Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] W pełni zmotoryzowany mobilny żuraw
Autor Wiadomość
legosamigos 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3493
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2013-07-21, 14:20   [MOC] W pełni zmotoryzowany mobilny żuraw


Witam serdecznie!

Nareszcie po problemach z kartą pamięci do aparatu, na której miałem materiał filmowy i zdjęciowy, chciałem przedstawić Wam mój żuraw budowlany. Sporo tego typu maszyn przewinęło się przez forum, ale każda inna na swój sposób, każdy żuraw budowany inną techniką. Nie ukrywam, że podpatrywałem filmy, jak i zdjęcia tego przyszłego zestawu 42009 (na który to spora liczba forumowiczów z niecierpliwością czeka, m.in. ja też, pod warunkiem, że cena troszkę spadnie) oraz starsze zestawy żurawi 8053 i 8421 i tak właśnie podpatrując te trzy w/w zestawy i z każdego wykorzystując jakiś element, zbudowałem swój żuraw. Cieszę się również, że zdążyłem zbudować swój dźwig przed oficjalną premierą tego nowego zestawu. Oczywiście mój pojazd jest w pełni funkcjonalny i w całości sterowany pilotem IR. A teraz zapraszam do prezentacji

Dane techniczne

Długość: 57 cm
Szerokość: 19 cm / po rozstawieniu podpór 33 cm
Wysokość: 25 cm / po rozłożeniu bomu 58 cm / po rozsunięciu bomu : 84 cm
Długość bomu: 46 cm / po jego rozsunięciu: 74 cm
Waga: 3130 gramów


Funkcje

Napęd - 1 x PF XL motor
Oczywiście napęd na 4 koła, a ponieważ z założenia wiedziałem, że model będzie dość ciężki, więc od razu wstawiłem silnik XL


Skręt - 1 x PF M motor
Układ skrętu podobny do straży, ale z większą redukcją, by był wolniejszy


Podpory - 1 x PF M motor
Początkowo chciałem zrobić podpory, jak w swojej straży pożarnej, ale jednak trzeba było zwiększyć rozstaw podpór, gdyż przy małym rozstawie i podnoszeniu jakiegoś ciężaru, ciężarówka mogła by się po prostu obalić


Obrót wieży - 1 x PF M motor
Ostatni element „układanki”, początkowo był taki sam, jak w mojej straży pożarnej, ale trzeba było zredukować prędkość, gdyż ciężar zawieszony na haku za bardzo bujał ciężarówkę przy obrocie


Kiedy miałem już dawno bazę auta, czyli podwozie i nadwozie samej ciężarówki, przystąpiłem do budowy wieży. Nie widziałem, że wieża żurawia jest tak skomplikowana. Nie ukrywam też, że spędziłem nad nią naprawdę sporo czasu. A to długość nie ta, a to zła przeciwwaga, a to kąt nachylenia bomu nie ten i zawsze coś było nie tak. Musiałem zrobić taką wieżę, by była nie za długa, nie licząc długości bomu, mała i zarazem dość ciężka, a w dodatku pomieścić pudełko na baterię i min. 3 silniki do podstawowych funkcji żurawia i w końcu po długich bojach się udało

Funkcje na wieży


Podnoszenie bomu - 1 x PF M motor
Początkowo była wersja z dwoma siłownikami śrubowymi, ale przez 2 siłowniki, wieża była dłuższa i szersza, więc zmieniłem na 1 siłownik, który również daje sobie bez problemu radę z podnoszeniem bomu


Wysuw bomu - 1 x PF M motor
Bom 2-sekcyjny, ale dość długi ze względu na „nos” ciężarówki. Po złożeniu w całość okazało się, że długość bomu składająca się z 2 technic bricków 1x16 oraz 1 technic bricka 1x10 jest ciut za krótka i dlatego zamiast technic bricka 1x10, wstawiłem kolejny technic brick 1x16


Wciągarka - 1 x PF M motor
Chyba najważniejszy element dźwigu. Źle zamocowana potrafi zrobić szkody w postaci uszkodzeń zębatek, co też było i w tym przypadku kiedy z z8 zrobiłem z4 przy podnoszeniu niewielkiego ciężaru. Pewnie do wciągarki lepszy byłby silnik XL, ale ze względu na ograniczoną ilość miejsca w wieży, dałem niestety M-kę


Podnoszenie kabiny operatora - 1 x PF M motor
Chciałem zrobić na mini siłowniku śrubowym, ale nie bardzo było jak go zamontować w tej małej wieży. Wpadłem na pomysł, że można podnosić kabinę operatora przez popychanie. Okazuje się, że najprostsze sposoby są po prostu najlepsze


Dodatkowe Power Functions

4 x PF IR odbiorniki
3 x PF IR piloty
2 x PF pudełka z bateriami

Jako ciężar do podniesienia, użyłem znany kontener, który występował już we wcześniejszych moich MOC-ach, a także drugi ciężarek do podniesienia składający się z 28 paneli przy wysuniętym bomie. Ciekawy czy ten nowy żuraw poradziłby sobie z takimi ciężarkami?


Na koniec kolejne podziękowania dla Piotra839 za pomoc techniczną i „technicową”; w realizacji tego MOC-a



Galeria na BS
Link na stronie Lego

Z góry przepraszam za długość filmu, ale musiałem pokazać, że coś tam podnosi i w 2 wersjach, ale w ramach rekompensaty, jako podkład muzyczny, użyłem spokojnej muzyki
Film na YT :)

_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
Ostatnio zmieniony przez legosamigos 2013-08-19, 18:32, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
Jetboy
[Usunięty]

Wysłany: 2013-07-21, 14:23   

Fajny, tylko te wieże IR za bardzo odstają.
 
 
 
Backbone 

Wiek: 33
Dołączył: 06 Gru 2009
Wpisy: 665
Skąd: Doncaster
Wysłany: 2013-07-21, 14:34   

Wszystko fajnie, ale szkoda że przód amerykański a nie europejski. No i te wieże też po oczach biją.
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5370
Skąd: Lubin
Wysłany: 2013-07-21, 14:37   

Przód całkiem fajny, ale proporcje tyłu mi nie pasują.

Całe tylne nadwozie jest za wysokie i za daleko wystaje do tyłu.
Nawet największe żurawie kołowe nie mają takich zwisów:

http://www.kn2.ca/admin/r...2432revised.jpg

Podobnie jest z wieżą, jest za niska i za długa, a wieże IR za bardzo wystają.
_________________
m1longer.com
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3493
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2013-07-21, 23:00   

Powiem szczerze, że skutecznie potraficie zniechęcić do budowania kolejnych MOC-y i tak jest właśnie w tym wypadku. 3 odpowiedzi i ani jednej pozytywnej energii. Choćbym nie wiem jak się starał, to i tak źle. Ale ok, spróbuję Wam pokazać na zdjęciach, że tam jest naprawdę mało miejsca.


M_longer napisał/a:
Przód całkiem fajny, ale proporcje tyłu mi nie pasują.

Całe tylne nadwozie jest za wysokie i za daleko wystaje do tyłu.
Nawet największe żurawie kołowe nie mają takich zwisów:

http://www.kn2.ca/admin/r...2432revised.jpg

Podobnie jest z wieżą, jest za niska i za długa, a wieże IR za bardzo wystają.


Czy ty nie możesz zrozumieć, że ja nie bazuję na żadnym model team? Weź pod uwagę, ze mój pojazd 3-osiowy, a nie 5-cio, tak jak ten nowy zestaw 42009 czy tak jak w tym obrazku, który zalinkowałeś, a więc moje autko jest dużo, dużo krótsze, stąd dupka wieży troszeczkę wystaje poza tył samochodu. Z drugiej strony jeśli wieża się obróci o 180 st. jest tak dopasowana, że nie zahacza o te panele, tam gdzie jest pojemnik z bateriami. Co do długości wieży, krótszej już się nie da zrobić, by nie wystawała, bo gdy podniosę na maxa bom, to bloczek z linką dotyka o liftarma do którego przyczepione są 3 silniczki. Na połowie silniczków jest pojemnik z bateriami, reszta miejsca między bomem a pudełkiem z bateriami to akurat miejsce dla nieszczęsnych kabli. Wieże IR gdyby były niżej, to bom przy podnoszeniu zahaczał by o nie, wyrywając je co chwila z pinów lub wieże były musiały by być poza obrysem wieży. Również same mocowanie bomu do wieży jest na szerokość axla 8, a więc jest dość szerokie przez co wieże IR muszą być wyżej by nic nie haczyło. Za tą kratownicą z ramki 5x7 (zdj. 2004) oraz liftarmów, są 2 silniczki na sobie, a więc XL do napędu i M-ka oraz axle przez środek auta od podpór, potem 2 dyferencjały, dlatego zrobiłem tak wysoko platformę z wieżą, bym mógł tak swobodnie wstawić silnik i mechanizm do obrotu wieży. Nie wiem czy udało mi się wyjaśnić czemu wieże są tam, a nie gdzie indziej. Mam nadzieję, że zdjęcia to bardziej zobrazują.
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 45
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2013-07-22, 00:05   

Budowa dźwigu który podnosi nie mały ciężar nie jest łatwa. Przekonał się o tym każdy kto taki zbudował. Być może to nie jest najlepszy dźwig jaki dotąd zbudowano, ale napewno to najlepszy MOC jakiego Ty zbudowałeś. Budujesz coraz lepsze MOCe i tak trzymaj. Jeśli chodzi o wieżę z którą się tyle męczyłeś to jak dla mnie zbyt mało jest tam ramek. Niestety nie doceniasz tego elementu który wygospodarował by sporo miejsca np. na wieże IR.
 
 
 
goldsun
[Usunięty]

Wysłany: 2013-07-22, 07:42   

legosamigos napisał/a:
Powiem szczerze, że skutecznie potraficie zniechęcić do budowania kolejnych MOC-y ...

Oj tam, oj tam :-)
Nie przejmuj się - ważniejsze wbrew pozorom jest, żeby Tobie się podobało / sprawiało frajdę a nie innym :-) Jeśli osiągnąłeś to co chciałeś to jest dobrze, a uwagi filtruj na zasadzie: jak konstruktywna to posłuchaj, jak nie to olej :-)

Co do uwag:
- przód amerykański - i bardzo dobrze, już dość wiecznie takich samych dźwigów, budowanych w kółko :-) (jakichś Kenworthów czy coś takiego)
- wieża za wysoko - pewnie w praktyce mogłyby być z tym problemy, ale jak dla mnie jest uzasadniona, bo bom musi jakoś leżeć nad kabiną kierowcy. Jak dla mnie wizualnie nie stanowi jakiegoś wielkiego problemu i "się w miarę komponuje".
- wieże IR - faktycznie trochę odstają u góry - nie dałoby się ich umieścić za bboxem, zamiast paneli technicowych ? na samym końcu wieży ? wydaje mi się, że to by "lepiej wizualnie wyglądało" a dodatkowo robiłoby chyba za lepszą przeciwwagę dla bomu ? (chociaż akurat wieże IR za ciężkie nie są, więc niewiele dadzą chyba). Tylko wtedy możesz mieć czasami problem ze sterowaniem jak ci będą odbiorniki zasłonięte. Jeszcze bboxa mógłbys "położyć", wtedy może udałoby się to w miarę sensownie poukładać ?

Podsumowując: buduj, buduj, nie wszyscy mają tendencje do budowania MT i nawet niektórym już się non stop takie same dźwigi przejadły, więc inne podejście jest zalecane :-)
Ostatnio zmieniony przez goldsun 2013-07-22, 07:45, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Bricksley 


Wiek: 29
Dołączył: 30 Mar 2005
Wpisy: 194
Skąd: Stalowa Wola
Wysłany: 2013-07-22, 13:05   

legosamigos napisał/a:
Ale ok, spróbuję Wam pokazać na zdjęciach, że tam jest naprawdę mało miejsca.

Nienajlepsze te zdjęcia wybrałeś. Po fotkach widać, że jednak trochę tego miejsca w środku jest, więc pewnie przy większym przeprojektowaniu wieży wszystko by się tam zmieściło dość ładnie. Poza tym skoro narzekasz na brak miejsca to może warto by się zastanowić np nad wyrzuceniem osobnego silnika do podnoszenia kabiny na rzecz połączenia tego mechanizmu z mechanizmem podnoszenia bomu? Taka mała rada: staraj się budować jak najbardziej kompaktowo (zaczynając oczywiście od małych mechanizmów), a zaowocuje to w przyszłych MOCach :) A żuraw sam w sobie całkiem przyjemny :)

goldsun napisał/a:
przód amerykański - i bardzo dobrze, już dość wiecznie takich samych dźwigów, budowanych w kółko :-) (jakichś Kenworthów czy coś takiego)
Chyba Liebherrów :) Kenworth buduje ciężarówki w większości z nosem, poza tym jest to czysto amerykańska firma.

Mówisz dość już tych samych żurawi? To poczekaj jeszcze tak ze 2 miesiące :D
_________________
Pozdrawiam :)
 
 
 
Tranzystor 

Wiek: 27
Dołączył: 29 Sie 2016
Wpisy: 574
Skąd: Rybnik okolice
Wysłany: 2013-07-22, 13:13   

Karol napisał/a:
Mówisz dość już tych samych żurawi? To poczekaj jeszcze tak ze 2 miesiące :D
A co się szykuje za 2 miesiące? Zdradzisz coś?
_________________
YouTube Flickr Instrukcje
 
 
 
lennox 

Wiek: 40
Dołączył: 21 Lut 2013
Wpisy: 50
Skąd: Kraków
Wysłany: 2013-07-22, 13:33   

Dejw napisał/a:
Karol napisał/a:
Mówisz dość już tych samych żurawi? To poczekaj jeszcze tak ze 2 miesiące :D
A co się szykuje za 2 miesiące? Zdradzisz coś?


Niech zgadnę... modyfikacje 42009?
_________________
Błogosławiony ten, co nie ma nic do powiedzenia, a pomimo to milczy...
Moja kolekcja
Ostatnio zmieniony przez lennox 2013-07-22, 13:33, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Bricksley 


Wiek: 29
Dołączył: 30 Mar 2005
Wpisy: 194
Skąd: Stalowa Wola
Wysłany: 2013-07-22, 13:47   

lennox napisał/a:
Dejw napisał/a:
Karol napisał/a:
Mówisz dość już tych samych żurawi? To poczekaj jeszcze tak ze 2 miesiące :D
A co się szykuje za 2 miesiące? Zdradzisz coś?


Niech zgadnę... modyfikacje 42009?

Błąd, zresztą 42009 niezbyt podoba mi się. Jak już tak chcecie wiedzieć, to po Rzeszowie trochę mnie wzięło na budowanie i na warsztacie wylądował pewien 8-kołowy żuraw, więcej nie powiem żeby nie zapeszać tylko zaraz siadam do dalszej budowy :)
_________________
Pozdrawiam :)
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5370
Skąd: Lubin
Wysłany: 2013-07-22, 13:48   

legosamigos napisał/a:
Powiem szczerze, że skutecznie potraficie zniechęcić do budowania kolejnych MOC-y i tak jest właśnie w tym wypadku. 3 odpowiedzi i ani jednej pozytywnej energii. Choćbym nie wiem jak się starał, to i tak źle. Ale ok, spróbuję Wam pokazać na zdjęciach, że tam jest naprawdę mało miejsca.

To może tak:
Publikujesz od jakiegoś czasu i chwała Ci za to. Wydaje mi się jednak że Twoje modele się ludziom opatrzyły, bo wszystkie to "ciężarówki z nosem". Na pierwszy rzut oka są identyczne, różnią się tylko kolorem i rodzajem zabudowy. Nie oczekuj, że po którejś z rzędu podobnej ciężarówce komentarzy będzie masa i wszystkie będą zawierały same pochwały. Fajnie że robisz różne zabudowy i próbujesz innych rozwiązań. Myślałeś nad zrobieniem innego przodu?

legosamigos napisał/a:
Czy ty nie możesz zrozumieć, że ja nie bazuję na żadnym model team? Weź pod uwagę, ze mój pojazd 3-osiowy, a nie 5-cio, tak jak ten nowy zestaw 42009 czy tak jak w tym obrazku, który zalinkowałeś, a więc moje autko jest dużo, dużo krótsze, stąd dupka wieży troszeczkę wystaje poza tył samochodu.

Ja to rozumiem. Po prostu korzystam z tego że opublikowałeś swój model na forum, na którym można go skomentować. I mówię co MI w nim nie pasuje i co bym zmienił. Po prostu zawsze szukam proporcji, a w Twoim żurawiu mi ich brakuje. Nie zmuszam Cię do przeskalowania go co do milimetra zgodnie z jakimś rysunkiem technicznym, ale po prostu dysproporcje zabudowy od razu rzuciły mi się w oczy. Poza tym, to klocki, a klocki mają taka zaletę że zawsze można coś przebudować. Nie dałoby się wygospodarować więcej miejsca w podwoziu? Im więcej funkcji w modelu, tym większe wyzwanie. Tym bardziej warto próbować, by upakować wszystkie funkcje w jak najmniejszej przestrzeni.

Osobiście nie polecam budowania co do milimetra, bo sam tak robię a, potem się zastanawiam przez tydzień jak opuścić dany element o płytkę, bo mi proporcje nie grają :)
_________________
m1longer.com
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3493
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2013-07-22, 13:52   

goldsun napisał/a:
...
- wieża za wysoko - pewnie w praktyce mogłyby być z tym problemy, ale jak dla mnie jest uzasadniona, bo bom musi jakoś leżeć nad kabiną kierowcy. Jak dla mnie wizualnie nie stanowi jakiegoś wielkiego problemu i "się w miarę komponuje".

Zgadza się, bom teraz leży w pozycji poziomej, gdyby wieża była niżej osadzona, bom leżałby pod skosem, a nie spotkałem się jak do tej pory w praktyce z żadnym dźwigiem, gdzie bom leży pod skosem
goldsun napisał/a:
- wieże IR - faktycznie trochę odstają u góry - nie dałoby się ich umieścić za bboxem, zamiast paneli technicowych ? na samym końcu wieży ? wydaje mi się, że to by "lepiej wizualnie wyglądało" a dodatkowo robiłoby chyba za lepszą przeciwwagę dla bomu ? (chociaż akurat wieże IR za ciężkie nie są, więc niewiele dadzą chyba). Tylko wtedy możesz mieć czasami problem ze sterowaniem jak ci będą odbiorniki zasłonięte. Jeszcze bboxa mógłbys "położyć", wtedy może udałoby się to w miarę sensownie poukładać ?

Wież IR nie da rady umieścić za bboxem, gdyż widać wyraźnie na tym zdjęciu poniżej, że wieża jest tak osadzona, że nic nie haczy przy obrocie o 180 stopni względem szoferki



Owszem mógłbym położyć bbox w poziomie, ale wtedy ciężar bboxu rozkładałby się równomiernie, a chodzi o to by był jak największy ciężar na SAMYM końcu wieży, aby była odpowiednia przeciwwaga w stosunku do bomu. Same wieże IR faktycznie wiele nie ważą, więc niewiele dają do odpowiedniej przeciwwagi. A więc im bardziej obciążony jest sam tył wieży, nie cała wieża, tym lepsza przeciwwaga do podnoszonego ciężaru. Dlatego specjalnie na samym koniuszku wieży są w dole są 3 silniki a góry właśnie bbox. Dodatkowo, jak się przyjrzysz, na dole obciążyłem wieżę 12 czarnymi liftarmami 1*15, które też dają dodatkowy balast do przeciwwagi względem wieży do bomu i ciężaru. Jedyną opcją byłoby wydłużenie samej ciężarówki do 4 czy 5 osiowej, ale to nie było moim celem. Chciałem się zmieścić na ciężarówce 3 osiowej i myślę, że się udało. I jest w pełni funkcjonalny. W końcu wielokrotnie mówi się, że w technicu ważna jest funkcjonalność, nie wygląd. A przypuszczam, że ten nowy zestaw 42009 nie poradzi sobie z tymi ciężarkami w postaci kontenera i 28 technic panelami. Jak tylko uda mi się kupić za jakąś rozsądną cenę ten nowy zestaw, to zamierzam go oczywiście przetestować na tych ciężarkach, choć Waler93 pisał w recenzji, że podnosi tylko jakieś koła, a więc chyba niewiele.
Podsumowując teoria swoje, praktyka swoje, ale dzięki za pozytywną konstruktywną opinię

goldsun napisał/a:
Podsumowując: buduj, buduj, nie wszyscy mają tendencje do budowania MT i nawet niektórym już się non stop takie same dźwigi przejadły, więc inne podejście jest zalecane :-)


Pewnie budować będę, ale już z takim lekkim niesmakiem. Ponadto zamierzam swój dźwig, nim zostanie rozebrany, wykorzystać do prezentacji innego swojego MOC-a, ale nie w dziale technic :)
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3493
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2013-07-22, 14:05   

M_longer napisał/a:
...
Całe tylne nadwozie jest za wysokie i za daleko wystaje do tyłu.
Nawet największe żurawie kołowe nie mają takich zwisów:...


To co powiesz o tym. Akurat firma Bruder robi zabawki, modele, które są odzwierciedleniem oryginalnych aut, pojazdów
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
Mrutek
[Usunięty]

Wysłany: 2013-07-22, 14:26   

Ja tam się na dźwigach nie znam, mnie się podoba, zwłaszcza przód.
Jedyna rzecz, która mi się nie podoba i rzuca się w oczy to te wieże.
Sorry, ale tak jest i już.
Jestem przekonany, ze budujesz bardzo dobrze i potrafisz to poprawić :)
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,056 sekundy. Zapytań do SQL: 10