Strona 1 z 2

[MOC] Peugeot 908 HDi FAP

: 2013-05-31, 21:33
autor: Sariel
Obrazek

Dane techniczne:
Wymiary: dł. 61s / szer. 29s / wys. 18s (nie licząc anten)
Waga: 1.73 kg
Zawieszenie: pełne niezależne
Napęd: na tylną oś, bezpośrednio, czterema silnikami RC
Silniki: 4 x RC
Prędkość maksymalna: 15.3 km/h

Peugeot 908 HDi FAP to współczesny samochód do 24-godzinnych rajdów Le Mans. W rajdach tego typu ogromnie ważna jest ekonomia jazdy, do której dąży się minimalizując opór aerodynamiczny i obniżając środek ciężkości samochodów. Dlatego udział w Le Mans biorą samochody o bardzo charakterystycznym wyglądzie prostokątnych naleśników, które z pewnością widzieliście w wielu modelach i odmianach. Ten konkretny wybrałem, ponieważ jest to jeden z pierwszych od kilku lat modeli z zabudowaną kabiną - wcześniej panował trend otwartych kabin dla niższego środka ciężkości, inżynierowie Peugeota stwierdzili natomiast że zabudowana kabina ma lepszą aerodynamikę, wartą podwyższenia tegoż środka. Zbudowanie takiego samochodu w zgodzie z bardzo restrykcyjnymi przepisami, regulującymi m.in. maksymalną wielkość drzwi, wymagało dużego kombinowania, dlatego drzwi składają się z dwóch połówek otwieranych pod różnymi kątami. Ale chyba warto było, bo 908 wygrał 19 z 28 rajdów w których startował w latach 2007-2010.
Jeśli chodzi o model, to po mojej zeszłorocznej Zondzie szukałem samochodu który pozwoli podejść do budowy czegoś bardzo szybkiego nieco inaczej. 908 okazał się idealny, bo jego długa sylwetka pozwoliła zmieścić między osiami 2 moduły RC ustawione gęsiego, a niski profil gwarantował stabilność. Podstawą do budowy było porzucenie kół z Zondy na rzecz tych z 8070, o średnicy mniejszej tylko o studa, ale lżejszych w sumie o całe 200 gramów. Do tego Auri ślicznie pochromował Legowe kołpaki, praktycznie identyczne z oryginalnymi.

Obrazek

Model jest ciasno obudowany wokół "rdzenia" złożonego ze wspomnianych dwóch modułów RC oraz 4 silników RC pośrodku tylnej osi, ustawionych tak żeby ich szybsze wyjście znajdowało się w jednej linii. Zabrakło miejsca na dyferencjał czy jakiekolwiek zębatki, a jako że według wcześniejszych doświadczeń brak dyfra przu dużych prędkościach owocował samoistnym kręceniem bączków, to podzieliłem tylną oś na pół. W rezultacie każde koło napędzają dwa silniki niezależne od pozostałych dwóch, co pozwala obciążeniom na obu kołach rozkładać się nierównomiernie, i w jakiś tam nieznaczny sposób niweluje brak dyfra.

Obrazek

Obie osie są zawieszone niezależnie, z każdym kołem w sumie na 2 twardych amorach. W obu osiach chciałem wypróbować zwrotnice z 42000, ale na tył okazały się za szerokie a na przód za wysokie. Całe zawieszenie jest bardzo twarde, z niewielkim skokiem - wcześniejsze doświadczenia pokazały, że przy dużych prędkościach byle kamyk potrafi dobić miękkie zawieszenie. Przednia oś wykorzystuje wyjście z przedniego modułu RC do skrętu z centrowaniem. Tylna oś zawiera z sumie 4 kardany, o które mocno się bałem, planując nawet osobny silnik do hamowania przed podniesienie tylnych kół. Na szczęście okazało się, że małe koła i lekkość modelu pozwalają hamować silnikiem bez mielenia kardanów. Co nie zmienia faktu że zmieliłem ich coś z dziesięć podczas driftingu, jak i wypadając poza asfalt.
Nadwozie budowałem początkowo łącząc panele i klocki systemowe żeby zabudować je bez dziur i oddać wszystkie detale. Niestety, rosnąca waga takiego rozwiązania zmusiła mnie do opcji light, z symboliczną budą z paneli, liftów i giętkich osi. Tak zbudowany model nie jest piękny, ale też nie jest całkiem dziurawy jak Zonda.
Model wyszedł ćwierć kilo lżejszy i sporo mniejszy od Zondy, i jeździł bardzo obiecująco, ale okazał się niestety o włos wolniejszy od niej - 15.3 km/h w porównaniu do 15.41 km/h Zondy (mierzone trzykrotnie GPSem z widokiem na 11 satelitów na odcinku 200 metrów). W tej skali jest to odpowiednik ok. 132 km/h w prawdziwym samochodzie, czyli skromnie. Dla mnie to spore rozczarowanie, bo liczyłem że kombinacja mniejsza masa + mniejsze koła + szybsze wyjście silników RC + uproszczenie przeniesienia napędu do maksimum da lepszy wynik. Poza prędkością raczej nie ma zarzutów - model ma świetną przyczepność mimo braku dyfra i błyskawicznie reaguje na skręt, choć autocentrowanie wprowadza pewną nerwowość w korygowaniu kursu. Lepiej jeździło mi się Zondą, gdzie korekty skrętu były bardziej precyzyjne. Twarde zawieszenie i małe koła z cienkimi oponami wprowadzają też dużo wibracji, na tyle że spojler odpadał co jakiś czas nawet przy jeżdżeniu po asfalcie. Co ciekawe - model, choć bardzo płaski i z szeroko rozstawionymi kołami, okazał się na tyle czuły na wyważenie, że trochę znosił na stronę po której miał zamontowaną kamerę, choć ważyła ona poniżej 100 gram.
To będzie prawdopodobnie mój ostatni bardzo szybki MOC, bo budowa takich modeli niesie masę problemów. Są one praktycznie bezużyteczne poza miejscami z dużą ilością asfaltu, a jeżdżenie na zewnątrz jest trudne organizacyjnie (np. pogoda), nie mówiąc o uszkodzeniamiach i gubieniu części. 908 generalnie mnie rozczarował - liczyłem że będzie albo szybki albo przynajmniej ładny, nie wyszło ani jedno ani drugie. Ale chociaż bączki kręci przyzwoicie.

Galeria

Fotki:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

I film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2YLfo0K5-F0[/youtube]

: 2013-05-31, 21:50
autor: krowkens
Model rewelacyjny.
Zmiana kół przez minifigi super.
Odpadający kołpak przy drifcie boski.

: 2013-05-31, 21:58
autor: Tranzystor
Fajny, ale drift na plastikowych kołach to straszna tandeta.

: 2013-05-31, 23:22
autor: Yeti
Pewnie gdyby rozpędzić go na czymś równiejszym jazda była by dużo przyjemniejsza i szybsza.
taki chodnik to same nierówności. Szkoda, że zaniechasz szybkich i wściekłych mocy...

Tak czy siak, mi się podoba ;) A może teraz coś typowego do driftu?:D

: 2013-06-01, 08:17
autor: Waler
Zdaje mi się, że przedni nos jest za bardzo nachylony pod kątem i umieszczony za wysoko w stosunku do oryginału. Tył też trochę inaczej wygląda, na zdjęciach które pokazałeś nie ma światełek po bokach tylko dwa po środku. Ale to już mniejsza bolączka.
Na Twoim miejscu filmu dla tak szybkiego samochodu nie kręciłbym na chodniku. Chodnik jest nierówny i wszystko się trzęsie. Idealny byłby parking podziemny, mniej więcej tego typu na którym ja kręciłem film z Mazem.
Jeżeli chodzi o wygląd to już niejednokrotnie utwierdziłem się w przekonaniu, że piękne karoserie supersamochodów zbudowane z technickowych klocków wyglądają pokracznie.
Nie obraź się, ale Twój Pug wygląda podobnie.
Lepiej wróć do budowania tego, co wychodzi Ci najlepiej - maszyn, ciężarówek, trialówek, słowem wszystkiego co jest kanciaste ;)
P.S
Choć jest jeden taki kanciasty superwóz - GT-R. Może on zbudowany z technickowych belek wyglądałby całkiem przyzwoicie?

: 2013-06-01, 11:04
autor: 3dom
Auto ładne, dość ascetyczne ale to naturalna rzecz przy pogoni za osiągami. Szkoda, że nie udało się przebić Zondy. Tym niemniej cieszy mnie Twoja niedawna deklaracja, że zmieniasz kierunek rozwoju supercarów. Efekt "wow!" na pewno wzrośnie. Podobnie jak Waler dziwię się dlaczego wciąż testujesz auta po tej alejce, nie lepiej wybrać się nawet do centrum handlowego pośmigać po garażu? Albo do mnie :) Światło do kręcenia byłoby kiepskie ale testy osiągów bardziej wymierne.

: 2013-06-01, 11:04
autor: Kruk
Waler93 pisze: Lepiej wróć do budowania tego, co wychodzi Ci najlepiej - maszyn, ciężarówek, trialówek, słowem wszystkiego co jest kanciaste ;)

Zgodzę się z przed mówcą w 50% , też sądzę że najlepiej wychodzi Ci wszystko to co zostało wyżej wymienione, ale nie zgodzę się z tym że maszyny, ciężarówki itd. Sariel'a są kanciaste . Nie mniej Model bardzo imponujący , zawsze mi się podobały szybkie modele RC i logicznie rzecz biorąc zawsze chciałem mieć takiego z Lego , dlatego normalnie żal ściska że nie mam go na swojej półce ;) Mimo to że może nie jest dopracowany z wyglądu tak jak inne modele , gdzie zawieszenie elementu na studzie nie wiąże się z jego natychmiastowym zgubieniem , to z wyglądu jest bardzo miły dla oczu. Co do mechaniki to jak zawsze jestem pod wrażeniem , duży szacunek . Gratulacje oczywiście się należą za model,jednak wolę jak model coś podnosi ,wysuwa itp. , ale to pewnie skrzywienie zawodowe ;). Jeszcze raz gratuluje no i czekam na kolejny model, nie koniecznie tego typu ;).

: 2013-06-01, 14:19
autor: legosamigos
Fajnie driftuje :) Dobrze, że ludzie przechodzący obok, przypadkiem nie rozdeptali Twojego modelu. A gdzie zgubiłeś chomika? Czyżby wypadł podczas jednego z zakrętów? :D

: 2013-06-01, 14:58
autor: Sariel
Chomik odmówił odchudzenia się do jazdy ;)

: 2013-06-01, 15:02
autor: legosamigos
Sariel pisze:Chomik odmówił odchudzenia się do jazdy ;)
Nie dziwię się, biorąc pod uwagę predkość i jeszcze bez kasku

: 2013-06-01, 15:59
autor: bonczyk85
Fajna maszyna, przyjemnie popatrzeć jak jeździ po prostej i driftuje. Wizualnie też całkiem nieźle odwzorowana, wydaje mi się, że nie odstaje wyglądem od modeli RC, które nie są zbudowane z klocków, chociaż fachowcem w tej dziedzinie nie jestem. Tak czy inaczej mi się podoba, mimo że piszesz, że nie jesteś z niego zbyt zadowolony.
Sariel pisze:Chomik odmówił odchudzenia się do jazdy ;)
No właśnie, filmik bez chomików? Kup mu takie coś i kota, zaraz się odchudzi.

: 2013-06-01, 16:21
autor: piotrek839
Czy bez tylnego zawieszenia z kołami na wspólnej osi jeździłby szybciej? Chodzi mi o to czy sprawdzałeś w praktyce.

: 2013-06-01, 17:11
autor: Sariel
Nie, nie sprawdzałem. Ale na pewno nie mieliłby wtedy kardanów ;)

: 2013-06-01, 17:49
autor: K^3
A jak zmierzyłeś prędkość? Na NXT się nie znam, więc nie wiem, czy jest tam jakiś akcelerometr, czy może da się sprawdzić ilość obrotów silnika?

: 2013-06-01, 18:58
autor: Sariel
Tu nie ma NXT. Prędkość mierzyłem z GPSa, apką w komórce przyczepionej do modelu.