Strona 1 z 2

[MOC] MOC Ural 375D

: 2013-05-25, 20:55
autor: Uncle Jaca
Siema,

prezentuję Wam Koleżanki i Koledzy mój debiutancki MOC - moją trialówkę, którą startuję w STT i LTTC czyli:

Obrazek
Ural by uncleJaca, on Flickr
Ural "TRUCKEATER" 375D

Skala: 1: 12,5
Napęd: 2x PF L Motor
Skręt: 1x PF M Motor
2 skrzynie biegów
Zmiana biegów: 1x PF M Motor i 1 mały siłownik
Przełożenia: hmm, w odniesieniu do silnika XL: 1 bieg ~ 8:1, 2 bieg ~ 4:1
Masa: ~2350g
Przelicznik: 1,756
Zawieszenie: 3 kolebki
Układ i liczba cylindrów silnika pierwowzoru: V8 (atrapa w miejscu oryginału)
Nr rej: STA 2013 ;-)

Pojazd wybrałem stricte do zawodów, szukałem przede wszystkim krótszego rozstawu pomiędzy 1 i 2 osią niż w M931 oraz sztywnych mostów. Bardzo spodobała mi się kabina, która ma jednak mankament - nisko zderzak. Wyzwaniem było przede wszystkim zbudowanie pojazdu na silnikach "L" aby troszkę wyrównać stratę na przeliczniku wynikającą z mniejszej długości całkowitej jaką miał amerykaniec. Elki są zdecydowanie szybsze niż XL'e i należało je znacznie spowolnić aby uzyskać optymalną moc pozwalającą na pokonywanie stromizn i progów pionowych. Po zbudowaniu test ściany Ural przeszedł wzorowo. Auto budowane było dosyć sprawnie i szybko (Blaha śmiał się, że go w tydzień postawiłem na koła), zacząłem od skrzyń stanowiących bardzo sztywną ramę, która i tak była dodatkowo wzmacniana. Podczas budowy postawiłem sobie przede wszystkim za cel wytrzymałość konstrukcji i jej twardość/bezawaryjność. Były momenty gdzie w każdym otworze powbijałem piny - najwyżej redukcja masy będzie pózniej - tak sobie tłumaczyłem.
Początkowo ważył nieco ponad 2400g ale pozmieniałem troszku i teraz jest 2350, uważam jednak, że z powodzeniem mógłby ważyć więcej.
Wygląd i kolorystyka kabiny - duży wpływ syna i jego fascynacja Ninjago:-) Red Devil/Ninjago Skull/Truckeater (pierwsze,drugie,bierzmowane hahaa) Odwzorowanie oryginału w Technicu połączonym z lekkimi płytkami sami oceńcie.

Ze zmian w Uralu w drodze jego ewolucji najwidoczniejsze jest zwężenie plandeki o dwa study i skrócenie jej długości do regulaminowej dzięki znacznemu przebudowaniu całego tyłu wraz z mechanizmem zmiany biegów, który o wiele lepiej się spisuje i przede wszystkim "trzyma" silniki dzięki czemu zębatki w obu skrzyniach są w odpowiednim położeniu a silniki nie poddają się sile grawitacji. Poza tym tego czego z zewnątrz nie widać to:
- przebudowa całkowita przedniego mostu tj. zmiana liftów na ramkę 5x11, zmiana szybkości skrętu na wolniejszy (9:1 na rackach z 16) oraz skrócenie ramion/cięgien do skrętu dzięki czemu jest zwrotniejszy, inne umocowanie amorów przedniej kolebki,
- wymiana wszystkich sprężyn, które otrzymałem od Macieja 3doma w tylnim tandemie (dziękówka!),
- zdublowanie gumek do napędu atrapy,
- zdecydowanie mocniejsze umocowanie zderzaka oraz kabiny do ramy,
- przesunięcie jednej z wież do przodu i inne jej mocowanie na łączniku o wdzięcznej nazwie "średni pitol"
- doszło pare wiejskich naklejek;-)

Po 4 rajdach (2 STT i 2 LTTC) oraz wielu treningach jest kilka wniosków:
1) zbyt wolne przełożenia - pozwalające jednak wjechać naprawdę pod stromy podjazd,
2) opony mogowe - niezbyt pasujące stylem do auta i co gorsza słabiej się spisujące:-( poczekam na BOP'a
3) tylni tandem mógłby być pływający - wymuszałoby to jednak drugi oddzielny mechanizm zmiany biegów
4) redukcja masy nie jest cudownym lekarstwem
5) wielość użytych zębatek ~50szt- do tej pory nie mam zdania czy to dobrze czy źle?!
6) olej z VW 15W 40 daje rade
7) z 24 ze sprzęgłem szybko potrafi się wyrobić i nie polecam jej do mechanizmu zmiany biegów

Podsumowując, zwarte, sztywne i troche wolne 6x6 po liftingu, do tej pory 0 serwisów na rajdach, jedna rolka z winy kierowcy (shit happens!):-)

Na FILMIE widać np. pacjenta szpitala czy też biegającą Panią Gosię po parku - no brakło kasy na wykupienie miejscówki;-) Dziękuje Blaszce i Olkowi za pomoc w realizacji materiału, film wyszedł na vimeo w cienkiej jakości - zmuszony byłem go bardzo skonwertować więc sorry za jakość.
Zdjęcia można zobaczyć np. tutaj lub tutaj

Tyle od wujka, dziękuję za uwagę. Pozdrawiam i zapraszam do komentowania.

: 2013-05-25, 21:56
autor: Blaha
Super, że zaprezentowałeś mocarza Urala! :)
Technicznie i wizualnie świetna konstrukcja.
Początkowo byłem sceptycznie nastawiony do pomysłu zastosowania eLek w napędzie, ale niesłusznie, bo auto śmiga po wertepach jak rącza łania ;)
Poraża mnie ponadprzeciętna stabilność boczna twojej trialówki - bardzo ciężko nią wyrolować.
Maszyna przejechała bezawaryjnie już kilka rajdów i drzemie w niej potencjał. Widać też, że leży Ci taki układ, bo bardzo wprawnie nią operujesz i zajmujesz wysokie lokaty.
Nic tylko gratulować Ujku! ;)

P.S. Dla niewtajemniczonych w meandry śląskiego slangu - termin "średni pitol" użyty w powyższej prezentacji tej znamienitej konstrukcji dotyczy tego oto elementu :D

: 2013-05-25, 22:01
autor: Sajan
Mocne wejście jak na pierwszy MOC :)
To, co mnie najbardziej interesuje to bebechy, to jak to wszystko jest upchane tam w środku, jak to działa. Na załączonych zdjęciach widać tylko karoserie.
Przydało by się trochę rozbieranej sesji ;)

: 2013-05-25, 22:08
autor: krowkens
Widziałem to auto nieraz w akcji i myślałem że mnie nie zaskoczy, ale przejazd po tych kamieniach to sam cymes.

: 2013-05-26, 06:22
autor: Chrupek
Jaca pisze:5) wielość użytych zębatek ~50szt- do tej pory nie mam zdania czy to dobrze czy źle?!
ale w napędzie? Jeśli tak, to wręcz niesamowite, że śmiga tak ładnie.
Jak jeszcze zmodyfikujesz skrzynię tak, żeby zmieniać przełożenia podczas jazdy, to wynikowo auto powinno się jeszcze lepiej spisać.

: 2013-05-26, 19:02
autor: Uncle Jaca
Blaha pisze:Poraża mnie ponadprzeciętna stabilność boczna twojej trialówki - bardzo ciężko nią wyrolować.

this is imposible, but i can do:-)
Sajan pisze:... to jak to wszystko jest upchane tam w środku, jak to działa
tak do końca to sam się dziwię, że działa;-) trzeba próbować - to na pewno. Jak budowałem Urala to było wiele wątpliwości i niewiadomych czy w ogóle da radę. Zdj bebechów nie udało się zrobić - aparat się popsuł;-D
gen pisze:ale w napędzie?
w napędzie jest dokładnie 42 szt zębatek, 6sz w skręcie, 2szt do zmiany biegów, 1dodatkowa do napędu atrapy
gen pisze:Jak jeszcze zmodyfikujesz skrzynię tak, żeby zmieniać przełożenia podczas jazdy, to wynikowo auto powinno się jeszcze lepiej spisać.
skrzynia spisuje się świetnie i to ja decyduje o tym aby nie zmieniać podczas jazdy bo szkoda zębatek <dusigrosz> ,oczywiście możnaby spokojnie przyspieszyć zmianę i zmieniać biegi podczas jazdy -lepsze zawsze będzie dobrego wrogiem - pozostawię jednak tak jak jest teraz.

: 2013-05-26, 22:17
autor: 3dom
Ciesze się, ze sprezynki się przydaly. Dodalem Ci tag "[MOC]" w nazwie tematu, teraz Ural bedzie widoczny [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/moc.php?id=2682]tutaj[/URL] ;)
JacaLN pisze:3) tylni tandem mógłby być pływający - wymuszałoby to jednak drugi oddzielny mechanizm zmiany biegów
Zawsze mozna puscic zmiane biegow do tandemu mega-kardanem, ewentualnie gietkim axlem, choc tego chyba jeszcze nikt nie testowal.

: 2013-05-27, 07:27
autor: Uncle Jaca
[MOC] MOC - [My Own Creation] Moja Ostatnia Ciężarówka ? Oby nie!

: 2013-05-27, 12:32
autor: Blaha
JacaLN pisze:[MOC] MOC - [My Own Creation] Moja Ostatnia Ciężarówka ? Oby nie!
odezwał się Ten, co to ma w garażu dwie dobre maszyny i stawia trzecią trialówkę :P

: 2013-05-27, 12:40
autor: Uncle Jaca
Kupione na pewnym pchlim targu co go niejaki "Blahszuler" polecił:-)
Za pisanie niczego nie wnoszącego do tematu mam do Ciebie rebus: Żółty z czikity bez "n" :-P

: 2013-05-27, 12:53
autor: Blaha
Ha! No kto tu zaczął tego offtopa? ;>
Ale, żeby coś wnieść do tematu - bardzo ładna trialówka :D

Myślałeś już nad zastosowaniem "pitoli" w innych rozmiarach w swojej konstrukcji? ;)

Chciałem także docenić klimatyczny film oraz operatora za tak piękne ujęcia :P

: 2013-05-27, 13:21
autor: Uncle Jaca
Haha, wiedziałem, że mnie nie zawiedziesz!
Z filmem podobnie -dobrałem profesjonalistę operatora- widać tą pewną rękę;-)
Trialówka łykła ten "łącznik" bez zająknięcia:-D
Niewiem jak z innymi rozmiarami -teraz kolej na Ciebie- spróbuj może tego największego -widać, że ma potencjał a Twoja żółta czeszka może zamiast opierać się to ulegnie:-)

: 2013-05-27, 15:00
autor: Cieślu
Bardzo dobra maszyna. Co prawda wygląda niepozornie ale radzi sobie bardzo dobrze. Inna sprawa, że to także zasługa kierowcy, który nie notuje dużo kar podczas przejazdów. Dowiedziawszy się ile jest zębatek w napędzie jestem w szoku. Ja dobre 2 razy mniej i jest nienajlepiej. Inna sprawa, że poziom skomplikowania napędu i przełożenia są inne. Swoją drogą, nie dałoby się wywalić kilku zębatek? Ciężko mi jest sobie wyobrazić gdzie ich tyle potrzeba. Myślę, że tylny, pływający tandem zwiększyłby jeszcze potencjał w terenie i myślę, że warto to rozważyć.

: 2013-05-27, 15:53
autor: Uncle Jaca
Dzięki Cieślu za dobre słowa o Uralu, ale z tą zasługą kierowcy to przecukrowałeś:-)
Tak pływający tandem to byłoby coś! Warto może jednak coś pokombinować i zwiększyć ten terenowy zapał. Pożyjemy - obadamy.

: 2013-05-27, 16:08
autor: smyk
Mały, ale żwawy. Trochę bym go podniósł by wyglądał bardziej terenowo (i dał oponki inne). Tylko czy środek ciężkości za bardzo by się nie podniósł?