[MOC] CAT 434E

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderator: Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2892
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
HELF: Zbiczasty
: Zbik

 

[MOC] CAT 434E

#1 Post autor: Żbik »

No i w końcu się udało! Wczoraj odebrałem zdjęcia, więc mogę puścić kolejne dzieło w świat :) Tak więc, proszę Państwa, oficjalnie prezentuję mój najnowszy model - wykonaną w skali mniej więcej 1:12 koparko-ładowarkę Caterpillar 434E.

Obrazek

Obrazek

Długo nosiłem się z zamysłem budowy takiej maszyny. Mam już w dorobku dwie koparki i dwie ładowarki, więc można by naiwnie pomyśleć, że wystarczy zebrać do kupy zdobyte doświadczenia i koparko-ładowarka sama wyskoczy z kapelusza :) Nic bardziej mylnego.

Koparko-ładowarki to bardzo ciekawy ale i bardzo trudny temat. Trudność wynika z faktu wielości funkcji, które posiadają te maszyny. W przekładzie na LEGO oznacza to bardzo dużą ilość mechanizmów w stosunkowo niewielkiej bryle modelu. A jeśli dołożyć do tego zdalne sterowanie, to schody robią się już prawie pionowe ;) Także może nie była to wyprawa na K2 ale też było ciężko :) W sumie, z przerwami, boksowałem się z tym modelem przez rok.

Jak tylko zobaczyłem nowe opony z Claasa przyszło mi na myśl, że trzeba ich użyć do budowy jakiejś maszyny budowlanej. Rozglądając się po Internecie wpadł mi w oko CAT 434E. Dlaczego akurat ten model? Ma koła tej samej średnicy z przodu i z tyłu, co przy braku mniejszych jodełek w ofercie LEGO jest ważnym argumentem estetycznym. Znika także problem dyferencjału między mostami (w ten sposób - nawet przy wyłączonej blokadzie dyferencjałów w mostach - mamy dwa koła napędzane).

Zgodnie z moją filozofią budowania funkcjonalność jest na pierwszym miejscu, tak więc znowu są czarne szyby, by ukryć mechanizmy znajdujące się wewnątrz kabiny. A jest co kryć, bo mamy na pokładzie:

- 1 x PF XL,
- 2 x PF L,
- 1 x PF M,
- 8 x PF Serwo,
- 4 x PF receiver,
- Bbox 88000 ,
- 3 x PF switch,
- 4 komplety diod PF
- 16 siłowników pneumatycznych (6 grubych V1, 7 grubych V2, 5 małych V1),
- 4 pompki pneumatyczne 6s,
- 10 zaworów pneumatycznych,
- ponad 10 metrów węży pneumatycznych,
- nie wiem ile przedłużek PF

To wszystko pozwala na obsługę 14 funkcji (w tym 12 zdalnie sterowanych):

- jazda (4x4, przedni most wahliwy),
- skręt (zdalnie przełączane 3 tryby skrętu: dwóch kół skrętnych, wszystkich kół skrętnych oraz chodu kraba),
- pneumatyczna blokada dyferencjałów w obu osiach,
- podpory (funkcja włączana ręcznie z modelu),
- unoszenie ramienia ładowarki,
- wysyp łyżki ładowarki,
- otwieranie łyżki ładowarki,
- przesuw wózka koparki (funkcja włączana ręcznie z modelu),
- pneumatyczny obrót ramienia koparki (w zakresie 180 stopni),
- unoszenie 1 sekcji ramienia koparki,
- wyprost 2 sekcji ramienia koparki,
- wydłużanie 2 sekcji ramienia koparki,
- wysyp łyżki koparki.

Napęd.

Model napędzany jest przez silnik PF XL z redukcją z8/z40. Takie przełożenie pozwala na dość żwawą jazdę. Oczywiście mamy napęd 4x4 ze zdalną, pneumatyczną blokadą dyferencjałów i wahliwą osią przednią:

Obrazek

W ramach ciekawostki powiem, że punkt oscylacji przedniego mostu nie pokrywa się z osią symetrii (którą idzie napęd do kół) - jest 2 study wyżej. W realu wygląda to tak:

Obrazek

Co - na moje niefachowe oko - ma za zadanie nadać osi ruch wahadła, a nie kołyski. Dzięki temu przednie koła przy pokonywaniu nierówności terenu mniej zachodzą na ramię ładowarki.

Skręt.

Model posiada zdalnie przełączane trzy tryby skrętu: dwóch kół skrętnych, wszystkich kół skrętnych oraz chodu kraba. Realizowane jest to przez trzy serwa PF: każda oś ma swój silnik do skrętu, a oprócz tego trzecie serwo służy do zmiany polaryzacji przełącznika, do którego podłączone jest serwo skrętu osi tylnej (skutkiem czego raz pracuje ono zgodnie z serwem osi przedniej - i mamy chód kraba; raz przeciwnie - i mamy tryb wszystkich kół skrętnych; a w pozycji "0" stoi - i mamy tryb dwóch kół skrętnych). Do sterowania trybem skrętu dobrze jest posłużyć się "pilotem kolejkowym", bo trzyma zadany stan.
Przymierzałem się do mechanicznej zmiany trybów skrętu ale okazało się, że zajmie to więcej miejsca, a poza tym nie było pewności, że koła tylne będą sztywno trzymać linię w trybie dwóch kół skrętnych.

Koparka.

Ramię z konieczności jest zbyt masywne (powinno mieć szerokość 2, maksymalnie 3 studów; u mnie ma 4 study szerokości) ale dla zachowania pełnej funkcjonalności nie bardzo jest jak to zmienić. Starałem się i tak by było jak najlżejsze (stąd gdzie się dało montowałem panele zamiast płytek i kafli), by zaoszczędzić każdy gram. Na wystawie w Chojnicach koparka działała bardzo słabo, gdyż mocowanie siłowników unoszących pierwszą sekcję ramienia zrobiłem dokładnie tak jak w realu, co przy dużo mniejszej sile w porównaniu z hydrauliką skutkowało bardzo anemiczną siłą... Po zmianie punktu mocowania siłowników ramię działa bardzo dobrze, co można zobaczyć na filmie.

Pierwotnie do rozsuwania drugiej sekcji ramienia służył cienki siłownik V2 ale nie zawsze sobie radził ze zsuwaniem ramienia, więc trzeba było go zastąpić grubym V2. Teraz działa to jak należy.

Pneumatyczny obrót ramienia jest satysfakcjonujący. Nie jest to precyzja śrub ale do zabawy fasolą w zupełności wystarczy :) Generalnie ramię jest tak ciężkie, że powoduje ugięcie ramy modelu (wysokiej na 7 studów) i osiadanie tyłu modelu o jedną płytkę.

Najtrudniejszym elementem całej konstrukcji był mechanizm obrotu/przesuwu ramienia koparki:

Obrazek

Kluczowym elementem tego mechanizmu jest coś, co w realu nazywa się "konik" i wygląda tak:

Obrazek

a w przekładzie na LEGO tak:

Obrazek Obrazek

Ten niewielki element przenosi największe obciążenie, tak więc w LEGO bardzo trudno było oddać jego funkcjonalność i połączyć ją z wytrzymałością. Klocki wystawione są tu na ciężką próbę i na zdjęciach widać, że się uginają...

Konik zamocowany jest na wózku, który suwa się po szynach z tyłu maszyny. Obrót w zakresie 180 stopni realizowany jest pneumatycznie (dwa duże siłowniki starego typu, liftowe). W oryginale siłowniki hydrauliczne odpowiedzialne za obrót mają inne mocowanie niż te, które znamy z LEGO:

Obrazek

Musiałem się sporo nagimnastykować żeby oddać to w LEGO, no ale w końcu się udało (byłoby znacznie łatwiej gdyby siłowniki LEGO miały otwór z krzyżykiem, a nie gładki jak teraz. Niestety siłowniki z brickową podstawą się nie zmieściły) :) Walka toczyła się o każde pół studa, gdyż tylko tak udało się zgrać zadany z góry wysuw siłowników LEGO z oczekiwanym obrotem ramienia:

Obrazek

Nie bez kompromisów - mechanizm ten znacznie utrudnił mi dalszą zabudowę tyłu modelu. Poza tym dla wzmocnienia obejm siłowników musiałem użyć axli ze stopem, więc obrót nie jest pełen (nie dochodzi do 90 stopni w obie strony, choć mógłby).

Początkowo chciałem zrobić wersję z koparką zamocowaną centralnie ale okazało się, że mechanizm obrotu jest dość kompaktowy i że uda się też wcisnąć do modelu przesuw całego wózka. W oryginale ramię koparki jest przesuwane siłownikiem hydraulicznym. W modelu próbowałem to zrobić na pneumatyce ale zakres pracy (12 studów) nie pasował do zasięgu siłowników, tak więc przesuw realizowany jest mechanicznie, przy pomocy zębatek. Całe ramię jest dość ciężkie, więc silnik PF M daje radę ale jest mocno obciążony. Dodatkową trudnością były luzy wózka względem szyn prowadzących. Liftarmy mają ciut mniejszą grubość niż bricki, co w połączeniu z obciążeniem powoduje, że wózek mocno się przekrzywiał na boki. Rozwiązaniem okazały się rolki jezdne (wykorzystałem fakt, że tile round mają większą średnicę niż lifty, tak samo ten element) – w wózku jest ich 8 – które niwelują luzy, a przy okazji zmniejszają tarcie. Do tego dochodzą trudności z pogodzeniem wózka z tylnymi kołami, które zabierają sporo miejsca przy skręcie; z jednym z kompresorów, który pracuje o 1,5 studa obok... Słowem: niezła rzeźba była :D

Blok zaworów pneumatycznych.

To bez wątpienia serce modelu. Z powodu ograniczeń systemu PF (8 niezależnych kanałów) trzeba było wymyślić jak zdalnie sterować większą ilością funkcji. Punktem wyjścia było spostrzeżenie, że koparko-ładowarki wykorzystują w danym czasie albo funkcjonalność koparki albo ładowarki (są oczywiście sytuacje, w których można użyć obu funkcji jednocześnie (jak na przykład podnoszenie całej maszyny na obu łyżkach). Powstała więc skrzynia rozdzielcza, dzięki której 4 serwa PF mogą sterować ośmioma zaworami pneumatycznymi:

Obrazek

Zasada działania jest taka, że podczas opuszczania podpór (funkcjonalność koparki) sprzężone z nimi 2 małe siłowniki pneumatyczne przesuwają wodzik skrzyni do tyłu, zazębiając w ten sposób serwa z tylnym rzędem zaworów. I odwrotnie: podczas podnoszenia podpór (funkcjonalność ładowarki) zazębione są 4 przednie zawory pneumatyczne. Takie rozwiązanie daje jeszcze jeden plus - do sterowania całym modelem wystarczą tylko dwa kompresory:

- dedykowany do najbardziej obciążonych funkcji podnoszenia ramienia ładowarki i całego ramienia koparki (elektrycznie sprzężony z serwem napędzającym zawory tych funkcji). Dzięki zmianie funkcjonalności i odpowiednim usytuowaniu obu zaworów (są one zamontowane jako pierwsze z prawej strony na przodzie i tyle całego bloku) jeden kompresor napędza oba zawory, choć w danym czasie pracuje tylko jeden (zależnie od wybranej funkcjonalności).

- główny, wyposażony w autozawór, do reszty funkcji.

Gdyby nie ta skrzynia rozdzielcza model musiałby mieć trzy kompresory, by oddać ten podział.

Niestety, zawory po wyzerowaniu czasem "sprężynują" i po przesunięciu wodzika lekko odchylą się z powrotem, co powoduje, że przy kolejnym załączeniu funkcji zębatka sterująca wychyleniem danego zaworu nie jest w pozycji zero i zakres ruchu nie jest taki jak powinien być. Skutkuje to rozkalibrowaniem układu (w jedną stronę funkcja działa zbyt szybko, a w drugą ledwo co, bądź w ogóle). Za namową Emilusa próbowałem centrowania przy pomocy tych elementów ale stawiały zbyt duży opór i serwa nie były w stanie wykonać obrotu o 90 stopni. Nie dzieje się to zawsze ale co jakiś czas tak.

Kabina.

Jak już pisałem w wątku WIP - po bokach ma kształt beczki, czyli rozszerza się i zwęża we wszystkich kierunkach: przód-tył i góra-dół. Ciężko było to oddać w klockach ale w jakimś stopniu się udało. Dodatkową trudnością jest to, że w środku biegnie masa węży i przewodów elektrycznych, które niekoniecznie chcą grzecznie siedzieć jak kredki w piórniku ;) Uparłem się na słupki z klocków, a nie z naklejek i się udało choć było z tym sporo zabawy, nie ma co kryć... :)

Chyba tyle teoretycznego wprowadzenia ;) Jeśli będą pytania chętnie odpowiem. Zapraszam do oglądania i komentowania. Model będzie można zobaczyć na żywo na naszych wystawach.

Szczególne podziękowania kieruję do Erica Traxa, który na bieżąco recenzował moje postępy budowlane i czasem przez krytykę zmuszał do podjęcia wysiłku w celu poszukiwań nowych rozwiązań.

Ponownie dziękuję koleżance Mrówie, która wie za co :)

Sklepikarzowi Axelowi, za cierpliwość w znoszeniu namolnego - czasem - klienta ;)

I wszystkim ludkom, którzy mnie wspierali w czasie budowy :)

Film:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=-I5rgTi ... e=youtu.be[/youtube]

Galeria:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Nowy film, z minimalnym montażem żeby można było dokładnie zobaczyć jak model działa:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=JYFTf3r ... tion=share[/youtube]

Widać na nim kilka moich błędów w sterowaniu. Zwiechy to wina autozaworu, który nie zawsze włącza się wtedy kiedy by się chciało... Wybrałem najluźniejszy włącznik PF jaki miałem, a i tak czasem nie działa to tak jak powinno.
Ostatnio zmieniony 2018-11-08, 22:07 przez Żbik, łącznie zmieniany 5 razy.

marcin1982m6
Posty: 49
Rejestracja: 2016-04-14, 19:36
Lokalizacja: Poznań
: marcin1982m6
: marcin1982m6

 

#2 Post autor: marcin1982m6 »

Piękny model. Z przyjemnością oddam głos na MOC Stycznia.

Awatar użytkownika
LordXun
Posty: 54
Rejestracja: 2015-01-06, 13:03
Lokalizacja: Kraków
HELF: Proszę uzupełnić
Kontakt:

 

#3 Post autor: LordXun »

Świetny model. Fantastyczny pod względem funkcji (chociaż mogłeś chyba bardziej pokazać na filmiku działanie tego konika), bardzo podobny do oryginału w proporcjach. Ale ... Ja wiem, że sam nic takiego prędko nie zbuduję, więc moje prawo do krytyki jest wątłe, ale wydaje mi się, że bardzo dużo uroku temu odbierają całkowicie czarne szyby :/ Wygląda trochę jak wersja pancerna.

Czy próbowałeś innych opcji? Mechanizmy widoczne zza szyby, albo podwójna ścianka (szyba a za nią maskowanie na czarno)?
LordXun

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5378
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
HELF: M-longer
: m_longer
: Longer
Kontakt:

   

#4 Post autor: M_longer »

Wszystko super, ale zęby w łyżce z przodu są paskudne.

EDIT: Po obejrzeniu filmu jedna rzecz mnie zastanawia; czemu jest taki pocięty? Ruch ramion nie jest płynny, nagle znajdują się w innej pozycji niż sekundę wcześniej itd. Model nie działa jak powinien, że zrobiłeś taki manewr?

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2892
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
HELF: Zbiczasty
: Zbik

 

#5 Post autor: Żbik »

LordXun pisze:Czy próbowałeś innych opcji? Mechanizmy widoczne zza szyby, albo podwójna ścianka (szyba a za nią maskowanie na czarno)?
Jedyna inna opcja jest taka, że można nie dać tych szyb ale wtedy bebechy będą straszyć. Nie ma takich klocków trans- żeby zastąpić te użyte na szyby. O maskowaniu można zapomnieć z braku miejsca - nic tam już nie wejdzie do środka :)
M_longer pisze:ale zęby w łyżce z przodu są paskudne.
Są wzmocnione płytkami 1x3 od spodu żeby nie odpadały przy ładowaniu. Powinny być też rzadziej ale wtedy kolidowały mi z tym rozkładanym widelcem.
M_longer pisze:EDIT: Po obejrzeniu filmu jedna rzecz mnie zastanawia; czemu jest taki pocięty? Ruch ramion nie jest płynny, nagle znajdują się w innej pozycji niż sekundę wcześniej itd. Model nie działa jak powinien, że zrobiłeś taki manewr?
Program Quick na androidzie sam tak montuje :) Jest mega Quick ale robi co chce. Wszystkie funkcje działają jak należy. Można sprawdzić na wystawie.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5378
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
HELF: M-longer
: m_longer
: Longer
Kontakt:

   

#6 Post autor: M_longer »

Żbik pisze:Wszystkie funkcje działają jak należy. Można sprawdzić na wystawie.
Ale dużo osób zobaczy tylko to co na filmie - a wygląda to źle.

Chrisstopheres
Posty: 29
Rejestracja: 2017-12-20, 00:03
Lokalizacja: okolice Pszczyny
HELF: Proszę uzupełnić
: Chrisstopheres

 

#7 Post autor: Chrisstopheres »

Niesamowita ilość funkcji upakowana w modelu, który wciąż wygląda adekwatnie. Mowę mi odjęło. Chciałbym kiedyś dojść do tego poziomu (oraz posiadać taką ilość pneumatyki i elementów PF). Good job!

EDIT: Nawiązując do sprzeczki powyżej, ten model naprawdę zasługuje na lepszy materiał wideo. Polecam Hitfilm 4 Express i wieczór z kawą przy laptopie :)
Ostatnio zmieniony 2018-01-14, 21:55 przez Chrisstopheres, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2892
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
HELF: Zbiczasty
: Zbik

 

#8 Post autor: Żbik »

Chrisstopheres pisze:EDIT: Nawiązując do sprzeczki powyżej, ten model naprawdę zasługuje na lepszy materiał wideo. Polecam Hitfilm 4 Express i wieczór z kawą przy laptopie :)
Ja wiem, że to nie jest produkcja na Festiwal w Gdyni ale mam netbooka, więc nie wyduszę z niego za wiele... Komórka zrobiła film w 5 minut :)

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2016
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
HELF: erictrax
: erictrax

 

#9 Post autor: eric trax »

Żbik pisze:Ja wiem, że to nie jest produkcja na Festiwal w Gdyni ale mam netbooka, więc nie wyduszę z niego za wiele... Komórka zrobiła film w 5 minut :)
Niestety przy całej sympatii dla tego modelu Panowie mają rację. Te cięcia są straszne. Wystarczyło przesłać filmiki i raz dwa bym Ci to zmontował. Do czego zachęcam.


Sam model jest super. Ilość rzeczy które udało się tam wcisnąć jest powalająca. No i o dziwo działa to wszystko dobrze. Wygląda też ładnie choć przeoczyłem tą tylną sekcję na 4 study bo pewnie nie dałbym Ci spokoju i w końcu zrobiłbyś na 3 study.

Słowem niezły strzał już od stycznia :D
Na warsztacie:
- JCB Fastrac 3185 - 50%
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

TiTo & Anakin
Posty: 319
Rejestracja: 2004-12-16, 17:27
Lokalizacja: Wrocław, Dolnośląskie
HELF: tito-anakin

 

#10 Post autor: TiTo & Anakin »

Rewelacja ! :) świetne połączenie ;)

SAMOLOT
VIP
Posty: 362
Rejestracja: 2014-09-30, 17:39
Lokalizacja: Kraków
HELF: Samolot
Kontakt:

 

#11 Post autor: SAMOLOT »

Model wygląda wyśmienicie. Ale zgadzam się z przedmówcami, zasługuje na lepszy film bo ten wygląda jak by miał za zadanie ukryć mankamenty modelu.
Było już na ten temat sporo dyskusji na forum, w dziale Technic dobry film to podstawa.
Też mam z tym problem bo od kiedy YouTube zlikwidował edytor filmów nie mogę się zabrać do montażu na nowym oprogramowaniu. Cztery modele czekają na prezentację

meler
Posty: 421
Rejestracja: 2015-08-26, 15:04
Lokalizacja: Warszawa
HELF: meler

 

#12 Post autor: meler »

Rewelacyjny. Przy tej ilości pneumatyki i PF nie dziwię się czarnym szybom (co wg mnie nie razi). Liczba funkcji i płynność oszałamiające. Co do filmu nie mam grubszych uwag, chociaż jako stary okularnik męczę się nieco takim montażem (ale jest już późny wieczór...) :) Gratulacje. Piękny początek roku.

Planujesz nalepki czy zostawiasz tak jak jest? Nalepka na nosie pomogłaby wyróżnić maskę wśród czarnych elementów.
Ostatnio zmieniony 2018-01-14, 23:13 przez meler, łącznie zmieniany 1 raz.

alchemist
Posty: 33
Rejestracja: 2016-12-29, 16:33
Lokalizacja: Wrocław
HELF: Proszę uzupełnić

 

#13 Post autor: alchemist »

Świetny model, mocne rozpoczęcie roku! Ilość funkcji poraża, nic dziwnego, że wykorzystałeś kabinę, chyba nawet przy wywaleniu połowy funkcji, nie dałoby się "oczyścić" kabiny, jestem pod wrażeniem. Siłowniki też dają radę podczas "gimnastyki", ważyłeś model? Generalnie odniosłem wrażenie, że model jest ogromny, ale na filmiku i zdjęciach, kiedy nie patrzy się na study, wydaje się mniejszy. Z chęcią zobaczę go na wystawie w akcji, będzie w Wolsztynie?

Jeszcze raz gratuluję pracy!

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2892
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
HELF: Zbiczasty
: Zbik

 

#14 Post autor: Żbik »

alchemist pisze:ważyłeś model?
Tak, zapomniałem napisać - 3,8 kg.
alchemist pisze:Z chęcią zobaczę go na wystawie w akcji, będzie w Wolsztynie?
Raczej nie. Pewnie pierwsza okazja w Pszczynie.

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2234
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
HELF: dmac
: dmaclego
: dmac

   

#15 Post autor: dmac »

Ha, ha, a ja myślałem, że w mojej Białorusi będzie sporo funkcji :D .
No, Panie Żbiku, widziałem ten model na własne oczy ale wtedy jeszcze z nim walczyłeś i nie dotarło do mnie, co tak naprawdę potrafi. Fakty są takie, że nie ma i nie będzie modelu koparko-ładowarki tej wielkości, w którym dałoby się ukryć tyle mechanizmów nie poświęcając na nie całej kabiny, więc w ogóle się nie przejmuj tym, że rzekomo "za czarna buda". Chwała Ci za słupki z klocków (choć prawdę mówiąc, przy Twojej awersji do naklejek, groźba zrobienia słupków naklejkowych była iluzoryczna :D ). Sprytna skrzynia rozdzielcza. Dynamiczna praca ramienia, jak na taką masę. Żwawa jazda. Promień skrętu pewnie nie tak dobry, jak w oryginale, ale to tylko klocki. Estetyka bez zarzutu. Osiem serwomotorów, powiadasz? Za cholerę nie mogę pojąć, jak Ty to wszystko upchnąłeś :) .
Napracowałeś się jak licho i to widać. Szczerze gratuluję i podziwiam; ja sam nie rozumiem maszyn na tyle, żeby się porwać na coś tak skomplikowanego.
Brawo, brawo, brawo!

P.S. A teraz wyślij Ericowi te filmy i niech je porządnie obrobi, bo na miłość boską świat patrzy i pomyśli, że jakąś animację poklatkową zrobiłeś!
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

ODPOWIEDZ