Trwałość połączenia

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Jarema1980
Posty: 207
Rejestracja: 2015-04-07, 19:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Trwałość połączenia

#1 Post autor: Jarema1980 »

Czytając Przewodnik Konstruktora na stronie 185 jest przykład przenoszenia napędu do siłownika liniowego małego.
Bardziej jest za stosowaniem pierwszego. Większe koło daje pewniejsze zazębianie się. I łatwiej przyłożyć doń inną zębatkę równoległą do czerwonej ośki.

Jakie jest zużycie małej płaskiej w tych wariantach dwóch ?!
Może ktoś wyłożyć mnie pozytywy obu rozwiązań ?!
Załączniki
linear_aktuator.jpg
linear_aktuator.jpg (41.51 KiB) Przejrzano 3176 razy

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#2 Post autor: M_longer »

Jarema1980 pisze:Jakie jest zużycie małej płaskiej w tych wariantach dwóch ?!
Zależy jakie obciążenie przenosi.
Jarema1980 pisze:Może ktoś wyłożyć mnie pozytywy obu rozwiązań ?!
Z20 daje większe przełożenie, więc siłownik się szybciej wysunie?

Cieślu
VIP
Posty: 1263
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#3 Post autor: Cieślu »

Jarema1980 pisze:Bardziej jest za stosowaniem pierwszego. Większe koło daje pewniejsze zazębianie się. I łatwiej przyłożyć doń inną zębatkę równoległą do czerwonej ośki.
Nie czytałem poradnika, ale jeśli tam jest tak napisane to nie jest to prawdą. A konkretnie stwierdzenie, że "większe koło daje pewniejsze zazębianie się". Nie tłumacząc tutaj teorii nie uzasadnię tego więc sobie daruję. W dużym skrócie: oba koła na lewym przykładzie mają jednakowe zęby jeśli chodzi o wysokość, grubość itd. Podobnie w prawym bo to jest warunkiem ich współpracy. Jedyne różnice to przełożenie ( układ z lewej da wyższą prędkość wysuwu lecz mniejszą siłę) oraz kształt/ wymiary piasty. Koło zębate najmniejsze i najcieńsze podda się (ulegnie zniszczeniu) najszybciej z racji tego, że ma najsłabszą konstrukcję. Przyjrzyj się na BLu jak wygląda. Oczywiście tak by to wyglądało teoretycznie ale klocki potrafią być nieprzewidywalne.
Jarema1980 pisze:I łatwiej przyłożyć doń inną zębatkę równoległą do czerwonej ośki.

"Zębatki" równoległej do czerwonej ośki nie przyłożysz bo nie będą prawidłowo współpracować. W takim układzie albo nakładasz koło zębate na czerwonego axla i tam dajesz przekładnię albo przeprowadzasz napęd kątowo.
Jarema1980 pisze:Jakie jest zużycie małej płaskiej w tych wariantach dwóch ?!
Zależy od obciążenia, obrotów i czasu działania mechanizmu. Ale w warunkach normalnej zabawy bez szaleństw posłuży bardzo długo zanim się wytrze lub złamie.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 876
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

#4 Post autor: Blaha »

Po mojemu zużycie będzie takie samo. Inne będzie przełożenie i prędkość wysuwu siłownika liniowego.
Nie wiem czy celowo kątowe z12 masz w różnych kolorach, ale zauważyłem, że te tanowe są miększe i szybciej im się zęby "wyrabiają", natomiast nie pękają na pół jak te stare szare z12.

Tranzystor
Posty: 572
Rejestracja: 2016-08-29, 17:27
Lokalizacja: Rybnik okolice
brickshelf: Tranzystor

 

#5 Post autor: Tranzystor »

Na mocowanie z20 działa ~2 razy większy moment gnący niż w przypadku z12 z prawej. Natomiast wał siłownika jest mocniej zginany w połączeniu drugim, tak samo jak obudowa siłownika.

Trudno odpowiedzieć więc co jest lepsze. Jabłka czy banany. Musiałbyś to policzyć. Pamiętaj, że zabezpieczenie w tych siłownikach puści zanim cokolwiek tu się wydarzy złego.
Jarema1980 pisze:I łatwiej przyłożyć doń inną zębatkę równoległą do czerwonej ośki.
Nie przyłożysz tam koła zębatego równoległego do czerwonego wału. Pewnie chodziło o prostopadłe.

Co do zużycia to raczej powinno być porównywalne, ale to dość abstrakcyjne pytanie.
Ostatnio zmieniony 2016-12-14, 22:07 przez Tranzystor, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#6 Post autor: Bricksley »

Tranzystor pisze: Pamiętaj, że zabezpieczenie w tych siłownikach puści zanim cokolwiek tu się wydarzy złego.
I w sumie na tym można by tu te dywagacja zakończyć.

Należy pamiętać że ważną role odgrywa tutaj (ogólnie w mechanizmach) zamocowanie kół zębatych, wszelkie usztywnienia, punkty podparcia itd. Przy kiepskiej ogólnej konstrukcji nawet najmocniejsze koła zębate się poddadzą działającym na nie siłom których być nie powinno w prawidłowo zaprojektowanym mechanizmie ;)
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
Jarema1980
Posty: 207
Rejestracja: 2015-04-07, 19:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

#7 Post autor: Jarema1980 »

THE END

ODPOWIEDZ