[MOC] TATRA 813 6x6x4
: 2014-03-17, 21:33
Witam,
Prezentuję moją kolejną konstrukcję: TATRA 813 6x6x4
Do trzech razy sztuka - po zbudowaniu [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=20255]Tatry T815 8x8[/URL] oraz Tatry T813 Kolos 8x8 jest w końcu konstrukcja nadająca się do publikacji w dziale "Sporty motorowe" nie zaś w dziale "Technic"
Po kolei:
DANE TECHNICZNE
-Skala: 1:12
-Rozstaw osi: 20 + 32 study
-Wymiary (L x W x H): 70 x 22 x 27 [cm]
-Masa: ok. 3,9 kg
-Napęd: 3 x PF XL-motor
-Skręt: PF L-motor
-Zmiana biegów 2 x LA + PF M-motor
-Liczba biegów: 2
-Przełożenie
bieg 1. 1:9
bieg 2. 1:5
NAPĘD i SKRZYNIA BIEGÓW
Auto napędzane jest przez 3 silniki XL.
W zależności od wybranego biegu przełożenie z silników na koła wynosi 1:9 lub 1:5.
Nauczony doświadczeniem w aucie zastosowałem 2 identyczne skrzynie biegów, skrzynie znajdują się między 1 i 2 osią oraz między 2 i 3 osią. Wyjścia obu skrzyń są ze sobą połączone, skrzynie są ze sobą sprzężone tak więc wszystkie koła pracują zależnie od siebie. Zmiana biegów również odbywa się jednocześnie na obu posuach, zmiana biegów realizowana jest za pomocą 2 siłowników LA oraz silnika M
Zmiana biegów odbywa się płynnie, szybko i precyzyjnie
UKŁAD SKRĘTU
Żeby utrudnić sobie życie zdecydowałem się po pierwsze na koła z Power Pullera a po drugie na 2 osie skrętne przy 3-osiowym pojeździe.
Układ skrętu realizowany jest przez silnik L przekazujący napęd na 2 listwy Rack 7L z różnym przełożeniem. W układzie skrętu brak sprzęgła, należy więc używać tej funkcji z wyczuciem.
ZAWIESZENIE
Odpuściłem sobie realne odwzorowanie zawieszenia jak w ostatniej Tatrze, dodatkowo zamiast Legowych amortyzatorów użyłem gumek-recepturek, w zasadzie całe zawieszeni opiera się na rozwiązaniu jak poniżej:
Pomimo swojej masy auto nie ugina się pod swoim ciężarem, gumkowa amortyzacja w pełni spełnia swoje zadanie. Prześwit auta też jest całkiem przyzwoity.
WYGLĄD OGÓLNY / PODSUMOWANIE
Nie oszukujmy się - auto jest brzydkie jak noc, ale takie było założenie - przede wszystkim ma jeździć i pokonywać przeszkody, dopiero potem może wyglądać.
Dodatkowo oszczędzałem na masie gdzie tylko się dało co chyba widać, ale Tatra i tak waży prawie 4 kg, zakładałem, że nie przekroczy 3 kg, same koła ważą 1,1 kg, użycie kół PP spowodowało budowanie w większej skali więc i to miało wpływ na ostateczną wagę.
W aucie są: lusterka, otwierane drzwi, fotele, kierownica, dźwignia zmiany biegów, wycieraczki. Brak w aucie atrapy silnika, po pierwsze nie było miejsca, po drugie nie wiem gdzie w oryginale się znajdował. Powiedzmy, że jeden z silników XL znajduje się tam gdzie oryginał co czyni auto zgodne z regulaminem TrTr :)
Najważniejsze jest to, iż auto w końcu jest w stanie pokonać przeszkody.
Poniżej galeria i film z jazdy po przeszkodach, na razie w domu. Jeśli będzie okazja to nagram film w terenie.
FILM
Prezentuję moją kolejną konstrukcję: TATRA 813 6x6x4
Do trzech razy sztuka - po zbudowaniu [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=20255]Tatry T815 8x8[/URL] oraz Tatry T813 Kolos 8x8 jest w końcu konstrukcja nadająca się do publikacji w dziale "Sporty motorowe" nie zaś w dziale "Technic"
Po kolei:
DANE TECHNICZNE
-Skala: 1:12
-Rozstaw osi: 20 + 32 study
-Wymiary (L x W x H): 70 x 22 x 27 [cm]
-Masa: ok. 3,9 kg
-Napęd: 3 x PF XL-motor
-Skręt: PF L-motor
-Zmiana biegów 2 x LA + PF M-motor
-Liczba biegów: 2
-Przełożenie
bieg 1. 1:9
bieg 2. 1:5
NAPĘD i SKRZYNIA BIEGÓW
Auto napędzane jest przez 3 silniki XL.
W zależności od wybranego biegu przełożenie z silników na koła wynosi 1:9 lub 1:5.
Nauczony doświadczeniem w aucie zastosowałem 2 identyczne skrzynie biegów, skrzynie znajdują się między 1 i 2 osią oraz między 2 i 3 osią. Wyjścia obu skrzyń są ze sobą połączone, skrzynie są ze sobą sprzężone tak więc wszystkie koła pracują zależnie od siebie. Zmiana biegów również odbywa się jednocześnie na obu posuach, zmiana biegów realizowana jest za pomocą 2 siłowników LA oraz silnika M
Zmiana biegów odbywa się płynnie, szybko i precyzyjnie
UKŁAD SKRĘTU
Żeby utrudnić sobie życie zdecydowałem się po pierwsze na koła z Power Pullera a po drugie na 2 osie skrętne przy 3-osiowym pojeździe.
Układ skrętu realizowany jest przez silnik L przekazujący napęd na 2 listwy Rack 7L z różnym przełożeniem. W układzie skrętu brak sprzęgła, należy więc używać tej funkcji z wyczuciem.
ZAWIESZENIE
Odpuściłem sobie realne odwzorowanie zawieszenia jak w ostatniej Tatrze, dodatkowo zamiast Legowych amortyzatorów użyłem gumek-recepturek, w zasadzie całe zawieszeni opiera się na rozwiązaniu jak poniżej:
Pomimo swojej masy auto nie ugina się pod swoim ciężarem, gumkowa amortyzacja w pełni spełnia swoje zadanie. Prześwit auta też jest całkiem przyzwoity.
WYGLĄD OGÓLNY / PODSUMOWANIE
Nie oszukujmy się - auto jest brzydkie jak noc, ale takie było założenie - przede wszystkim ma jeździć i pokonywać przeszkody, dopiero potem może wyglądać.
Dodatkowo oszczędzałem na masie gdzie tylko się dało co chyba widać, ale Tatra i tak waży prawie 4 kg, zakładałem, że nie przekroczy 3 kg, same koła ważą 1,1 kg, użycie kół PP spowodowało budowanie w większej skali więc i to miało wpływ na ostateczną wagę.
W aucie są: lusterka, otwierane drzwi, fotele, kierownica, dźwignia zmiany biegów, wycieraczki. Brak w aucie atrapy silnika, po pierwsze nie było miejsca, po drugie nie wiem gdzie w oryginale się znajdował. Powiedzmy, że jeden z silników XL znajduje się tam gdzie oryginał co czyni auto zgodne z regulaminem TrTr :)
Najważniejsze jest to, iż auto w końcu jest w stanie pokonać przeszkody.
Poniżej galeria i film z jazdy po przeszkodach, na razie w domu. Jeśli będzie okazja to nagram film w terenie.
FILM