmu, skoro jak piszesz, jest to Twoje dzieło życia, trzeba było poczekać z publikacją te klika dni i zapewnić nam od razu pełen pakiet.
_________________
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
Methos 


Wiek: 42
Dołączył: 23 Lip 2011
Wpisy: 227
Skąd: Polska - Gniezno
Wysłany: 2013-05-20, 09:44   

Robi wrażenie. Gratuluję wytrwałości.
_________________
http://naszehobby.strefa.pl
http://facebook.com/NaszeHobby
https://twitter.com/#!/NaszeHobby
 
 
 
kris kelvin
[Usunięty]

Wysłany: 2013-05-20, 12:14   

No piękna rzecz przypominająca w swej długości Longera :)
Szczere gratulacje.
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 38
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5268
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-05-20, 12:16   

Właśnie, zbudowałeś Longerowi wrotkę, ale dlaczego tylko jedną? ;)
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 28
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 763
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2013-05-20, 13:23   

legosamigos napisał/a:
Rozumiem, że w oryginale nie ma siłowników pod kabiną. Ty zrobiłeś tylko, żeby podtrzymywały tą dość ciężko i masywnie wyglądającą kabinę. Czy dobrze rozumiem?

Tak
Balor napisał/a:
Liczyłeś ile roboczogodzin na to poświęciłeś?
Czy w czasie budowania miewałeś chwile słabości, żeby porzucić projekt?

Nie i nie. Nie gonił mnie żaden termin więc na spokojnie kilka godzinek w tygodniu sobie pobudowałem. Liczę, że budowałem go jakieś 100 roboczogodzin ale to tylko matematyczne wyliczenia które mogą mijać się z prawdą :)
Sariel napisał/a:
Właśnie, zbudowałeś Longerowi wrotkę, ale dlaczego tylko jedną? ;)

Myślę, że drugą Longer powinien zbudować sobie sam. Tym bardziej, że kiedyś się do tego MAZ-a przymierzał ale zwątpił gdy przyszło do zamocowania kabiny na ramie. Więc Panie Longer jak Pan widzi da się.
 
 
 
Kruk 


Wiek: 29
Dołączył: 16 Sty 2013
Wpisy: 471
Skąd: Okolice Namysłowa
Wysłany: 2013-05-20, 13:55   

Model jest wręcz straszny w swojej wielkości, jest ogromny aż dech zapiera , nie pomyślałbym że można tak wielki model stworzyć, moje uszanowanie . Model jest świetny i w sumie od dnia w którym widziałem pierwsze screen'y powstającego modelu nie wierzyłem że zostanie skończony, aa tu bach , miła niespodzianka. Podziwiam odwagę przy chęci zbudowania takiego potwora, waga ~5,5 kg jak na taki model jest dobrym wynikiem , aaa że kabina ugina ramę to już mało istotne. Naprawdę szczere gratulacje iii oczywiście czekam na film ;)
_________________
Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,253 sekundy. Zapytań do SQL: 9