Pytanie techniczne o silniki PF

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
grzes
Posty: 16
Rejestracja: 2013-12-30, 15:11
Lokalizacja: Gliwice
brickshelf: Proszę uzupełnić
Kontakt:

 

Pytanie techniczne o silniki PF

#1 Post autor: grzes »

Witam,
Mam pytanie dotyczące modyfikacji Unimoga 8110. Konkretnie chce go "zmotoryzować" + sterowanie IR.
Jako, że zaczynamy z synem nasze "poważniejsze" budowy to jest mnóstwo pytań, ale z tych grubszych:

1. Jakiego silnika użyc do napędu ? 1x XL czy próbować kombinować z 2x large ? nie mialem w rekach tego XL a z opinii wyczytalem ze jest naprawde mocny, czy wystarczy do napedu Unimoga ?

2. Jakiego silnika użyć do skręcania ? Czy Medium czy może ten Servo który jest chyba dedykowany do skrętu ?

Ponadto pytanie proste gdzie optymalnie kupować takie pojedyncze czesci ? Bo zestaw silnikowy nie zawiera ani wiezy IR ani sterownika, a o XL nie wspomne.

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#2 Post autor: Żbik »

grzes pisze:1. Jakiego silnika użyc do napędu ? 1x XL czy próbować kombinować z 2x large ? nie mialem w rekach tego XL a z opinii wyczytalem ze jest naprawde mocny, czy wystarczy do napedu Unimoga ?
XL wystarczy, chyba, że chcesz jakieś terenowe jazdy nim uprawiać, to może nie. Tu koledzy trialowcy powinni się wypowiedzieć :)
grzes pisze:2. Jakiego silnika użyć do skręcania ? Czy Medium czy może ten Servo który jest chyba dedykowany do skrętu ?
Można zrobić na M ale wtedy trzeba zrobić sprzęgło, żeby silnik nie stawał zatrzymany po osiągnięciu skrajnej pozycji skrętu. Kolejna wada tego systemu jest taka, że nie pozwala na precyzyjne ustawianie kąta skrętu. Idealnym rozwiązaniem jest PF Servo - odpada konieczność sprzęgła + precyzyjne (7 stopni w każdą ze stron plus automatyczne centrowanie kół) sterowanie skrętem. Wymaga to użycia pilota "kolejkowego", czyli tego większego, z płynną regulacją.
grzes pisze:Ponadto pytanie proste gdzie optymalnie kupować takie pojedyncze czesci ? Bo zestaw silnikowy nie zawiera ani wiezy IR ani sterownika, a o XL nie wspomne.
www.bricklink.com

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3941
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#3 Post autor: legosamigos »

Wg mnie do napędu XL, do skrętu M-ka wystarczy. Zależy też o wagi modelu. Kiedyś w swoim [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=19515]MOC-u[/URL] wstawiłem do ponad 2 kg kloca M-kę do napędu. Oczywiście silnik dał radę, ale się męczył
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Jetboy

#4 Post autor: Jetboy »

W unimogu strasznie ciężko chodzi skręt, ja bym dał XLa do skrętu.

Awatar użytkownika
Waler
VIP
Posty: 768
Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
brickshelf: waler
Kontakt:

 

#5 Post autor: Waler »

Jetboy pisze:ja bym dał XLa do skrętu.
Serwo do najsłabszych nie należy. Drzemie spory moment obrotowy w tym niepozornym pudełeczku :).

Powoli zbliżam się do końca budowy takiej maszyny:
Obrazek
która stoi na kołach 94, więc do najmniejszych i najlżejszych nie należy.
Skręca się w niej cały przedni nos który u mnie waży ponad kilo. Oczywiście jest skręcany poprzez jedno takie serwo. Co prawda z przełożeniem z8 do środkowej, uzębionej części obrotnicy ale bez problemu daje sobie radę to wszystko uciągnąć.
Również zatrzymanie osi serwa palcami, gdy nim skręcamy jest bardzo trudne.
Oczywiście, XL będzie od niego mocniejszy ale uważam, że serwo i tak jest bardzo mocne i na skręt do Unimoga by w zupełności wystarczyło.
Ostatnio zmieniony 2014-01-07, 20:30 przez Waler, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#6 Post autor: Żbik »

Waler93 pisze:Jetboy napisał/a:
ja bym dał XLa do skrętu.

Serwo do najsłabszych nie należy. Drzemie spory moment obrotowy w tym niepozornym pudełeczku :).
Gdzieś mi chyba mignęło, że servo ma moment obrotowy większy od XLa (jeśli nie największy ze wszystkich silników). Głowy nie dam ale coś mi świta. Proszę o weryfikację.

=====

This is the XL Motor. It delivers a maximum torque of 90,4 mNm (600 mA).

The Servo Motor delivers a maximum torque of 250 mNm (300 mA).

Żródło.
Ostatnio zmieniony 2014-01-07, 20:58 przez Żbik, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Waler
VIP
Posty: 768
Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
brickshelf: waler
Kontakt:

 

#7 Post autor: Waler »

W sumie servo nie jest zaliczane do silników, więc XL nadal pozostaje najmocniejszym silnikiem.
Dokładniejsze informacje: http://www.philohome.com/pfservo/pfservo.htm

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#8 Post autor: Bricksley »

Waler93, widzę kolejna ciekawa maszyna, czekam na finał :)
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#9 Post autor: piotrek839 »

Przy wyborze serwa ważne jest by działało bezpośrednio na listwę zębatą lub inną formę skrętu. Jeśli po drodze będą dodatkowe zębatki to do skrętu się już nie nadaje. Silnik M daje tą możliwość że można go dać gdziekolwiek i zastosować wiele różnych zębatek. Tak więc wiele zależy od miejsca zabudowy silnika do skrętu.
Ostatnio zmieniony 2014-01-08, 01:26 przez piotrek839, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
MarcinMK
VIP
Posty: 422
Rejestracja: 2013-11-01, 16:24
Lokalizacja: Kołobrzeg
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#10 Post autor: MarcinMK »

W 8110 skręt to mała porażka... tak jak Jetboy, uważam, że musi być co najmniej XL. W swoim miałem XL i oczywiście skręcał ale gdybym miał dzisiaj go budować, zdecydowanie dałbym servo. Ja stawiam na servo jeśli chodzi o skręt a XL dałbym na napęd.
1971

Awatar użytkownika
Firan
Posty: 83
Rejestracja: 2013-12-01, 13:42
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Firan

 

#11 Post autor: Firan »

Jedynym problemem są koszta. W tej chwili w cenie servo można kupić 2 XL'e także nie wiem czy jest sens specjalnie ładować w niego kasę jak można go taniej zastąpić.

Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#12 Post autor: Cieślu »

Układ skrętny Unimoga jest trochę wadliwie zaprojektowany. Mozna go usztywnić tak, że medium z redukcją tez da radę. Pod warunkiem olania sprzęgła oczywiscie. Serwo natomiast da sobie radę bez problemu, tyle ze jest rozwiązanie najdroższe. U siebie w bardzo ciężkim wózku widłowym zastosowałem je i działa znakomicie. No, może przydałoby się czasem więcej precyzji ale mozna to zniwelowac pilotem z regulacją prędkości.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
judam
Posty: 508
Rejestracja: 2012-08-09, 12:46
Lokalizacja: Wolsztyn
brickshelf: judam
Kontakt:

 

#13 Post autor: judam »

dwie M do unimoga bardzo łatwo "włożyć" Jest nawet na to miejsce w mostach tylko trzeba "odwrotnie" jeden połączyć.
Zapraszam do mojego sklepu. JuDam Store www.bricks.love

grzes
Posty: 16
Rejestracja: 2013-12-30, 15:11
Lokalizacja: Gliwice
brickshelf: Proszę uzupełnić
Kontakt:

 

#14 Post autor: grzes »

qrcze no... teraz to juz zabiliscie mi cwieka...
bo juz bylem przekonany do XL'a :)

Awatar użytkownika
judam
Posty: 508
Rejestracja: 2012-08-09, 12:46
Lokalizacja: Wolsztyn
brickshelf: judam
Kontakt:

 

#15 Post autor: judam »

przyjrzyj się dokładnie mostom i znajdziesz tam miejsce na wpięcie M bez przeróbek. Niestety ma to jedną wadę że koła na obu osiach będą się kręciły w odwrotne strony czyli w ogóle bo to przecież 4x4 i się zblokują. Rozwiązaniem tego jest zastosowanie np switch'a Lego którego podłączysz pod silnik i zmienisz biegunowość. Ale możesz też podłączyć tylko jeden silnik ale będzie troche słaby.
Zapraszam do mojego sklepu. JuDam Store www.bricks.love

ODPOWIEDZ