[MOC] Lokomotywa spalinowa V180
: 2015-10-26, 22:11
W przerwie prac nad [url=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=26223]lokomotywą parową[/url], postanowiłem dokończyć inny projekt czyli niemieckiego diesla V180.
V180_01 by Michal, on Flickr
Nieco sentymentalna praca napędzana wspomnieniem podobnej lokomotywy w skali TT, którą bawił się mój tata, a której nie miałem okazji zobaczyć w akcji, bo ją popsuł :) Dlatego wyprodukowałem przerośniętego Lego-klona, który śmiga na 2 silnikach PF aż koła parkiet rolują ;)
zdjęcie "rodzinne" ;) by Michal, on Flickr
Zainteresowanych historią lokomotywy odsyłam do http://www.ttclub.pl/data/testy/diesle/BR118.htm gdzie bardzo bogato opisano ten model. Fragment z tejże strony:
"Pierwsze lokomotywy serii V 180 opuściły hale fabryczne zakładów LEW „Karl Marx” w 1960 roku. Pierwsze prototypy różniły się od późniejszych egzemplarzy seryjnych, głownie innym podziałem oszklenia kabiny. Były to lokomotywy spalinowe z hydraulicznym przeniesieniem napędu. Posiadały 4 osie, których uspręzynowanie pierwszego stopnia wykonano z wkładek metalowo-gumowych (podobnie jak w V 100), co nadało wózkom tych lokomotyw charakterystyczny wygląd. Pojazd napędzany był dwoma silnikami o łącznej mocy 1800KM (2x900KM). Średnica kół napędowych wynosiła 1000mm, a długość całkowita lokomotywy 19 460mm. Maszyna zaplanowana została jako uniwersalna, wyposażoną ją wiec również w kocioł umożliwiający ogrzewanie składów pasażerskich. Prędkość maksymalna osiągana przez ten pojazd wynosiła 120km/h, a nacisk osi wynosił prawie 20 ton. Ta ostatnia cecha zadecydowała właśnie o tym, ze do produkcji trafiła również lokomotywa wyposażona wózki 3-osiowe. Nie wszystkie szlaki kolejowe dostosowane bowiem wówczas były do nacisku rzędu 20 ton. Najprostszym zaś sposobem zmniejszenia nacisku osi na szynę było zamontowanie wózków 3-osiowych, czyli stworzenie lokomotywy sześcioosiowej. Dzięki temu zabiegowi, nacisk uległ zmniejszeniu do nieco poniżej 16 ton, a lokomotywa taka mogła być eksploatowana również na trasach o słabszym podtorzu. W lokomotywach sześcioosiowych montowano również nieco mocniejsze silniki (1000KM), dzięki czemu osiągnięto łączną moc 2000KM. Lokomotywy serii V180 produkowane były przez wiele lat, stając się w ówczesnym NRD najpopularniejszą lokomotywą spalinową dużej mocy produkcji krajowej. Od 1970 roku zmieniono ich oznaczenie pojazdów na BR 118. Wersje czteroosiowym przydzielono zakres numeracji 118.0 – 118.1, a sześcioosiowym 118.2 – 118.4."
Pierwotnie V180 zacząłem budować na 7-kropek i po męczarniach z oknami, a potem z pochyleniem górnej części burt, zdecydowałem przesiąść się na 8 kropek i zrobić to zgodnie z zasadą "najprościej jak to możliwe, ale nie prościej" czyli używając dostępne klocki typu slope #60481 w kolorze "tan" oraz pochyłe okna. Praca w 7 kropkach prowadziła mnie do punktu, w którym znalazł się m.in. twórca tej przesympatycznej lokomotywy E103 , w której finalnie zabrakło miejsca na mechanikę i elektronikę. Zdecydowałem się na kompromis dzięki czemu V180 jeździ, świeci i wciąż ma sporo miejsca w swoich wnętrznościach (co widać po błogim rozleniwieniu Stormtroopera nakrytego przez Obi-wan'a).
Długość lokomytywy 41 kropek, bez zderzaków. Sądziłem, że będzie koszmarnie długa, ale po zakończeniu prac stwierdzam, że dodatkowe 4-6 kropek nie zaszkodziłoby. Szerokość 8 kropek (+poręcze), wysokość 10 klocków + 1 płytka. Jedynym odstępstwem od standardu Lego jest zrobienie dziurki w klocku 99206 na diodę LED 3mm. Tutaj od razu pytanie do forumowiczów i forumowiczek co sądzą o przednich reflektorach: lepiej oddają oryginał gołe z LEDem w środku czy przykryte round plate w kolorze trans-clear? Miałem problem z montażem 3 światełka na szczycie lokomotywy, dlatego zapakowałem LED do, nomen-omen, headlight brick w środku pojazdu za przednią szybką.
Inne detale musiałem pominąć albo zignorowałem z braku czasu, więc prośba o wyrozumiałość, jakkolwiek jeśli ktoś ma jakiś pomysł to chętnie posłucham. Np. druga para mniejszych reflektorów - wg mnie niemontowalne w tym rozwiązaniu... Lub boczne drzwi, które miały odcinać się, a poręcze nie eksponować za bardzo, jednak konstrukcja podwozia nie pozwoliła cofnąć całości do środka.
W planach mam 8-kropkowe wagony, ale muszą poczekać na lepszy (czyli wolny) czas.
To tyle... Zapraszam do oglądania i komentowania.
Lokomotywa w akcji (2 nieme filmy)
Galeria na Flickr
V180_01 by Michal, on Flickr
Nieco sentymentalna praca napędzana wspomnieniem podobnej lokomotywy w skali TT, którą bawił się mój tata, a której nie miałem okazji zobaczyć w akcji, bo ją popsuł :) Dlatego wyprodukowałem przerośniętego Lego-klona, który śmiga na 2 silnikach PF aż koła parkiet rolują ;)
zdjęcie "rodzinne" ;) by Michal, on Flickr
Zainteresowanych historią lokomotywy odsyłam do http://www.ttclub.pl/data/testy/diesle/BR118.htm gdzie bardzo bogato opisano ten model. Fragment z tejże strony:
"Pierwsze lokomotywy serii V 180 opuściły hale fabryczne zakładów LEW „Karl Marx” w 1960 roku. Pierwsze prototypy różniły się od późniejszych egzemplarzy seryjnych, głownie innym podziałem oszklenia kabiny. Były to lokomotywy spalinowe z hydraulicznym przeniesieniem napędu. Posiadały 4 osie, których uspręzynowanie pierwszego stopnia wykonano z wkładek metalowo-gumowych (podobnie jak w V 100), co nadało wózkom tych lokomotyw charakterystyczny wygląd. Pojazd napędzany był dwoma silnikami o łącznej mocy 1800KM (2x900KM). Średnica kół napędowych wynosiła 1000mm, a długość całkowita lokomotywy 19 460mm. Maszyna zaplanowana została jako uniwersalna, wyposażoną ją wiec również w kocioł umożliwiający ogrzewanie składów pasażerskich. Prędkość maksymalna osiągana przez ten pojazd wynosiła 120km/h, a nacisk osi wynosił prawie 20 ton. Ta ostatnia cecha zadecydowała właśnie o tym, ze do produkcji trafiła również lokomotywa wyposażona wózki 3-osiowe. Nie wszystkie szlaki kolejowe dostosowane bowiem wówczas były do nacisku rzędu 20 ton. Najprostszym zaś sposobem zmniejszenia nacisku osi na szynę było zamontowanie wózków 3-osiowych, czyli stworzenie lokomotywy sześcioosiowej. Dzięki temu zabiegowi, nacisk uległ zmniejszeniu do nieco poniżej 16 ton, a lokomotywa taka mogła być eksploatowana również na trasach o słabszym podtorzu. W lokomotywach sześcioosiowych montowano również nieco mocniejsze silniki (1000KM), dzięki czemu osiągnięto łączną moc 2000KM. Lokomotywy serii V180 produkowane były przez wiele lat, stając się w ówczesnym NRD najpopularniejszą lokomotywą spalinową dużej mocy produkcji krajowej. Od 1970 roku zmieniono ich oznaczenie pojazdów na BR 118. Wersje czteroosiowym przydzielono zakres numeracji 118.0 – 118.1, a sześcioosiowym 118.2 – 118.4."
Pierwotnie V180 zacząłem budować na 7-kropek i po męczarniach z oknami, a potem z pochyleniem górnej części burt, zdecydowałem przesiąść się na 8 kropek i zrobić to zgodnie z zasadą "najprościej jak to możliwe, ale nie prościej" czyli używając dostępne klocki typu slope #60481 w kolorze "tan" oraz pochyłe okna. Praca w 7 kropkach prowadziła mnie do punktu, w którym znalazł się m.in. twórca tej przesympatycznej lokomotywy E103 , w której finalnie zabrakło miejsca na mechanikę i elektronikę. Zdecydowałem się na kompromis dzięki czemu V180 jeździ, świeci i wciąż ma sporo miejsca w swoich wnętrznościach (co widać po błogim rozleniwieniu Stormtroopera nakrytego przez Obi-wan'a).
Długość lokomytywy 41 kropek, bez zderzaków. Sądziłem, że będzie koszmarnie długa, ale po zakończeniu prac stwierdzam, że dodatkowe 4-6 kropek nie zaszkodziłoby. Szerokość 8 kropek (+poręcze), wysokość 10 klocków + 1 płytka. Jedynym odstępstwem od standardu Lego jest zrobienie dziurki w klocku 99206 na diodę LED 3mm. Tutaj od razu pytanie do forumowiczów i forumowiczek co sądzą o przednich reflektorach: lepiej oddają oryginał gołe z LEDem w środku czy przykryte round plate w kolorze trans-clear? Miałem problem z montażem 3 światełka na szczycie lokomotywy, dlatego zapakowałem LED do, nomen-omen, headlight brick w środku pojazdu za przednią szybką.
Inne detale musiałem pominąć albo zignorowałem z braku czasu, więc prośba o wyrozumiałość, jakkolwiek jeśli ktoś ma jakiś pomysł to chętnie posłucham. Np. druga para mniejszych reflektorów - wg mnie niemontowalne w tym rozwiązaniu... Lub boczne drzwi, które miały odcinać się, a poręcze nie eksponować za bardzo, jednak konstrukcja podwozia nie pozwoliła cofnąć całości do środka.
W planach mam 8-kropkowe wagony, ale muszą poczekać na lepszy (czyli wolny) czas.
To tyle... Zapraszam do oglądania i komentowania.
Lokomotywa w akcji (2 nieme filmy)
Galeria na Flickr