[MOC] Skrzynia biegów 7+R
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- ELEMENT
- Posty: 542
- Rejestracja: 2013-12-30, 15:14
- Lokalizacja: Poznań/Yorkshire
- brickshelf: PP-ELEMENT
-
[MOC] Skrzynia biegów 7+R
Właściwie nie jest to nic nowego, a konstrukcja, która powstała kilka lat temu.
Obecnie w ramach podtrzymania formy konstruuję sobie luźno z Technic i stwierdziłem, że podzielę się z wami swoim projektem. Zbudowałem sobie ot taki reduktor - wyposażony w bieg wsteczny oraz 7 do jazdy naprzód:
Głównym elementem, na który chciałbym zwrócić waszą uwagę jest sposób przełączania przełożeń. Ruchy dźwignią miały być możliwie zbliżone do rzeczywistych i myślę, że mi się udało - działa ona w dwóch płaszczyznach obrotu, a kolejne jej położenia po zazębieniu rysują taki układ:
1357
| | | |
-------
| | | |
R246
Udało mi się to uzyskać poprzez podniesienie skrajnych osi w taki sposób (kolejne zdjęcia to położenia przy biegu wstecznym i 1, 2 i 3, 4 i 5 oraz 6 i 7):
Całość wyszła na tyle mała, że nie miałem problemu z włożeniem owej skrzynki do swoich modeli. Przełożenia - zakładając, że napęd wchodzi osią, na której jest czarna 20-tka:
R: 1:0,6
1: 1:0,8
2: 1:1,0
3: 1:1,3
4: 1:1,7
5: 1:2,2
6: 1:2,8
7: 1:3,7
Jedyną, nie tyle wadą, co niedoskonałością jest widoczne wcześniej liche zazębienie dwóch kół zębatych '24'. Na szczęście całość działa OK, nawet pod obciążeniem, pod warunkiem zamknięcia całości bezpośrednio w dwóch liftarmach typu 'L' (3x5).
I to w sumie tyle. Każde z powyższych zdjęć jest jednocześnie linkiem do galerii z ich większą ilością. Jeśli macie jakieś pytania, to chętnie odpowiem. Czekam na waszą krytykę :)
[EDIT]:
A jednak nie podlinkowałem galerii. Proszę bardzo: http://imgur.com/a/4tRz8#6
<><><><><><><><><><><><><><>
[EDIT 17.12.2014]:
Wywaliło załączniki - nowe pod linkami:
Instrukcja budowy
Lista części
Obecnie w ramach podtrzymania formy konstruuję sobie luźno z Technic i stwierdziłem, że podzielę się z wami swoim projektem. Zbudowałem sobie ot taki reduktor - wyposażony w bieg wsteczny oraz 7 do jazdy naprzód:
Głównym elementem, na który chciałbym zwrócić waszą uwagę jest sposób przełączania przełożeń. Ruchy dźwignią miały być możliwie zbliżone do rzeczywistych i myślę, że mi się udało - działa ona w dwóch płaszczyznach obrotu, a kolejne jej położenia po zazębieniu rysują taki układ:
1357
| | | |
-------
| | | |
R246
Udało mi się to uzyskać poprzez podniesienie skrajnych osi w taki sposób (kolejne zdjęcia to położenia przy biegu wstecznym i 1, 2 i 3, 4 i 5 oraz 6 i 7):
Całość wyszła na tyle mała, że nie miałem problemu z włożeniem owej skrzynki do swoich modeli. Przełożenia - zakładając, że napęd wchodzi osią, na której jest czarna 20-tka:
R: 1:0,6
1: 1:0,8
2: 1:1,0
3: 1:1,3
4: 1:1,7
5: 1:2,2
6: 1:2,8
7: 1:3,7
Jedyną, nie tyle wadą, co niedoskonałością jest widoczne wcześniej liche zazębienie dwóch kół zębatych '24'. Na szczęście całość działa OK, nawet pod obciążeniem, pod warunkiem zamknięcia całości bezpośrednio w dwóch liftarmach typu 'L' (3x5).
I to w sumie tyle. Każde z powyższych zdjęć jest jednocześnie linkiem do galerii z ich większą ilością. Jeśli macie jakieś pytania, to chętnie odpowiem. Czekam na waszą krytykę :)
[EDIT]:
A jednak nie podlinkowałem galerii. Proszę bardzo: http://imgur.com/a/4tRz8#6
<><><><><><><><><><><><><><>
[EDIT 17.12.2014]:
Wywaliło załączniki - nowe pod linkami:
Instrukcja budowy
Lista części
Ostatnio zmieniony 2014-12-18, 21:16 przez ELEMENT, łącznie zmieniany 10 razy.
- Maciej Drwięga
- Posty: 1109
- Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: maciejd
-
Układ mi się podoba. Nie pomyliłeś się aby i czy przełożenia nie powinny być odwrotnie pisane?
No i czy to generalnie działa? Zaraz pojawią się requesty o filmik, więc na szybko dobuduj samochód i pokaż jak jeździ :)
No i czy to generalnie działa? Zaraz pojawią się requesty o filmik, więc na szybko dobuduj samochód i pokaż jak jeździ :)
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
No dobra, to jestem pierwszy, który prosi o film w celu demonstracji :) szczególnie interesuje mnie ten bieg wsteczny, skoro na pilocie wystarczy dźwignię poruszyć w drugą stronę i jakiś pojazd będzie właśnie poruszał się do tył ;)Maciej Drwięga pisze: No i czy to generalnie działa? Zaraz pojawią się requesty o filmik, więc na szybko dobuduj samochód i pokaż jak jeździ :)
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
- ELEMENT
- Posty: 542
- Rejestracja: 2013-12-30, 15:14
- Lokalizacja: Poznań/Yorkshire
- brickshelf: PP-ELEMENT
-
Rozpisałem układ jaki rysuje dźwignia zmiany biegów, gdyby ją zamocować do tych wystających, cienkich liftarmów 1x4. Jeśli kogoś interesuje położenie przełożeń na osiach, to rzeczywiście musi to odwrócić o 180 stopni :)Maciej Drwięga pisze:Układ mi się podoba. Nie pomyliłeś się aby i czy przełożenia nie powinny być odwrotnie pisane?
No i czy to generalnie działa? Zaraz pojawią się requesty o filmik, więc na szybko dobuduj samochód i pokaż jak jeździ :)
Nie wrzucałbym czegoś co nie działa :P Skrzynia chodzi płynnie na każdym z przełożeń.
He, he. To nie jest automat :P W zdalnie sterowanym wystarczą 2-4 biegi i daje radę - zresztą większa skrzynia sterowana pilotem osiąga niekorzystne rozmiary :)legosamigos pisze:No dobra, to jestem pierwszy, który prosi o film w celu demonstracji :) szczególnie interesuje mnie ten bieg wsteczny, skoro na pilocie wystarczy dźwignię poruszyć w drugą stronę i jakiś pojazd będzie właśnie poruszał się do tył ;)
- ELEMENT
- Posty: 542
- Rejestracja: 2013-12-30, 15:14
- Lokalizacja: Poznań/Yorkshire
- brickshelf: PP-ELEMENT
-
Otóż została ona brutalnie wymontowana z płyty podłogowej nieukończonego pojazdu na potrzeby prezentacji :) Na fotkach widać mnóstwo części, które są potrzebne tylko i wyłącznie do mocowania:M_longer pisze:Tak patrzę na te wszystkie liftarmy pod różnymi kątami i się zastanawiam nad jednym:
Jak zamierzasz zamocować tę skrzynię w pojeździe?
- z tyłu, ale jeszcze przed przełożeniami stałymi z jednej strony odstaje łącznik 180 stopni, a z drugiej wychodzi krótka ośka. Te elementy są ze sobą połączone - wystarczy w łącznik wetknąć oś, a z drugiej strony włożyć dłuższą, aby powstał bardzo sztywny poprzecznik,
- z przodu, masz coś podobnego - z jednej strony wystarczy włożyć dłuższą ośkę, a z drugiej wetknąć ją w łącznik z otworami przesuniętymi o 90 stopni,
- na dole znajdują się miejsca na wetknięcie liftarmów - jeden przy wyjściu napędu, a drugi przy liftarmie 'L'.
Generalnie mocowanie odbywa się od dołu do wysokości dwóch środkowych osi. Te wszystkie liftarmy 'pod kątem' same w sobie tworzą zwartą i sztywną konstrukcję - nie wymagają dodatkowego łączenia. Skrzynią można śwignąć o podłogę :D
Ostatnio zmieniony 2014-01-15, 09:12 przez ELEMENT, łącznie zmieniany 1 raz.
- piotrek839
- Posty: 459
- Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
- brickshelf: piotrek839
-
Bardzo nietypowa skrzynia. Jestem ciekaw jej działania, więc jeśli to nie problem to chętnie zapoznam się z bardziej szczegółowym opisem, zdjęciami, schematami i filmem.
To ręczna skrzynia biegów.legosamigos pisze:szczególnie interesuje mnie ten bieg wsteczny, skoro na pilocie wystarczy dźwignię poruszyć w drugą stronę i jakiś pojazd będzie właśnie poruszał się do tył ;)
Ostatnio zmieniony 2014-01-15, 15:11 przez piotrek839, łącznie zmieniany 1 raz.
- ELEMENT
- Posty: 542
- Rejestracja: 2013-12-30, 15:14
- Lokalizacja: Poznań/Yorkshire
- brickshelf: PP-ELEMENT
-
Postaram się na wieczór powrzucać jakieś materiały. Może po prostu zmontuję ją w LDD, choć nie wiem, czy on na to pozwoli - niektóre z zastosowanych technik są w jego rozumieniu nietypowe :)piotrek839 pisze:Bardzo nietypowa skrzynia. Jestem ciekaw jej działania, więc jeśli to nie problem to chętnie zapoznam się z bardziej szczegółowym opisem, zdjęciami, schematami i filmem.
Było by idealnie gdybyś jeszcze dał liste potrzebnych klocków
Zapraszam do mojego sklepu. JuDam Store www.bricks.love