[MOC] Solaris Urbino 12 IV
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
[MOC] Solaris Urbino 12 IV
Witam,
Chciałbym zaprezentować autobus Solaris Urbino 12 IV.
Dane techniczne
Skala 1:15
Dł. 103s / szer. 23s / wys. 27s (83/18/22 cm)
Waga: 5400 g
Zawieszenie przód: niezależne, wielowahaczowe
Zawieszenie tył: most pływający
Napęd RWD
2-biegowa skrzynia biegów
AA + AAA Battery Box
7 silników
Funkcje
Jazda - 2XL
Skręt - L
Otwieranie drzwi - M
Przyklęk - L + servo
Zmiana biegów - M
Światła LED
Działająca kierownica
Historia
W zeszłym roku postanowiłem, że zbuduję jakiś model na tegoroczny Pyrkon. Wybór padł na autobus Solaris Urbino 12 w najnowszej (czwartej) generacji. Budowę rozpocząłem we wrześniu zeszłego roku i skończyłem w nocy przed Pyrkonem. Potem były już tylko drobne poprawki :)
Rama
Największym wyzwaniem było skonstruowanie wytrzymałej ramy. Pamiętajmy, że jest to autobus niskopodłogowy. Silniki napędowe i skrzynia biegów są (tak jak w prawdziwym) w układzie wieżowym, za tylną osią po lewej stronie. Powoduje to ogromne naprężenia, które musiałem jakoś "poskromić" za pomocą ramy. Składa się ona z 3 elementów: na dole znajduje się podłoga o grubości 2s, złożona z ramek i paneli 5x11, u góry po obu stronach przez cały autobus biegną połączone ze sobą belki o wymiarach 3x3s. Te dwa elementy łączy 7 wręg. Konstrukcja ramy jest podobna do kadłubów statków i samolotów.
Układ napędowy
Autobus jest napędzany za pomocą 2 silników XL. Posiada dwubiegową skrzynię biegów o przełożeniach:
I - 12,6:1
II - 4,2:1
Jest ona zbudowana za pomocą ramek, przy użyciu zębatek: 2xz24, z12, z36. Nie zdarzyło mi się, żeby coś w niej "strzeliło". Biegi są zmieniane przez Mediuma i mały siłownik śrubowy.
Największym problemem było doprowadzenie napędu do kół. Jest to najsłabszy punkt modelu - 2 kardany łączące skrzynię i most przy obciążeniu pękają. Problem na pewno rozwiązałyby zwolnice, ale powodowały one, że koła wyginały się jeszcze bardziej niż teraz.
Układ skrętny
Za skręt odpowiada silnik L. Napędza on gear racka 1x13 z redukcją 14,4:1. Dodatkowo napędza kierownicę.
Zawieszenie
Z przodu znajduje się niezależne zawieszenie - na każde koło przypadają 2 żółte amortyzatory 6.5L.
Z tyłu znajduje się most pływający. Amortyzuje go 1 szary i 5 żółtych amortyzatorów 6.5L (3 żółte po lewej stronie, 2 żółte i jeden szary po prawej).
Otwieranie drzwi + przyklęk
Drzwi są otwierane za pomocą Mediuma z redukcją 40:1. Napęd jest przenoszony przez liftarmy, użyte jako cięgna.
Przyklęk realizowany jest za pomocą dwóch dużych siłowników pneumatycznych. Przewody są podłączone tylko z jednej strony, więc autobus może się podnosić za pomocą amortyzatorów. Silnik L napędza kompresor, a servo z redukcją 3:1 zawór pneumatyczny. Te 3 silniki są ze sobą sprzężone elektrycznie, dlatego przy każdych drzwiach znajduje się zębatka ze sprzęgłem, dzięki czemu kompresor może cały czas działać.
Najbardziej "pożądane" zdjęcia :)
Od góry
Od spodu
Kilka zdjęć
Galeria
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=T0Nbzh7 ... e=youtu.be[/youtube]
PS. Nie spodziewałem się, że w tym samym czasie mogą powstać dwa podobne modele :D
Chciałbym zaprezentować autobus Solaris Urbino 12 IV.
Dane techniczne
Skala 1:15
Dł. 103s / szer. 23s / wys. 27s (83/18/22 cm)
Waga: 5400 g
Zawieszenie przód: niezależne, wielowahaczowe
Zawieszenie tył: most pływający
Napęd RWD
2-biegowa skrzynia biegów
AA + AAA Battery Box
7 silników
Funkcje
Jazda - 2XL
Skręt - L
Otwieranie drzwi - M
Przyklęk - L + servo
Zmiana biegów - M
Światła LED
Działająca kierownica
Historia
W zeszłym roku postanowiłem, że zbuduję jakiś model na tegoroczny Pyrkon. Wybór padł na autobus Solaris Urbino 12 w najnowszej (czwartej) generacji. Budowę rozpocząłem we wrześniu zeszłego roku i skończyłem w nocy przed Pyrkonem. Potem były już tylko drobne poprawki :)
Rama
Największym wyzwaniem było skonstruowanie wytrzymałej ramy. Pamiętajmy, że jest to autobus niskopodłogowy. Silniki napędowe i skrzynia biegów są (tak jak w prawdziwym) w układzie wieżowym, za tylną osią po lewej stronie. Powoduje to ogromne naprężenia, które musiałem jakoś "poskromić" za pomocą ramy. Składa się ona z 3 elementów: na dole znajduje się podłoga o grubości 2s, złożona z ramek i paneli 5x11, u góry po obu stronach przez cały autobus biegną połączone ze sobą belki o wymiarach 3x3s. Te dwa elementy łączy 7 wręg. Konstrukcja ramy jest podobna do kadłubów statków i samolotów.
Układ napędowy
Autobus jest napędzany za pomocą 2 silników XL. Posiada dwubiegową skrzynię biegów o przełożeniach:
I - 12,6:1
II - 4,2:1
Jest ona zbudowana za pomocą ramek, przy użyciu zębatek: 2xz24, z12, z36. Nie zdarzyło mi się, żeby coś w niej "strzeliło". Biegi są zmieniane przez Mediuma i mały siłownik śrubowy.
Największym problemem było doprowadzenie napędu do kół. Jest to najsłabszy punkt modelu - 2 kardany łączące skrzynię i most przy obciążeniu pękają. Problem na pewno rozwiązałyby zwolnice, ale powodowały one, że koła wyginały się jeszcze bardziej niż teraz.
Układ skrętny
Za skręt odpowiada silnik L. Napędza on gear racka 1x13 z redukcją 14,4:1. Dodatkowo napędza kierownicę.
Zawieszenie
Z przodu znajduje się niezależne zawieszenie - na każde koło przypadają 2 żółte amortyzatory 6.5L.
Z tyłu znajduje się most pływający. Amortyzuje go 1 szary i 5 żółtych amortyzatorów 6.5L (3 żółte po lewej stronie, 2 żółte i jeden szary po prawej).
Otwieranie drzwi + przyklęk
Drzwi są otwierane za pomocą Mediuma z redukcją 40:1. Napęd jest przenoszony przez liftarmy, użyte jako cięgna.
Przyklęk realizowany jest za pomocą dwóch dużych siłowników pneumatycznych. Przewody są podłączone tylko z jednej strony, więc autobus może się podnosić za pomocą amortyzatorów. Silnik L napędza kompresor, a servo z redukcją 3:1 zawór pneumatyczny. Te 3 silniki są ze sobą sprzężone elektrycznie, dlatego przy każdych drzwiach znajduje się zębatka ze sprzęgłem, dzięki czemu kompresor może cały czas działać.
Najbardziej "pożądane" zdjęcia :)
Od góry
Od spodu
Kilka zdjęć
Galeria
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=T0Nbzh7 ... e=youtu.be[/youtube]
PS. Nie spodziewałem się, że w tym samym czasie mogą powstać dwa podobne modele :D
Ostatnio zmieniony 2018-02-07, 23:47 przez Porsche96, łącznie zmieniany 3 razy.
250 Mb/s to 40 MB na sekunde czyli zdjecie 20 MPiX w TIFF Ci się powinno otworzyć w 2 sekundy. Problem nie polega na prędkości twojego łącza czy wielkości zdjęcia tylko leży po stronie brickshelf które ssie. Też mi się te zdjęcia otwierają z 4-5sekund pomijając że mam 50Mb/s bo mi szybsze nie potrzebne.[/list]M_longer pisze:To może w końcu ludzie się nauczą że nie trzeba wrzucać tak ogromnych zdjęć?Durzy pisze:To może idź do Obi zaspokoić swoją filię?
Mam jakieś 250Mb/s i każde zdjęcie wczytuje się dobrych kilkanaście sekund.
- A.Brickovsky
- Posty: 179
- Rejestracja: 2015-11-01, 15:42
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
- Kontakt:
-
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
Jako kierowca autobusu i częsty użytkownik Solarisa, to powiem chciałbym mieć taki autobus :) Też za mną chodzi właśnie zbudowanie autobusu, ale jakoś coś innego wypadło do budowania. Może w końcu się zmobilizuję i też jakiś autobus zbuduję. Czemu masz pierwsze drzwi otwierane do środka, a drugie i trzecie na zewnątrz? Solaris raczej ma wszystkie otwierane drzwi do środka. No i brakuje klimatyzacji :P I faktycznie dobrze by było jakbyś pomniejszył zdjęcia, bo długo się ładują, a i tak widać detale. No i niepokoi mnie, że tylne koła rozjeżdżają się, bo chyba troszkę źle rozłożyłeś ciężar niektórych elementów. Spróbuj może teraz zbudować SU 18, pamiętając, że w przegubie jest 3 oś napędowa ;)
Ostatnio zmieniony 2016-04-24, 18:20 przez legosamigos, łącznie zmieniany 1 raz.
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
Niestety za dobrze to nie wygląda, jeszcze jak pasażerowie wsiądą, to boję się pomyśleć co się stanie ;-)legosamigos pisze:No i niepokoi mnie, że tylne koła rozjeżdżają się
Bardzo ładny ten Solaris. Na filmie kierowca chyba pali sprzęgło na pierwszym biegu, bo autobus dziwnie zajączkuje ;-)
BTW: Zawsze jak jadę autobusem Solaris zastanawiam się dlaczego kierowcy tak często bawią się tym systemem podnoszenia zawieszenia gdy autobus np czeka na zielone na skrzyżowaniu? ;-)
Ostatnio zmieniony 2016-04-24, 20:33 przez BONBINI, łącznie zmieniany 1 raz.
W budowie: Liebherr LTM 1500-8.1 Pozdrawiam.
W Poznaniu większość Solarisów ma tak otwierane drzwi :)legosamigos pisze:Czemu masz pierwsze drzwi otwierane do środka, a drugie i trzecie na zewnątrz?
2XLe, które są za tylną osią powodują na nią duży nacisk. A skoro to jest autobus niskopodłogowy to nie ma możliwości, żeby je zamontować w innym miejscu. SU 18 nie teraz, bo zużyłem wszystkie czerwone belki 1x15 :Dlegosamigos pisze:No i niepokoi mnie, że tylne koła rozjeżdżają się, bo chyba troszkę źle rozłożyłeś ciężar niektórych elementów. Spróbuj może teraz zbudować SU 18, pamiętając, że w przegubie jest 3 oś napędowa ;)
To z powodu szpar w polbruku, na dwójce jedzie szybciej i już nie ma tego problemu.BONBINI pisze:Na filmie kierowca chyba pali sprzęgło na pierwszym biegu, bo autobus dziwnie zajączkuje ;-)
Ostatnio zmieniony 2016-04-24, 21:30 przez Porsche96, łącznie zmieniany 1 raz.
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
To akurat nie kierowcy się bawią, tylko ECAS, czyli elektroniczna regulacja poziomowania dla autobusów z pneumatycznym układem zawieszenia :)BONBINI pisze:...Zawsze jak jadę autobusem Solaris zastanawiam się dlaczego kierowcy tak często bawią się tym systemem podnoszenia zawieszenia gdy autobus np czeka na zielone na skrzyżowaniu? ;-)
ECAS
Ostatnio zmieniony 2016-04-24, 22:33 przez legosamigos, łącznie zmieniany 1 raz.
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
- noniusz
- VIP
- Posty: 1073
- Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
- Lokalizacja: Poznań
- brickshelf: gkurkowski
- Kontakt:
-
Widziałem na żywo, rozmiar przedsięwzięcia robi wrażenie.
Jak wygląda sprawa z szybszym biegiem, poprawiłeś coś? Na wystawie na dwójce coś tam chrupało i wszystkie pokazowe przejazdy były na wolniejszym biegu. Na filmie autobus radz sobie dobrze, czyżby była "prawda czasu i prawda ekranu", z górki zjeżdżałeś? :)
Od strony techniczne nie do końca podoba mi się ten wał biegnący przez cały pojazd łamany kardanami, nie wiem jak z miejscem, ale próbowałbym zrobić to inaczej.
Od strony estetycznej bardzo ładnie, szczególnie modelowanie krzywych na przodzie.
Jak wygląda sprawa z szybszym biegiem, poprawiłeś coś? Na wystawie na dwójce coś tam chrupało i wszystkie pokazowe przejazdy były na wolniejszym biegu. Na filmie autobus radz sobie dobrze, czyżby była "prawda czasu i prawda ekranu", z górki zjeżdżałeś? :)
Od strony techniczne nie do końca podoba mi się ten wał biegnący przez cały pojazd łamany kardanami, nie wiem jak z miejscem, ale próbowałbym zrobić to inaczej.
Od strony estetycznej bardzo ładnie, szczególnie modelowanie krzywych na przodzie.
Tak :) Na wystawie jedynka to było przełożenie 4,2:1, a dwójka 1,4:1 - za skrzynią dodałem redukcję 3:1. Zamiast CV jointów włożyłem kardany.noniusz pisze:Jak wygląda sprawa z szybszym biegiem, poprawiłeś coś? Na wystawie na dwójce coś tam chrupało i wszystkie pokazowe przejazdy były na wolniejszym biegu.
Ten wał jest od otwierania drzwi, a łamany jest, żeby zmieścił się Baterry Box.noniusz pisze:Od strony techniczne nie do końca podoba mi się ten wał biegnący przez cały pojazd łamany kardanami, nie wiem jak z miejscem, ale próbowałbym zrobić to inaczej.
Dzięki, przy odwzorowywaniu przodu było sporo pracy :Dnoniusz pisze:Od strony estetycznej bardzo ładnie, szczególnie modelowanie krzywych na przodzie.
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-