[WIP] Ciężarówka z HDS

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Dante19905
Posty: 17
Rejestracja: 2014-10-18, 12:19
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

[WIP] Ciężarówka z HDS

#1 Post autor: Dante19905 »

Chciałbym się podzielić z wami swoim małym projektem. Przedstawiam podwozie ciągnika siodłowego lub ciężarówki do zadań specjalnych (jeszcze nie zdecydowałem).

Obrazek

Skrzynia biegów 9+R docelowo wstawię małego boxa przed skrzynią z przełożeniem low i high co zaowocuje 18+2R. Testy skrzyni wyszły wyśmienicie podwozie na 9 biegu sunie przez dywan bez kompleksów i wydaje mi się, że lepiej być nie może. Obawiam się , że będę musiał zmodyfikować ramę z powodu kompletnego braku pomysłu dotyczącego zmiany przełożeń tzn:

Obrazek

od 2 tygodni zachodzę w głowę jak zrobić moduł aby moja skrzynia biegów była sekwencyjna. Próbowałem paru metod ale raczej wolałbym wykorzystać całą przestrzeń bezpośrednio nad skrzynią i nie wykraczać poza przestrzeń przeznaczoną na skrzynie w ramie.

Obrazek

Mógłbym pójść na łatwiznę i wykorzystać jedną dźwignię sprzęgła ale po co sobie ułatwiać zadanie.

Zdecydowałem się na napęd na wszystkie osie rozprowadzony przez centralnie umieszczony dyferencjał

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Niezależne zawieszenie z przodu to rozwiązanie dosyć niespotykane. VOLVO Trucks wprowadziło to do swoich nowych ciężarówek dlatego postanowiłem to wykorzystać.
Zawieszenie działa bardzo płynnie i wydaje mi się, że poradzi sobie z obciążeniem jakim pewnie będzie kabina oraz może w przyszłości zestaw silników PF z oprzyrządowaniem.

Obrazek

Sztywny tylny most wykonany w przybliżeniu zgodnie z popularnymi rozwiązaniami tzn. oparty o stabilizatory i powieszony pod ramą niestety rozwiązanie jest na amortyzatorach teleskopowych a nie pneumatyczne jak ma to miejsce w rzeczywistości.

Najwięcej zabawy było z ramą tak aby w każdym punkcie po przyłożeniu obciążenia nie uginała się uzyskałem efekt zadowalający, ponieważ przy nacisku na środek końcówka ramy nad tylnym mostem ugina się co najwyżej na 3-4 mm co uważam za wielki sukces bo wcześniejsze rozwiązania powodowały u mnie bezsenne noce.

Obrazek




Niestety to tylko tyle co udało mi się wykonać z mojej małej kolekcji lego i czekam na kolejny zastrzyk gotówki by móc w końcu skończyć mój mały projekcik.
Ostatnio zmieniony 2024-02-11, 12:18 przez Dante19905, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#2 Post autor: Bricksley »

Dołóż na próbę powiedzmy 1,5-3kg jakiegoś obciążenia (w zależności jaką zabudowę planujesz) i zobacz jak to się będzie zachowywać. Wg mnie dopiero wtedy rama i reszta zacznie się porządnie wyginać, szare amorki z miejsca bym zamienił na żółte (twardsze) przy tej skali tylko one dadzą radę.
Ostatnio zmieniony 2014-11-14, 12:07 przez Bricksley, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam :)

Cieślu
VIP
Posty: 1263
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#3 Post autor: Cieślu »

Układ skrętu nie da rady skręcić kół po dodaniu kabiny, wszystko się powygina i będzie trzaskać. Koniecznie wzmocnij miejsce, gdzie koło zębate współpracuje z zębatką.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
Kruk
Posty: 471
Rejestracja: 2013-01-16, 12:18
Lokalizacja: Okolice Namysłowa
brickshelf: Na razie brak ;/...

 

#4 Post autor: Kruk »

Karol pisze:Dołóż na próbę powiedzmy 1,5-3kg jakiegoś obciążenia (w zależności jaką zabudowę planujesz) i zobacz jak to się będzie zachowywać. Wg mnie dopiero wtedy rama i reszta zacznie się porządnie wyginać, szare amorki z miejsca bym zamienił na żółte (twardsze) przy tej skali tylko one dadzą radę.
Dokładnie jak powiedział Karol, testy z obciążeniem musowe, zwłaszcza jeśli planujesz dodać silniki później . Zdecydowanie rama do poprawki , za słaba jak na tak pokaźny model, amorki do wymiany , patent ze skrzynią całkiem fajny ale w jakim celu taką zastosowałeś? Ogólnie jeśli nie masz doświadczenia w budowie tak dużych modeli to radziłbym spróbować w mniejszej skali, no na kołach 62.4
Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#5 Post autor: Sariel »

Patrzę na tę skrzynię i mam wrażenie że zarżnie każdy silnik... A przy tym głupie pytanie - wykorzystasz 18 biegów?

Awatar użytkownika
CamelXP
VIP
Posty: 321
Rejestracja: 2011-11-05, 19:07
Lokalizacja: Lubin / Norymberga

#6 Post autor: CamelXP »

Witając się na forum napisałeś, że pracujesz nad "mechanicznie realną" ciężarówką. Nie ma raczej zbyt wielu ciężarówek AWD z niezależnym zawieszeniem z przodu, to cecha raczej transporterów opancerzonych.
Hey! you're banjaxed!
Hey! you're screwed!
And death is coming for you!

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#7 Post autor: Bricksley »

CamelXP pisze:Witając się na forum napisałeś, że pracujesz nad "mechanicznie realną" ciężarówką. Nie ma raczej zbyt wielu ciężarówek AWD z niezależnym zawieszeniem z przodu, to cecha raczej transporterów opancerzonych.
Czytaj uważniej :)
Dante19905 pisze:Niezależne zawieszenie z przodu to rozwiązanie dosyć niespotykane. VOLVO Trucks wprowadziło to do swoich nowych ciężarówek dlatego postanowiłem to wykorzystać.
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#8 Post autor: M_longer »

Uff, no to po kolei:

To ma jeździć dzięki silnikom PF? Jeśli tak, to nie ma szans na poprawna jazdę. Sarielowa skrzynia dziesięciobiegowa potrafi zdusić XLa, a to tylko skrzynia, bez reszty układu napędowego i ramy. Przednia oś jest do przebudowania, po dodaniu kabiny wszystko się rozjedzie. Tylna rama o grubości jednej belki sprawdziłaby się w małym modelu, tutaj będzie za słaba.

I standardowe pytanie w przypadku tego typu projektów:
Robiłeś już tego typu pojazdy w mniejszej skali?

Awatar użytkownika
CamelXP
VIP
Posty: 321
Rejestracja: 2011-11-05, 19:07
Lokalizacja: Lubin / Norymberga

#9 Post autor: CamelXP »

Karol pisze:Czytaj uważniej :)
Przepraszam i obiecuję poprawę ;)
Hey! you're banjaxed!
Hey! you're screwed!
And death is coming for you!

BJ
VIP
Posty: 1001
Rejestracja: 2012-01-16, 21:42
Lokalizacja: Majdan/Warszawa

#10 Post autor: BJ »

Karol pisze:
CamelXP pisze:Witając się na forum napisałeś, że pracujesz nad "mechanicznie realną" ciężarówką. Nie ma raczej zbyt wielu ciężarówek AWD z niezależnym zawieszeniem z przodu, to cecha raczej transporterów opancerzonych.
Czytaj uważniej :)
Dante19905 pisze:Niezależne zawieszenie z przodu to rozwiązanie dosyć niespotykane. VOLVO Trucks wprowadziło to do swoich nowych ciężarówek dlatego postanowiłem to wykorzystać.

Owszem, ale jego konstrukcja wyklucza napęd przedniej osi:)
(19:28:58) Toltomeja: teraz powiem absolutnie serio, nawet jeśli zaraz będę żałował: trialowki wygrywają ten pojedynek

Dante19905
Posty: 17
Rejestracja: 2014-10-18, 12:19
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#11 Post autor: Dante19905 »

Cieszy mnie panowie to zainteresowanie moim projektem. Uwaga zaczynam się bronić. Najpoważniejszym zarzutem jest brak doświadczenia z takimi dużymi MOC. Złożyłem przez 17 lat sporo ciężarówek w mniejszej skali niestety ciągle mi brakowało w nich realizmu tzn.
Sariel pisze:Patrzę na tę skrzynię i mam wrażenie że zarżnie każdy silnik... A przy tym głupie pytanie - wykorzystasz 18 biegów?
Nie kwestia tego czy wykorzystam wszystkie 18 przełożeń zwłaszcza no po co mi 2 wsteczne, ważne dla mnie jest że taka skrzynia biegów występuje w ciągnikach siodłowych i zawsze chciałem umieścić w swoim MOCu. Ale nie co chciałem tylko bronie projektu otóż posiadam stary silnik 8735 i po podłączeniu bezpośrednio za szarą zębatką oraz wrzuceniu mu 9 biegu wierzcie lub nie śmiga pod z i na mój kudłaty dywan aż sam byłem zdziwiony. Zdjęcie o co mi chodzi:

Obrazek

Kolejna kwestia jak zachowa się pod obciążeniem cóż
Karol pisze:Dołóż na próbę powiedzmy 1,5-3kg jakiegoś obciążenia (w zależności jaką zabudowę planujesz) i zobacz jak to się będzie zachowywać. Wg mnie dopiero wtedy rama i reszta zacznie się porządnie wyginać, szare amorki z miejsca bym zamienił na żółte (twardsze) przy tej skali tylko one dadzą radę.
oraz
Cieślu pisze:Układ skrętu nie da rady skręcić kół po dodaniu kabiny, wszystko się powygina i będzie trzaskać. Koniecznie wzmocnij miejsce, gdzie koło zębate współpracuje z zębatką.
Obciążyłem go 2 etapowo ale testy przeprowadziłem na cięższym obciążeniu ok 3 kg.

Obrazek

Tu troszkę zaszalałem żeby sprawdzić kwestie ugięcia ramy i jedno belkowej teorii cóż zdjęcie mówi samo za siebie

Obrazek

Widać, że pojedyncze belki z tyłu trochę podeszły się do góry ale nie wyciągajmy pochopnych wniosków rama jest w miarę ok trzeba pamiętać, że te szare amortyzatory już są wciśnięte na max i rama sprężynuje resztę obciążenia.

Skrzynia do 6 biegu bez zarzutów od 7 problemy żeby się obrócić ale myślę, że moduł z 2 XL powinien sobie poradzić zresztą bez zarzutu w końcu przełożenie na 9 później 9 high to jest 1:1 więc pytanie czy 2 XLe poradzą sobie z udźwigiem 3 kg i tu do was pytanie czy dadzą rade.Test układu kierowniczego porażka. Przekonstruowałem na nowy, który pod naciskiem 3 kg tylko na przednią oś skręcał tym samym silnikiem ale za pomocą przekładni ślimakowej.

Obrazek

Obrazek

I teraz kwestia PF oraz żółtych amorków. Nie zdecydowałem się jeszcze, że użyje silników PF ale fajnie by było zamienić te amorki niestety nie przeskoczę portfela, w którym mogę otworzyć hodowlę moli. Dlatego jeżeli chodzi o silniki PF zostawiam sobie ewentualne miejsce za szarą zębatka obszar 6x20 studów + wysokość kabiny, a jeżeli chodzi o amorki to są w łatwo dostępnym miejscu do wymiany.

Co do konstrukcji przedniej osi napędowej Volvo trucks ma w ofercie rozwiązania 4x4 a nawet 6x6 dla FMX nie jest wyjaśnione czy jest na niezależnym zawieszeniu. Wyszedłem z założenia, że za parę miesięcy pewnie ktoś skonstruuje takie rozwiązanie albo wyprzedzę Volvo i już to wykorzystam.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#12 Post autor: Sariel »

Musisz mieć jakiś magiczny silnik 8735. Moje przy czymś tak dużym, na tak dużych kołach nie śmigałyby bez żadnej skrzyni, a co dopiero z taką 10-biegową. Ten silnik ma połowę tego momentu co zwykły PF Medium!
Ostatnio zmieniony 2014-11-14, 16:20 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#13 Post autor: Bricksley »

Dante19905 pisze:Widać, że pojedyncze belki z tyłu trochę podeszły się do góry ale nie wyciągajmy pochopnych wniosków rama jest w miarę ok trzeba pamiętać, że te szare amortyzatory już są wciśnięte na max i rama sprężynuje resztę obciążenia.
To po co Ci w takim razie zawieszenie, skoro po zabudowie ciężarówka na maxa na nich osiądzie?

Sariel, pozostaje kwestia prędkości jaką uzyskuje, bo odpowiednie przełożenie może zdziałać cuda.
Ostatnio zmieniony 2014-11-14, 16:22 przez Bricksley, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam :)

Dante19905
Posty: 17
Rejestracja: 2014-10-18, 12:19
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#14 Post autor: Dante19905 »

Nagram film z pracą skrzyni bez i po obciążeniu. Prędkość na 1 - 3 jest mała ale za to moment jest spory. No nie spodziewałem się, że te amortyzatory są takie beznadziejne na pewno są do wymiany. Nigdzie nie wspomniałem, że jestem zadowolony z ich ugięcia na max. po 6 z przodu spodziewałem sie czegoś lepszego Zależy mi na tym by wszystkie mechanizmy działały szczególnie układ przeniesienia napędu.

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#15 Post autor: Bricksley »

Jeśli chodzi o amorki to kolor obudowy oznacza maksymalne obciążenie. Na dolnej części fotki poniżej masz podane wartości, brakuje tylko tam tych z czerwoną obudową, alby na pewno były one słabsze od żółtych:
Obrazek
Pozdrawiam :)

ODPOWIEDZ