[MOC] TATRA 813 Kolos 8x8 MkII
: 2015-07-30, 11:54
Szanowni Państwo, drodzy Koledzy i Koleżanki!
Otóż nadszedł taki czas, że i ja w dziale 'SPORTY MOTOROWE' będę publikował swoje prace, nie ma tak, że tylko Warszawa i Śląsk buduje trialówki :)
Dziś prezentuję kolejną Tatrę spod mojej ręki:
TATRA 813 Kolos 8x8 MkII
DANE TECHNICZNE
- Skala: 1:14
- Rozstaw osi: 15 + 21 + 14 study
- Wymiary (L x W x H): 62 x 21 x 23 [cm]
- Masa: 3040 g
- Napęd: 2 x PF XL-motor
- Skręt: PF XL-motor
- Zmiana biegów: PF L-motor + 2 x mini LA
- Liczba biegów: 2
- Przełożenie
bieg 1. 1:8,33
bieg 2. 1:3
Jest to wersja MkII ponieważ jakieś 2 lata temu zbudowałem ten sam [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=21587]model[/URL] , tyle, że tam wszystko zbudowane było źle, a tu (chyba) tylko kilka rzeczy jest do poprawki, ale o tym za chwilę.
O tym, że kiedyś jeszcze zbuduję trialówkę odgrażałem się pewnie przy publikacji ostatniej tatry. Tatrę po raz kolejny wybrałem świadomie, jak do tej pory tylko z tą marką obcowałem i przy budowie ostatnich modeli widziałem co było nie tak, więc ten MOC jest w pewnym sensie upgrade'm poprzednich wersji i sprawdzianem moich umiejętności w tym temacie.
Zanim zacząłem budować ten model postanowiłem jeszcze raz przejrzeć Wasze prace i ostatecznie postanowiłem się w jakimś stopniu odwzorować na rozwiązaniach z Tatry autorstwa Blahy
NAPĘD
Za napęd odpowiedzialne są 2 silniki XL. Początkowo obawiałem się tylko 2 silników, ale skoro 95% pojazdów jest również napędzane 2 silnikami stwierdziłem, że i u mnie tak będzie.
Pierwszy silnik przekazuje napęd na skrzynię znajdującą się między 2-gą i 3-cią osią i napędza oś 1-wszą i 2-gą.
Drugi silnik przekazuje napęd na skrzynię znajdującą się między 3-cią i 4-tą osią i napędza oś 3-cią i 4-tą.
Obie skrzynie nie są ze sobą sprzężone, przednie koła "nie wiedzą" co robią tylne i na odwrót.
Moja tatra jak każdy szanujący się model w Truck Trial ma zwolnice z przełożeniem Z8/Z24, wygląda to tak:
SKRZYNIA
Skrzynia ma 2 biegi, przełożenie 1:3 i 1:8,33.
Początkowo ten szybszy bieg chciałem w jakiś sposób zredukować, ale tu znowu zasugerowałem się Waszymi rozwiązaniami, z tego co widzę większość Waszych aut ma przełożenie 1:3 więc i ja tak zrobiłem.
Skrzynia w całości zbudowana jest z beveli Z12 i Z20, początkowo wyglądało to tak:
Jednak w pierwszych etapach testów okazało się, że nie można polegać na założeniu, że zębatka nie ześliźnie się z ośki, po drugie silnik M w takiej konfiguracji z "przesuwaczem" zmiany biegów nie miewa siły, aby ten bieg zmienić przy jakimś niefortunnym ustawieniu się zębatek względem siebie.
Skrzynia została przebudowana, zmiana biegów odbywa się przy pomocy silnika PF L i 2 małych siłowników śrubowych, teraz wygląda to tak:
"Zmieniacz" biegów wygląda tak:
Zębatki są w nim dobrze zabudowane i zamknięte, ośki między zębatkami są podparte.
Przy tym rozwiązaniu pewien niedosyt pozostawia fakt, iż biegi przełączają się zdecydowanie wolniej, ale za to przełączają się, zawsze.
Dodatkowo to pierwszy model, w którym zębatki przesmarowałem oliwą.
SKRĘT
W modelu skrętne są 2 przednie osie, każda z innym promieniem.
Za układ skrętu odpowiedzialny jest silnik XL umieszczony między 1-wszą i 2-gą osią. Początkowo i tu miałem pewne obawy stosować silnik XL bez żadnego sprzęgła do skrętu, ale i tu znowu zasugerowałem się Waszymi rozwiązaniami, wielu z was używa XL-i i bywa, że z mniejszym przełożeniem więc XL został.
Silnik z tym samym przełożeniem tj. 1:5 przesuwa racki 13L przypięte do zwrotnic. Zwrotnice osi 1-wszej i 2-giej mają inną długość dźwigni przypiętej do racka, w ten sposób ich promień skrętu jest różny.
Niestety układ skrętu jest przekombinowany i spie...przony, był kilka razy przebudowywany ale nadal nie sprawdza się dobrze. Żeby go poprawić musiałbym rozebrać i przebudować sporą cześć modelu, więc na razie to skutecznie mnie od tego powstrzymało. W najbliższej przyszłości postaram się to poprawić.
ZAWIESZENIE
Tatra ma niezależne zawieszenie każdego z kół, zawieszenie "tatrowe" półosi, a tak naprawdę w realiach Lego zawieszenie zwrotnic. W modelu brak standardowych amortyzatorów Lego, za amortyzację odpowiadają zwykłe gumki-recepturki:
ATRAPA SILNIKA
Silnik V12 zbudowany wg standardów Trialowych, nie ma standardowych cylindrów Lego:
Silnik umieszczony jest między atrapą chłodnicy a 1-wszą osią. Silnik napędza gumka i koło pasowe wychodzące z 1-wszej osi
Jeszcze wczoraj na youtube Kubrick zwrócił uwagę, że "atrapa v12 powinna być mniej więcej nad pierwszą osią", mi się jednak wydaje, przynajmniej na tej podstawie, że silnik jest mniej więcej tam gdzie powinien być.
Całość jeśli chodzi o wnętrzności prezentuje się tak:
KABINA
Kabina w założeniu miała być żółta. Kabina jest jednak "podwójna", co oznacza zużycie dużej ilości klocków a tym samym znaczne dociążenie przodu auta. W związku z tym ściany kabiny postanowiłem zbudować z brickowych paneli, te jednak mam głównie w kolorze czarnym i tym samym zdeterminowany został ostateczny kolor kabiny.
W ogóle w odróżnieniu od poprzednich aut kabina zbudowana jest parzyście z bricków a nie z liftarmów.
Kabina wygląda trochę jak Spongebob Kanciastoporty, wiem, że można zbudować ładniej, ale to wymaga wkładu większej ilości klocków, a co za tym idzie dalsze dociążanie przodu, zostało więc tak jak jest.
Kabina ma tylko 1 parę drzwi, 2-giej pary nie budowałem, żeby kabina była "stabilniejsza", nie jest to zgodne z oryginałem, ale mam nadzieję, że z regulaminem LTTC być może jest? jakby co to w końcu Truck Trial i jest wiele kustomowych przeróbek :)
Tak więc jak już mowa o regulaminie to mamy: drzwi, lusterka, wycieraczki, fotele, kierownicę, dźwignię zmiany biegów, lampy. Jedyne czego brakuje to tablicy ze wskaźnikami, ale nie mogłem znaleźć tego oryginalnego tile 1x4 DBG z fabrycznym nadrukiem, ale to jakby co można nadrobić.
Aha, z rzeczy, których jeszcze nie napisałem:
Model ma 2 BatBox'y:
- duży BB AA obsługuje wierzę IR do której podpięte są silniki od napędu
- mały BB AAA obsługuje wierzę IR do której podpięte są silniki od skrętu i zmiany biegów
Oba battery box'y znajdują się na samym końcu modelu, co w miarę równoważy ciężką kabinę.
Model od spodu zabudowany jest panelami technicowymi 5x11
Dodatkowo "paka" ma zabudowę z paneli technicowych 5x11.
Całość prezentuje się tak:
PODSUMOWANIE
Jak zwykle po zakończeniu budowy i przetestowaniu sprawności auta w terenie nasuwa się kilka wniosków:
- układ napędowy działa zaskakująco dobrze
- przełączanie biegów mogło by odbywać się szybciej
- skręt, a właściwie mocowanie elementów układu skrętu zdecydowanie należy dopracować. Poza tym skręt / nawracanie całkiem zadowalające.
- kabina - musi wystawać mniej przed pierwszą oś, zdecydowanie kabina 2-osobowa a nie dla całego pułku wojska jak u mnie
- jeśli tatra 8x8 to inny model, jak się okazało Kolos to model z najmniejszym rozstawem między 2-gą a 3-cią osią, przez co niektóre rzeczy trzeba było dość mocno upychać
- sprawność tatry sprawdzana poza dedykowanym torem do TT, ale na tym etapie jestem zadowolony z jej osiągów
GALERIA
FILM
PS: dla tych co mnie nie znają osobiście potwierdzam - tak, ten wysoki przystojniak na filmie 2:54 to ja :)
Otóż nadszedł taki czas, że i ja w dziale 'SPORTY MOTOROWE' będę publikował swoje prace, nie ma tak, że tylko Warszawa i Śląsk buduje trialówki :)
Dziś prezentuję kolejną Tatrę spod mojej ręki:
TATRA 813 Kolos 8x8 MkII
DANE TECHNICZNE
- Skala: 1:14
- Rozstaw osi: 15 + 21 + 14 study
- Wymiary (L x W x H): 62 x 21 x 23 [cm]
- Masa: 3040 g
- Napęd: 2 x PF XL-motor
- Skręt: PF XL-motor
- Zmiana biegów: PF L-motor + 2 x mini LA
- Liczba biegów: 2
- Przełożenie
bieg 1. 1:8,33
bieg 2. 1:3
Jest to wersja MkII ponieważ jakieś 2 lata temu zbudowałem ten sam [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=21587]model[/URL] , tyle, że tam wszystko zbudowane było źle, a tu (chyba) tylko kilka rzeczy jest do poprawki, ale o tym za chwilę.
O tym, że kiedyś jeszcze zbuduję trialówkę odgrażałem się pewnie przy publikacji ostatniej tatry. Tatrę po raz kolejny wybrałem świadomie, jak do tej pory tylko z tą marką obcowałem i przy budowie ostatnich modeli widziałem co było nie tak, więc ten MOC jest w pewnym sensie upgrade'm poprzednich wersji i sprawdzianem moich umiejętności w tym temacie.
Zanim zacząłem budować ten model postanowiłem jeszcze raz przejrzeć Wasze prace i ostatecznie postanowiłem się w jakimś stopniu odwzorować na rozwiązaniach z Tatry autorstwa Blahy
NAPĘD
Za napęd odpowiedzialne są 2 silniki XL. Początkowo obawiałem się tylko 2 silników, ale skoro 95% pojazdów jest również napędzane 2 silnikami stwierdziłem, że i u mnie tak będzie.
Pierwszy silnik przekazuje napęd na skrzynię znajdującą się między 2-gą i 3-cią osią i napędza oś 1-wszą i 2-gą.
Drugi silnik przekazuje napęd na skrzynię znajdującą się między 3-cią i 4-tą osią i napędza oś 3-cią i 4-tą.
Obie skrzynie nie są ze sobą sprzężone, przednie koła "nie wiedzą" co robią tylne i na odwrót.
Moja tatra jak każdy szanujący się model w Truck Trial ma zwolnice z przełożeniem Z8/Z24, wygląda to tak:
SKRZYNIA
Skrzynia ma 2 biegi, przełożenie 1:3 i 1:8,33.
Początkowo ten szybszy bieg chciałem w jakiś sposób zredukować, ale tu znowu zasugerowałem się Waszymi rozwiązaniami, z tego co widzę większość Waszych aut ma przełożenie 1:3 więc i ja tak zrobiłem.
Skrzynia w całości zbudowana jest z beveli Z12 i Z20, początkowo wyglądało to tak:
Jednak w pierwszych etapach testów okazało się, że nie można polegać na założeniu, że zębatka nie ześliźnie się z ośki, po drugie silnik M w takiej konfiguracji z "przesuwaczem" zmiany biegów nie miewa siły, aby ten bieg zmienić przy jakimś niefortunnym ustawieniu się zębatek względem siebie.
Skrzynia została przebudowana, zmiana biegów odbywa się przy pomocy silnika PF L i 2 małych siłowników śrubowych, teraz wygląda to tak:
"Zmieniacz" biegów wygląda tak:
Zębatki są w nim dobrze zabudowane i zamknięte, ośki między zębatkami są podparte.
Przy tym rozwiązaniu pewien niedosyt pozostawia fakt, iż biegi przełączają się zdecydowanie wolniej, ale za to przełączają się, zawsze.
Dodatkowo to pierwszy model, w którym zębatki przesmarowałem oliwą.
SKRĘT
W modelu skrętne są 2 przednie osie, każda z innym promieniem.
Za układ skrętu odpowiedzialny jest silnik XL umieszczony między 1-wszą i 2-gą osią. Początkowo i tu miałem pewne obawy stosować silnik XL bez żadnego sprzęgła do skrętu, ale i tu znowu zasugerowałem się Waszymi rozwiązaniami, wielu z was używa XL-i i bywa, że z mniejszym przełożeniem więc XL został.
Silnik z tym samym przełożeniem tj. 1:5 przesuwa racki 13L przypięte do zwrotnic. Zwrotnice osi 1-wszej i 2-giej mają inną długość dźwigni przypiętej do racka, w ten sposób ich promień skrętu jest różny.
Niestety układ skrętu jest przekombinowany i spie...przony, był kilka razy przebudowywany ale nadal nie sprawdza się dobrze. Żeby go poprawić musiałbym rozebrać i przebudować sporą cześć modelu, więc na razie to skutecznie mnie od tego powstrzymało. W najbliższej przyszłości postaram się to poprawić.
ZAWIESZENIE
Tatra ma niezależne zawieszenie każdego z kół, zawieszenie "tatrowe" półosi, a tak naprawdę w realiach Lego zawieszenie zwrotnic. W modelu brak standardowych amortyzatorów Lego, za amortyzację odpowiadają zwykłe gumki-recepturki:
ATRAPA SILNIKA
Silnik V12 zbudowany wg standardów Trialowych, nie ma standardowych cylindrów Lego:
Silnik umieszczony jest między atrapą chłodnicy a 1-wszą osią. Silnik napędza gumka i koło pasowe wychodzące z 1-wszej osi
Jeszcze wczoraj na youtube Kubrick zwrócił uwagę, że "atrapa v12 powinna być mniej więcej nad pierwszą osią", mi się jednak wydaje, przynajmniej na tej podstawie, że silnik jest mniej więcej tam gdzie powinien być.
Całość jeśli chodzi o wnętrzności prezentuje się tak:
KABINA
Kabina w założeniu miała być żółta. Kabina jest jednak "podwójna", co oznacza zużycie dużej ilości klocków a tym samym znaczne dociążenie przodu auta. W związku z tym ściany kabiny postanowiłem zbudować z brickowych paneli, te jednak mam głównie w kolorze czarnym i tym samym zdeterminowany został ostateczny kolor kabiny.
W ogóle w odróżnieniu od poprzednich aut kabina zbudowana jest parzyście z bricków a nie z liftarmów.
Kabina wygląda trochę jak Spongebob Kanciastoporty, wiem, że można zbudować ładniej, ale to wymaga wkładu większej ilości klocków, a co za tym idzie dalsze dociążanie przodu, zostało więc tak jak jest.
Kabina ma tylko 1 parę drzwi, 2-giej pary nie budowałem, żeby kabina była "stabilniejsza", nie jest to zgodne z oryginałem, ale mam nadzieję, że z regulaminem LTTC być może jest? jakby co to w końcu Truck Trial i jest wiele kustomowych przeróbek :)
Tak więc jak już mowa o regulaminie to mamy: drzwi, lusterka, wycieraczki, fotele, kierownicę, dźwignię zmiany biegów, lampy. Jedyne czego brakuje to tablicy ze wskaźnikami, ale nie mogłem znaleźć tego oryginalnego tile 1x4 DBG z fabrycznym nadrukiem, ale to jakby co można nadrobić.
Aha, z rzeczy, których jeszcze nie napisałem:
Model ma 2 BatBox'y:
- duży BB AA obsługuje wierzę IR do której podpięte są silniki od napędu
- mały BB AAA obsługuje wierzę IR do której podpięte są silniki od skrętu i zmiany biegów
Oba battery box'y znajdują się na samym końcu modelu, co w miarę równoważy ciężką kabinę.
Model od spodu zabudowany jest panelami technicowymi 5x11
Dodatkowo "paka" ma zabudowę z paneli technicowych 5x11.
Całość prezentuje się tak:
PODSUMOWANIE
Jak zwykle po zakończeniu budowy i przetestowaniu sprawności auta w terenie nasuwa się kilka wniosków:
- układ napędowy działa zaskakująco dobrze
- przełączanie biegów mogło by odbywać się szybciej
- skręt, a właściwie mocowanie elementów układu skrętu zdecydowanie należy dopracować. Poza tym skręt / nawracanie całkiem zadowalające.
- kabina - musi wystawać mniej przed pierwszą oś, zdecydowanie kabina 2-osobowa a nie dla całego pułku wojska jak u mnie
- jeśli tatra 8x8 to inny model, jak się okazało Kolos to model z najmniejszym rozstawem między 2-gą a 3-cią osią, przez co niektóre rzeczy trzeba było dość mocno upychać
- sprawność tatry sprawdzana poza dedykowanym torem do TT, ale na tym etapie jestem zadowolony z jej osiągów
GALERIA
FILM
PS: dla tych co mnie nie znają osobiście potwierdzam - tak, ten wysoki przystojniak na filmie 2:54 to ja :)