[MOC] Trialówka

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderator: Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
OmenGda
Posty: 877
Rejestracja: 2007-02-05, 21:58
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: OmenGda

 

#31 Post autor: OmenGda »

RobertSz pisze:Własnie Twoj komentarz dałem jako przykład jak można w odpowiedni sposób skomentować MOC. I nie pisze tego z ironia;)
A bo ja grzeczny chłopiec jestem :-P
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3715
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: legosamigos
: legosamigos
: IRC_legosamigos
Kontakt:

   

#32 Post autor: legosamigos »

makar pisze:Co byś powiedział na "wszędołaz"?
Myślę, ze gdyby Piotr nazwał ten pojazd, tak jak zasugerował Makar, nie było by żadnej dyskusji, a tak zrobiła się niepotrzebna burza w szklance wody
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 458
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
HELF: piotrek839
: piotrek839
: piotrek839

   

#33 Post autor: piotrek839 »

Do tygodnia czasu powinienem pokazać film z jazdy po terenie. Pojazdu bronić nie muszę bo zrobi to sam. Wraz z filmem odniosę się też bardziej szczegółowo co do konstrukcji.

Ta cała dyskusja o nazwę "Trialówka" jest w moim odczuciu nieporozumieniem. W filmie nadałem mu nazwę "Truck Trial" bo tylko taka mi przychodziła na myśl do przetłumaczenia. Angielskiego nie znam więc muszę tłumaczyć przez google. Skoro pojazd tak nazwałem w filmie to i na forum nie chciałem robić zamieszania. Niestety wyszło inaczej.

Co do opisu który tak niektórych wzburzył i moje liczne porównania do "trialówek" to powiem iż miał on sprowokować do dyskusji o rozwiązania techniczne a nie o ideologie. W pewien sposób rozumiem te osoby, bo przychodzi "zielony" na cudze podwórko i próbuje podważać istniejący porządek. Przypomiało mi to wymianę zdań w pewnym temacie o pewnym robocie. Dla mnie to tylko kolejny MOC który miał coś sprawdzić a oburzyły się osoby które jak widać bardzo poważnie traktują trtr i nie lubią jak ktoś taki jak ja próbuje coś mieszać. Niestety po raz kolejny pomyliłem się.

Pojazd został zkwitowany jako ot "łazik" i zaszufladkowany jako słaby i nie mogący się z niczym równać. Mam nadzieję że film z terenu ociepli trochę ten obraz.

Awatar użytkownika
OmenGda
Posty: 877
Rejestracja: 2007-02-05, 21:58
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: OmenGda

 

#34 Post autor: OmenGda »

piotrek839 pisze:Do tygodnia czasu powinienem pokazać film z jazdy po terenie. Pojazdu bronić nie muszę bo zrobi to sam. Wraz z filmem odniosę się też bardziej szczegółowo co do konstrukcji.

Ta cała dyskusja o nazwę "Trialówka" jest w moim odczuciu nieporozumieniem. W filmie nadałem mu nazwę "Truck Trial" bo tylko taka mi przychodziła na myśl do przetłumaczenia. Angielskiego nie znam więc muszę tłumaczyć przez google. Skoro pojazd tak nazwałem w filmie to i na forum nie chciałem robić zamieszania. Niestety wyszło inaczej.

Co do opisu który tak niektórych wzburzył i moje liczne porównania do "trialówek" to powiem iż miał on sprowokować do dyskusji o rozwiązania techniczne a nie o ideologie. W pewien sposób rozumiem te osoby, bo przychodzi "zielony" na cudze podwórko i próbuje podważać istniejący porządek. Przypomiało mi to wymianę zdań w pewnym temacie o pewnym robocie. Dla mnie to tylko kolejny MOC który miał coś sprawdzić a oburzyły się osoby które jak widać bardzo poważnie traktują trtr i nie lubią jak ktoś taki jak ja próbuje coś mieszać. Niestety po raz kolejny pomyliłem się.

Pojazd został zkwitowany jako ot "łazik" i zaszufladkowany jako słaby i nie mogący się z niczym równać. Mam nadzieję że film z terenu ociepli trochę ten obraz.
Nie zgadzam się - dla mnie jeździ super :-P
Ja bym osobiście - o ile masz tyle klocków - zrobił skrętne też te tylne 4 koła ale sterowane niezależnie od przednich.
To już by jechało chyba po wszystkim...

Ps. Dawaj filmik z terenu bo się doczekać nie mogę :-)
Ostatnio zmieniony 2014-07-16, 19:17 przez OmenGda, łącznie zmieniany 2 razy.
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 458
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
HELF: piotrek839
: piotrek839
: piotrek839

   

#35 Post autor: piotrek839 »

OmenGda pisze:Ja bym osobiście - o ile masz tyle klocków - zrobił skrętne też te tylne 4 koła ale sterowane niezależnie od przednich.
Dokładnie taki sam mam plan. Ten wątek miałem poruszyć później ale skoro Ty na to zwróciłeś uwagę to powiem że na pewno zrobię przebudowę.

Po testach w terenie zwróciłem uwagę na zaletę skrętnych osi i ich duży kąt. Koła w skrajnych ustawieniach przesuwają się o 6 cm. Jest to na tyle dużo że korzystając z siły skrętu można się dodatkowo "podciągać". Coś jakby używać łokci podczas czołgania. Tylne koła tej funkcji nie mają i działają jak przyczepka przez co niewielki z nich pożytek. Niezależny skręt tylnych kół jak słusznie zauważyłeś w oczywisty sposób poprawi dodatkowo zwrotność, balans i odhaczanie się z ostrych i wysokich kamieni. Zmienie też środek ciężkości i baterię przesunę do przodu w okolice drugiej osi i przeguba. To miejsce powinno poprawić wspinaczkę choć pewnie pogorszy zjazdy.

Awatar użytkownika
Filus
Posty: 591
Rejestracja: 2010-08-08, 20:37
Lokalizacja: Śląsk
HELF: Filus
: Filus

 

#36 Post autor: Filus »

piotrek839 pisze: Niezależny skręt tylnych kół
Rozumiesz przez to niezależność od przednich dwóch osi? Czyli planujesz możliwość sterowania krabowego?

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 458
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
HELF: piotrek839
: piotrek839
: piotrek839

   

#37 Post autor: piotrek839 »

Filus pisze:
piotrek839 pisze: Niezależny skręt tylnych kół
Rozumiesz przez to niezależność od przednich dwóch osi? Czyli planujesz możliwość sterowania krabowego?
Dokładnie tak. Pojazd dzieli się na dwie części które do skutecznego działania muszą być od siebie niezależne.

FILM z przejazdu po terenie. Wersja bez modyfikacji ta sama co jeździła po poduszkach.

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3715
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: legosamigos
: legosamigos
: IRC_legosamigos
Kontakt:

   

#38 Post autor: legosamigos »

Choć nie przepadam za tego typu pojazdami, to widać radzi sobie całkiem nieźle w terenie, który przypomina poligon połączony z kamieniołomem. Jeszcze jak zrobisz dodatkowe tylne osie skrętne, to praktycznie Twój pojazd pokona wszystkie przeszkody ;)
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

RobertSz
Posty: 39
Rejestracja: 2014-05-14, 20:19
Lokalizacja: Wrocław
HELF: Proszę uzupełnić
: RobertSz

 

#39 Post autor: RobertSz »

Myślę, że po obejrzeniu filmu, każdy przyzna, że pojazd radzi sobie w terenie;) Gratuluje.

Awatar użytkownika
OmenGda
Posty: 877
Rejestracja: 2007-02-05, 21:58
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: OmenGda

 

#40 Post autor: OmenGda »

Czad. Wiedziałem, że będzie dobrze :-) Czekam na v2 z tylnymi skrętnymi :-)
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 458
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
HELF: piotrek839
: piotrek839
: piotrek839

   

#41 Post autor: piotrek839 »

Pojazd po modyfikacji.
Obrazek

Obrazek

Lista zmian:
- Oś 3 i 4 skrętne tak samo jak oś 1 i 2 ale niezależnie.
- Bateria i wieże przesunięte w okolice 2 osi.
- Wieże V2 zamiast V1.
- W układzie napędowym zamiast z12/z20 jest z16/z16.
- Waga 1960 g. czyli o 150 g. więcej.

Pojazd w terenie zdecydowanie poprawił swoje możliwości ale nic za darmo. W testach domowych pierwotny układ napędowy był zabójczy dla kardanów w trzeciej osi, kruszył je na wszystkie sposoby. Postanowiłem więc osłabić go zmieniając zębatki tuż przy silnikach dając dwie z16 zamiast z12/z20. Zmiana dotyczyła przejścia tylko o jeden rozmiar ale wystarczyła z uwagi na duże luzy zębatek z16.
Pojazd przyspieszył i nie niszczył kardanów ale znowu nic za darmo. W ciężkim terenie silniki były nadmiernie przeciążane przez co szybko rozładowywały baterie. Czas rozładowywania baterii był kilku krotnie szybszy.

Podsumowując.
Gdybym miał wystawić pojazd do wyścigu po bardzo trudnym terenie, wystawił bym obecną wersję. Bateria starczyłaby na jeden przejazd. Natomiast do zabawy zdecydowanie lepsza była poprzednia wersja. Napęd bardziej optymalnie wykorzystywał energię i jedna bateria starczała na godzinę jazdy po wertepach.

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3715
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: legosamigos
: legosamigos
: IRC_legosamigos
Kontakt:

   

#42 Post autor: legosamigos »

No to jeszcze film by się przydał, jak działa w polepszonej wersji ;)
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 458
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
HELF: piotrek839
: piotrek839
: piotrek839

   

#43 Post autor: piotrek839 »

legosamigos pisze:No to jeszcze film by się przydał, jak działa w polepszonej wersji ;)
Trzeciego filmu nie będzie. Opis, dwa filmy i na koniec wnioski w zasadzie wyczerpują temat.

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 834
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
HELF: blaha

 

#44 Post autor: Blaha »

Trzeba Ci przyznac, ze pojazd jezdzi bardzo sprawnie.
ciekawa konstrukcja, osiem kół z głębokim bieżnikiem, do tego niska masa robią robote :)
to teraz nic tylko zbuduj 100% trialówke i wpadaj na rajd!

Awatar użytkownika
Chrupek
Posty: 834
Rejestracja: 2010-04-13, 09:57
Lokalizacja: Wawa
: Gen

#45 Post autor: Chrupek »

piotrek839 pisze:W testach domowych pierwotny układ napędowy był zabójczy dla kardanów w trzeciej osi, kruszył je na wszystkie sposoby.
Jeśli pęka część bushowa, to można założyć na nią silikonową gumkę LEGO, owiniętą kilka razy. Można też użyć niekoszernych gumeczek silikonowych (nie wiem do czego są oryginalnie takie gumeczki używane, ale kupić można w każdej galerii). Je się nawija parenaście razy i trzymają busza potwornie mocno. Trzeba tylko pamiętać, żeby nie trzymać takich kardanów luzem, tylko wepchnąć w te ich bushe jakieś krótkie axle. Wtedy te duże naprężenia się rozchodzą.

Jeśli kardan się rozpina w części przegubu, to można na niego nałożyć małą oponkę city (chyba patent MańkaManiaka). Ogranicza to zakres ruchu dość znacznie, więc nie zawsze się nada. Ale jeśli się nada to trzyma kardana bardzo mocno i nie pozwala mu się rozlecieć.

Można też zamiennie zamiast kardana użyć megakardana , lub kiełbasy.
Sezon w pełni!

ODPOWIEDZ