[MOC] TATRA 813 Kolos 8x8 Mk IV
: 2016-10-05, 19:21
Witam,
Wiem, że to już zakrawa na fetysz lub inne zboczenie, ale po raz kolejny zbudowałem Tatrę 8x8 Kolos::
To już 4-ta odsłona tej ciężarówki mojego autorstwa...
DANE TECHNICZNE:
- Skala: 1:13
- Rozstaw osi: 16 + 22 + 14 study
- Wymiary (L x W x H): 61 x 20 x 22 [cm]
- Napęd: 2 x PF XL-motor + 2 niezależne skrzynie biegów
- Skręt: PF L-motor
- Zmiana biegów: PF L-motor + 2 x mini LA
- Liczba biegów: 2
- Przełożenie
bieg 1. 1:5
bieg 2. 1:3
- zasilanie: 2 x PF Battery Box 8881
- Masa:
wersja rajdowa (papierowa plandeka, brak klatki): 2780 g
wersja półkownikowa (plandeka z paneli, klatka): 3200 g
Tatra w wersji Mk IV powstała zupełnie od zera bazując jednak w wielu aspektach na swojej poprzedniczce: MKIII .
Główne modyfikacje względem poprzedniczki to:
1) Zmiana przełożenia wolniejszego biegu, wcześniej było 1:8.33, teraz jest 1:5.
Efektem tego jest zmiejszenie ilości zębatek w układzie napędowym oraz to, że zamiast 3 "pięter" osi w układzie napędowym są tylko 2, poniżej porównanie:
Długo wzbraniałem się przed zastosowaniem takiego przełożenia, ponieważ po pierwsze aby zachować przełożenie 1:3 dla szybszego biegu zamiast beveli z12/z20 należy użyć 2 zębatek z16, które nie zawsze idealnie się ze sobą zazębiają. Po drugie obawiałem się, czy przełożenie 1:5 nie będzie jednak za szybkie dla auta 8x8, które ma startować w zawodach, w trudnym terenie. Jak się jednak "namacalnie" przekonałem większość aut jeździ z takim przełożeniem, więc idąc tym tropem zastosowałem to samo w swoim aucie.
I to co najistotniejsze - w końcu przekonałem się do przesmarowania zębatek w układzie napędowym, różnicę czuć i przede wszystkim słychać.
2) Ze względu na taką a nie inną konstrukcję układu napędowego nie było możliwości wciśnięcia jednego z BatBox'ów w podbrzusze auta między środkowe osie, tym samym oba boxy powędrowały na tył auta, przez co nieco zmienił się, raczej na niekorzyść środek ciężkości.
3) Totalna przebudowa kabiny. Wcześniej w mniejszym lub większym stopniu skupiałem się na estetyce i dosyć, że kabina była zbyt kanciasta to jeszcze miała dość niski nawis co na pewno nie pomagało w pokonywaniu przeszkód. W wersji Mk IV cała kabina zbudowana jest z paneli, nawis jest odrobinę podwyższony, dodatkowo zbudowany jest z półokrągłych paneli Technic. Dużą inspiracją do budowy mojej wersji była Tatra autorstwa Tomka TT, moja wersja wygląda tak:
4) Brak atrapy silnika - bardzo słuszna zmiana regulaminy TrTr, w niczym to nie pomagało a na pewno zdecydowanie utrudniało budowę.
5) Układ skrętu. 2 pierwsze osie są skrętne, obie mają różny promień skrętu. Wcześniej realizowane było to poprzez różnej długości cięgna łączące listwę zębatą ze zwrotnicami, w tej wersji listwy zębate realizujące skręt przesuwane są z różnym przełożeniem, poniżej porównanie:
Większość modelu przeniosłem do MLcad'a, poniżej kilka zrzutów pokazujących kolejne etapy budowy:
Oraz zdjęcia gotowego modelu w plenerze:
STT #6/2016
Auto brało udział w ostatnim rajdzie STT sezonu 2016, co prawda w klasyfikacji nie triumfowało, ale sam fakt przejechania całego rajdu bez usterki jest dla mnie dużym sukcesem - nic nie "szczelało", nic nie pukało, słowem: Niemec płakał jak sprzedawał :)
Dobrze zbudowane auto to połowa sukcesu, druga, być może ważniejsza połowa to trening i doświadczenie.
Poniżej kilka zdjęć z rajdu autorstwa Lomeltora:
FILM:
FILM STT #6/2016 (przejazd mojej tatry od 12:40)
GALERIA BS
Dziękuję za uwagę.
Wiem, że to już zakrawa na fetysz lub inne zboczenie, ale po raz kolejny zbudowałem Tatrę 8x8 Kolos::
To już 4-ta odsłona tej ciężarówki mojego autorstwa...
DANE TECHNICZNE:
- Skala: 1:13
- Rozstaw osi: 16 + 22 + 14 study
- Wymiary (L x W x H): 61 x 20 x 22 [cm]
- Napęd: 2 x PF XL-motor + 2 niezależne skrzynie biegów
- Skręt: PF L-motor
- Zmiana biegów: PF L-motor + 2 x mini LA
- Liczba biegów: 2
- Przełożenie
bieg 1. 1:5
bieg 2. 1:3
- zasilanie: 2 x PF Battery Box 8881
- Masa:
wersja rajdowa (papierowa plandeka, brak klatki): 2780 g
wersja półkownikowa (plandeka z paneli, klatka): 3200 g
Tatra w wersji Mk IV powstała zupełnie od zera bazując jednak w wielu aspektach na swojej poprzedniczce: MKIII .
Główne modyfikacje względem poprzedniczki to:
1) Zmiana przełożenia wolniejszego biegu, wcześniej było 1:8.33, teraz jest 1:5.
Efektem tego jest zmiejszenie ilości zębatek w układzie napędowym oraz to, że zamiast 3 "pięter" osi w układzie napędowym są tylko 2, poniżej porównanie:
Długo wzbraniałem się przed zastosowaniem takiego przełożenia, ponieważ po pierwsze aby zachować przełożenie 1:3 dla szybszego biegu zamiast beveli z12/z20 należy użyć 2 zębatek z16, które nie zawsze idealnie się ze sobą zazębiają. Po drugie obawiałem się, czy przełożenie 1:5 nie będzie jednak za szybkie dla auta 8x8, które ma startować w zawodach, w trudnym terenie. Jak się jednak "namacalnie" przekonałem większość aut jeździ z takim przełożeniem, więc idąc tym tropem zastosowałem to samo w swoim aucie.
I to co najistotniejsze - w końcu przekonałem się do przesmarowania zębatek w układzie napędowym, różnicę czuć i przede wszystkim słychać.
2) Ze względu na taką a nie inną konstrukcję układu napędowego nie było możliwości wciśnięcia jednego z BatBox'ów w podbrzusze auta między środkowe osie, tym samym oba boxy powędrowały na tył auta, przez co nieco zmienił się, raczej na niekorzyść środek ciężkości.
3) Totalna przebudowa kabiny. Wcześniej w mniejszym lub większym stopniu skupiałem się na estetyce i dosyć, że kabina była zbyt kanciasta to jeszcze miała dość niski nawis co na pewno nie pomagało w pokonywaniu przeszkód. W wersji Mk IV cała kabina zbudowana jest z paneli, nawis jest odrobinę podwyższony, dodatkowo zbudowany jest z półokrągłych paneli Technic. Dużą inspiracją do budowy mojej wersji była Tatra autorstwa Tomka TT, moja wersja wygląda tak:
4) Brak atrapy silnika - bardzo słuszna zmiana regulaminy TrTr, w niczym to nie pomagało a na pewno zdecydowanie utrudniało budowę.
5) Układ skrętu. 2 pierwsze osie są skrętne, obie mają różny promień skrętu. Wcześniej realizowane było to poprzez różnej długości cięgna łączące listwę zębatą ze zwrotnicami, w tej wersji listwy zębate realizujące skręt przesuwane są z różnym przełożeniem, poniżej porównanie:
Większość modelu przeniosłem do MLcad'a, poniżej kilka zrzutów pokazujących kolejne etapy budowy:
Oraz zdjęcia gotowego modelu w plenerze:
STT #6/2016
Auto brało udział w ostatnim rajdzie STT sezonu 2016, co prawda w klasyfikacji nie triumfowało, ale sam fakt przejechania całego rajdu bez usterki jest dla mnie dużym sukcesem - nic nie "szczelało", nic nie pukało, słowem: Niemec płakał jak sprzedawał :)
Dobrze zbudowane auto to połowa sukcesu, druga, być może ważniejsza połowa to trening i doświadczenie.
Poniżej kilka zdjęć z rajdu autorstwa Lomeltora:
FILM:
FILM STT #6/2016 (przejazd mojej tatry od 12:40)
GALERIA BS
Dziękuję za uwagę.