[MOC] Trialówka
: 2014-07-05, 15:10
Witam wszystkich. Dziś chciałbym zaprezentować swoją pierwszą trialówkę wykonaną w swoim stylu a więc nieregulaminową.
Dane techniczne
2 silniki L do napędu
1 silnik M do skrętu
1 wieża IR v1
1 duża bateria
W większości trialówki kojarzą się z modelami Tatry, Stara i podobnych. Moja trialówka nie jest modelem i nie spełnia chyba żadnego punktu regulaminu zawodów Truck Trial. Zdecydowałem się na taką wersję ponieważ chciałem zbudować pojazd o maksymalnych możliwościach terenowych, a jak wiadomo regulamin mocno ogranicza osiągi.
Napęd
W większości tego typu konstrukcji do napędu stosuje się silniki XL w ilościach nawet do 4 sztuk. Tak duża moc niestety nigdy nie jest w pełni wykorzystana. W moim pojeździe znajdują się tylko 2 silniki L które będąc zabudowane w najbardziej optymalny sposób i wspomagane w odpowiednie przekładnie doskonale sobie radzą.
Jaka jest ich moc? Taka że ani razu nie zdarzyło mi się ich przydusić aż do zatrzymania, a w "morderczych" testach nastawionych na zniszczenie 3 razy rozsypałem kardany na maksymalnych możliwych zwolnicach (zębatki z8 na z40), oraz raz ukręciłem ośkę (5) na kole.
Dodatkowo do zalet tego układu zaliczam brak knobów, brak skrzyni biegów, oraz brak tradycyjnego zawieszenia niezależnego, kolebkowego lub podobnego.
Napędzane są wszystkie koła jednym wspólnym zespołem napędowym.
Skręt
Innym niż najczęściej stosowanym sposobem skrętu jest zastosowanie siłowników śrubowych. W moim przypadku są to dwa duże które bezpośrednio oddziałują na pierwszą oś, a pośrednio za pomocą liftarmowych cięgien na drugą oś. System cięgien jest na literę "U", a więc dwa boczne nad kołami oraz podwójne cięgno dolne pod spodem.
Zaletą tego układu jest duży kąt skrętu przy jednoczesnej dużej sile, oraz małe zapotrzebowanie na energię którą realizuje 1 silnik M. Dodatkowo jest łatwa i szybka możliwość zwiększenia jeszcze tej siły zmieniając 2 zębatki w kabinie.
Zawieszenie
Pojazd posiada zawieszenie które moim zdaniem najlepiej radzi sobie z nietypowymi i wysokimi przeszkodami. W skrócie pojazd składa się z dwóch części połączonych przegubem kulowym i bardzo ważnym w tym wypadku elementem czyli blokadą lub też zabezpieczeniem tego przegubu. Zabezpieczenie ma na celu nie dopuścić do złamania pojazdu na pół. Nie ma tam żadnych amortyzatorów ponieważ nie są one potrzebne a do kontaktu wszystkich kół z podłożem wystarczy grawitacja.
Podsumowanie
Pojazd wyposażony jest w 8 kół z motoru crossowego które moim zdaniem najlepiej radzą sobie z przeszkodami. Cała konstrukcja jest absolutnie minimalistyczna, żadnych niepotrzebnych rzeczy, nastawiona wyłącznie na osiągi. Cały spód jest płaski i równy.
Serdecznie zapraszam na film i do dyskusji.
FILM
FILM z przejazdu po terenie
GALERIA
Więcej MOCy na moim kanale YouTube
Dane techniczne
2 silniki L do napędu
1 silnik M do skrętu
1 wieża IR v1
1 duża bateria
W większości trialówki kojarzą się z modelami Tatry, Stara i podobnych. Moja trialówka nie jest modelem i nie spełnia chyba żadnego punktu regulaminu zawodów Truck Trial. Zdecydowałem się na taką wersję ponieważ chciałem zbudować pojazd o maksymalnych możliwościach terenowych, a jak wiadomo regulamin mocno ogranicza osiągi.
Napęd
W większości tego typu konstrukcji do napędu stosuje się silniki XL w ilościach nawet do 4 sztuk. Tak duża moc niestety nigdy nie jest w pełni wykorzystana. W moim pojeździe znajdują się tylko 2 silniki L które będąc zabudowane w najbardziej optymalny sposób i wspomagane w odpowiednie przekładnie doskonale sobie radzą.
Jaka jest ich moc? Taka że ani razu nie zdarzyło mi się ich przydusić aż do zatrzymania, a w "morderczych" testach nastawionych na zniszczenie 3 razy rozsypałem kardany na maksymalnych możliwych zwolnicach (zębatki z8 na z40), oraz raz ukręciłem ośkę (5) na kole.
Dodatkowo do zalet tego układu zaliczam brak knobów, brak skrzyni biegów, oraz brak tradycyjnego zawieszenia niezależnego, kolebkowego lub podobnego.
Napędzane są wszystkie koła jednym wspólnym zespołem napędowym.
Skręt
Innym niż najczęściej stosowanym sposobem skrętu jest zastosowanie siłowników śrubowych. W moim przypadku są to dwa duże które bezpośrednio oddziałują na pierwszą oś, a pośrednio za pomocą liftarmowych cięgien na drugą oś. System cięgien jest na literę "U", a więc dwa boczne nad kołami oraz podwójne cięgno dolne pod spodem.
Zaletą tego układu jest duży kąt skrętu przy jednoczesnej dużej sile, oraz małe zapotrzebowanie na energię którą realizuje 1 silnik M. Dodatkowo jest łatwa i szybka możliwość zwiększenia jeszcze tej siły zmieniając 2 zębatki w kabinie.
Zawieszenie
Pojazd posiada zawieszenie które moim zdaniem najlepiej radzi sobie z nietypowymi i wysokimi przeszkodami. W skrócie pojazd składa się z dwóch części połączonych przegubem kulowym i bardzo ważnym w tym wypadku elementem czyli blokadą lub też zabezpieczeniem tego przegubu. Zabezpieczenie ma na celu nie dopuścić do złamania pojazdu na pół. Nie ma tam żadnych amortyzatorów ponieważ nie są one potrzebne a do kontaktu wszystkich kół z podłożem wystarczy grawitacja.
Podsumowanie
Pojazd wyposażony jest w 8 kół z motoru crossowego które moim zdaniem najlepiej radzą sobie z przeszkodami. Cała konstrukcja jest absolutnie minimalistyczna, żadnych niepotrzebnych rzeczy, nastawiona wyłącznie na osiągi. Cały spód jest płaski i równy.
Serdecznie zapraszam na film i do dyskusji.
FILM
FILM z przejazdu po terenie
GALERIA
Więcej MOCy na moim kanale YouTube