Strona 1 z 3

8288 Crawler Crane

: 2006-08-17, 20:45
autor: Jonder_qind
8288 Crawler Crane
Premiera 2006
Klocków 800 Spis


W tym roku Lego wypuściło wiele ciekawych modeli Technic, jednym z nich jest 8288, pierwszy samobieżny żuraw o ramieniu kratownicowym (w dodatku na gąsienicach) w ofercie duńskiej firmy. Większość Lugpolan zakochało się w traktorze 8284, ja natomiast zapragnąłem mieć 8288 gdy tylko zobaczyłem pierwsze jego zdjęcia. Ciągle zastanawiałem się czy już kupić, zwlekałbym nadal, gdyby nie trafiła się pewna mała okazja. Tak oto nabyłem to cudo, wnet poskładałem, sfotografowałem i zrecenzowałem.

Pudełko
Średniej wielkości, trochę większe niż to z Jumping Gianta, którego chyba większość tutejszych bywalców posiada. Na kartoniku ładne zdjęcia i schematy działania modelu. Ogólnie pudło bez większych wodotrysków, ale solidne i schludne. 8/10
Obrazek

Zawartość
W pudle dużo woreczków i parę części luzem. Sznurki zapakowane w dwa małe kartoniki, w
każdym z kartoników 5 metrów sznurka, takiej sobie jakości. Wśród części znajdziemy:
- wiele długich liftarmów, na przykład tych 1 x 15 jest aż 37.
- obrotnicę http://www.peeron.com/inv/parts/48452cx1
- 3 gumowe części http://www.peeron.com/inv/parts/45590 służące jako uchwyty zapadek zapobiegających odwijaniu się sznurków.
- 2 obciążniki z metalowym rdzeniem http://www.peeron.com/inv/parts/73090b
- i oczywiście 86 ogniw gąsienicy.
Dużym plusem jest ilość części zapasowych, można je zobaczyć na pierwszym
zdjęciu. 10/10
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Instrukcja

W pudełku są dwie instrukcje, jedna grubsza z podstawowym modelem, druga znacznie cieńsza zawiera opis sposobu w jaki należy przebudować model podstawowy, aby otrzymać inny,wyższy dźwig. W obu instrukcjach po otwarciu widzimy ładne zdjęcia gotowego modelu i schematy działania dźwigów. W instrukcji błędów nie znalazłem, wszystko przedstawiono jasno. Na ostatniej stronie instrukcji modelu podstawowego jest spis wszystkich części. Moje instrukcje były w stanie bardzo dobrym i wydrukowane są na dobrym papierze (nie to co w 8455) 9/10
Obrazek
na zdjęciu fragment instrukcji modelu alternatywnego i części jakie pozostają po jego zbudowaniu:

Model
Zacznę może od dołu. Dźwig osadzony jest na gąsienicowym podwoziu, które już znalazło wielu fanów, ze względu na rzadkość takiego rozwiązania w Lego [i z powodu gąsienic ;-)]. Podwozie nie wyróżnia się niczym szczególnym, po prostu dobra i stabilna podstawa dla modelu, chociaż mogłaby być trochę dłuższa , bo jak wiadomo gąsienic nigdy nie za wiele. Podwozie jest połączone z główną częścią modelu za pomocą obrotnicy http://www.peeron.com/inv/parts/48452cx1. Nie ma żadnego pokrętła do obracania dźwigu, a szkoda. Nadwozie modelu jest proste i mocne, bez wodotrysków. Za kabiną operatora znajdują się korby: pierwsza, ta bliżej kabiny, służy do zwijania/rozwijania liny z hakiem. Drugą opuszczamy lub podnosimy wszystkie 3 ramiona dźwigu (wszystkie ramiona zmieniają kąt względem podłoża i podwozia, zachowując kąt pomiędzy sobą). Trzecia korbka znajduje się na ramieniu pomocniczym i przy jej pomocy opuszczamy/podnosimy główne ramię dźwigu. Aby sznurki się nie rozwijały, gdy model jest w stanie spoczynku, zastosowano zapadki. Same ramiona są solidne, a przy tym prezentują się nienajgorzej. Przy maksymalnym podniesieniu ramion (wtedy udźwig jest największy) dźwig jest w stanie podnieść 4 koła z 8455*. Gdy robiłem testy z obciążeniem przy opuszczonym ramieniu głównym, pękł sznurek odpowiedzialny za utrzymanie ramion. Po założeniu nowego już się w to nie bawiłem. Do zbudowania dźwigu są potrzebne 4 metry sznurka, czyżby Lego wiedziało, że daje tandetę i w zapasie dodało jeszcze 6 metrów ? Na szczęście sznurki, które się nie zwijają, są grubsze i znacznie mocniejsze, szkoda że wszystkie takie nie są. 8+/10
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Model alternatywny
Jest przeróbką modelu podstawowego, w skrócie, dłuższe ramie pomocnicze trafia na koniec ramienia głównego, tworząc w ten sposób wielki samobieżny żuraw. Taki dźwig moim zadaniem robi większe wrażenie, gdyż jest aż o 30 cm wyższy (80 cm przy podniesionym ramieniu) i olinowanie jest bardziej rozbudowane. Wiem, że to nie pełnokrwisty model alternatywny, ale co zbudować z tony samych liftarmów? Żuraw podobnie jak jego brat przy podniesionym ramieniu potrafi podnieść 4 koła z 8455. Przy opuszczonej górnej części ramienia podnosi 2 koła + 2-3 liftarmy 1 x 15. Przy opuszczaniu całości ramienia możliwości udźwigu kurczą się błyskawicznie, ale to w końcu żuraw. Szkoda, że konstruktorzy nie pomyśleli o zmianie względem modelu podstawowego długości sznurka na środkowym kołowrotku, odpowiedzialnego tu za podnoszenie/opuszczanie całego ramienia, gdyż opuszczając ramie można łatwo przewrócić model, wystarczy drobna nieuwaga (nawet bez obciążonego ramienia), a to w końcu zabawka dla dzieci. Mimo to moja nota to: 9/10
Obrazek
Obrazek

Podsumowując zestaw jest godny polecenia. Posiada dużo przydatnych części (te gąsienice :yes: ). Prezentuje się wspaniale, tylko trzeba mieć miejsce aby go przechowywać. Solidny i realistyczny model, mogący bez kompleksów stanąć w galerii najlepszych modeli Lego Technic. Ocena ogólna 8+/10 (dałbym 9/10, ale 8 to fajniejsza cyfra)

*Może podnieść trochę więcej, gdy dźwig jest obrócony o 90 stopni względem
podwozia, gdyż podwozie jest szersze niż dłuższe.

: 2006-08-17, 21:26
autor: Scaner
Więc tak:
1. Znowu parę błędów ortograficznych
2. Za ile go kupiłeś i gdzie
3. Też mi się bardzo podoba i jak stanieje o 50% to kupię sobie 2 ;-)

: 2006-08-17, 21:32
autor: Jonder_qind
Model kupił mi wujek w Niemczech za niecałe 40 euro, ale to było raczej jednorazowe. Sam myślę o zakupie następnego jak w Polsce stanieją. Błędy postaram się poprawić.

: 2006-08-18, 17:02
autor: Pietruch
Jonder_qind,

Znowu twoja recenzja jest SUPER. Wszystko jest co powinno. !!
Scaner pisze:1. Znowu parę błędów ortograficznych


Każdy popełnia jakieś błędy, ale ogólnie twoja recenzja jest wyczerpująca i przyjemna dla oka.
Jest dużo obrazków !! Bardzo jest to ważne w recenzjach, nic nie daje takiego zrozumienia recenji jak fotki obiektu który jest przedstawiany.

: 2006-08-18, 18:48
autor: Tomek
Recenzja super :) Przez Ciebie znów mnie wzięła chętka na owy model...

Ps. Orientujesz/ecie się ile waży jeden ciężarek z tego dźwigu?

: 2006-08-18, 20:58
autor: Jonder_qind
Witam błędy poprawił Scaner za co mu dzięki.

Niestety nie mam wagi która mogła by zważyć dokładnie wagę balastu, ale jutro idę na pocztę i tam to zważą :-)

: 2006-08-18, 21:15
autor: Bricksley
Świetna recenzja, przez nią mam coraz wiekszą ochotę na niego.
Tomek pisze:Ps. Orientujesz/ecie się ile waży jeden ciężarek z tego dźwigu?
Jonder_qind pisze:Niestety nie mam wagi która mogła by zważyć dokładnie wagę balastu, ale jutro idę na pocztę i tam to zważą
Nie musisz już iść. Według Bricklinka jeden waży 53g: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=73090b

: 2006-08-18, 21:53
autor: Scaner
Recenzja wygląda teraz dobrze, zostaje mi poczekać na okazję do kupienia 2 sztuk za cenę 1. A potem chyba wiem co zrobię z tymi korbkami - raus i niech żyje elektryka.
Myśle że teraz bedzie się pojawiać więcej mocy na gąsienicach.

: 2006-08-23, 19:42
autor: omri
model fajny, ale jakoś wykonanie tych gąsienic mi się nie podoba, takie małe, wyglądają trochę badziewnie

: 2006-08-23, 20:50
autor: Pietruch
omri pisze:ale jakoś wykonanie tych gąsienic mi się nie podoba, takie małe, wyglądają trochę badziewnie
Chyba trochę przesadzasz. Są to zwykłe gąsienice składające się z ogniw.
Takie powinny byc, ale mogliby zrobic szersze np. podwójne. :)

: 2006-08-23, 21:41
autor: Scaner
Może zrobią coś jeszcze na gąsienicach? np. ratrak na podwójnych gąsienicach za 30$ to byłoby coś...

: 2006-08-24, 10:27
autor: Jonder_qind
Wczoraj napisałem post, ale jakoś go nie ma :) więc wracjąc do:
omri pisze:model fajny, ale jakoś wykonanie tych gąsienic mi się nie podoba, takie małe, wyglądają trochę badziewnie
Gąsienice LEGO wyglądają tak samo od końca lat siedemdziesiątych, a te nowe są moim zadniem zrobione z lepszego plastiku. Na żywo prezentują się bardzo dobrze, testowałem podwozie jeżdżąc nim np. po kanapie i gąsienice ani razu się nie rozpieły. Wadą jest to że nie jeżdżą po gładkich powieszchniach, ale żeby jedzić po glazurze musiałby mieć gumową powłokę, a jak wiadomo czas gumie nie służy.
Scaner pisze:moze zrobia cos jeszcze nagasienicach? np ratrak na podwójnych gasienicach za 30$ to byłoby coś...
Podziwiam twój optymizm :) Jak się takie coś pojawi kupuje 2 albo i 3 :)

: 2006-08-24, 11:50
autor: Bricksley
Scaner pisze:moze zrobia cos jeszcze nagasienicach?
A widziałeś to: http://www.peeron.com/inv/sets/10144-1 http://www.peeron.com/inv/sets/7258-1 ?

: 2006-08-24, 12:07
autor: Jonder_qind
Niestety 10144 jest drogi pozatym to nie Technic, a 7258 też nie Technic i nie wydaje mi się być jakąś super inwestycją. Ma mniej ogniw niż 8288, a części w nim są mało przydatne dla kogoś kto nie lubi SW.

: 2006-08-24, 12:16
autor: Scaner
K@rol:
Widziałem, cenę niestety też, no i nie ma szans że pojawi się w jakimś sklepie za pół ceny, ten drugi mi się nie podoba, zresztą też go nie widziałem za pół ceny a w hipermarkecie go jakoś nie było.

Jonder_qind:
Nie chciałeś napisać odwrotnie? to 8288 jest droższy od tego, nazwijmy to "czołgu".
Z gąsienicami jest tak, że 7258 ma ich 70 a 8288 ma 86 sztuk, no i 8288 jest ładniejszy.

A co do optymizmu, 2-3 lata temu jedyne gąsienice do zdobycia to były te na allegro lub zbiorowe zamówienie z USA, a teraz? można kupić 8288 w moim mieście, choć cena jest powalająca (ok 270 zł). Więc co będzie w przyszłości, to tylko TLG wie.

[edit 30 wrzesień]
Jest już w Auchan po 199zł, na pewno będzie jeszcze taniej...