[MOC] TATRA 813 Kolos 8x8 Mk IV

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

[MOC] TATRA 813 Kolos 8x8 Mk IV

#1 Post autor: noniusz »

Witam,

Wiem, że to już zakrawa na fetysz lub inne zboczenie, ale po raz kolejny zbudowałem Tatrę 8x8 Kolos::

Obrazek

To już 4-ta odsłona tej ciężarówki mojego autorstwa...

DANE TECHNICZNE:


- Skala: 1:13
- Rozstaw osi: 16 + 22 + 14 study
- Wymiary (L x W x H): 61 x 20 x 22 [cm]
- Napęd: 2 x PF XL-motor + 2 niezależne skrzynie biegów
- Skręt: PF L-motor
- Zmiana biegów: PF L-motor + 2 x mini LA
- Liczba biegów: 2
- Przełożenie
bieg 1. 1:5
bieg 2. 1:3
- zasilanie: 2 x PF Battery Box 8881
- Masa:
wersja rajdowa (papierowa plandeka, brak klatki): 2780 g
wersja półkownikowa (plandeka z paneli, klatka): 3200 g

Tatra w wersji Mk IV powstała zupełnie od zera bazując jednak w wielu aspektach na swojej poprzedniczce: MKIII .

Główne modyfikacje względem poprzedniczki to:

1) Zmiana przełożenia wolniejszego biegu, wcześniej było 1:8.33, teraz jest 1:5.
Efektem tego jest zmiejszenie ilości zębatek w układzie napędowym oraz to, że zamiast 3 "pięter" osi w układzie napędowym są tylko 2, poniżej porównanie:

Obrazek Obrazek

Długo wzbraniałem się przed zastosowaniem takiego przełożenia, ponieważ po pierwsze aby zachować przełożenie 1:3 dla szybszego biegu zamiast beveli z12/z20 należy użyć 2 zębatek z16, które nie zawsze idealnie się ze sobą zazębiają. Po drugie obawiałem się, czy przełożenie 1:5 nie będzie jednak za szybkie dla auta 8x8, które ma startować w zawodach, w trudnym terenie. Jak się jednak "namacalnie" przekonałem większość aut jeździ z takim przełożeniem, więc idąc tym tropem zastosowałem to samo w swoim aucie.

I to co najistotniejsze - w końcu przekonałem się do przesmarowania zębatek w układzie napędowym, różnicę czuć i przede wszystkim słychać.

2) Ze względu na taką a nie inną konstrukcję układu napędowego nie było możliwości wciśnięcia jednego z BatBox'ów w podbrzusze auta między środkowe osie, tym samym oba boxy powędrowały na tył auta, przez co nieco zmienił się, raczej na niekorzyść środek ciężkości.
Obrazek Obrazek

3) Totalna przebudowa kabiny. Wcześniej w mniejszym lub większym stopniu skupiałem się na estetyce i dosyć, że kabina była zbyt kanciasta to jeszcze miała dość niski nawis co na pewno nie pomagało w pokonywaniu przeszkód. W wersji Mk IV cała kabina zbudowana jest z paneli, nawis jest odrobinę podwyższony, dodatkowo zbudowany jest z półokrągłych paneli Technic. Dużą inspiracją do budowy mojej wersji była Tatra autorstwa Tomka TT, moja wersja wygląda tak:
Obrazek Obrazek Obrazek

4) Brak atrapy silnika - bardzo słuszna zmiana regulaminy TrTr, w niczym to nie pomagało a na pewno zdecydowanie utrudniało budowę.

5) Układ skrętu. 2 pierwsze osie są skrętne, obie mają różny promień skrętu. Wcześniej realizowane było to poprzez różnej długości cięgna łączące listwę zębatą ze zwrotnicami, w tej wersji listwy zębate realizujące skręt przesuwane są z różnym przełożeniem, poniżej porównanie:
Obrazek Obrazek

Większość modelu przeniosłem do MLcad'a, poniżej kilka zrzutów pokazujących kolejne etapy budowy:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Oraz zdjęcia gotowego modelu w plenerze:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

STT #6/2016


Auto brało udział w ostatnim rajdzie STT sezonu 2016, co prawda w klasyfikacji nie triumfowało, ale sam fakt przejechania całego rajdu bez usterki jest dla mnie dużym sukcesem - nic nie "szczelało", nic nie pukało, słowem: Niemec płakał jak sprzedawał :)
Dobrze zbudowane auto to połowa sukcesu, druga, być może ważniejsza połowa to trening i doświadczenie.

Poniżej kilka zdjęć z rajdu autorstwa Lomeltora:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

FILM:



FILM STT #6/2016 (przejazd mojej tatry od 12:40)



GALERIA BS

Dziękuję za uwagę.
Ostatnio zmieniony 2016-10-05, 20:20 przez noniusz, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Lomeltor
Posty: 264
Rejestracja: 2015-03-01, 21:19
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#2 Post autor: Lomeltor »

No maszynę masz już dopieszczoną, to teraz teraz tylko treningi, treningi i treningi i widzimy się ponownie w następnym sezonie :)

Fajnie, że Ci się chciało zrobić instrukcję. Jest na tyle wystarczająca, że jak ktoś będzie chciał to sobie zbuduje fajną trialówkę - Pochwalam! Tym bardziej, że model całkiem udany.
STT | Typowy technicowiec

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3941
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#3 Post autor: legosamigos »

Ponieważ samochody trialowe są mi obce, to czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć czemu w trialówkach koła są tak powykrzywiane do środka? Czy to daje lepszy najazd na przeszkody czy o co chodzi?
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

bart_ilo
VIP
Posty: 1493
Rejestracja: 2015-05-14, 20:04
Lokalizacja: Iłowa

#4 Post autor: bart_ilo »

legosamigos pisze:Ponieważ samochody trialowe są mi obce, to czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć czemu w trialówkach koła są tak powykrzywiane do środka? Czy to daje lepszy najazd na przeszkody czy o co chodzi?
Podpinam się do pytania :)

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#5 Post autor: M_longer »

legosamigos pisze:Ponieważ samochody trialowe są mi obce, to czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć czemu w trialówkach koła są tak powykrzywiane do środka? Czy to daje lepszy najazd na przeszkody czy o co chodzi?
Pytasz o Tatrę. Tatry mają zeza.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5UkAyAzhmsA[/youtube]

Tranzystor
Posty: 572
Rejestracja: 2016-08-29, 17:27
Lokalizacja: Rybnik okolice
brickshelf: Tranzystor

 

#6 Post autor: Tranzystor »

Co jest takiego w tym zawieszeniu, że jeździ na tym 90% trialu? Geometria jest bardzo zła, skoku góra-dół tu praktycznie nie ma.

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2137
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#7 Post autor: smyk »

Tranzystor pisze:Co jest takiego w tym zawieszeniu, że jeździ na tym 90% trialu? Geometria jest bardzo zła, skoku góra-dół tu praktycznie nie ma.
Jest kultowe. Poza tym truck trial (ten prawdziwy) najpopularniejszy jest w Czechach, a tatra to ich rodzima konstrukcja.
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9

Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#8 Post autor: Cieślu »

Zawieszenie ma swoje wady, za to układ napędowy można zbudować bardzo prosty i wydajny.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#9 Post autor: noniusz »

Tranzystor pisze:Co jest takiego w tym zawieszeniu, że jeździ na tym 90% trialu?
Cieślu trafił chyba w sedno sprawy.

Ja jestem co prawda laikiem i doświadczenia mam bliskie zero, ale do wyboru są 3 zawieszenia:
- sztywne wahliwe mosty
- zawieszenie "tatrowe"
- niezależne zawieszenie wahaczowe

Tego ostatniego (chyba poza Atrosem) nikt nie stosuje, zbyt skomplikowane, zbytnio podatne na potencjalne uszkodzenia.

Ja co prawda buduję Tatry z przyzwyczajenia, ale dla mnie ich zawieszenie ma tą przewagę, że można zbudować sobie solidną sztywną ramę - rdzeń pojazdu, zabudować w nim cały układ napędowy i na końcu przyczepić zwrotnice:
Obrazek Obrazek Obrazek

Tak naprawdę jest to pseudo-odwzorowanie realnego pojazdu, w prawdziwym aucie półoś ugina się po środku auta, ale model z założenia ma być sprawny w terenie, więc w przypadku trialówek budowanych na zawody takie odstępstwo jest jak najbardziej wskazane.
legosamigos pisze:czemu w trialówkach koła są tak powykrzywiane do środka?
Tak jak Longer napisał, nie w trialówkach, a w Tatrach.
Zawieszenie "Tatrowe" w odróżnieniu od niezależnego wahaczowego ma tylko 1 punkt zgięcia, przez co płaszczyzny przeciwnych kół nie są względem siebie równoległe podczas pracy zawieszenia.

Awatar użytkownika
Uncle Jaca
Posty: 1122
Rejestracja: 2012-04-21, 14:00
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
brickshelf: jacaelnegro

 

#10 Post autor: Uncle Jaca »

Wyszła Ci ta Tatra. Podoba mi się także ta klockowa zabudowa i kolorystyka. Budowa tego samego modelu któryś raz z kolei i nauka na własnych ale i cudzych błędach - tego pomyślunku i determinacji może się od Ciebie uczyć i nowicjusz i weteran a powinien w szczególności Kubrick. Konstrukcja jest prosta, mimo, że to duży układ. Wiele rozwiązań jest już na dziś podane na tacy a Ty dokładasz jeszcze swoje spojrzenie - dziękówka za instrukcje zdjęciowe, z pewnością ktoś wykorzysta coś dla siebie. Filmik elegancki, Tatra też, potrzeba jeszcze zdolniachy za kółkiem i wynik powinen prędzej czy później wpaść! Graty :)
Pies utonął, łańcuch pływa

Tranzystor
Posty: 572
Rejestracja: 2016-08-29, 17:27
Lokalizacja: Rybnik okolice
brickshelf: Tranzystor

 

#11 Post autor: Tranzystor »

Głównie chodzi mi o to, że półosie nie zaczynają się w połowie auta, tylko mają kilka studów długości + zwolnice które dodatkowo psują geometrię. Koła zamiast mieć zakres ruchu góra dół w zasadzie tylko mogą gibąć się na boki.

Bush na sprężynach to też słaby pomysł według mnie, bo zmniejsza to ich skok o połowę (do 0,5 studa), a ich twardości nie zmienia, jedynie napięcie wstępne które w terenie jest raczej minusem.

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#12 Post autor: noniusz »

Uncle Jaca pisze:a powinien w szczególności Kubrick
Auć :)
Zdaje się, że Kubrick właśnie pracuje nad Tatrą 8x8?
Tranzystor pisze:Głównie chodzi mi o to, że półosie nie zaczynają się w połowie auta, tylko mają kilka studów długości + zwolnice które dodatkowo psują geometrię
No to jest niestety temat rzeka: odwzorowanie oryginału VS. budowa auta do trialu.
4 lata temu poczyniłem taki model >KLIK< wychodząc z założenia, że zbuduję długie półosie, bez zwolnic, a 3 lata temu zbudowałem 813 Kolos MKI >KLIK< w którym to były już zwolnice, ale za to zawiasem półosi była główna oś napędowa biegnąca po środku auta.
Ani jedno, ani drugie auto nie nadawało się do jazdy chociażby po drobnych nierównościach, nie mówiąc już o naprawdę trudnych sekcjach w LEGO TrTr.
Niestety budowa auta z myślą o zawodach wymaga pójścia na wiele ustępstw.
Tranzystor pisze:Bush na sprężynach to też słaby pomysł według mnie
Bush na amortyzatorach pierwszej osi założony jest tylko po to, żeby w jakimś stopniu skompensować wagę kabiny, inaczej przednie koła rozjeżdżają się. Nie jest to w każdym razie celowe zmniejszanie zakresu pracy zawieszenia.

Niemniej dziękuję za uwagi dotyczące modelu.

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3941
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#13 Post autor: legosamigos »

Widziałem kiedyś 3 osiową wywrotkę i chyba była właśnie to Tatra i miała właśnie takie powykrzywiane koła do środka i od razu skojarzyło mi się z waszymi trialówkami :) Wg mnie przez takie powykrzywiane koła opona, szczególnie bieżnik, zużywa się na krawędziach koła, a nie na szerokości opony
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#14 Post autor: M_longer »

legosamigos pisze:Wg mnie przez takie powykrzywiane koła opona, szczególnie bieżnik, zużywa się na krawędziach koła, a nie na szerokości opony
Dobrze załadowana Tatra ma koła na płasko :P

Awatar użytkownika
ELEMENT
Posty: 542
Rejestracja: 2013-12-30, 15:14
Lokalizacja: Poznań/Yorkshire
brickshelf: PP-ELEMENT

 

#15 Post autor: ELEMENT »

Podwójny post przez badziewski net. Do usunięcia. Pardon.
Ostatnio zmieniony 2016-11-14, 15:34 przez ELEMENT, łącznie zmieniany 2 razy.

ODPOWIEDZ