[MOC] Ciężarówka / Hakowiec 8x4
: 2014-09-19, 14:45
Witam,
Po dłuższej przerwie chciałbym zaprezentować swój kolejny MOC, którym jest ciężarówka / hakowiec w układzie 8x4:
DANE TECHNICZNE:
- szerokość: 16 st. / 13 cm
- długość: 57 st. / 47 cm
- wysokość: 24 st. / 19 cm
- masa - bez kontenera: 1870 gram, z kontenerem: 2160 gram
Główne komponenty modelu to:
- 1 x silnik XL - odpowiada za napęd
- 1 x silnik Servo - odpowiada za skręt
- 2 x silnik M + 2 x LA odpowiedzialne za ruchy "haka"
- mały pojemnik na baterie
- 2 odbiorniki IR
- 12 kół 62.4 x 20
TO I OWO O GENEZIE POWSTANIA
Model w zasadzie powinien nosić roboczą nazwę "w oczekiwaniu na BOP 7" :P
Kilka miesięcy temu rozpocząłem inny projekt i w zasadzie stoję na półmetku, ponieważ doszedłem do etapu, w którym bez klocków z BOP 7 ani rusz... W międzyczasie imając się tematów okołoklockowych przeprowadziłem się z budulcem do szufladek OKT. Po zsypaniu wszystkich dziurawych bricków okazało się, że jest ich na tyle dużo, że można by coś tam z nich zbudować. Dodatkowo moją dorosłą przygodę z LEGO rozpocząłem z liftarmami więc jako tako radząc sobie już w ich świecie postawiłem sobie wyzwanie zbudować coś z bricków, w których jestem zupełnie początkujący. Wybór padł na ciężarówkę hakowca 4-osiowego, którą zresztą już kiedyś miałem zbudować, ale w zupełnie innej konfiguracji.
Pierwotnie zacząłem skalować model na jakimś modelu Scani, lecz ostatecznie budowałem model wg własnego "wdzimisie", ale o tym później.
Opis funkcji:
JAZDA
Za jazdę odpowiedzialny jest 1 silnik XL, który przekazuje napęd na 2 ostatnie osie z przełożeniem 1:8.33. W obu osiach zastosowałem dyferencjały starego typu.
Prędkość auta jest w sam raz tj. nie jeździ zbyt wolno - jest bawialne, nie jeździ zbyt szybko - można bez problemu podjechać, wycelować i podnieść kontener.
W aucie brak zawieszenia, wszystkie osie są sztywne.
SKRĘT
W aucie 2 przednie osie są skrętne, obie osie z różnym promieniem. Za skręt odpowiada silnik Servo. Silnik na obie osie przekazuje napęd przez zębatkę z8 na racka 10 L, przy czym różny promień skrętu osiągnięty jest przez zastosowanie różnej długości dźwigni obracającej kołem.
Pierwotnie układ skrętu miał się opierać o taki i taki element, ale ostatecznie zdecydowałem się na taki i taki. Miało to swoje dobre i złe strony: plus jest taki, że te elementy zajmują mniej miejsca i można lepiej zagospodarować przestrzeń między 2 osiami, minus jest niestety taki, że te elementy mają straszne luzy. O ile przy samym podwoziu nie stanowiło to większego problemu o tyle kiedy przyszła kabina przednie koła strasznie zaczęły się rozłazić. Problem rozwiązałem spinając zwrotnice od spodu rackiem 10 L.
FUNKCJE HAKA
Za funkcje haka odpowiadają 2 silniki Medium, każdy z nich współpracuje z dużym siłownikiem śrubowym.
Pierwszy odpowiedzialny jest za składanie/rozkładanie haka. Pierwotnie w zamyśle za tą funkcję miały odpowiadać 2 siłowniki, ale w żaden sposób nie chciały się albo zmieścić, albo poprawnie ułożyć, został więc jeden. Ze względu na ograniczenia jakie powoduje mały wysuw słownika w mechanizmie rozkładania ramienia zastosowałem dodatkowe wsporniki (coś a'la przekładnia), które zwiększają zakres ruchu przy tym samym wysuwie siłownika. Minus tego rozwiązania jest taki, że ten ruch jest mało precyzyjny. Dodatkowo siłownik ma tylko tyle siły aby podnieść pusty kontener "na słowo honoru", jeśli dodatkowo choć trochę obciążyć kontener, siłownik zaczyna strzelać...
Drugi siłownik odpowiada za przesuw ramy na której zamontowany jest hak wraz z mechanizmem go unoszącym. Nie jest to zgodne z oryginałem, ponieważ standardowo siłownik podnoszenia jest przymocowany na stałe w 1 punkcie, a przesuwanie kontenera jest wykonywane przez ruch teleskopowy wysięgnika. Mimo wszystko uważam swoje rozwiązanie za ciekawe i spełniające swoją funkcję.
Jeszcze jedna konsekwencja takiego rozwiązania: w prawdziwym hakowcu można wybrać między funkcją wyładowania kontenera lub wysypania jego zawartości (jak chociażby w seryjnym modelu LEGO 8052), u mnie nie ma takiej opcji, można tylko załadować lub wyładować kontener.
Kontener jaki jest - każdy widzi:
Kontener jest 2-kolorowy, a jego kolorystyka jest zupełnie oderwana od kolorystyki reszty modelu, umówmy się, że hakowiec świadczy usługę obcej firmie z innym malowaniem taboru :)
Kontener ma otwieraną tylną klapę, ma również 2 rolki z tyłu ułatwiające załadunek i rozładunek.
Od spodu czerwone bricki pełnią funkcję "szyn", dzięki którym kontener wjeżdża na swoje miejsce na naczepie.
WYGLĄD OGÓLNY / "BAJERY"
W modelu zadziwiająco dużo uwagi poświęciłem wyglądowi zewnętrznemu oraz kilku szczegółom takim jak:
- pełna zabudowa kabiny, wykaflowanie kabiny
- otwierane drzwi, drzwi z ramkami
- wygodne fotele kierowcy i pasażera
- lusterka
- kierownica i jakieś wajchy obok kierowcy
- zbiorniki paliwa między 2-gą i 3-cią osią
- "antypoślizgowe" schodki
- uchwyt drzwi, poręcz obok drzwi
- za kabiną koło zapasowe i wydech lub jak kto woli smok filtra powietrza
Z ciekawostek: fotele są ponumerowane, i to wcale nie dlatego, że zabrakło mi żółtych kafli 1x1, ale dlatego, żeby kierowca i pasażer wiedzieli, które miejsca zająć :)
Po za tym fotele do delikatny misz-masz kolorystyczny, niestety zbrakło mi już budulca do wykonania jednokolorowych foteli, dlatego są fotele żółte z elementami pomarańczu lub na odwrót.
PODSUMOWANIE
Zbudowanie tego modelu stanowiło dla mnie bardzo ciekawe doświadczenie ze względu na budowę z bricków. To forum widziało już masę dyskusji nad wyższością świąt Wielkanocnych nad Świętami Bożego Narodzenia oraz nad wyższością budowanie z bricków / z liftarmów. Ja w końcu też mogę zająć stanowisko w tej sprawie - zdecydowanie lepiej i łatwiej budować jest z bricków, dają one o wiele większe możliwości, od strony estetycznej modele również prezentują się zdecydowanie lepiej.
Z modelu - jego wyglądu, funkcjonalności, bawialności jestem zadowolony, uważam, że to jeden z ładniejszych MOC-y jakie udało mi się zbudować.
Galeria BS
Film Youtube
Zapraszam do wymiany poglądów - co sądzicie o modelu i dlaczego wam się aż tak bardzo podoba :)
-----------------------------------------------------------------
EDIT
Po zebraniu uwag na temat modelu zmieniłem kilka rzeczy w kabinie:
- zamieniłem siedzenia na ciemniejsze: ciemno szaro-czarne
- "podwyższyłem" o 1 stud reflektory przednie, usunąłem czerwony reflektor, reflektory są węższe o 1 studa
- poszerzyłem grill o 2 study, zrobiłem jednolity czarny grill bez żółtych pasków
- na górze kabiny dodałem czarną listwę z 2 reflektorami
Mam nadzieję, że wygląda lepiej, efekty poniżej:
-----------------------------------------------------------------
EDIT 2
Ok. po zebraniu jeszcze kilku opinii kilka kolejnych zmian:
1) Przede wszystkim dołożyłem światełka PF do przednich reflektorów, reflektory w 2 wersjach - 2x2 białe lub 1x2 białe + 1x2 pomarańczowe - które lepsze?
2) dołożyłem "rejestrację" z przodu i z tyłu, też są 2 opcje - albo rejestracja złożona z 4 cyferek na żółtym tle, albo biały kafel 1x4 bez żadnego nadruku, które lepiej wygląda? Wydaje mi się, że mimo wszystko biały kafelek, ewentualnie mogę coś tam dodrukować i nakleić...
3) kabina zyskała 2 wycieraczki. Jeśli chodzi o rozmiar grilla, podwyższyłem o 1-go studa, ale nie zwężałem o 2 study tak jak sugerował kolega madlyR, jeśli bym zwężił, wtedy kabina zdawała by się być optycznie wyższa. Dodatkowo - auto zyskało kierowcę :)
-----------------------------------------------------------------
EDIT 3
Po sugestiach Longera jeszcze kilka zmian:
1) zmiana koloru podkładu grillaz z żółtego na ciemnoszary
2) przełożenie kół z osi skrętnych stroną "wypukłą" na zewnątrz, założenie kół pasowych na stronę zewnętrzną
3) drobna korekta mocowania wycieraczek
Niby drobnostki, ale wygląd ciężarówki nieznacznie zyskuje.
Po dłuższej przerwie chciałbym zaprezentować swój kolejny MOC, którym jest ciężarówka / hakowiec w układzie 8x4:
DANE TECHNICZNE:
- szerokość: 16 st. / 13 cm
- długość: 57 st. / 47 cm
- wysokość: 24 st. / 19 cm
- masa - bez kontenera: 1870 gram, z kontenerem: 2160 gram
Główne komponenty modelu to:
- 1 x silnik XL - odpowiada za napęd
- 1 x silnik Servo - odpowiada za skręt
- 2 x silnik M + 2 x LA odpowiedzialne za ruchy "haka"
- mały pojemnik na baterie
- 2 odbiorniki IR
- 12 kół 62.4 x 20
TO I OWO O GENEZIE POWSTANIA
Model w zasadzie powinien nosić roboczą nazwę "w oczekiwaniu na BOP 7" :P
Kilka miesięcy temu rozpocząłem inny projekt i w zasadzie stoję na półmetku, ponieważ doszedłem do etapu, w którym bez klocków z BOP 7 ani rusz... W międzyczasie imając się tematów okołoklockowych przeprowadziłem się z budulcem do szufladek OKT. Po zsypaniu wszystkich dziurawych bricków okazało się, że jest ich na tyle dużo, że można by coś tam z nich zbudować. Dodatkowo moją dorosłą przygodę z LEGO rozpocząłem z liftarmami więc jako tako radząc sobie już w ich świecie postawiłem sobie wyzwanie zbudować coś z bricków, w których jestem zupełnie początkujący. Wybór padł na ciężarówkę hakowca 4-osiowego, którą zresztą już kiedyś miałem zbudować, ale w zupełnie innej konfiguracji.
Pierwotnie zacząłem skalować model na jakimś modelu Scani, lecz ostatecznie budowałem model wg własnego "wdzimisie", ale o tym później.
Opis funkcji:
JAZDA
Za jazdę odpowiedzialny jest 1 silnik XL, który przekazuje napęd na 2 ostatnie osie z przełożeniem 1:8.33. W obu osiach zastosowałem dyferencjały starego typu.
Prędkość auta jest w sam raz tj. nie jeździ zbyt wolno - jest bawialne, nie jeździ zbyt szybko - można bez problemu podjechać, wycelować i podnieść kontener.
W aucie brak zawieszenia, wszystkie osie są sztywne.
SKRĘT
W aucie 2 przednie osie są skrętne, obie osie z różnym promieniem. Za skręt odpowiada silnik Servo. Silnik na obie osie przekazuje napęd przez zębatkę z8 na racka 10 L, przy czym różny promień skrętu osiągnięty jest przez zastosowanie różnej długości dźwigni obracającej kołem.
Pierwotnie układ skrętu miał się opierać o taki i taki element, ale ostatecznie zdecydowałem się na taki i taki. Miało to swoje dobre i złe strony: plus jest taki, że te elementy zajmują mniej miejsca i można lepiej zagospodarować przestrzeń między 2 osiami, minus jest niestety taki, że te elementy mają straszne luzy. O ile przy samym podwoziu nie stanowiło to większego problemu o tyle kiedy przyszła kabina przednie koła strasznie zaczęły się rozłazić. Problem rozwiązałem spinając zwrotnice od spodu rackiem 10 L.
FUNKCJE HAKA
Za funkcje haka odpowiadają 2 silniki Medium, każdy z nich współpracuje z dużym siłownikiem śrubowym.
Pierwszy odpowiedzialny jest za składanie/rozkładanie haka. Pierwotnie w zamyśle za tą funkcję miały odpowiadać 2 siłowniki, ale w żaden sposób nie chciały się albo zmieścić, albo poprawnie ułożyć, został więc jeden. Ze względu na ograniczenia jakie powoduje mały wysuw słownika w mechanizmie rozkładania ramienia zastosowałem dodatkowe wsporniki (coś a'la przekładnia), które zwiększają zakres ruchu przy tym samym wysuwie siłownika. Minus tego rozwiązania jest taki, że ten ruch jest mało precyzyjny. Dodatkowo siłownik ma tylko tyle siły aby podnieść pusty kontener "na słowo honoru", jeśli dodatkowo choć trochę obciążyć kontener, siłownik zaczyna strzelać...
Drugi siłownik odpowiada za przesuw ramy na której zamontowany jest hak wraz z mechanizmem go unoszącym. Nie jest to zgodne z oryginałem, ponieważ standardowo siłownik podnoszenia jest przymocowany na stałe w 1 punkcie, a przesuwanie kontenera jest wykonywane przez ruch teleskopowy wysięgnika. Mimo wszystko uważam swoje rozwiązanie za ciekawe i spełniające swoją funkcję.
Jeszcze jedna konsekwencja takiego rozwiązania: w prawdziwym hakowcu można wybrać między funkcją wyładowania kontenera lub wysypania jego zawartości (jak chociażby w seryjnym modelu LEGO 8052), u mnie nie ma takiej opcji, można tylko załadować lub wyładować kontener.
Kontener jaki jest - każdy widzi:
Kontener jest 2-kolorowy, a jego kolorystyka jest zupełnie oderwana od kolorystyki reszty modelu, umówmy się, że hakowiec świadczy usługę obcej firmie z innym malowaniem taboru :)
Kontener ma otwieraną tylną klapę, ma również 2 rolki z tyłu ułatwiające załadunek i rozładunek.
Od spodu czerwone bricki pełnią funkcję "szyn", dzięki którym kontener wjeżdża na swoje miejsce na naczepie.
WYGLĄD OGÓLNY / "BAJERY"
W modelu zadziwiająco dużo uwagi poświęciłem wyglądowi zewnętrznemu oraz kilku szczegółom takim jak:
- pełna zabudowa kabiny, wykaflowanie kabiny
- otwierane drzwi, drzwi z ramkami
- wygodne fotele kierowcy i pasażera
- lusterka
- kierownica i jakieś wajchy obok kierowcy
- zbiorniki paliwa między 2-gą i 3-cią osią
- "antypoślizgowe" schodki
- uchwyt drzwi, poręcz obok drzwi
- za kabiną koło zapasowe i wydech lub jak kto woli smok filtra powietrza
Z ciekawostek: fotele są ponumerowane, i to wcale nie dlatego, że zabrakło mi żółtych kafli 1x1, ale dlatego, żeby kierowca i pasażer wiedzieli, które miejsca zająć :)
Po za tym fotele do delikatny misz-masz kolorystyczny, niestety zbrakło mi już budulca do wykonania jednokolorowych foteli, dlatego są fotele żółte z elementami pomarańczu lub na odwrót.
PODSUMOWANIE
Zbudowanie tego modelu stanowiło dla mnie bardzo ciekawe doświadczenie ze względu na budowę z bricków. To forum widziało już masę dyskusji nad wyższością świąt Wielkanocnych nad Świętami Bożego Narodzenia oraz nad wyższością budowanie z bricków / z liftarmów. Ja w końcu też mogę zająć stanowisko w tej sprawie - zdecydowanie lepiej i łatwiej budować jest z bricków, dają one o wiele większe możliwości, od strony estetycznej modele również prezentują się zdecydowanie lepiej.
Z modelu - jego wyglądu, funkcjonalności, bawialności jestem zadowolony, uważam, że to jeden z ładniejszych MOC-y jakie udało mi się zbudować.
Galeria BS
Film Youtube
Zapraszam do wymiany poglądów - co sądzicie o modelu i dlaczego wam się aż tak bardzo podoba :)
-----------------------------------------------------------------
EDIT
Po zebraniu uwag na temat modelu zmieniłem kilka rzeczy w kabinie:
- zamieniłem siedzenia na ciemniejsze: ciemno szaro-czarne
- "podwyższyłem" o 1 stud reflektory przednie, usunąłem czerwony reflektor, reflektory są węższe o 1 studa
- poszerzyłem grill o 2 study, zrobiłem jednolity czarny grill bez żółtych pasków
- na górze kabiny dodałem czarną listwę z 2 reflektorami
Mam nadzieję, że wygląda lepiej, efekty poniżej:
-----------------------------------------------------------------
EDIT 2
Ok. po zebraniu jeszcze kilku opinii kilka kolejnych zmian:
1) Przede wszystkim dołożyłem światełka PF do przednich reflektorów, reflektory w 2 wersjach - 2x2 białe lub 1x2 białe + 1x2 pomarańczowe - które lepsze?
2) dołożyłem "rejestrację" z przodu i z tyłu, też są 2 opcje - albo rejestracja złożona z 4 cyferek na żółtym tle, albo biały kafel 1x4 bez żadnego nadruku, które lepiej wygląda? Wydaje mi się, że mimo wszystko biały kafelek, ewentualnie mogę coś tam dodrukować i nakleić...
3) kabina zyskała 2 wycieraczki. Jeśli chodzi o rozmiar grilla, podwyższyłem o 1-go studa, ale nie zwężałem o 2 study tak jak sugerował kolega madlyR, jeśli bym zwężił, wtedy kabina zdawała by się być optycznie wyższa. Dodatkowo - auto zyskało kierowcę :)
-----------------------------------------------------------------
EDIT 3
Po sugestiach Longera jeszcze kilka zmian:
1) zmiana koloru podkładu grillaz z żółtego na ciemnoszary
2) przełożenie kół z osi skrętnych stroną "wypukłą" na zewnątrz, założenie kół pasowych na stronę zewnętrzną
3) drobna korekta mocowania wycieraczek
Niby drobnostki, ale wygląd ciężarówki nieznacznie zyskuje.