No dobra chłopaki, żarty się skończyły... :)
Po zaprezentowaniu poprzedniczki na [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=25822]forum[/URL] i zebraniu kilku cennych uwag wziąłem się ostro do pracy.
Prezentuję kolejne auto zbudowane w myśl zasad TrTr i zaskakująco jest to po raz kolejny TATRA, tym razem model 815 Armax:
DANE TECHNICZNE:
- Napęd: 8x8 (2 x PF L motor)
- Układ skrętu: 2 osie skrętne, różny promień skrętu (1 x PF L motor)
- Liczba biegów: 2, przełożenia: 1:8.33 / 1:3, 2 skrzynie biegów, zmiana biegów: 1 x PF M motor + mini LA
- zasilanie: 2 x PF Battery Box AA 8881
- sterowanie: 2 x PF IR V2 + 2 x pilot PF
- zawieszenie: tatrowe
- waga: 2913 g
- wymiary: 60x21x24 cm
- rozstaw osi: 16 + 25 + 14 studów (oryginał: 1650 + 2600 + 1450 mm)
- skala: ok. 1:13
SŁOWEM WSTĘPU
Tym razem, w odróżnieniu od poprzedniczek, zamiast modelu 813 Kolos zdecydowałem się na 815 Armax. Powody były 2: po pierwsze chciałem auto z większym rozstawem środkowych osi, żeby mieć więcej miejsca na wnętrzności, 815 ma 2600mm rozstawu (25 studów), 813 ma 2200mm (21 studów), po drugie chciałem auto z "pojedynczą" kabiną. Jak się okazało z trakcie budowy i po jej zakończeniu rozstaw 2200mm tj. 21 studów powinien wystarczyć, dodatkowo okazało się że 813 Kolos występuje również z pojedynczą kabiną.
UKŁAD NAPĘDOWY
Tatra jeździ w konfiguracji 8x8. Za napęd odpowiadają 2 silniki PF L. W założeniu miały być to 2 silniki XL, ale w trakcie budowy okazało się, że wygodniej będzie mi użyć L-ek. Główny powód to fakt, iż w trakcie zmiany biegów nie przesuwa się sam wodzik w skrzyni, w modelu przesuwa się wodzik razem z silnikami. Dla L-ek o wiele łatwiej o wygospodarowanie miesjca (szerokość tylko 3 studów), po drugie L-ka po bokach ma 8 gniazd na piny, gniazda nie są w jednej linii z wyjściem z silnika i to bardzo ułatwiło mi połączenie (na sztywno) wodzika skrzyni z silnikiem.
Udało mi się zejść z masą auta poniżej 3 kg, teoretycznie 2 L-ki wystarczają do napędu, ale chwilami można jednak odnieść wrażenie, że odrobina więcej mocy by nie zaszkodziła.
Dodatkowo zgodnie z Waszymi wskazówkami każdy z silników napędowych podłączony jest pod swoją wieżę V2 i pod swój Battery Box.
Auto po raz kolejny ma 2 skrzynie, jedna napędza osie przednie, druga - osie tylne, obie skrzynie nie są ze sobą sprzężone, czyli przednie koła nie wiedzą co robią tylne i na odwrót. Podstawowa różnica i zmiana przede wszystkim jest taka, iż pomimo tego, że skrzynia przednich osi znajduje się między osią 2-gą i 3-ią to napęd z niej wychodzący przechodzi nad osią drugą co wyeliminowało tzw. przelotowe kątowe przełożenie z knowbów.
Przełożenia w samej skrzyni wynoszą 1:2.779 i 1:1, razem w redukcją 1:3 w zwolnicach sumarycznie daje to przełożenie jazdy 1:8.33 i 1:3.
Zmiana biegów odbywa się szybko i płynnie. Za zmianę biegu odpowiada silnik M napędzający mały siłownik śrubowy, napęd jest przyspieszony 3-krotnie.
Przy budowie tego modelu obiecałem sobie, że przesmaruję zębatki w skrzyni, ale kiedy rozebrałem 813-tkę i zobaczyłem te "usyfione" klocki to sobie darowałem...
Jeśli chodzi o same zwolnice, w porównaniu z poprzedniczką zostały nieznacznie zmodyfikowane:
Co prawda wyszedł mały misz-masz kolorystyczny, ale niestety ani Technic, Liftarm 1 x 5 Thin with Axle Holes on Ends ani Technic, Liftarm Triangle Thin, Type II w kolorze LBG nie miałem w wystarczającej ilości.
UKŁAD SKRĘTU
Po raz kolejny model ma 2 osie skrętne z różnym promieniem.
Układ skrętu w poprzedniczce był jej piętą achillesową niestety, dlatego tutaj starałem się poświęcić dużo uwagi. Zdecydowani bardziej zabudowałem i usztywniłem łączenie listwa zębata-zwolnica, dodatkowo między silnikiem a napędem listwy zębatej jest tylko 1 para redukcji zębatek, poprzednio były 2 pary.
Układ skrętu działa zdecydowanie lepiej, promień skrętu jest dość mały jak na 8x8, ale mimo wszystko nadal jest do dopracowania, często zdarza się, że przy najeżdżaniu na dużą przeszkodę przednie koło odchyla się na tyle mocno, że potrafi dotknąć koła drugiej osi (na filmie np. 3:15 podczas wjeżdżania na cegłę). Nie wiem, czy jest to problem luzu mocowania na zawiasie zwolnicy góra/dół (zwolnica zamocowana jest do ramki pinami 3/4), czy luz sumaryczny na pozostałych elementach układu skrętu, rzecz w każdym razie do przyjrzenia się, modyfikacji i poprawy.
ZAWIESZENIE
Tatra jak sama nazwa wskazuje ma zawieszenie "tatrowe" :)
Podstawowa modyfikacja to zastosowanie amortyzatorów 6.5L, czyli rozwiązanie bliźniacze do tego zaprezentowanego przez Blahę (mam nadzieję, że nie masz mi za złe :)
Koła 1, 2 i 4 osi mają po 2 żółte amortyzatory, natomiast koła 3 osi mają po jednym żółtym i szarym. Wytłumaczenie tego jest tylko jedno - 2 brakujące żółte amortyzatory były w napinaczach gąsienic mojego transportera. Ostatecznie okazało się, że przez rozłożenie masy modelu amortyzację kół 1-wszej i 2-giej osi musiałem wspomóc dodatkowo gumkami-recepturkami.
Skok zawieszenia nie jest duży ale zupełnie wystarczający.
KABINA
Wiem, że wygląd w Truck Trialu to rzecz 2-go rzędna, ale jakoś postanowiłem zamiast lekko, zbudować ładnie, tak powstała kabina w obecnej postaci:
Wiem, że tutaj mógłbym zbić ze 100 g na masie modelu budując dach i ścianę tylną np. z plejtów 6x12 lub paneli technicowych 5x11, podjęłem taką próbę, ale strasznie mi się to nie podobało.
W ogóle budowa tej kabiny to osobna kwestia, był to dla mnie tak na prawdę poligon budowania studs--on-top, studs nie na top, studs w bok, w dół itd. Dodatkowo kalkulacja przesunięcia płytka w górę, pół płytki w bok itd.
W kabinie mamy 2 siedzenia, kierownicę, gałka zmiany biegów, tablica ze wskaźnikami, otwierane drzwi z ramkami/atrapami szyb, wycieraczki, lampki, reflektory, lusterka, silnik V8 i co najważniejsze, taka wisienka na torcie - tu szczególne podziękowania dla Aurimaxa * za podjęcie zlecenia i wygrawerowanie na round tile 2x2 ładnego logo TATRA, które trafiło na maskę.
POZOSTAŁE
Auto ma zakryte podbrzusze panelami technicowymi 5x11:
Podobnie było w 813-tce, przy czym tutaj zmieniłem sposób mocowania paneli i auto zyskało dodatkowy 1 stud prześwitu (film 1:46)
TAK MODEL PREZENTUJE SIĘ W CAŁOŚCI:
PODSUMOWANIE
Auto uważam za udane, nieskromnie napiszę też, że bardzo mi się podoba, w szczególności kabina.
Sprawność w terenie całkiem zadowalająca, ale mam na uwadze, że próba nie była przeprowadzona na torze TrTr.
Jak zwykle są rzeczy do poprawy, myślę, że je wypunktowałem, mam też nadzieję, że widać progres, bo tych rzeczy z MOC-a na MOC jest coraz mniej.
Dodatkowo, o czym wcześniej nie napisałem, wydaje mi się, że rozkład masy powinien być również zmieniony, u mnie duża część masy przypada na przód auta, po pierwsze kabina waży swoje, po drugie battery boxy umieszczone są po środku auta. Skutkuje to tym, że przy próbie pokonania przeszkody "przepchnięcie" się skrętem nie zawsze jest możliwe, zazwyczaj "zarzuca" tyłem.
GALERIA
FILM (uwaga, długość 8:37)
To co, gdzie się ścigamy? :)
_______________________________
* - recenzja zawierała lokowanie produktu :)
[MOC] TATRA 815 Armax 8x8
Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team
-
- VIP
- Posty: 1263
- Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
- Lokalizacja: Karczew/Warszawa
- brickshelf: cieslu12
-
Wygląda zacnie. Coraz lepiej Ci te trialówki wychodzą. Widzę jednak, że przez te Lki jest pewien deficyt mocy w kryzysowych momentach, ale mimo wszystko Tatra jakoś przechodzi przez przeszkody więc jest dobrze. Pewnie zbicie tych 100g mogłoby trochę w tym pomóc. Zalecam jednak żebyś, nie przejmując się syfem, przesmarował chociaż knoby bo słychać, że piszczą.
Zapraszamy do Warszawy na zawody wrześniowe i październikowe. Dopiero rywalizacja i rajdowe trasy obnażają wszelkie mankamenty maszyny, co ciekawe nawet przejście domowych/ podwórkowych testów nie gwarantuje, że na zawodach wszystko będzie ok. Także zachęcam Cię do wzięcia udziału :)
Zapraszamy do Warszawy na zawody wrześniowe i październikowe. Dopiero rywalizacja i rajdowe trasy obnażają wszelkie mankamenty maszyny, co ciekawe nawet przejście domowych/ podwórkowych testów nie gwarantuje, że na zawodach wszystko będzie ok. Także zachęcam Cię do wzięcia udziału :)
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
- noniusz
- VIP
- Posty: 1073
- Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
- Lokalizacja: Poznań
- brickshelf: gkurkowski
- Kontakt:
-
Jeśli chodzi o napęd to słusznie zauważyłeś - chwilami odrobina mocy brakuje.
Tak jak napisałem, eLki łatwiej było mi wkomponować w auto. Ponadto widywałem ciężarówki, które również jeździły w takiej konfiguracji, ale zdaje się, że mogło być to 6x6 i mogłem mylnie odnieść wrażenie, że w przypadku 8x8 mocy również nie zabraknie.
Coś tam faktycznie piszczy..., film kręciłem u rodziny na wsi, w drugim planie jest chlew i nie ma pewności, czy to knoby czy trzoda chlewna wydaje takie odgłosy :)
Masz niestety rację, coś kosztem czegoś, być może, że skala "usyfienia" nie była by dość rozległa przez zakrycie podbrzusza panelami, może następnym razem się przemogę...
Mam już zaproszenie na Śląsk, wizyta w Warszawie nie była by w porządku wobec kolegów z STT :) No chęć jest, tylko te kilometry...
Tak jak napisałem, eLki łatwiej było mi wkomponować w auto. Ponadto widywałem ciężarówki, które również jeździły w takiej konfiguracji, ale zdaje się, że mogło być to 6x6 i mogłem mylnie odnieść wrażenie, że w przypadku 8x8 mocy również nie zabraknie.
Coś tam faktycznie piszczy..., film kręciłem u rodziny na wsi, w drugim planie jest chlew i nie ma pewności, czy to knoby czy trzoda chlewna wydaje takie odgłosy :)
Masz niestety rację, coś kosztem czegoś, być może, że skala "usyfienia" nie była by dość rozległa przez zakrycie podbrzusza panelami, może następnym razem się przemogę...
Mam już zaproszenie na Śląsk, wizyta w Warszawie nie była by w porządku wobec kolegów z STT :) No chęć jest, tylko te kilometry...