Regulamin South Truck Trial na 2014
South Truck Trial (STT) - rajd zdalnie sterowanych modeli ciężarówek zbudowanych z klocków Lego przystosowanych do jazdy w terenie składający się z kilku pojedynczych zawodów odbywających się na południu Polski, na które wstęp jest wolny.
W rajdzie może uczestniczyć każda osoba niezależnie od wieku czy płci, która zgłosi swój pojazd.
Rajd zyskuje oblicze czysto sportowe dzięki pomiarom i uzyskanym wynikom, jednakże najważniejszym jest dobra zabawa i miła atmosfera. Ścigamy się zarówno jako Zawodnicy – w roli kierowców poddając próbie umiejętność manewrowania modelami, jak również jako konstruktorzy-sprawdzając zbudowane pojazdy. Pamiętajmy więc o wzajemnym szacunku i zrozumieniu, wynik jest ważny ale nie najważniejszy. W trakcie zawodów (wytyczania tras, pomiaru czasu, naliczania kar itp.) przede wszystkim należy kierować się zasadą Fair Play i zdrowym rozsądkiem.
Miejsca wyznaczane na rozegranie pojedynczych zawodów są ogólnodostępne i każdy dba o swoje bezpieczeństwo we własnym zakresie. Organizatorami i Uczestnikami rajdu są jednocześnie wszyscy Zawodnicy biorący w nim udział. Każdy Zawodnik może brać czynny udział w planowaniu terminarza, wytyczaniu tras, konstruowaniu przeszkód. Może również (jeśli zostanie mianowany przez jednego z głównych sędziów) być sędzią pomocniczym.
1. Zgłoszenie i uczestnictwo
Aby uczestniczyć w zawodach należy w podanym każdorazowo terminie podesłać na adres: (
southtrucktrial@gmail.com) zgłoszenie zawierające następujące dane:
- Swoje imię lub nick
- Markę pojazdu i jego typ
- Układ i liczbę osi w tym liczbę osi skrętnych z ich wskazaniem
- Wymiary modelu w mm (długość, szerokość, wysokość)
- Nr katalogowy i liczbę silników napędowych
- Skala modelu (1:12 – 1:14)
- Zdjęcie modelu
- Dane oryginału i zdjęcie porównawcze
Każdy Zawodnik może wystartować w zawodach tylko jednym pojazdem, natomiast zgłosić można kilka. W przypadku zgłoszenia więcej niż jednego pojazdu Zawodnik deklaruje, którym będzie startował - podając tą informację na w/w email przed upływem terminu zgłoszeń pojazdów. Chcąc uzyskać punkty w klasyfikacji każdym kolejnym pojazdem zgłoszonym przez jednego Zawodnika musi on wyznaczyć innego kierowcę, któremu zostaną przypisane zdobyte przez niego punkty.
Klasa Open – w tej klasie może wystartować każda osoba, posiadająca jakikolwiek pojazd zbudowany z klocków Lego i przystosowany do jazdy w terenie, niezależnie od tego czy spełnia on wymagania i czy został on wcześniej zgłoszony do rajdu. Osoba ta przejeżdża daną sekcję po przejechaniu wszystkich Zawodników biorących udział w rajdzie, na jej życzenie jeden z sędziów bądź inna osoba może dokonać pomiaru czasu i naliczyć kary. Równolegle może rozpocząć się już kolejna rozgrywana sekcja. Każdy Zawodnik startujący w zawodach może dodatkowo innym pojazdem startować w klasie Open.
W przypadku zgłoszenia pojazdu po wyznaczonym terminie Zawodnikowi odejmuje się 0,1 od przelicznika.
2. Pojazd - wymagania i warunki jego dopuszczenia do zawodów
Model w odpowiednio dobranej skali powinien jak najbardziej przypominać oryginał na tyle ile pozwalają klocki Lego i myśl budowniczego.
Pojazd musi posiadać:
- napęd na wszystkie koła,
w miejscu oryginału przynajmniej jeden z silników napędowych lub jego atrapę (zgodną co do ilości i umiejscowienia cylindrów). Atrapa musi pracować podczas przejazdu przy czym musi być zasilana z silnika napędowego pojazdu,
- kierownicę,
- lusterka boczne,
- wycieraczki,
- skrzynię biegów z co najmniej dwoma biegami (niezależnie od oryginału, bieg jałowy-luz nie jest liczony)
- drążek zmiany biegów
- siedzenie/a – odpowiednio jak w oryginale,
- deskę rozdzielczą z zegarami,
- podłogę w kabinie (nie jest wymagana pod atapą/silnikiem napędowym w miejscu oryginału),
- lite ściany kabiny,
- otwierane lite drzwi w kabinie,
- osłoniętą przestrzeń w co najmniej 90% szerokości za kabiną,
- pracujące zawieszenie tak aby pozwalało maksymalnie wybierać nierówności terenu (zgodne co do rodzaju z oryginałem na tyle na ile jest to możliwe do oddania przy użyciu klocków).
Niedopuszczalne są pojazdy:
– w których nie są napędzane wszystkie osie,
– gąsienicowe,
– przegubowe,
– których długość całkowita przekracza 850mm,
– których masa jest mniejsza od masy minimalnej dla danego układu tj. :4x4 – 1900g, 6x6 – 2300g, 8x8 – 2700g, 10x10 - 3100g
Niedopuszczalne są elementy inne niż Lego oraz wszelkie modyfikacje klocków. Używamy tylko i wyłącznie akumulatorów jako zasilania batboxów. Kable/przewody z wież IR, silników itp. muszą być estetycznie zasłonięte – nie mogą wystawać poza obrys pojazdu. Zawodnik – jeśli nakaże to sędzia (niezależnie od momentu, w którym to nakazał) zobowiązany jest zasłonić w/w. Za nie zasłonięty kabel nie ma kary w postaci ujemnego przelicznika, natomiast Zawodnik nie zostanie dopuszczony do startu lub jego przejazd nie będzie kontynuowany dopóki nie zasłoni w/w.
Dopuszczalne jest:
– stosowanie wszystkich kół i silników Lego,
– wypchanie opon innymi elementami Lego,
– zbudowanie własnych kół z elementów Lego,
– sterowanie NXT/EV3 poprzez użycie innego urządzenia niż Lego posiadającego Bluetooth,
– stosowanie sprężyn, sznurków/linek i gumek innych niż Lego,
– użycie materiału/ papieru/ folii foto lub innej na przykrycie przestrzeni za kabiną,
– użycie materiału aby wykonać pokrowce na fotele,
– użycie naklejek,
– wyposażenie dodatkowe: wciągarka, skrętna kierownica, światła, sygnał dźwiękowy, chromowane elementy (np. felgi), zmieniarka cd itp.. :-)
3. Rozgrywanie rajdu
Pojedynczy rajd – składa się z kilku tras - odcinków - sekcji – o ich maksymalnej ilości decydują sędziowie w porozumieniu z biorącymi udział Zawodnikami. Na rozgrywanych sekcjach mierzony jest czas przejazdu oraz zapisywane są ewentualne kary. Na pierwszym odcinku kolejność startujących wyznaczana jest odwrotnie do kolejności przysłanych zgłoszeń. Na każdym kolejnym odcinku kolejność startujących wyznaczana jest systemem +1, czyli przeskakujemy z kolejnością startu o jednego Zawodnika do przodu i tak pierwszym Zawodnikiem otwierającym drugą sekcję jest Zawodnik, który w pierwszej sekcji startował jako drugi, dalej kolejność nie ulega zmianie.
Odbiór techniczny – przed rozpoczęciem rajdu sędziowie dokonują pomiaru wagi i długości, sprawdzają pojazd oraz użyte i wymagane w nim elementy. Długość modelu mierzona jest od najbardziej wysuniętego elementu (spełniającego warunek co najmniej 90% szerokości w/w pojazdu) do obrysu opony ostatniej osi. Pojazd, którym startuje jeden z sędziów odbiera inny sędzia wraz z przybranym do tej czynności jednym z Zawodników.
Niedopuszczalne są jakiekolwiek przeróbki/modyfikacje pojazdu po odbiorze technicznym gdyż mogłyby one wpływać na prędkość, wagę, moc itp.
Wytyczanie sekcji – trasy wytyczane są w terenie sprawdzającym zdolność samych pojazdów oraz sztukę manewrowania nimi przez ich kierowców. Sekcja zaczyna się od bramki oznaczonej START biegnie poprzez wyznaczony odcinek, którego kierunek wyznaczają kolejne bramki i kończy na bramce oznaczonej META. Wyznaczona trasa musi być przejezdna przez każdy układ a przeszkody realne. Sędzia wyznaczający trasę objaśnia jej bieg przed przejazdem pierwszego Zawodnika.
Po wyznaczeniu trasy niedopuszczalne jest jej testowanie zarówno w całości jak i w części.
Bramki - ich ilość, szerokość oraz sposób wytyczania tras - każda bramka musi składać się z co najmniej dwóch chorągiewek, na płaskim terenie ich szerokość wynosi min. 35 studów (min. 280mm) na przechyle min. 42 study (min. 336mm) – chorągiewki wbijane są prostopadle do podłoża. Bramka nie może przechodzić w inna bramkę (bezpośrednio chorągiewka nie może być składową dwóch rożnych bramek). Bramka START i META są odpowiednio szersze i wyższe aby klarownie określić początek i koniec danej sekcji, w ich wnętrzu znajduje się odpowiedniej szerokości bramka złożona z dwóch chorągiewek. O ilości bramek na danej sekcji decyduje sędzia wytyczający trasę. Startujemy kładąc auto zderzakiem na linii startu (zderzakiem równo z linią bramki), kończymy sekcję uderzając pojazdem w chorągiewkę ustawiona 10cm poza linią mety- patrząc w światło bramki- na jej środku.
Zaliczanie poszczególnych bramek – kiedy Zawodnik wyjedzie pojazdem poza bramkę sędzia oznajmia to na głos (komunikując: „Bramka zaliczona”) aby Zawodnik miał pewność, że już dany odcinek trasy jest zaliczony i nie dostanie już na nim np. cofając żadnej kary. Bramki pokonujemy przodem – jeśli na danej sekcji jest bramka do przejechania tyłem sędzia oznajmia to przy objaśnianiu trasy przed przejazdem pierwszego Zawodnika. „Aktywna” - w sensie kar - jest tylko pierwsza niezaliczona bramka.
Nie można zaliczyć bramki w "locie" czyli jeśli pojazd roluje (w miejscu gdzie była wytyczona bramka - przelatując przez nią w powietrzu) Zawodnik ustawia go przed miejscem w którym zaczęło rolować tak aby od razu nie narazić go na powtórna rolkę. Każdą bramkę należy pokonać zatem pojazdem mającym stały kontakt z podłożem co najmniej jednym kołem.
Przeszkody - ścigając się ciężarówkami na czas pokonujemy wszelkie nierówności terenu na wytyczonych trasach, oraz różne przeszkody naturalne i sztuczne m.in.: progi pionowe (maksymalna wysokość 70mm, długość w kierunku jazdy równa co najmniej najdłuższej odległości pomiędzy dwiema osiami spośród pojazdów startujących w pojedynczym rajdzie), podjazdy, down hill, nawroty, slalomy, przechyły, trawersy itp.
STOP CZAS – każdemu Zawodnikowi przysługuje chwilowe zatrzymanie czasu, Zawodnik komunikuje: „Czas stop” lub „Stop czas” a sędzia go odmierzający dokonuje zatrzymania pomiaru konsultując z Zawodnikiem potrzebę jego wywołania. STOP CZAS może również oznajmić sędzia podczas przejazdu Zawodnika celem doprecyzowania wszelkiej zaistniałej niejasności. Następnie mierzenie czasu zostaje ponownie wznowione przez w/w sędziego. Pamiętajmy o nie nadużywaniu tej zasady sztucznie nie przeciągając zawodów.
4. Punktacja, wyniki rajdu – klasyfikacja rajdu
Punktacja na sekcjach, punktacja pojedynczego rajdu.
Punkty za poszczególną sekcję są przyznawane począwszy od ostatniego Zawodnika (1pkt) który ją ukończył o jeden punkt w górę, punktowanych jest maksymalnie 10 Zawodników.
Punktacja przykładowa pojedynczej sekcji (10 Zawodników)
1 miejsce - 10 pkt
2 miejsce - 9 pkt
3 miejsce - 8 pkt
... ...
10 miejsce - 1 pkt
Zawodnikiem wygrywającym pojedynczy rajd jest Zawodnik który uzyskał łącznie najwięcej punktów za wszystkie rozegrane sekcje. W przypadku remisu decyduje ilość zwycięstw w pojedynczych sekcjach w dalszej kolejności zdobytych drugich miejsc etc. . Od drugiego miejsca w dół w przypadku uzyskanej tej samej liczby punktów miejsca są ex aequo.
W każdym pojedynczym rajdzie punktowanych jest pierwszych 10 miejsc. Ostatni, dziesiąty Zawodnik otrzymuje 1pkt (aby uzyskać jakiekolwiek punkty w pojedynczych zawodach należy ukończyć co najmniej połowę z rozgrywanych sekcji tj. 1z2 2z3 2z4, 3z5, 3z6 4z7 itd.) każdy kolejny o 1pkt więcej, Zawodnikom którzy uplasują się na podium dodatkowo dolicza się po 1pkt. Punktacja jest ruchoma i zależna od ilości startujących Zawodników, trudniej jest wywalczyć zwycięstwo kiedy startuje więcej Zawodników i jest ono cenniejsze co jest oczywiste.
Punktacja przykładowa (10 Zawodników)
1 miejsce – 13 pkt
2 miejsce – 11 pkt
3 miejsce – 9 pkt
4 miejsce – 7 pkt
...
10 miejsce- 1pkt
Punktacja przykładowa (7 Zawodników)
1 miejsce – 10 pkt
2 miejsce – 8 pkt
3 miejsce – 6 pkt
4 miejsce – 4 pkt
...
7 miejsce – 1 pkt
Punktacja przykładowa (5 Zawodników)
1 miejsce – 8 pkt
2 miejsce – 6 pkt
3 miejsce – 4 pkt
4 miejsce – 2 pkt
5 miejsce – 1 pkt
Wyniki, klasyfikacja generalna – wygrywa Zawodnik który uzyska najwięcej punktów za wszystkie pojedyncze rajdy. W przypadku remisu na podium decyduje ilość zwycięstw w pojedynczych zawodach w dalszej kolejności zdobytych drugich miejsc etc. . Od czwartego miejsca w dół w przypadku uzyskanej tej samej liczby punktów miejsca są ex aequo.
Wyniki poszczególnych zawodów będą w miarę możliwości podliczone jak najszybciej i opublikowane. Będzie podawana klasyfikacja zarówno poszczególnych zawodów jak i klasyfikacja generalna - uzupełniana na bieżąco po każdym rajdzie.
5. Kary, tabela kar
Nazwa kary - Symbol - Czas dodawany (sek.)
Nieprzygotowanie Zawodnika - N - 10
Dotknięcie - D - 20
Zniszczenie - Z - 30
Serwis - S - 45
Ręka - R - 60
Nieprzygotowanie Zawodnika – w przypadku wywołania przez sędziego Zawodnika do startu na którymkolwiek z odcinków – nie może on startować i opóźnia zawody – otrzymuje karę naliczaną za każdego wpuszczonego przed siebie Zawodnika.
Dotknięcie chorągiewki - pojazd dotyka chorągiewki nie powodując jej zniszczenia.
Zniszczenie chorągiewki – pojazd najeżdża ją swoim obrysem powodując jej przewrócenie, złamanie, wyrwanie itp., najechanie którymkolwiek z kół.
Serwis - w przypadku:
– wystąpienia awarii w pojeździe uniemożliwiającej kontynuację przejazdu,
– gdy np. po rolce zmienia się geometria (naruszenie geometrii kabiny lub obrysu przestrzeni za nią – stanowiącą ułatwienie przy przejeździe przez bramki),
– rozsynchronizowania / rozpięcia którejkolwiek z osi skrętnych,
– atrapa nie pracuje,
– całkowitego odpadnięcia zderzaka przedniego.
– na życzenie Zawodnika
W przypadku serwisu Zawodnik ma czas ma usunięcie usterki, aż do momentu zakończenia przejazdów pozostałych Zawodników na rozgrywanej sekcji. Jeśli Zawodnik startował jako przedostatni lub ostatni, Sędziowie przydzielają mu dodatkowe 15 min na wykonanie napraw. Po naprawieniu pojazdu Zawodnik ustawia pojazd w miejscu wystąpienia awarii kontynuując swój przejazd.
Zawodnik podczas jednej sekcji może wziąć tylko jeden serwis. W przypadku konieczności wzięcia ponownego serwisu lub po przekroczeniu limitu czasu na naprawę Zawodnik nie kończy sekcji – -nie kończy sekcji - otrzymuje DNF, a następny rozgrywany odcinek startuje jako ostatni.
Ręka – każdy fizyczny kontakt Zawodnika z pojazdem podczas jego przejazdu, kara ręki - możliwa do wzięcia przez Zawodnika jedynie w dwóch przypadkach (nie licząc przypadkowego dotknięcia oraz sytuacji kiedy podczas przejazdu pojazd zacznie rolować albo spadać z jakiejś przeszkody a Zawodnik złapie go chroniąc przed zniszczeniami):
1. Auto po rolce ląduje na boku
2. Auto po rolce ląduje na dachu
Zawodnik biorący Rękę ustawia pojazd przed miejscem wywrotki tak aby miał możliwość kontynuowania przejazdu – nie narażając się jednak od razu na powtórną rolkę. Każdy Zawodnik którego pojazd nie może przejechać jakiejś przeszkody sztucznej lub naturalnej automatycznie nie kończy sekcji – DNF. W przypadku unieruchomienia pojazdu na jakiejkolwiek przeszkodzie bądź jego utknięcia/rezygnacji - Zawodnik nie kończy danej sekcji – DNF/REZ. Zawodnik podczas jednej sekcji może wziąć tylko jedną rękę. W przypadku konieczności wzięcia ponownej ręki Zawodnik nie kończy sekcji – DNF.
6. Sędziowanie
Sędziami zawodów są:
Jaca, Blaha i Zozoleon. W przypadku nieobecności któregokolwiek z Sędziów na rajdzie pozostali sędziowie wybierają na czas jego nieobecności zastępcę spośród obecnych Zawodników biorących udział w rajdzie. Sędziowie startują Zawodników, mierzą czasy i naliczają kary a także dokonują odbioru technicznego pojazdów. Sędziowie mogą podczas rozgrywania rajdu mianować sędziów pomocniczych do pomiaru czasu przejazdów. Sędzia, który również startuje jako Zawodnik w rajdzie nie może sędziować własnego przejazdu. Zarówno kwestie sporne jak i nie podniesione w regulaminie będą w przypadku zaistnienia poddawane pod głosowanie sędziów głównych, których decyzja jest niepodważalna.
Sędziowie nie zapewniają warunków bezpieczeństwa z uwagi na charakter i miejsca rozgrywanych zawodów, nie ponoszą odpowiedzialności za zachowanie osób przybyłych na rajd. Każdy przybyły na rajd Uczestnik lub osoba towarzysząca akceptuje w pełni całą treść regulaminu i odpowiada sama za siebie.
7. Przelicznik
Uzyskane czasy w poszczególnych sekcjach (w przypadku kar – wraz z doliczonymi karami) mnożone są przez przelicznik stanowiący załącznik do w/w regulaminu.
8. Terminarz i miejsce rozgrywania zawodów
Sędziowie w porozumieniu z Zawodnikami ustanawiają terminarz poszczególnych zawodów określając ich ilość, datę, czas i miejsce rozpoczęcia poszczególnych rajdów.
Autorami regulaminu są: Jaca, Blaha, Zozoleon.
***********************************************************************
Komentarz do regulaminu South Truck Trial 2014.
Regulamin powstawał w oparciu o doświadczenie zdobywane podczas startów w rajdach a także licznych treningów. Chcieliśmy aby poza oczywistymi zagadnieniami jak najwięcej kwestii spornych zostało w nim poruszonych i wyjaśnionych. Z sytuacji z którymi spotykaliśmy się podczas rajdów staraliśmy się wyciągnąć wnioski i efekty wielu z nich są opisane w regulaminie. Nieraz czyjś przejazd sekcji pokazał nam jaką w przyszłości powinniśmy podjąć decyzję i teraz ustanawiając ten regulamin chcemy to doprecyzować tak aby była jasność.
Przede wszystkim kierujemy się zasadą Fair Play. Bezapelacyjnie stawiamy na zaciętość i walkę.
Obecnie budowane pojazdy są zdecydowanie mocne i szybkie niezależnie od ich układu. W sezonie 2013r mieliśmy okazję podziwiać np. 8x8 przy masie własnej ponad 2800g na dwóch silnikach XL i jednym z biegów 1:1,8. Już dobitniej nie da się pokazać, że duży układ też może z powodzeniem być bardzo szybki, nie wspominając o promieniu skrętu czy dzielności w terenie i dosłownym połykaniu przeszkód. Różnice się zacierają, przelicznik również idzie z duchem tej rywalizacji.
Każdy układ ma swoje plusy i minusy i charakteryzuje się swoistą dzielnością w terenie. Nie sposób premiować jednego z układów ze względu na jego którąkolwiek wadę, bo zapewne posiada przy tym wiele zalet. Nie faworyzujmy układu- żadnego. Pamiętajmy, że ścigamy się modelami realnych ciężarówek, które w rzeczywistości nie posiadają magicznych prześwitów i nie wjeżdżają pod pionowe ściany.
Regulamin jest całkowicie nowy, jest wiele różnic:
-punktacja zarówno za odcinki jak i za rajd do klasyfikacji generalnej wyrównuje się
(jest to najważniejsza zmiana, która diametralnie wpływa na bezpośredni wynik, ciasne punktowanie pozwoli oddać rzeczywiste różnice w pojedynczym rajdzie, a w klasyfikacji generalnej walka o zwycięstwo będzie bardzo zażarta),
-zamieniamy kary z procentowych na czasowe, które nie są aż tak dotkliwe i stanowią stała wartość niezależnie od czasu przejazdu,
-tworzymy przelicznik w którym nie ma faworyzowanych parametrów,
-decyzyjność podczas wytyczania tras również jest kluczowa- bramki zyskują na szerokości a ich usytuowanie ma na celu jedynie wyznaczenie trasy a nie jej utrudnianie, przejeżdżając daną sekcję Zawodnik walczy w głównej mierze z terenem nie z chorągiewkami. Bramki stawiamy na trasie w taki sposób aby Zawodnik przejechał ją w określony sposób nie mijając bokiem którejś z przeszkód,
-"cwaniackie" branie kary Ręki zostaje wykluczone,
-deklarujemy przełożenia w skrzyni/ach biegów,
-niedopuszczalne są jakiekolwiek przeróbki/modyfikacje pojazdu po odbiorze technicznym- nieuczciwym jest aby Zawodnik po rozpoczęciu rajdu dokonywał zmian w swoim pojeździe, poza tym to powinno w znacznej mierze wpływać na sprawdzenie swojego pojazdu przed zawodami aby do startu był on optymalnie przygotowany. Zakazujemy również zamiany opon gdyż mogłaby ona wpłynąć na przyczepność/trakcję pojazdu na danej sekcji, zmiana wież również jest niedopuszczalna – o ile nie wynika ona z ich awarii.
Zdjęcie modelu w zgłoszeniu – dobrze rozumiemy, że czasem budujemy swoją ciężarówkę na ostatnią chwilę – postarajmy się zatem zadbać o budowę odpowiednio wcześniej. Ten każdorazowo wyznaczony deadline przysyłania zgłoszeń (piątek godz. 24.00) przed rajdem traktujmy jako ostateczny a sobotę poświęćmy na ładowanie aku i odpoczynek – czego i sobie życzymy:-) Chodzi głównie o to, że zgłoszenie zawierające zdjęcie gotowego modelu daje podstawy sądzić, iż pojazd jest zbudowany i jedynie jego konstruktor dokona w nim jakichś poprawek a nie dopiero zabiera się do jego budowy. To, o czym już rozmawialiśmy: zgłoszenie, które nie będzie zawierało kompletnych danych, w tym zdjęcia modelu będzie odrzucone. Osoba zgłaszająca będzie o tym informowana drogą mejlową.
Z pewnością będzie mniej kar podczas samych przejazdów niż do tej pory a same kary nie będą aż tak dotkliwe aby poprzez jedno dotknięcie chorągiewki Zawodnik nie położył całego przejazdu. Kara nieprzygotowania ma za zadanie mobilizować Zawodników do płynnego przeprowadzania zawodów. Podchodźmy do rajdu profesjonalnie i niech to wejdzie nam w krew aby niepotrzebnie nie przedłużać rajdu. Jest DNF w przypadku kiedy pojazd nie pokonuje którejś z przeszkód na trasie - trzeba się z tym pogodzić i każdego może to spotkać, tak samo w przypadku przekroczenia czasu na serwis. Pamiętajmy jednak o tym, że wszyscy jesteśmy równi wobec regulaminu i ścigamy się według tych samych zasad.
Kary procentowe są zmienne i wynikają z długości (czasu potrzebnego do jego pokonania) odcinka i tak na długiej sekcji kary są o wiele dotkliwsze niż na krótkiej, kary czasowe od razu łatwo doliczyć do wyniku i przede wszystkim nie są tak dotkliwe jak kary procentowe co z pewnością wpłynie na zaciętość rywalizacji.
Kara serwisu jest karą często wynikającą z rolki i nie do końca zawinioną gdyż Zawodnik nie ma dostatecznej kontroli nad pojazdem, kara serwisu jest zatem mniej dotkliwa od kary Ręki. Kara zniszczenia - często zniszczenia są minimalne i niewiele różnią się od dotknięcia – często zdarza się też, że chorągiewka trafia pomiędzy np. tandem i nie ma możliwości obrony, Zawodnik – zmuszony jest niszczyć chorągiewkę stąd też niewielka różnica czasowa pomiędzy dotknięciem a zniszczeniem.
Wykluczamy:
– branie kary ręki już przed przeszkodą, aby się nie męczyć nie tracić czasu tylko szybko śmignąć przez jakąś przeszkodę gdzie auto samo by nie podołało,
– zmianę zębatek w skrzyni (deklarowanie przełożeń w skrzyni biegów przed rajdem) - zakaz zmiany na/ przed/ po odcinku i w całym rajdzie. Zawodnik zapoznawszy się z trasą mógłby wówczas uznać, że potrzebna będzie większa moc lub większa prędkość i zmienić sobie optymalnie zębatki uzyskując w ten sposób pożądane przełożenia,
– zaliczanie bramki w locie – nie zawsze jest do dyspozycji materiał filmowy aby zweryfikować czy pojazd zaliczył bramkę czy nie, poza tym nie wiadomo byłoby czy odbyłoby się to bezkarnie gdyż chorągiewki mają swoją określoną wysokość.
Życzylibyśmy sobie i Wam aby:
-na rajdach był duch walki a zaciętość i rywalizacja motywowała każdego z konstruktorów,
-pojawiały się nietypowe konstrukcje i układy, również te z ostatnią skrętną osią,
-przejazdy były bardziej czyste i w głównej mierze decydował poziom zbudowanej konstrukcji – czy pojazd daje radę czy nie,
-każdy Zawodnik niezależnie od układu jakim startuje miał realną możliwość walki o podium.