Czytając Przewodnik Konstruktora na stronie 185 jest przykład przenoszenia napędu do siłownika liniowego małego.
Bardziej jest za stosowaniem pierwszego. Większe koło daje pewniejsze zazębianie się. I łatwiej przyłożyć doń inną zębatkę równoległą do czerwonej ośki.
Jakie jest zużycie małej płaskiej w tych wariantach dwóch ?!
Może ktoś wyłożyć mnie pozytywy obu rozwiązań ?!
Trwałość połączenia
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- Jarema1980
- Posty: 207
- Rejestracja: 2015-04-07, 19:59
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
-
Trwałość połączenia
- Załączniki
-
- linear_aktuator.jpg (41.51 KiB) Przejrzano 3176 razy
-
- VIP
- Posty: 1263
- Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
- Lokalizacja: Karczew/Warszawa
- brickshelf: cieslu12
-
Nie czytałem poradnika, ale jeśli tam jest tak napisane to nie jest to prawdą. A konkretnie stwierdzenie, że "większe koło daje pewniejsze zazębianie się". Nie tłumacząc tutaj teorii nie uzasadnię tego więc sobie daruję. W dużym skrócie: oba koła na lewym przykładzie mają jednakowe zęby jeśli chodzi o wysokość, grubość itd. Podobnie w prawym bo to jest warunkiem ich współpracy. Jedyne różnice to przełożenie ( układ z lewej da wyższą prędkość wysuwu lecz mniejszą siłę) oraz kształt/ wymiary piasty. Koło zębate najmniejsze i najcieńsze podda się (ulegnie zniszczeniu) najszybciej z racji tego, że ma najsłabszą konstrukcję. Przyjrzyj się na BLu jak wygląda. Oczywiście tak by to wyglądało teoretycznie ale klocki potrafią być nieprzewidywalne.Jarema1980 pisze:Bardziej jest za stosowaniem pierwszego. Większe koło daje pewniejsze zazębianie się. I łatwiej przyłożyć doń inną zębatkę równoległą do czerwonej ośki.
Jarema1980 pisze:I łatwiej przyłożyć doń inną zębatkę równoległą do czerwonej ośki.
"Zębatki" równoległej do czerwonej ośki nie przyłożysz bo nie będą prawidłowo współpracować. W takim układzie albo nakładasz koło zębate na czerwonego axla i tam dajesz przekładnię albo przeprowadzasz napęd kątowo.
Zależy od obciążenia, obrotów i czasu działania mechanizmu. Ale w warunkach normalnej zabawy bez szaleństw posłuży bardzo długo zanim się wytrze lub złamie.Jarema1980 pisze:Jakie jest zużycie małej płaskiej w tych wariantach dwóch ?!
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
-
- Posty: 572
- Rejestracja: 2016-08-29, 17:27
- Lokalizacja: Rybnik okolice
- brickshelf: Tranzystor
-
Na mocowanie z20 działa ~2 razy większy moment gnący niż w przypadku z12 z prawej. Natomiast wał siłownika jest mocniej zginany w połączeniu drugim, tak samo jak obudowa siłownika.
Trudno odpowiedzieć więc co jest lepsze. Jabłka czy banany. Musiałbyś to policzyć. Pamiętaj, że zabezpieczenie w tych siłownikach puści zanim cokolwiek tu się wydarzy złego.
Co do zużycia to raczej powinno być porównywalne, ale to dość abstrakcyjne pytanie.
Trudno odpowiedzieć więc co jest lepsze. Jabłka czy banany. Musiałbyś to policzyć. Pamiętaj, że zabezpieczenie w tych siłownikach puści zanim cokolwiek tu się wydarzy złego.
Nie przyłożysz tam koła zębatego równoległego do czerwonego wału. Pewnie chodziło o prostopadłe.Jarema1980 pisze:I łatwiej przyłożyć doń inną zębatkę równoległą do czerwonej ośki.
Co do zużycia to raczej powinno być porównywalne, ale to dość abstrakcyjne pytanie.
Ostatnio zmieniony 2016-12-14, 22:07 przez Tranzystor, łącznie zmieniany 1 raz.
- Bricksley
- VIP
- Posty: 2573
- Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
- Lokalizacja: Stalowa Wola
- brickshelf: KAROL4
-
I w sumie na tym można by tu te dywagacja zakończyć.Tranzystor pisze: Pamiętaj, że zabezpieczenie w tych siłownikach puści zanim cokolwiek tu się wydarzy złego.
Należy pamiętać że ważną role odgrywa tutaj (ogólnie w mechanizmach) zamocowanie kół zębatych, wszelkie usztywnienia, punkty podparcia itd. Przy kiepskiej ogólnej konstrukcji nawet najmocniejsze koła zębate się poddadzą działającym na nie siłom których być nie powinno w prawidłowo zaprojektowanym mechanizmie ;)
Pozdrawiam
- Jarema1980
- Posty: 207
- Rejestracja: 2015-04-07, 19:59
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
-