Strona 1 z 1

[MOC] Tatra 813 8x8 "Anežka"

: 2013-06-04, 15:19
autor: Mistakes
Cześć.
Tatra 813 8x8 "Anežka",
czyli mój obecny powód niedosypiania.
Obrazek
Tatra powstawała przez około 3 - 4 tygodnie, zazwyczaj późnymi wieczorami.
Nadałem jej numer startowy 908, jest on analogią do 9 sierpnia, czyli daty urodzin "Anežki" - po Polsku Agnieszki, mojej Dziewczyny. Chciałem Jej trochę wynagrodzić swoje niewyspanie i marudzenie. Udało się :)

Wymiary jak każdy widzi, miała być maksymalnie kompaktowa, krótka. Zawieszenie pełne niezależne, punkt łamania zawiechy pokrywa się z punktem łamania zwrotnicy (czyli kardan pracuje w dwóch wymiarach(?)). Stosowałem już takie rozwiązanie w swojej tatrze 6x6. Odświeżyłem je i dopracowałem, okazało się niezawodne. Jednostkę napędową stanowiły dwie skrzynie o przełożeniach 5:1 i 3:1, napędzane spężonymi tylko elektrycznie XLami. Skrzynie znajdowały się między 1 i 2, oraz między 3 i 4 osią. Na Siekierkach było to właściwie wystarczające, ale na kolejny rajd (Park) pierwszy bieg zwolnię do 8,33:1.
Skręt, wysprzęglający się w pozycjach krańcowych, obsługiwały dwie eMki. To zdecydowanie najsłabszy element tego auta, wymaga poprawek.
A, spodziewałem się 200g nadwagi, bo nigdzie nie urywałem z masy, pierwszy raz nie wsadziłem w kabinę żadnego panelu, ale za to serków ponad 50. Okazało się, że faktycznie rozminąłem się z wagą o 200g, ale w drugą stronę... Nie wiem jakim cudem ona ważyła 2500g, nie wiem. Na ratunek ruszył TT z Mańkiem, pomagając mi dobić do wymaganych 2700g. Chciałbym Wam i kilku drobniejszym ratownikom serdecznie podziękować, bez Was miałbym większy problem :)
Galeria WIP
Galeria właściwa
Gdyby kogoś ciekawiła ta kratka w środku grila, to było przez nią widać obracający się wentylator atrapy silnika V12 :)
To tyle, liczę że Wy uzupełnicie temat swoimi spostrzeżeniami :)

: 2013-06-04, 15:27
autor: 3dom
Moje spostrzeżenie jest takie, choć auta nie widziałem na żywo, że się chyba mocno napatrzyłeś na kabinę TT :P

: 2013-06-04, 15:31
autor: Mistakes
Budując, patrzyłem tylko na zdjęcia swojej poprzedniej tatry i na jeden wydruk.
Porównywaliśmy auta na żywo i bryła jest podobna, ale większość detali zrobiliśmy inaczej ;)

: 2013-06-04, 19:38
autor: Blaha
Cóż dodać? Kolejna świetna Maszynka z Twojego garażu! Ładnie wykończona, żwawa (na 1:5 dawała radę), lekka przemyślana konstrukcja ze świetnymi właściwościami terenowymi.
Jedyne co, jak sam piszesz, ten samowysprzęglający się skręt też bym poprawił, bo nie zawsze zadziała tak jak sobie tego życzysz..
Gratuluję konstrukcji i czekam na czerwcowe zawody aby znów porywalizować wśród tatrowej rodziny! ;)

: 2013-06-05, 14:40
autor: Mistakes
Dzięki za uznanie. Nad skrętem raczej nie popracuję, bo na czerwcowym rajdzie będe przegubowcem 8x8 :)

: 2013-06-07, 08:52
autor: TT
Auto jest bardzo udane. Ja nie umiem się nadziwić, że daje radę na 5:1 przejechać wszystko. Moja 813 chyba by nie dała rady... :(

: 2013-06-27, 15:23
autor: Mistakes
Pierwszy raz startowałem tym samym autem dwa rajdy pod rząd...
Do czego to prowadzi brak czasu ;)
Tatra 813 8x8 "Anežka" v2
Obrazek
i drugie.
Nie obyło się bez zmian, mianowicie:
- wyczyściłem i nasmarowałem skrzynie biegów
- delikatnie poprawiłem zwrotnice
- usprawniłem zmianę biegów
- poprawiłem skręt
- dodałem 200g masy
- dodałem czerwone akcenty do kabiny
- kartonową teczkę zastąpiłem płaską zabudową.
Powodem zawodzącego skrętu były wyrobione piny, które trochę się wytarły i nie chciały tak dobrze działać, jak na początku. No trudno, mam nauczkę :)
Dzięki 3domowi za kabelki, bez nich było by ciężko.
Mańkowi również Wielkie Dzięki za okablowanie!

Mam nadzieję, że na następny rajd uda mi się zmobilizować drugiego kierowcę i jedno duże auto zastąpie dwoma mniejszymi ;)

: 2013-06-27, 15:34
autor: 3dom
Mistakes pisze: Dzięki 3domowi za kabelki, bez nich było by ciężko.
Masz na myśli te kabelki, których zapomniałeś zabrać z domu? ;)

: 2013-06-27, 16:00
autor: Mistakes
Tak, tak... Już edytowałem posta. O czym ja myślałem, nie wiem.

: 2013-06-28, 15:18
autor: Uncle Jaca
Szybko postawiłeś ją na koła, ładnie nazwałeś - taki fajny myk z tym nr startowym:-)
Kurcze przyjemna ta Tatra, szybka - to pierwsze co mi się nasuwa - też mam ochotę na takie 8x8 ale jeszcze chyba zbyt wysoki próg dla mnie. Gratuluję udanej konstrukcji. A i to drugie zdj też fajne;-D