[MOC] John Deere 9560R + Vaderstad RDA 800C
: 2017-05-31, 22:47
Ostatni wątek publikowałem 7 miesięcy temu więc wracam z nowym modelem bardzo szybko :) Na chwilę przed tym kiedy Lexion ujrzał światło dzienne, Lego wraz z wypuszczeniem flagowca na 2016 rok udostępniło wreszcie opony z bieżnikiem rolniczym. Mimo, że był to tylko jeden rozmiar to i tak impuls do budowy kolejnej maszyny rolniczej był bardzo duży. Padło na ciągnik przegubowy o mocy 500-600 KM.
John Deere 9560R - Historia pierwowzoru
Marka John Deere jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek jeśli chodzi o sprzęt rolniczy. Ciągniki przegubowe, które mocą oscylującą około 500KM pojawiły się w roku 1997 wraz z premierą modelu serii 9300. Maszyny te przeznaczone są do prac na bardzo dużych areałach od 100ha w górę z racji bardzo dużej mocy szerokości robocze osprzętu sięgają nawet 40m. Jak można się domyślić manewrowanie takimi zestawami przy pracy to nic prostego. Ciągniki przegubowe wyróżnia przede wszystkim ich konstrukcja. Dodatkowe wyposażenie w postaci tylnego podnośnika czy wału odbioru mocy montowane są tylko na życzenie klienta. Zdecydowana większość sprzętu przystosowanego do pracy z tak dużą mocą jest samowystarczalna pod tym względem - sterowana ewentualnie hydrauliczna.
Napęd i skręt
Ten kto budował ciągnik rolniczy, zwłaszcza w stylu model team wie jak ciężko zmieścić sensownie działające mechanizmy. Tutaj zadanie było łatwiejsze w związku z tym, że maszyna jest jednak zabudowana w większym stopniu. Napęd zbudowany jest na zmodyfikowanych mostach z ładowarki Żbika. Postanowiłem wykorzystać tą konstrukcję ze względu na zwartą budowę i możliwość blokady dyferencjału sterowanego Mką. Całość napędza silnik XL. Za skręcanie odpowiada Lka sprzężona z małymi siłownikami śrubowymi. Udało się uzyskać wystarczająco szybkie przełożenie choć czasem brakuje trochę mocy. Ogólnie rzecz biorąc jestem bardzo zadowolony z tego jak bardzo udało się upakować wszystko w ramie.
Wygląd
Tutaj jak zwykle nie było miejsca na kompromisy. Podczas budowy podwozia, równocześnie przy pomocy LDD projektowałem wygląd zewnętrzny. Zaczęło się od najbardziej charakterystycznego elementu czyli maski. 9560R ma bardzo nowoczesny design jednak w granicach rozsądku. Dzięki temu możliwe było stosunkowo wierne oddanie wyglądu ciągnika. Bardzo przydatne były slope curved, które nadają krągłości i nowoczesnego wyglądu modelowi.
SBrick
Bardzo długo broniłem się przed używaniem kostki. Widziałem w tym tylko ułatwienie w budowaniu. Kiedy zacząłem budowę John Deera założyłem że będzie sterowany za pomocą SBricka. Decyzja zapadła po publikacji Sariela opisującą aplikację za pomocą, której kontrolerem może być nie tylko telefon ale np. Pad PS4. Szybko okazało się, że małe rozmiary to nie wszystko. Możliwość zmiany polaryzacji kanałów, banalny włącznik on off którego tak brakuje przy podczerwieni czy sam zasięg to wystarczająco dużo by nie wracać do wież IR. Poniższe grafiki pokazują w jaki sposób sterowany jest model w tej technologii.
Vaderstad RDA 800C
Ciągnik, który dysponuje mocą 560KM musi mieć z czym pracować. Długo zastanawiałem się nad tym z czym zestawię tą wielką Żabę. Wybór padł na siewnik do siewu bezpośredniego największy model RDA o szerokości roboczej 8m wraz z możliwością jednoczesnego siewu nasion i nawozu. Siewniki które zamiast standardowych redlic mają dyski potrafią dokładnie wysiewać nasiona nawet przy prędkościach powyżej 20km/h. Wbrew temu co może się wydawać maszyna jest ogromna.
Zabierając się do budowy siewnika szybko okazało się, że żeby uzyskać podobną funkcjonalność jak w oryginale trzeba będzie zastosować pneumatykę. Po przygodzie z poprzednim modelem nie byłem zbyt optymistycznie nastawiony. Po wielu próbach wyszło na jaw, że moja nieużywana od lat pneumatyka stała się w większości bezużyteczna. Po zamówieniu nowej poszło już szybko. W skrzyni znajduje się Sbrick, Kompresor w postaci silnika L i dwóch serwozaworów. Szybkość działania pneumatyki jest zadowalająca zwłaszcza biorąc pod uwagę pod jakim kątem działają siłowniki. Niestety wężyki, które muszą się odpowiednio zgiąć przy składaniu do pozycji transportowej sprawiają że ramiona nie zawsze idealnie się składają.
Zdjęcia:
Film:
Dziękuję za uwagę i przeczytanie długiego opisu.
Dodatkowo chciałbym podziękować Żbikowi za porady dotyczące pneumatyki, bardzo mi pomogły oraz Longerowi za dobre słowo i konstruktywną krytykę :D
John Deere 9560R - Historia pierwowzoru
Marka John Deere jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek jeśli chodzi o sprzęt rolniczy. Ciągniki przegubowe, które mocą oscylującą około 500KM pojawiły się w roku 1997 wraz z premierą modelu serii 9300. Maszyny te przeznaczone są do prac na bardzo dużych areałach od 100ha w górę z racji bardzo dużej mocy szerokości robocze osprzętu sięgają nawet 40m. Jak można się domyślić manewrowanie takimi zestawami przy pracy to nic prostego. Ciągniki przegubowe wyróżnia przede wszystkim ich konstrukcja. Dodatkowe wyposażenie w postaci tylnego podnośnika czy wału odbioru mocy montowane są tylko na życzenie klienta. Zdecydowana większość sprzętu przystosowanego do pracy z tak dużą mocą jest samowystarczalna pod tym względem - sterowana ewentualnie hydrauliczna.
Napęd i skręt
Ten kto budował ciągnik rolniczy, zwłaszcza w stylu model team wie jak ciężko zmieścić sensownie działające mechanizmy. Tutaj zadanie było łatwiejsze w związku z tym, że maszyna jest jednak zabudowana w większym stopniu. Napęd zbudowany jest na zmodyfikowanych mostach z ładowarki Żbika. Postanowiłem wykorzystać tą konstrukcję ze względu na zwartą budowę i możliwość blokady dyferencjału sterowanego Mką. Całość napędza silnik XL. Za skręcanie odpowiada Lka sprzężona z małymi siłownikami śrubowymi. Udało się uzyskać wystarczająco szybkie przełożenie choć czasem brakuje trochę mocy. Ogólnie rzecz biorąc jestem bardzo zadowolony z tego jak bardzo udało się upakować wszystko w ramie.
Wygląd
Tutaj jak zwykle nie było miejsca na kompromisy. Podczas budowy podwozia, równocześnie przy pomocy LDD projektowałem wygląd zewnętrzny. Zaczęło się od najbardziej charakterystycznego elementu czyli maski. 9560R ma bardzo nowoczesny design jednak w granicach rozsądku. Dzięki temu możliwe było stosunkowo wierne oddanie wyglądu ciągnika. Bardzo przydatne były slope curved, które nadają krągłości i nowoczesnego wyglądu modelowi.
SBrick
Bardzo długo broniłem się przed używaniem kostki. Widziałem w tym tylko ułatwienie w budowaniu. Kiedy zacząłem budowę John Deera założyłem że będzie sterowany za pomocą SBricka. Decyzja zapadła po publikacji Sariela opisującą aplikację za pomocą, której kontrolerem może być nie tylko telefon ale np. Pad PS4. Szybko okazało się, że małe rozmiary to nie wszystko. Możliwość zmiany polaryzacji kanałów, banalny włącznik on off którego tak brakuje przy podczerwieni czy sam zasięg to wystarczająco dużo by nie wracać do wież IR. Poniższe grafiki pokazują w jaki sposób sterowany jest model w tej technologii.
Vaderstad RDA 800C
Ciągnik, który dysponuje mocą 560KM musi mieć z czym pracować. Długo zastanawiałem się nad tym z czym zestawię tą wielką Żabę. Wybór padł na siewnik do siewu bezpośredniego największy model RDA o szerokości roboczej 8m wraz z możliwością jednoczesnego siewu nasion i nawozu. Siewniki które zamiast standardowych redlic mają dyski potrafią dokładnie wysiewać nasiona nawet przy prędkościach powyżej 20km/h. Wbrew temu co może się wydawać maszyna jest ogromna.
Zabierając się do budowy siewnika szybko okazało się, że żeby uzyskać podobną funkcjonalność jak w oryginale trzeba będzie zastosować pneumatykę. Po przygodzie z poprzednim modelem nie byłem zbyt optymistycznie nastawiony. Po wielu próbach wyszło na jaw, że moja nieużywana od lat pneumatyka stała się w większości bezużyteczna. Po zamówieniu nowej poszło już szybko. W skrzyni znajduje się Sbrick, Kompresor w postaci silnika L i dwóch serwozaworów. Szybkość działania pneumatyki jest zadowalająca zwłaszcza biorąc pod uwagę pod jakim kątem działają siłowniki. Niestety wężyki, które muszą się odpowiednio zgiąć przy składaniu do pozycji transportowej sprawiają że ramiona nie zawsze idealnie się składają.
Zdjęcia:
Film:
Dziękuję za uwagę i przeczytanie długiego opisu.
Dodatkowo chciałbym podziękować Żbikowi za porady dotyczące pneumatyki, bardzo mi pomogły oraz Longerowi za dobre słowo i konstruktywną krytykę :D