Jakieś dwa lata temu, pół roku po urodzeniu się mojej córki zacząłem myśleć o powrocie do budowania z Lego, bo jak niektórzy wiedzą ciąża żony, potem pieluchy i te sprawy nie dają za dużo czasu na chwilę dla siebie. Wpadł mi wtedy w oko taki to oto obrazek:

a po mniej więcej dwóch latach pojawiło się to:

No tak, ale zacznijmy od początku, czyli cofnijmy się dwa lata wstecz. W tym momencie zaczęło się powolne kompletowanie klocków potrzebnych do budowy tego małego kolosa, a raczej powinienem rzec tytana :) W bólach i nieprzespanych nocach rodziła się kabina, która najpierw miała nieodpowiedni kształt a potem nie miała "tego czegoś".
Najbardziej "wyzwaniowy" okazał się oczywiście grill, ponieważ chciałem uchwycić ten specyficzny kształt "uśmiechniętej buźki", albo "zmarszczonego czoła" - jak kto woli. Przebudowywałem go wiele razy, aż powstał ten jedyny i niepowtarzalny.
Od samego początku zakładałem, że stworzę model pozbawiony całkowicie PF i bardziej do oglądania niż do bawienia się. Niemniej Actros posiada ruchomą atrapę silnika v8 zasilaną przez wał napędowy z tandemu. Ciekawostką jest stworzenie atrapy przekładni hydrokinetycznej VIAB zwiększającej (zmieniającej) moment obrotowy silnika przekazywany na wał napędowy, choć po polsku to raczej słabo brzmi, a ja będąc lekkim snobem wolałbym napisać po prostu - torque converter . Na zdjęciu poniżej jest to skrzynka wielkości 4x6 studów (biała).

Mieści ona zestaw zębatek, które w odpowiednim ustawieniu przyśpieszają obrót wału, bądź go zwalniają. Oczywiście w prawdziwej przekładni medium przewodzącym jest najczęściej olej hydrauliczny. Przekładnie tego typu wytwarzają bardzo duże ilości ciepła, dlatego też wieża za kabiną posiada odpowiednią atrapę chłodnicy i wentylatora odprowadzającego ciepło ze "sprzęgła".
Mój Actros posiada już atrapę przekładni VIAB, gdyż Mercedes odszedł od stosowania starszego typu przekładni WSK400. Nowsza posiada również możliwość działania jako tzw retarder.
Dobra teraz czas zajrzeć do wnętrza kabiny:

Kabina wyposażona jest w 2 wygodne fotele, półeczki i schowki. Mamy również otwierane drzwi które wykorzystują zestaw 2 przeciwlegle spiętych hinge platów, dzięki którym drzwi się otwierają bez najmniejszych oporów i tym bardziej problemów.

Za kabiną znajdziemy zabudowę typu TITAN, czyli wieżę wyposażoną w ogromny zbiornik paliwa, chłodnicę od przekładni VIAB wraz z wentylatorem, oraz butle ze sprężonym powietrzem i zbiorniki z olejem hydraulicznym.
Podwozie to standardowe 8x4. W modelu pierwsze 2 osie posiadają zawieszenie wzdłużne oparte o 2 szare amortyzatory na każdej osi. Oś 3 i 4 to kolebka. Działa to nadzwyczaj sprawnie choć na początku nie podejrzewałem że szare amorki dadzą radę. Waga całości to ok 2,4 kg. Nie jest to zbyt dużo, ale do lekkich nie należy.
Odwzorowanie całości to skala mniej więcej 1:15, choć trzeba przyznać, że w niektórych miejscach skala jest umowna i bardziej postawiłem na wygląd niż prawdziwy wymiar. No ale umówmy się , jakbym chciał dokładne odwzorowanie z pełnymi detalami itp to powinienem kleić modele Hasegawy, a nie budować z Lego. Mnie zależy na budowaniu, jako takiej bawialności, wyglądzie i tych pięknych studach wystających z nadwozia :D
Trochę technikaliów podsumowujących:
waga - 2,4 kg
skala - 1:15 (przybliżenie)
długość - 47 cm
szerokość - 16 cm
wysokość - 23 cm
pełne zawieszenie
ruchome mosty - w mostach zębatki przekazujące napęd do atrapy silnika poprzez wał napędowy. (tak tak w oryginale to silnik napędza wał i mosty następnie koła, a to tylko model więc jest w druga stronę :D )
budowa modułowa, czyli możemy rozłożyć go na podstawowe komponenty - podwozie , kabina, grill, przedni zderzak, silnik, wieża , etc. Najlepiej prezentuje to to zdjęcie:

Niestety z niektórych rzeczy jestem niezadowolony bo nie wyszły tak jak zakładałem. Mówi się trudno, buduje się dalej.
Parę zdjęć w plenerze:




Galeria : http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=549908
No to by było na tyle. Mam nadzieję, że nie odstaję od poziomu MT.
Teraz na warsztacie będzie do niego naczepa typu - balast trailer.
Jeszcze się zastanawiam ilu osiowa - czy 5 czy 6 no i jeszcze czy na pewno ta czy raczej jakiś pendelmax 2-bed-5.
---
[edytka] - zapomniałem dodać w tytule - MOC