Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Mój pierwszy truck
Autor Wiadomość
Iasafaer 


Wiek: 29
Dołączył: 14 Maj 2015
Wpisy: 279
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2015-05-16, 21:44   [MOC] Mój pierwszy truck

To mój debiut zarówno tu na forum, jak i pierwsza moja taka poważniejsza konstrukcja, która o dziwo działa i sprawuje się całkiem nieźle.

Galeria Flickr

Zamieszczam to w celu uzyskania opinii, krytycznych szczególnie.
Prosiłbym doświadczonych weteranów o jakąś krytykę i przydatne sugestie odnośnie mojej pracy.

Ciekawi mnie szczególnie, czy miałby ktoś pomysł czy da się (i jak wtedy) dorzucić do tego zawieszenie. Posiadam aktualnie 7 amortyzatorów. Uparłem się na podnoszoną ostatnią oś, bo nadaje ona wg mnie pewnego charakteru. Niekoniecznie przednia oś miałaby być amortyzowana, ale zawieszenie tylnej już by było ciekawe.

Podobnie rzecz ma się z silnikiem umieszczonym centralnie pomiędzy kołami skrętnymi - miałem na tym punkcie po prostu hopla (oj ile nocy zarwanych nad klockami, zanim wpadłem na to... dla wielu tutaj pewnie proste rozwiązanie, a i tak pewnie są inne - lepsze).

Na dwóch, czy trzech zdjęciach widać "starą" skrzynię biegów, została ona potem zamieniona na podobną, ale obudowaną ramkami liftarmowymi.

Nad estetyką prosiłbym jednak się nie rozwodzić. Kabina została wykonana na szybko, na potrzeby prezentacji, tak, aby jako tako model miał ręce i nogi. Niestety na chwilę obecną posiadam całkowity brak jakichkolwiek elementów dekoracyjnych takich jak wszelkiej maści panele technic, a ze zwykłych bricków przyznam bez bicia budować nie umiem i nie lubię.

Tak, więc zapraszam do oceny i liczę na konstruktywną krytykę.
Ostatnio zmieniony przez nisiia 2015-05-17, 09:46, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5376
Skąd: Lubin
Wysłany: 2015-05-16, 22:36   

Iasafaer napisał/a:
Prosiłbym doświadczonych weteranów o jakąś krytykę i przydatne sugestie odnośnie mojej pracy.

Może opisz co robi co w twoim modelu, bo prawdę mówiąc nie do końca rozumiem co tam robi sprzęgło i z40.
Iasafaer napisał/a:
Niekoniecznie przednia oś miałaby być amortyzowana, ale zawieszenie tylnej już by było ciekawe.

Zawieszenie ≠ amortyzacja
Przy takich kołach jedyne sensowne zawieszenie to kolebki, jakbyś się uparł na podnoszenie tylnej osi to same poprzeczne, stabilizowane amortyzatorami. Bez podnoszenia to wzdłużne na tył i poprzeczna na przód.
_________________
m1longer.com
 
 
 
Iasafaer 


Wiek: 29
Dołączył: 14 Maj 2015
Wpisy: 279
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2015-05-17, 09:03   

Tak, przepraszam, pisałem to późnym wieczorem i trochę chaotycznie.

Tak, więc sprzęgło z zębatką z40 odpowiada przynajmniej na chwilę obecną za zmianę biegów. No na razie jest to typowa amatorka, gdyż nie posiadam jeszcze serwomotoru. Planuję zakup takiego, ale póki co finanse nie pozwalają. Więc tymczasowo po prostu wrzuciłem tam L-kę ze sprzęgłem. W późniejszym etapie mam zamiar przebudować ten element pod serwomotor, więc prawdopodobnie ten element będzie zupełnie inaczej.

Co do zawieszenia zastanawiałem się czy istnieje jakiś sensowny sposób, aby zamontować amortyzację w taki sposób, by po prostu cały tył pojazdu był amortyzowany, a niekoniecznie poszczególne koła, czy osie.
Bardziej by mi chodziło o walor estetyczny takiego rozwiązania, że na pusto pojazd unosiłby się lekko, a po załadunku równał do poziomu, przeładowany byłby... przeładowany. Coś w ten deseń. Próbowałem główkować w tym kierunku, ale podnoszona oś mocno komplikuje sprawę, bo jest tam zamontowany mały siłownik.
Ostatnio zmieniony przez Iasafaer 2015-05-17, 09:18, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3527
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2015-05-17, 09:36   

Przede wszystkim zapoznaj się z ABC prezentacji MOCy. Przeczytaj to sobie na spokojnie i małymi kroczkami będziesz budował swoje MOCe. Doceniam to, że chciałeś pokazać coś już na samym starcie, ale troszkę za szybko. W tej chwili jest to coś, co przypomina nieskończoną ciężarówkę. Sam napisałeś, że zbudowałeś na szybko na potrzeby prezentacji. Zdjęcia zrobione również na szybko, w dodatku pewnie telefonem komórkowym, więc na chwilę obecną jest chaos w twojej pracy. Jeśli faktycznie to coś w postaci ciężarówki działa, to przydałby się jakiś krótki film, czy rzeczywiście działa. Wtedy też możemy ci jakoś pomóc, doradzić. Podpatruj inne prace, wtedy będziesz budował MOCe, również takie z zawieszeniem. Na razie spróbuj zbudować ciężarówkę bez zawieszenia, a jeśli chcesz podnosić tylną, to zerknij w instrukcję modelu B 9397. To na razie tyle z mojej strony
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
Iasafaer 


Wiek: 29
Dołączył: 14 Maj 2015
Wpisy: 279
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2015-05-17, 09:51   

Wiem wiem, ale dzięki za uwagę ;)
Co do podnoszonej osi, próbowałem wariantu z tego modelu, który podałeś i jest to fajne i zajmujące mniej miejsca rozwiązanie, ale... problem polegał na jego wytrzymałości. Przy dużym obciążeniu to rozwiązanie kompletnie nie zdaje egzaminu. Moje rozwiązanie akurat cechuje się dość dużą odpornością na nacisk, a pojazd buduję z założeniem, że ma być praktyczny, dopiero potem wyglądać. Chciałbym by docelowo mógł udźwignąć przynajmniej dwukrotność swojej masy własnej, czyli no jak sądzę około 2kg, przy masie własnej 1kg (bo tak szacuję, że gotowy model będzie ważył)
 
 
 
 
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 34
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 2128
Skąd: KrakóVW
Wysłany: 2015-05-17, 10:16   

Iasafaer napisał/a:
Tak, więc sprzęgło z zębatką z40 odpowiada przynajmniej na chwilę obecną za zmianę biegów. No na razie jest to typowa amatorka, gdyż nie posiadam jeszcze serwomotoru.
Zapomnij o serwie w skrzyni. Ten silnik ma to do siebie, że po puszczeniu dźwigni na pilocie wraca samoczynnie do pozycji neutralnej, więc musiałbyś cały czas trzymać jazdę i wybrany bieg na pilocie - mało wygodne. Po puszczeniu manetki z automatu wskakiwałby luz.
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz
Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

 
 
 
Iasafaer 


Wiek: 29
Dołączył: 14 Maj 2015
Wpisy: 279
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2015-05-17, 10:30   

Jakieś alternatywne rozwiązanie?
 
 
 
 
3dom 
Adminus Emeritus


Wiek: 34
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5646
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-05-17, 10:56   

Pilot kolejkowy do sterowania serwem ;)
_________________
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
Iasafaer 


Wiek: 29
Dołączył: 14 Maj 2015
Wpisy: 279
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2015-05-17, 12:20   

Pilot z regulacją obrotów też się sprawdzi?
 
 
 
 
Cieślu 
VIP
Do odciny!


Wiek: 28
Dołączył: 13 Kwi 2009
Wpisy: 1236
Skąd: Karczew/Warszawa
Wysłany: 2015-05-17, 12:26   

Iasafaer napisał/a:
Pilot z regulacją obrotów też się sprawdzi?


To dokładnie to samo :) Ja bym sobie darował servo w mechaniźmie zmiany biegów. Już lepiej to zrobić tak jak Ty to rozwiązałeś lub na zębatce, tudzież siłowniku śrubowym. Serwo jest fajne w mechaniźmie skrętu, zwłaszcza jeśli masz wspomnianego pilota kolejkowego i odrobinę wprawy w sterowaniu bo są pewne opóźnienia.
_________________
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
 
 
 
 
Iasafaer 


Wiek: 29
Dołączył: 14 Maj 2015
Wpisy: 279
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2015-05-17, 12:42   

Cóż, w moim amatorskim mocno rozwiązaniu jest jedna wada, po wrzuceniu biegu właściwie nie ma możliwości powrotu do "luzu", jedynie da radę przełączyć na drugi bieg. Prędkość obrotu, nawet przy zastosowanej tam lekkiej redukcji jest na tyle duża, że to są milisekundy przy przełączaniu. Raz wbity bieg, można wybić na luz już jedynie manualnie, dlatego miałem koncepcję serwa. Opcjonalnie zawsze można by było skonstruować dźwignię na pilocie w taki sposób, by można było ją zablokować w danej pozycji... no na razie to czysta teoria, bo nie posiadam takiego pilota na dzień dzisiejszy to ciężko mi powiedzieć.
 
 
 
 
Cieślu 
VIP
Do odciny!


Wiek: 28
Dołączył: 13 Kwi 2009
Wpisy: 1236
Skąd: Karczew/Warszawa
Wysłany: 2015-05-17, 12:45   

Iasafaer napisał/a:
Cóż, w moim amatorskim mocno rozwiązaniu jest jedna wada, po wrzuceniu biegu właściwie nie ma możliwości powrotu do "luzu", jedynie da radę przełączyć na drugi bieg.


A masz może ślimak? Wtedy można zastosować przekładnię ślimak-> z8 i będzie to elegancko działało.
_________________
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
 
 
 
 
Iasafaer 


Wiek: 29
Dołączył: 14 Maj 2015
Wpisy: 279
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2015-05-17, 12:51   

Ślimaków trochę mam, przyznam, że nie myślałem o takim rozwiązaniu. W wolnej chwili zobaczę na ile da radę tam taki mechanizm zamontować, bo jeszcze ograniczony miejscem jestem. Model duży nie jest, a i tak miałem koncepcję manualnej zmiany biegów, bo cały mechanizm przekładni mocno wystaje do góry, gdzie w późniejszym etapie ma być zabudowa skrzyniowa.
 
 
 
 
Cieślu 
VIP
Do odciny!


Wiek: 28
Dołączył: 13 Kwi 2009
Wpisy: 1236
Skąd: Karczew/Warszawa
Wysłany: 2015-05-17, 13:08   

Jeśli to rozsądnie wykombinujesz, to zaproponowane przeze mnie rozwiązanie zajmie mniej miejsca niż Twoje obecnie. Warto dać tam sprzęgło, taka przekładnia ma już sporo siły i może narobić szkód ale jej zaletą jest to, że nie da się jej ruszyć inaczej niż od strony ślimaka oraz dokładność działania.
_________________
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
 
 
 
 
Iasafaer 


Wiek: 29
Dołączył: 14 Maj 2015
Wpisy: 279
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2015-05-17, 13:17   

No sprzęgło obowiązkowe, bo za późno wyłączę silnik i połamię sobie klocki :D
Zastanawia mnie właśnie to jak rozsądnie doprowadzić napęd do ślimaka, by to zajmowało mniej miejsca, niż obecnie. Bo i tak już jestem niemal pewien, że kabina nie będzie w środku realistyczna, bo będzie ona służyła bardziej za obudowę dla "bebechów". Jestem bardziej bliski całkowitej rezygnacji ze zautomatyzowanej skrzyni. Nie mam niestety większych kół i przy tej wielkości modelu ciężko i tak jest poupychać te funkcje, które tam sobie wymarzyłem.
Chyba, że faktycznie przyjdzie olśnienie i wymyślę jakieś sensowne rozwiązanie ze ślimakiem.
Ewentualnie gdyby ktoś miał tu już jakieś doświadczenie w podobnej sytuacji, mógłby wspomóc swą wiedzą :D

@Edit
Powrzucałem nowe zdjęcia w lepszym świetle i jakości gdyby to kogoś interesowało ;)
Galeria Flickr - My First Truck

@Edit2
legosamigos napisał/a:
Przede wszystkim zapoznaj się z ABC prezentacji MOCy. Przeczytaj to sobie na spokojnie i małymi kroczkami będziesz budował swoje MOCe. Doceniam to, że chciałeś pokazać coś już na samym starcie, ale troszkę za szybko. W tej chwili jest to coś, co przypomina nieskończoną ciężarówkę. Sam napisałeś, że zbudowałeś na szybko na potrzeby prezentacji. Zdjęcia zrobione również na szybko, w dodatku pewnie telefonem komórkowym, więc na chwilę obecną jest chaos w twojej pracy. Jeśli faktycznie to coś w postaci ciężarówki działa, to przydałby się jakiś krótki film, czy rzeczywiście działa. Wtedy też możemy ci jakoś pomóc, doradzić. Podpatruj inne prace, wtedy będziesz budował MOCe, również takie z zawieszeniem. Na razie spróbuj zbudować ciężarówkę bez zawieszenia, a jeśli chcesz podnosić tylną, to zerknij w instrukcję modelu B 9397. To na razie tyle z mojej strony


A jeszcze mi się tak nasunęło po czasie. Faktycznie prezentacja pozostawia do życzenia, natomiast no model nie jest jeszcze skończony, technicznie już w sumie niewiele raczej w nim zmienię. Zamieściłem tu kilka zdjęć ukazujących od strony technicznej jak to wygląda licząc tylko może na jakieś drobne sugestie, bo to mój debiut, a ktoś może fachowym okiem dojrzy coś co można by zmienić, usprawnić, podsunie jakąś myśl. Czekam na finansową możliwość zakupu serwomotora do skrętu, wieży IR i pilota, tak poza tym to właściwie wszystko co ten model miał w sobie mieć to ma. Czekam też na finansową możliwość zakupu odpowiedniej ilości technic paneli do wykonania zabudowy i kabiny. Docelowo chciałem zbudować replikę Iveco Stralisa Hi-Street w barwach Poczty Polskiej, bo takim na co dzień jeżdżę w pracy. Więc po prostu mam w planach zakup białych i czerwonych paneli.
Gdy model będzie już cały i bawialny to postaram się zrobić przyzwoitą i porządną prezentację :)
Ostatnio zmieniony przez Iasafaer 2015-05-17, 20:17, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 12