[MOC] Parowóz Ty2
: 2015-10-20, 17:43
Ty2_00 by solic -, on Flickr
Od bardzo dawna chciałem zbudować parowóz. Ale wydawało się to takie skomplikowane, aż do momentu kiedy w ramach L4 siedząc w domu zacząłem coś kombinować. I tak w około miesiąc powstał mój pierwszy parowóz. Pierwszy ale nie ostatni – budowanie dało mi tyle frajdy, że niejako z rozpędu zbudowałem później jeszcze dwa inne (prezentacja wkrótce), a kolejny mam w planach.
Troszkę o pierwowzorze:
Ty2 to parowóz towarowy konstrukcji niemieckiej (seria 52 - DR-Baureihe 52) Był produkowany w wielu europejskich fabrykach (w Niemczech i krajach okupowanych, m.in. w Polsce w Chrzanowie, Poznaniu, Elblągu) w latach 1942 do około 1950. Znany jest również jako niemiecka lokomotywa wojenna Kriegslokomotive. Łącznie wyprodukowano blisko 7000 egzemplarzy. Zadaniem tej uproszczonej, taniej w produkcji i niezawodnej lokomotywy miało być obsługiwanie szlaków kolejowych na terenach zdobytych przez Trzecią Rzeszę na wschodzie.
Powstał jako uproszczona wersja parowozu serii 50 (w Polsce oznaczane jako Ty5), którą można było szybko wyprodukować na masową skalę. Oszczędności osiągnięto przez uproszczenie niektórych części oraz przez rezygnację z innych, a także przez zastąpienie pewnych elementów ich prostszymi odpowiednikami. Ogólnie, podczas gdy parowóz Ty5 składał się z około 6000 części, Ty2 miał ich zaledwie około 5000.
Po wojnie wiele z tych parowozów przejęło PKP i nadano im oznaczenie Ty2. Te same parowozy ale wybudowane w Polsce po wojnie z pozostawionych części otrzymały oznaczenie Ty42. Od 1945 roku do końca eksploatacji trakcji parowej była to najliczniejsza seria parowozów w Polsce.
Zbudowany przeze mnie egzemplarz o numerze 5680 został wyprodukowany w 1943 roku w Schichau-Werke Elbing (Elbląg) i po wielu latach trafił jako pomnik - obecnie znajduje się przed siedzibą DB Schenker w moim mieście. Dość dokładna historia tego konkretnego egzemplarza została opisana na stronie www.ty2.pl
Źródła oraz więcej informacji na temat tego parowozu:
http://parowozy.net/parowozy/ty2
www.ty2.pl/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ty2/Ty42
https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_52
Model:
Model zbudowany w skali ~1:44. Wymiary: długość (z tendrem): 63,5 studa (lokomotywa 39,5 + tender 24), szerokość 8 studów (cięgna wystają na szerokość 10 studów), wysokość 13 studów. Model jeździ i skręca, co przy tej długości nie było takie proste. Napęd stanowi silnik PF L z redukcją 1:5. Pojemnik na baterie został umieszczony w tendrze.
Przy budowie nie obyło się bez pewnych kompromisów – na przykład żeby umożliwić pokonywanie łuków konieczne było odsunięcie pierwszej osi tocznej od cylindrów. Odległość między końcem lokomotywy a tendrem też jest większa z tego samego powodu. Ponadto wprawne oko pewnie zauważy, że jeden klocek jest nieoryginalny (a właściwie grubsza folia zamiast klocka).
Ogólnie jestem zadowolony w efektu, choć pewnie dałoby się jeszcze coś poprawić, albo dołożyć trochę detali. Nieskromnie pochwalę się, że jestem zadowolony z kilku detali, np. wiatrownic z flag (osobiście nie podobają mi się często spotykane grubaśne wiatrownice z płytek czy łuków), z okrągłego otworu w tylnej ścianie budki maszynisty czy z batów / pnączy imitujących przewody.
Na żywo model można było oglądać na tegorocznych wystawach zbudujmy.to w Chorzowie i w Swarzewie.
Trochę zdjęć w galerii Flickr
Więcej zdjęcć będzie (po upublicznieniu) w galerii na Brickshelfie, tam również jest kilka zdjęć WIP
Ty2_01 by solic -, on Flickr
Ty2_02 by solic -, on Flickr
Ty2_04 by solic -, on Flickr
Ty2_05 by solic -, on Flickr
Ty2_06 by solic -, on Flickr
Ty2_13 by solic -, on Flickr
Ty2_14 by solic -, on Flickr
Ty2_15 by solic -, on Flickr
Ty2_17 by solic -, on Flickr
Ty2_22 by solic -, on Flickr
Ty2_25 by solic -, on Flickr
Ty2_30 by solic -, on Flickr
Ty2_36 by solic -, on Flickr
Ty2_38 by solic -, on Flickr
Film prezentujący parowóz w akcji (z podkładem muzycznym o tematyce okołokolejowej:) https://www.youtube.com/watch?v=hKk7rM-om50
Dziękuję za uwagę i gratuluję wszystkim którzy dotarli do końca:)
Od bardzo dawna chciałem zbudować parowóz. Ale wydawało się to takie skomplikowane, aż do momentu kiedy w ramach L4 siedząc w domu zacząłem coś kombinować. I tak w około miesiąc powstał mój pierwszy parowóz. Pierwszy ale nie ostatni – budowanie dało mi tyle frajdy, że niejako z rozpędu zbudowałem później jeszcze dwa inne (prezentacja wkrótce), a kolejny mam w planach.
Troszkę o pierwowzorze:
Ty2 to parowóz towarowy konstrukcji niemieckiej (seria 52 - DR-Baureihe 52) Był produkowany w wielu europejskich fabrykach (w Niemczech i krajach okupowanych, m.in. w Polsce w Chrzanowie, Poznaniu, Elblągu) w latach 1942 do około 1950. Znany jest również jako niemiecka lokomotywa wojenna Kriegslokomotive. Łącznie wyprodukowano blisko 7000 egzemplarzy. Zadaniem tej uproszczonej, taniej w produkcji i niezawodnej lokomotywy miało być obsługiwanie szlaków kolejowych na terenach zdobytych przez Trzecią Rzeszę na wschodzie.
Powstał jako uproszczona wersja parowozu serii 50 (w Polsce oznaczane jako Ty5), którą można było szybko wyprodukować na masową skalę. Oszczędności osiągnięto przez uproszczenie niektórych części oraz przez rezygnację z innych, a także przez zastąpienie pewnych elementów ich prostszymi odpowiednikami. Ogólnie, podczas gdy parowóz Ty5 składał się z około 6000 części, Ty2 miał ich zaledwie około 5000.
Po wojnie wiele z tych parowozów przejęło PKP i nadano im oznaczenie Ty2. Te same parowozy ale wybudowane w Polsce po wojnie z pozostawionych części otrzymały oznaczenie Ty42. Od 1945 roku do końca eksploatacji trakcji parowej była to najliczniejsza seria parowozów w Polsce.
Zbudowany przeze mnie egzemplarz o numerze 5680 został wyprodukowany w 1943 roku w Schichau-Werke Elbing (Elbląg) i po wielu latach trafił jako pomnik - obecnie znajduje się przed siedzibą DB Schenker w moim mieście. Dość dokładna historia tego konkretnego egzemplarza została opisana na stronie www.ty2.pl
Źródła oraz więcej informacji na temat tego parowozu:
http://parowozy.net/parowozy/ty2
www.ty2.pl/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ty2/Ty42
https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_52
Model:
Model zbudowany w skali ~1:44. Wymiary: długość (z tendrem): 63,5 studa (lokomotywa 39,5 + tender 24), szerokość 8 studów (cięgna wystają na szerokość 10 studów), wysokość 13 studów. Model jeździ i skręca, co przy tej długości nie było takie proste. Napęd stanowi silnik PF L z redukcją 1:5. Pojemnik na baterie został umieszczony w tendrze.
Przy budowie nie obyło się bez pewnych kompromisów – na przykład żeby umożliwić pokonywanie łuków konieczne było odsunięcie pierwszej osi tocznej od cylindrów. Odległość między końcem lokomotywy a tendrem też jest większa z tego samego powodu. Ponadto wprawne oko pewnie zauważy, że jeden klocek jest nieoryginalny (a właściwie grubsza folia zamiast klocka).
Ogólnie jestem zadowolony w efektu, choć pewnie dałoby się jeszcze coś poprawić, albo dołożyć trochę detali. Nieskromnie pochwalę się, że jestem zadowolony z kilku detali, np. wiatrownic z flag (osobiście nie podobają mi się często spotykane grubaśne wiatrownice z płytek czy łuków), z okrągłego otworu w tylnej ścianie budki maszynisty czy z batów / pnączy imitujących przewody.
Na żywo model można było oglądać na tegorocznych wystawach zbudujmy.to w Chorzowie i w Swarzewie.
Trochę zdjęć w galerii Flickr
Więcej zdjęcć będzie (po upublicznieniu) w galerii na Brickshelfie, tam również jest kilka zdjęć WIP
Ty2_01 by solic -, on Flickr
Ty2_02 by solic -, on Flickr
Ty2_04 by solic -, on Flickr
Ty2_05 by solic -, on Flickr
Ty2_06 by solic -, on Flickr
Ty2_13 by solic -, on Flickr
Ty2_14 by solic -, on Flickr
Ty2_15 by solic -, on Flickr
Ty2_17 by solic -, on Flickr
Ty2_22 by solic -, on Flickr
Ty2_25 by solic -, on Flickr
Ty2_30 by solic -, on Flickr
Ty2_36 by solic -, on Flickr
Ty2_38 by solic -, on Flickr
Film prezentujący parowóz w akcji (z podkładem muzycznym o tematyce okołokolejowej:) https://www.youtube.com/watch?v=hKk7rM-om50
Dziękuję za uwagę i gratuluję wszystkim którzy dotarli do końca:)