[MOC] Wielka Maszyna Losująca LOTTO v2 GBC

Mindstorms, WeDo, Lego Digital Desinger, Stud.io

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
judam
Posty: 508
Rejestracja: 2012-08-09, 12:46
Lokalizacja: Wolsztyn
brickshelf: judam
Kontakt:

 

[MOC] Wielka Maszyna Losująca LOTTO v2 GBC

#1 Post autor: judam »

Związku z tym iż poprzednia wersja (v1) mojej maszyny, pracowała wg niektórych zbyt wolno to postanowiłem ją rozbudować i przyspieszyć.
Link do opisu Maszyny w wersji 1. [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=22513]Lotto v1[/URL]


Aktualne Dane Techniczne:
Wymiary: dł. 120 cm szer. 120 cm wysokosć 1m.
Sterowanie: 2 kostki EV3, 7 silników EV3, 2 czujniki EV3.
Ilość klocków: +/- 7.000.
Czas budowy: +/- 6 miesięcy.

Maszyna po raz pierwszy w wersji 2 została zaprezentowana na Pyrkon 2014, gdzie zdobyła ogromne zainteresowanie. Stała także na wystawie w Warszawa 2014 oraz była na LFW w Danii.

Zasada działa się nie zmieniła. Jest zaprogramowana w LEGO Mindstorms EV3 Home Edition z dołożonymi blokami z wersji Education. Dwie kostki EV3 zostały połączone w tryb DAISY-CHAIN MODE, z powodu iż jest aż 7 silników EV3.
No i tutaj zaczęły się problemy.

Z początku programowania kostki pracowały na firmware 1.03 a aktualnie 1.06 jednak błędy firmware nie zostały poprawione. Chodzi mianowicie o to, że kostki po prostu gubią transmisję pomiędzy sobą mimo to że są połączone kablem USB. Wiele dni zajęło mi stwierdzenie tego błędu. Z początku byłem przekonany iż błąd jest w moim programowaniu, wyrywając sobie włosy z głowy podczas szukania go. Pewnego dnia błąd opisał także pewien inny członek grupy MINDSTORMS na forum. Zrobił opis tego błędu bardzo czytelnie i prosto więc umieszczam link do tego postu. Błąd Transmisji LEGO Ev3

Po przeczytaniu opisu tego błędu, odetchnąłem z ulgą. UFF moje programowanie jest prawidłowe.
Po części udało mi się zminimalizować występujący błąd przełączając główne silniki od tacy do kostki 1 a pozostałe do kostki 2. To by było na tyle mojego opisu.

Podsumowując:
Maszyna jest większa a przede wszystkim dużo szybsza. Losowania odbywa się w tempie zadowalającym. Podczas przebudowy poprawiłem wiele błędów i aktualnie wg mnie maszyna technicznie jest ukończona w 100% niewymagająca żadnych poprawek.

Film z losowania : http://youtu.be/y98giVywJyQ

I 5 zdjęć przedstawiających podstawowe "kroki" pracy maszyny.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 2014-09-28, 11:40 przez judam, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#2 Post autor: 3dom »

Świetny pomysł na MOCa. Robi wrażenie zarówno wielkością jak i sposobem działania. Na żywo prezentuje się jeszcze lepiej niż na filmie czy zdjęciach.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
OmenGda
Posty: 873
Rejestracja: 2007-02-05, 21:58
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: OmenGda

 

#3 Post autor: OmenGda »

Zarąbiste!!! Szacun! W ogóle ile elementów. Jak masz jeszcze jeden silnik to bym dodał kolejną zapadkę, która się otwiera do opróżnienia już po losowaniu.

To kiedy zaczynamy loterię LugpolLotto?? :-)))
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!

Awatar użytkownika
SERVATOR
VIP
Posty: 3607
Rejestracja: 2013-11-08, 11:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#4 Post autor: SERVATOR »

Fajne. Ta zapadnia przez którą wylatuje szczęśliwa kula jest uruchamiana ręcznie czy otwiera się losowo? Oglądanie takiego losowania LIVE wiedząc, że jedna kula to Twoja jedyna szansa może przyprawić o zawał - to przeżywałby właściciel numeru 47!
Czy na Wystawie maszyna ta była zaprzężona do pracy? Losowała coś wśród uczestników?

Awatar użytkownika
judam
Posty: 508
Rejestracja: 2012-08-09, 12:46
Lokalizacja: Wolsztyn
brickshelf: judam
Kontakt:

 

#5 Post autor: judam »

Jak masz jeszcze jeden silnik to bym dodał kolejną zapadkę, która się otwiera do opróżnienia już po losowaniu
Mam jeszcze jeden wolny port w kostce do silnika, ale nie mogę przyspieszyć opróżniania tacy po losowania z powodu iż maszyna liczy kulki aby się wyłączyła po podaniu wszystkich do podajnika. Gdyby to przyspieszyć były by błędy w liczeniu.


Maszyna na każdej wystawie jest w ciężko pracująca, i losuje dla zainteresowanych. Dotychczas główną nagrodą był uścisk autora. :)
może przyprawić o zawał - to przeżywałby właściciel numeru 47!
Sprawa z numerem 47 ma się mianowicie tak:
Jak już wcześniej pisałem w firmware kostek EV3 jest jeden poważny błąd który jest widoczny podczas trybu CHAIN czyli połączeniu ze sobą dwóch kostek. I właśnie na filmiku widać problem z kulką 47. Program do zapadni jest napisany tak w skrócie:
1. Częściowe otwarcie zapadni, które ma powodować przyblokowania kulki.
2. Całkowite otwarcie zapadni.
3. Całkowite zamknięcie zapadni.

Jak widać na filmiku z kulką 47 program "zapomniał" wykonać ruchu nr 2. Jak ja to nazywam zgubiła się transmisja i przez to kulka została wypchnięta z powrotem. Nie jest to zamierzony efekt lecz błąd wynikający z błędu w firmware.

No ale w tym przypadku jest to dość efektywny błąd :)

ODPOWIEDZ