[MOC] Tatra T 815-7Z0R9T 44 440 8×8.1R
: 2013-06-03, 21:39
Witam,
Dziś prezentuję moje "najmłodsze" dziecko,
czyli: Tatra T 815-7Z0R9T 44 440 8×8.1R
czyli II: klocki LEGO - zabawa nawet dla najmłodszych
czyli III: w końcu coś innego niż maszynty przeładunkowe Sennebogen
czyli IV: w końcu udało się skończyć i opublikować to bydle... :)
TROCHĘ SŁÓW WSTĘPU (mozna pominąć)
Śledząc moje wcześniejsze konstrukcje można odnieść trafne wrażenie, że lubie budować maszyny dla przemysłu. Jednak dobre 2 lata temu czytając którąś z relacji z Truck Trialu postanowiłem spróbować swoich sił w zbudowaniu jakiejś fajnej bawialnej terenówki na przynajmniej 6 kołach. Był jednak jeden problem - nie miałem budulca do tego typu konstrukcji, a dokładniej, nie miałem żadnych kół ani elementów zawieszenia do tego się nadających. Wtedy musiałem zdecydować co nabyć i na końcu wybrałem między 8297 a 8466. Ostatecznie wybór padł na 8466.
Na jednej z aukcji na niemieckim e-bay'u udało się nabyć za rozsądne pieniądze (ok. 730 PLN - ?) wraz z przesyłką z Austrii 2 prawie kompletne zestawy 8466 (w jednym brakowało kilka podstawowych klocków), ale najważniejsze - było 8 największych terenowych kół LEGO ! Zestawy jeśli dobrze pamiętam kupiłem w czerwcu/lipcu 2011.
Po odebraniu przesyłki, fabryczne modele 8466 zostały złożone, następnie rozłożone i posłużyly za budulec do innych MOC-y, koła natomiast dojrzewały do tego jednego konkretnego MOC-a.
W końcu w sierpniu 2012 postanowiłem rozpocząć budowanie prezentowanej Tatry. Model udało się skończyć w listpadzie 2012.
Dlaczego Tatra? Nie ma konkretnego powodu, chyba tylko to, że Tatra ma nietypowe ciekawe zawieszenie. Co więcej skoczyłem od razu na głeboką wodę - dosyć że tatra miała jeździć, skręcać i mieć zawieszenie to postanowiłem zbudować najbardziej skomplikowany/funkcjonalny model czyli z obracanym wysięgnikiem, lemieszem i widelcem do holowania. Dodatkowo to pierwszy model, który starałem się skalować i dodać rzeczy, które zgodnie z regulaminem TrTr są wymogiem (np. atrapy wycieraczek).
Model powstał na podstawie tych zdjęć:
Pytanie: dlaczego MOC publikuję tak późno? Otóż jest kilka powodów. Jeden z nich widnieje na zdjęciu pt.: "klocki LEGO - zabawa nawet dla najmłodszych" - jest tam moja pierworodna, która pochłania większą część wolnego czasu, pozostała część to praca, obowiązki itp. więc w tej chwili naprawdę trudno jest wygospodarować nawet odrobinę wolnego czasu na klocki. Do tego wszystkiego Tatrę udało się skończyć "w ostatniej chwili", gdyż akurat w listopadzie 2012 moja córka zaczęła chodzić i sięgać wszystko co znajduje się w jej zasięgu rąk, czyli m.in. kuwetki z klockami rozstawione na ławie. Model więc ukończyłem w pospiechu i od tamtego czasu klocki czekają na "lepsze" czasy... :)
DANE TECHNICZNE:
Waga: 6,1 kg
Wymiary:
- długosć: 85 cm
- szeroość: 25 cm
- wysokość: 28 cm
Model zbudowany jest m.in. z:
- 2 x PF XL-motor
- 7 x PF M-motor
- 2 x PF battery box
- 4 x PF IR-receiver
- 1 x PF linear actuator
- 4 x PF mini-LA
- 8 kół Power Puller
- 24 amortyzatory
OPIS FUNKCJI:
1) JAZDA
Od samego początku wiedziałem, że model będzie ciężki i będzie potrzebował dużo sily do pokonywania drogi. Do napędu posłużyły 2 silniki XL w przełożeniu 1:5. Dodatkowo przy ciękich modelach i silnikach XL je napędzających generowane są ogromne momenty dklatego od samego początku postanowiłem i zrezygnowałem z takich elementów jak dyfry, zębati Z8 i pół-zebatki Z12. Praktycznie cały napęd opiera się na knobach, na wyjściu z silników za przełożenie odpowiadają zębatki Z12, Z20 i Z36. Najsłabszym ogniwem są kardany napędzające każde z kół.
2) ZAWIESZENIE
To bardzo ciekawe zagadnienie jak już wcześniej napisałem. Zawieszenie w mojej Tatrze nie jest wiernym odzwierciedleniem tego oryginalnego z prostej przyczyny: wielbię w życiu harmonię i nie do pomyslenia było dla mnie przesunięcie względem siebie osi sąsiadujących kół :)
U mnie więc lewe i prawe koła są w tej samej linii, a dodatowo "zawiasy" półosi lewej i prawej oddalone są od siebie o 9 studów (jeśli dobrze pamiętam...)
Każde z kół jest niezależnie amortyzowane. Budowa zawieszenie tak ciężkiej konstrukcji na amortyzowanym zawieszeniu okaząło się nie lada problemem. Początkowo na każde koło miał przypadać jeden amortyzator z zestawu 8070, jednak w miarę wzrostu masy dołożyłem po jednym zamortyzatorze z zestawu 8865. Gdy masa dalej rosła a zawieszenie było już dosć mocno zabudowane okazało się, że trzeba coś jeszcze dołożyć niestety.... Jakimś cudem udało się jeszcze na każde koło dołożyć po jednym amortyzatorze z zestawu 8466. Jak model już został sończony okazało się, że 3 fabryczne amortyzatory LEGO w taiej konfiguracji to za mało... wtedy na każde z kół dołożyłem jeszcze kilka gumek-recepturek: na 2 przednie osie po 3 gumki na koło, na osie tylne po 2 gumki na koło. Dopiero wtedy model przestał uginać się pod swoim ciężarem podczas jazdy...
3) SKRĘT
Tatra ma 2 przednie osie skrętne, obie osie mają różny promień skrętu. Skręt realizowany jest przez 1 silnik medium. Ponieważ koła z zestawu 8466 generują dość duże tarcie jako bezpiecznik zostały użyte równolegle 3 sprzęgła.
4) DODATOWY OSPRZĘT
Wysięgnik dźwigowy zabudowany jest na obrotnicy, funkcje wysięgnika "zasilane" są przez obrotnicę. Z ciekawostek druga sekcja wysięgnika obsłygiwana jest przez mini-obrotnicę, nie zaś przez siłownik śrubowy. Podobne rozwiązanie zastosowałem w moim modelu [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=16388]Truck 10x6x4 with crane arm[/URL], przy czym tam została użyta duża obrotnica. W poprzednim modelu problemem również było przekazanie ruchu na obrotncę przez przegub wysięgnika, wtedy użyłem kardanów i przy maksymalnym złożeniu był problem z ruchem 2-giej sekcji. W Tatrze zastosowałem zespół zębatek i nawet przy maksymalnym i minimalnym złożeniu ramienia nie ma problemu z ruchem 2-giej sekcji. Druga sekcja wysięgnika jest również ręcznie wydłużana.
Ruchy ramienia zasilane są przez 3 silniki medium.
Lemiesz przedni opuszczany jest przez 1 mini-siłownik śrubowy napędzany silnikiem medium
Widelec do holowania to kilka liftarmów połączonych w ramkę, obsługiwane są przez 3 mini-siłowniki i 2 silniki medium: opuszczanie widelca - 2 siłowniki + 1 silnik, pozycjonowanie widelca - 1 siłownik + 1 silnik. Funkcje widelca można obejrzeć na filnie (3:37 -> 4:20)
5) DODATKI
Model zawiera również kilka estetycznych dodatków taich jak: wycieraczki przednich szyb, lusterka boczne, kabina z otwieranymi drzwiami, atrapa silnika V8, tłumik z rurą wydechową, dźwignia zmiany biegów i 2 fotele w kabinie "żywcem zerżnięte" z zestawu 8865, tyle, że bez zagłówków :)
PODSUMOWANIE
Po zakończeniu budowy nasuwa się wiele reflekcji...
Po pierwsze na pewno koledzy biorący czynny udział w LTTC nie mają łatwego życia, tzn. muszą mierzyć się z wieloma problemami przy budowie, o których ja dowiedzaiłem się dopiero po zbudowaniu i przetestowaniu Tatry.
Druga sprawa to nie polecam budowania tego typu MOC-y na kołach Power Puller. Po pierwsze koła te są strasznie ciężkie co sumarycznie strasznie zwiększa całowita masę modelu (u mnie 25% masy to koła!), po drugie koła te są strasznie szerokie co niezwykle utrudnia zbudowanie rozsądnie działającego układ skrętu (koła te potrzebują bardzo dużo miejsca przy pełnym skręcie)
Wszystko to sprawia, że pomimo założenia, model jest mało bawialny... Jeżdzi strasznie topornie i skręca bardzo topornie oraz poddaje się przy niewielkich nierównościach i przeszkodach w terenie. Powodem tego jest zapewne pełna zabudowa nadwozia oraz dołożenie dodatkowych funkcji co miało znaczący wpływ na wzrost masy.
Na swój sposób mimo wszystko MOC uważam za udany - udało się w jakimś stopniu zachować proporcje, wszystkie funkcje działają, model w moim mniemaniu prezentuje się dobdze estetycznie. Niestety bardziej niż w teren odel nadaje się na majestatyczne prezentowanie na półce.
Kilka zdjęć w scenerii wiosna:
I kilka zdjęć w sceneri zima:
Galeria BS
Galeria WIP
FILM
Dziś prezentuję moje "najmłodsze" dziecko,
czyli: Tatra T 815-7Z0R9T 44 440 8×8.1R
czyli II: klocki LEGO - zabawa nawet dla najmłodszych
czyli III: w końcu coś innego niż maszynty przeładunkowe Sennebogen
czyli IV: w końcu udało się skończyć i opublikować to bydle... :)
TROCHĘ SŁÓW WSTĘPU (mozna pominąć)
Śledząc moje wcześniejsze konstrukcje można odnieść trafne wrażenie, że lubie budować maszyny dla przemysłu. Jednak dobre 2 lata temu czytając którąś z relacji z Truck Trialu postanowiłem spróbować swoich sił w zbudowaniu jakiejś fajnej bawialnej terenówki na przynajmniej 6 kołach. Był jednak jeden problem - nie miałem budulca do tego typu konstrukcji, a dokładniej, nie miałem żadnych kół ani elementów zawieszenia do tego się nadających. Wtedy musiałem zdecydować co nabyć i na końcu wybrałem między 8297 a 8466. Ostatecznie wybór padł na 8466.
Na jednej z aukcji na niemieckim e-bay'u udało się nabyć za rozsądne pieniądze (ok. 730 PLN - ?) wraz z przesyłką z Austrii 2 prawie kompletne zestawy 8466 (w jednym brakowało kilka podstawowych klocków), ale najważniejsze - było 8 największych terenowych kół LEGO ! Zestawy jeśli dobrze pamiętam kupiłem w czerwcu/lipcu 2011.
Po odebraniu przesyłki, fabryczne modele 8466 zostały złożone, następnie rozłożone i posłużyly za budulec do innych MOC-y, koła natomiast dojrzewały do tego jednego konkretnego MOC-a.
W końcu w sierpniu 2012 postanowiłem rozpocząć budowanie prezentowanej Tatry. Model udało się skończyć w listpadzie 2012.
Dlaczego Tatra? Nie ma konkretnego powodu, chyba tylko to, że Tatra ma nietypowe ciekawe zawieszenie. Co więcej skoczyłem od razu na głeboką wodę - dosyć że tatra miała jeździć, skręcać i mieć zawieszenie to postanowiłem zbudować najbardziej skomplikowany/funkcjonalny model czyli z obracanym wysięgnikiem, lemieszem i widelcem do holowania. Dodatkowo to pierwszy model, który starałem się skalować i dodać rzeczy, które zgodnie z regulaminem TrTr są wymogiem (np. atrapy wycieraczek).
Model powstał na podstawie tych zdjęć:
Pytanie: dlaczego MOC publikuję tak późno? Otóż jest kilka powodów. Jeden z nich widnieje na zdjęciu pt.: "klocki LEGO - zabawa nawet dla najmłodszych" - jest tam moja pierworodna, która pochłania większą część wolnego czasu, pozostała część to praca, obowiązki itp. więc w tej chwili naprawdę trudno jest wygospodarować nawet odrobinę wolnego czasu na klocki. Do tego wszystkiego Tatrę udało się skończyć "w ostatniej chwili", gdyż akurat w listopadzie 2012 moja córka zaczęła chodzić i sięgać wszystko co znajduje się w jej zasięgu rąk, czyli m.in. kuwetki z klockami rozstawione na ławie. Model więc ukończyłem w pospiechu i od tamtego czasu klocki czekają na "lepsze" czasy... :)
DANE TECHNICZNE:
Waga: 6,1 kg
Wymiary:
- długosć: 85 cm
- szeroość: 25 cm
- wysokość: 28 cm
Model zbudowany jest m.in. z:
- 2 x PF XL-motor
- 7 x PF M-motor
- 2 x PF battery box
- 4 x PF IR-receiver
- 1 x PF linear actuator
- 4 x PF mini-LA
- 8 kół Power Puller
- 24 amortyzatory
OPIS FUNKCJI:
1) JAZDA
Od samego początku wiedziałem, że model będzie ciężki i będzie potrzebował dużo sily do pokonywania drogi. Do napędu posłużyły 2 silniki XL w przełożeniu 1:5. Dodatkowo przy ciękich modelach i silnikach XL je napędzających generowane są ogromne momenty dklatego od samego początku postanowiłem i zrezygnowałem z takich elementów jak dyfry, zębati Z8 i pół-zebatki Z12. Praktycznie cały napęd opiera się na knobach, na wyjściu z silników za przełożenie odpowiadają zębatki Z12, Z20 i Z36. Najsłabszym ogniwem są kardany napędzające każde z kół.
2) ZAWIESZENIE
To bardzo ciekawe zagadnienie jak już wcześniej napisałem. Zawieszenie w mojej Tatrze nie jest wiernym odzwierciedleniem tego oryginalnego z prostej przyczyny: wielbię w życiu harmonię i nie do pomyslenia było dla mnie przesunięcie względem siebie osi sąsiadujących kół :)
U mnie więc lewe i prawe koła są w tej samej linii, a dodatowo "zawiasy" półosi lewej i prawej oddalone są od siebie o 9 studów (jeśli dobrze pamiętam...)
Każde z kół jest niezależnie amortyzowane. Budowa zawieszenie tak ciężkiej konstrukcji na amortyzowanym zawieszeniu okaząło się nie lada problemem. Początkowo na każde koło miał przypadać jeden amortyzator z zestawu 8070, jednak w miarę wzrostu masy dołożyłem po jednym zamortyzatorze z zestawu 8865. Gdy masa dalej rosła a zawieszenie było już dosć mocno zabudowane okazało się, że trzeba coś jeszcze dołożyć niestety.... Jakimś cudem udało się jeszcze na każde koło dołożyć po jednym amortyzatorze z zestawu 8466. Jak model już został sończony okazało się, że 3 fabryczne amortyzatory LEGO w taiej konfiguracji to za mało... wtedy na każde z kół dołożyłem jeszcze kilka gumek-recepturek: na 2 przednie osie po 3 gumki na koło, na osie tylne po 2 gumki na koło. Dopiero wtedy model przestał uginać się pod swoim ciężarem podczas jazdy...
3) SKRĘT
Tatra ma 2 przednie osie skrętne, obie osie mają różny promień skrętu. Skręt realizowany jest przez 1 silnik medium. Ponieważ koła z zestawu 8466 generują dość duże tarcie jako bezpiecznik zostały użyte równolegle 3 sprzęgła.
4) DODATOWY OSPRZĘT
Wysięgnik dźwigowy zabudowany jest na obrotnicy, funkcje wysięgnika "zasilane" są przez obrotnicę. Z ciekawostek druga sekcja wysięgnika obsłygiwana jest przez mini-obrotnicę, nie zaś przez siłownik śrubowy. Podobne rozwiązanie zastosowałem w moim modelu [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=16388]Truck 10x6x4 with crane arm[/URL], przy czym tam została użyta duża obrotnica. W poprzednim modelu problemem również było przekazanie ruchu na obrotncę przez przegub wysięgnika, wtedy użyłem kardanów i przy maksymalnym złożeniu był problem z ruchem 2-giej sekcji. W Tatrze zastosowałem zespół zębatek i nawet przy maksymalnym i minimalnym złożeniu ramienia nie ma problemu z ruchem 2-giej sekcji. Druga sekcja wysięgnika jest również ręcznie wydłużana.
Ruchy ramienia zasilane są przez 3 silniki medium.
Lemiesz przedni opuszczany jest przez 1 mini-siłownik śrubowy napędzany silnikiem medium
Widelec do holowania to kilka liftarmów połączonych w ramkę, obsługiwane są przez 3 mini-siłowniki i 2 silniki medium: opuszczanie widelca - 2 siłowniki + 1 silnik, pozycjonowanie widelca - 1 siłownik + 1 silnik. Funkcje widelca można obejrzeć na filnie (3:37 -> 4:20)
5) DODATKI
Model zawiera również kilka estetycznych dodatków taich jak: wycieraczki przednich szyb, lusterka boczne, kabina z otwieranymi drzwiami, atrapa silnika V8, tłumik z rurą wydechową, dźwignia zmiany biegów i 2 fotele w kabinie "żywcem zerżnięte" z zestawu 8865, tyle, że bez zagłówków :)
PODSUMOWANIE
Po zakończeniu budowy nasuwa się wiele reflekcji...
Po pierwsze na pewno koledzy biorący czynny udział w LTTC nie mają łatwego życia, tzn. muszą mierzyć się z wieloma problemami przy budowie, o których ja dowiedzaiłem się dopiero po zbudowaniu i przetestowaniu Tatry.
Druga sprawa to nie polecam budowania tego typu MOC-y na kołach Power Puller. Po pierwsze koła te są strasznie ciężkie co sumarycznie strasznie zwiększa całowita masę modelu (u mnie 25% masy to koła!), po drugie koła te są strasznie szerokie co niezwykle utrudnia zbudowanie rozsądnie działającego układ skrętu (koła te potrzebują bardzo dużo miejsca przy pełnym skręcie)
Wszystko to sprawia, że pomimo założenia, model jest mało bawialny... Jeżdzi strasznie topornie i skręca bardzo topornie oraz poddaje się przy niewielkich nierównościach i przeszkodach w terenie. Powodem tego jest zapewne pełna zabudowa nadwozia oraz dołożenie dodatkowych funkcji co miało znaczący wpływ na wzrost masy.
Na swój sposób mimo wszystko MOC uważam za udany - udało się w jakimś stopniu zachować proporcje, wszystkie funkcje działają, model w moim mniemaniu prezentuje się dobdze estetycznie. Niestety bardziej niż w teren odel nadaje się na majestatyczne prezentowanie na półce.
Kilka zdjęć w scenerii wiosna:
I kilka zdjęć w sceneri zima:
Galeria BS
Galeria WIP
FILM