Strona 1 z 3

[MOC] Wagon piętrowy Bdhpumn

: 2017-11-08, 12:25
autor: meler
Cześć. W październiku udało mi się zbudować dwa wagony piętrowe.

Obrazek

Myślę, że większość osób świetnie je kojarzy i pewnie nie raz z nich korzystaliście. Osobiście nie miałem okazji podróżować (tylko starszymi oliwkowymi), ale zasady są pewnie te same - kto pierwszy przy oknie na piętrze ;) Inspirowane mocno zestawami PIKO:

https://www.dcc24.eu/category/image-gal ... -116-3-pkp
http://modele.wroclaw.pl/galerie/zestaw ... dhpumn.jpg

Widok pary
Obrazek

Obrazek

Tak wyglądają na łukach R40
Obrazek

A tak komplecie z EU07 (WIP)
Obrazek

Oraz od środka
Obrazek Obrazek

Parametry modelu:
- klocki: 960
- długość: 70 kropek
- szerokość: 8
- wysokość: 12 klocków
- waga: 1,2kg

Na zdjęciach wagony ciągnie lokomotywa EU07, którą opiszę w innym wątku. Wagon jest spory, ale starałem się zachować balans między rzeczywistymi proporcjami, a możliwością operowania na łukach Lego R40 co widać na filmie. Ciężar i opór wagonów czuć kiedy lokomotywa wpada w drgania wyciągając skład na prostą (trzeba będzie ją nieco dociążyć). Wnętrze jest proste i należałoby uzupełnić poręcze oraz ścianki. Może ktoś pamięta gdzie znajdowała się toaleta? :)

Film



Załączam informację co oznaczają poszczególne litery w oznakowaniu wagonu. Za Wikipedią, do 2009 roku było to:
B – wagon 2 klasy
d – wagon z przewodem zdalnego sterowania
h – wagon bezprzedziałowy z korytarzem przez środek wagonu
p – wagon piętrowy
u – wagon ze zdalnym zamykaniem drzwi i sterowaniem oświetleniem
m – wagon dłuższy niż 24,5 metra
n – wagon wyposażony w ogrzewanie nawiewne

Okna train window 1x2x3 są niekoszerne ze względu na cenę (>20zł). Potrzebowałem 24szt, dlatego użyłem winylowy zamiennik za 1/6 ceny. Okna pochyłe, dla większego realizmu, podkreśliłem obwódką.

Bibliografia:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Goerlitz_Bmnopux/Bmteeo
http://bazawagonow.pl/gorlitzpietr_wag.html

Komentarze i uwagi mile widziane.

MM

: 2017-11-08, 12:42
autor: eric trax
Jakie to jest piękne <3 Pamiętam jak byłem mały i podjeżdżał skład z tymi wagonami to pchałem się żeby tylko do góry siedzieć :)

: 2017-11-08, 13:20
autor: Greg
eric trax pisze:Pamiętam jak byłem mały i podjeżdżał skład z tymi wagonami to pchałem się żeby tylko do góry siedzieć :)
miałem tak samo :)

Bardzo ładne, kolorki, naklejki, jak prawdziwe jednym słowem...... czekamy na elektrowóz :)

: 2017-11-08, 14:13
autor: Jellyeater
Poza tymi łukami... :-) Ale same wagony super.

: 2017-11-08, 14:19
autor: Taausz
Wagony są piękne ,tak jak wszyscy mówią i do tego ta lokomotywa.Bawił bym się :)
Szkoda, że wagony tek wchodzą w zakręt całą powierzchnią wygląda to dziwnie bardzo ale wszyscy chyba zrozumieją , że inaczej się nie da. Gratulacje !

: 2017-11-08, 15:11
autor: cody1976
Prawdziwe cudeńka, kawał dobrej roboty. Miałem kiedyś takie w skali TT.

cody1976

: 2017-11-08, 15:59
autor: DawKub1922
Podziwiam, gratuluję i może nawet zazdroszczę :)

Tak jak już Michał mówiłem, gdyby koło Twojego składu i tej 7-demki (co prawda jeszcze nie dokończonej) postawić mojego "Kibla", to mam wrażenie, że mój model wyglądałby ubogo...
Szacun.

POZdrawiam

: 2017-11-08, 17:32
autor: halerz
meler pisze:Może ktoś pamięta gdzie znajdowała się toaleta?
Tam gdzie masz to jedno węższe okienko na półpiętrze (powinno być trochę niższe - wielkości pozostałych okien).

Model fantastyczny - gratuluję!

: 2017-11-08, 18:18
autor: judam
Dla mnie mistrzem w budowaniu między innymi wagonów jest Maciej. I tutaj trzeba porównać oba modele, no bo jednak to prawie te same wagony.

Brakuje u Ciebie systemu połączenia wagonów a ten brak to pierwsze co widać.

http://www.lugpol.pl/forum/viewtopic.php?t=23125

ObrazekPKP Bhp (Bipa) doubledecker by Maciej Drwięga, on Flickr

: 2017-11-08, 18:29
autor: noniusz
Damian Bip-a i Bohun to zupełnie różne wagony :)

Jak na mieszkańca miasta organizującego paradę - wstyd... :)

Aha - a wagony super! Rozumie, że jest zeskalowany względem oryginału?

: 2017-11-08, 18:34
autor: judam
Dla mnie to samo. I ten i ten ma po 6 okien na dole i 6 u góry i drzwi z przodu i z tyłu, i kształt taki sam. Aha no i najważniejsze że jest do przewozu osób i porusza się po torach. Więc nie mów mi że to co innego. I to wagon i to wagon.

P.S. No tak tyle się znam na wagonach. A w swoim mieście w muzeum parowozów nigdy nie byłem. Dla mnie parowozy to normalne więc w ogóle się tym nie interesuje. Mogłyby nie istnieć i też świat byłby wspaniały.

: 2017-11-08, 18:46
autor: noniusz
To co podlinkowałeś to w dawnej nomenklaturze Bip-a, tam układ zespołu wymusza łączenie członów tym rękawem, o którym wspomniałeś, w przypadku "Bohunów", czyli prezentowanego Bdhpumn nie ma takiej konieczności, stąd zapewne kolega meler tego nie zbudował :)

: 2017-11-08, 18:52
autor: judam
Aha no to już teraz coś wiem więcej. Dla mnie to ciągle te same wagony i jak tego zobaczyłem to od razu wspomniał mi się wagon Macieja. No ale skoro to inny i nie wymaga tego łączenia to też spoko. Więcej w tym temacie się nie udzielam bo po tym co przeczytałem, to stwierdziłem że nic się na tym nie znam. Więc po tym co Grzegorzu mi napisałeś stwierdzam że to porównanie jest bez sensu. Dzięki za wytłumaczenie

: 2017-11-08, 20:11
autor: Mateusz92
Fajnie, że je publikujesz. O wiele bardziej lubię komentować na forum niż na flickrze :)
Ogólnie mi się podoba i pierwsze wrażenie wagony wywierają bardzo dobre. Natomiast jak się przyglądam to wpada mi od razu parę detali które moim zdaniem działają na minus całości :( Mianowicie:
- naklejki. Rozumiem wykorzystanie ich przy górnych oknach i w oznaczeniach, ale te przy drzwiach kompletnie mnie odrzucają (poza tym z boku drzwi prześwituję przezroczysty panel). Uważam to za pójście na łatwiznę i nie chodzi mi o wykorzystanie przytoczonych przez Ciebie okien. Można całość było zrobić snotem. Poza tym drzwi nie mają klamek. Podrzucam pomysł:
Obrazek
+ klamki z łapek od ludzików skierowane ku górze w pralkach.
To samo tyczy się żółtego okienka.
- rękaw (ta czarna obwódka na końcach wagonów) powinna być zrobiona na 5. Teraz wydaję mi się za szeroka. Jakby to zmniejszyć pojawiłoby się więcej miejsca na zamontowanie czerwonych świateł.
Coś takiego:
Obrazek
- odległość między drzwiami a niebieskim oknem zmniejszyłbym o 1 studa. Wtedy też szyna po której przesuwają się drzwi byłaby pod górnymi oknami (tak jak w oryginale). Potrzebny byłby ten Slope 65 2 x 1 x 2. Jego dostępność jest na razie taka sobie więc ewentualnie można by uciąć gdzieś jeszcze 1 studa (czyli ciąć 2 lub 4 study).
- zakończenie dachu powinno być bardziej spiczaste, ale nie mam na razie pomysłu jak by to zrobić wierniej oryginałowi.
Tak czy inaczej model jest na tyle dobrze zrobiony, że nawet osoby nie interesujące się koleją go rozpoznają. I jeszcze powodzenia w konkursie :)

: 2017-11-08, 20:13
autor: Durzy
Piękny model, a do tego dobitnie ukazujący jak legowe tory są "ciasne". Jednak ludzik Lego ma zupełnie inne proporcje, a co za tym idzie i domy i pojazdy mają inne. W takim karykaturalnym wyglądzie jest siła i magia, która przyciąga do klocków, ale jest on też utrapieniem dla modelarzy co świetnie obrazuje ten wyjątkowy MOC.

judam pisze: Dla mnie parowozy to normalne więc w ogóle się tym nie interesuje. Mogłyby nie istnieć i też świat byłby wspaniały.
Byłby jednak zupełnie inny. Parowozy, a co za tym idzie kolej, to pierwszy w historii ludzkości wydajny środek transportu pozwalający na długodystansowe podróże śródlądowe. Wcześniej nie było niczego co w jakikolwiek sposób mogłoby się z nimi równać, a dopiero od drugiej połowy XX mają alternatywę w postaci lotnictwa. Gdyby nie parowozy to świad wyglądałby zupełnie inaczej inaczej.