[MOC] Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- Mateusz92
- VIP
- Posty: 456
- Rejestracja: 2012-05-21, 18:33
- Lokalizacja: Wrocław/Zduny
- brickshelf: Proszę uzupełnić
-
[MOC] Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity
Wstęp
Dawno, dawno temu (bo w 2015 roku) taki jeden Mateusz postanowił, że zbuduje Pendolino. I dzisiaj NARESZCIE prezentuję je oficjalnie. Dlaczego to trwało tak długo. Ano dlatego, że chora ambicja podpowiadała mi musi być lepszy, musi być lepszy. Przyniosło to co prawda dobre skutki, ale w połowie 2017 byłem już MOCem po prostu zmęczony.
Historia
Oczywiście na początku model powstał w LDD lecz był to tylko szkic, ponieważ zostało przebudowane jakieś 70-80% prototypu. Pociąg można było zobaczyć też na kilku wystawach cały czas w fazie WIP (niby WIP, ale jeździł bez rusztowania) co mnie wkurzało bo cały czas nie był skończony. Z racji pewnego opatrzenia postanowiłem dodać mu kilka rzeczy żeby chociaż w minimalnym stopniu prezentacja wywołała zainteresowanie, a nie była tylko obowiązkiem kronikarskim.
Model
Szczegóły techniczne (no prawie jak w Technics :) ):
- ok 3500 klocków
- 130cm długości
- 10m przewodu
- 2 silniki
- sterowanie pilotem pf, a prąd z szyn
- oświetlenie czołowe zmienne od kierunku jazdy
- oświetlenie przedziałów zasilane z dodatkowej baterii 9V
- waga. Zapomniałem zważyć, ale fit to ten pociąg nie jest.
Jak widać na załączonym wykazie nie jest to tylko skorupka, która jeździła po wystawach i doszło trochę bajerów. A więc tak sterowanie: odłączyłem w silniku 9V bezpośrednie połączenie metalowych kół z silnikiem i w to miejsce wyprowadziłem kabel pf. Do kabla podłączona jest wieża IR i z niej prąd idzie z powrotem do silników (do tego 9V i pf). Oczywiście nie obyło się bez potyczek. Wieża IR plus 2 silniki potrzebują dość dużego natężenia prądu i zasilacz 300mA okazał się za słaby (wymieniłem na 1A). Niestety nadal jest to mało ponieważ w pierwotnym założeniu z torów miały być zasilane też taśmy LED w przedziałach. Teoretycznie można dać zasilacz z większym prądem, ale wieża IR ma ograniczenie prądowe (może zdecyduję się wstawić sbricka, który takiego nie ma). Poza tym okazało się, że wieża działa tylko przy jednej polaryzacji :O Wbudowanie wieży IR w pociąg było problematyczne przez konstrukcję dachu. Dało się to zrobić, ale wieża osadzona jest dość nisko przez co nie zawsze łapie sygnał z pilota. Niestety próba oszczędności w postaci jednego silnika 9V i drugiego pf okazała się niepowodzeniem bo przy małej prędkości na zwrotnicy pociąg „gubi” prąd. W tym momencie wieża jest wymontowana i koła są spięte z silnikami. Teoretycznie system idealny okazał się dość problematyczny. Dlaczego idealny? Ponieważ pociąg może pobierać prąd z szyn, a w razie czego jeździć po plastiku jeśli dołożymy mu bateryboxa.
Jeśli zaś chodzi o szczegóły klocowe i co zmieniło się od pierwszej wersji to: uszczelniłem dziury przy łączeniu szyby czołowej, przebudowałem osłony pod pociągiem, drzwi, okna dach, nos, to szare pod nosem i jeszcze jakieś pierdółki. Pociąg dostał też przedziały. I tak pierwsza klasa ma fotele w dark blue jak w oryginale, a druga w dark green (powinny być w olive green, ale nie ma tile 2x2, ani 1x2 w tym kolorze).
Co dalej? Chciałbym dodać jeszcze jeden człon z WARSem w środku. Na pewno dołożyć trzeba będzie wtedy jeszcze jeden silnik.
Podziękowania
- dla Rascha, Bennego, Rh za podpowiedzi i wysłuchiwanie mnie jak opowiadałem jakie to Pendolino będzie wspaniałe
- dla Melera za porady w temacie oświetlenia przedziałów
- dla Longera za porady w dziedzinie elektryki
- i wielkie podziękowania dla Krisa Kelvina za szare flexy dzięki czemu dach nie jest dziurawy
Zdjęcia zrobione przez Boogiego za co mu dziękuję. Także oglądajcie, komentujcie i dajcie znać, że warto było ten pociąg tak długo dzióbać.
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (01) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (02) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (03) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (04) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (05) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (06) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (07) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (08) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (09) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (10) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (11) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Przedziały:
Pierwsza klasa
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (12) First Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (13) First Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Druga klasa
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (14) Second Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (15) Second Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Dawno, dawno temu (bo w 2015 roku) taki jeden Mateusz postanowił, że zbuduje Pendolino. I dzisiaj NARESZCIE prezentuję je oficjalnie. Dlaczego to trwało tak długo. Ano dlatego, że chora ambicja podpowiadała mi musi być lepszy, musi być lepszy. Przyniosło to co prawda dobre skutki, ale w połowie 2017 byłem już MOCem po prostu zmęczony.
Historia
Oczywiście na początku model powstał w LDD lecz był to tylko szkic, ponieważ zostało przebudowane jakieś 70-80% prototypu. Pociąg można było zobaczyć też na kilku wystawach cały czas w fazie WIP (niby WIP, ale jeździł bez rusztowania) co mnie wkurzało bo cały czas nie był skończony. Z racji pewnego opatrzenia postanowiłem dodać mu kilka rzeczy żeby chociaż w minimalnym stopniu prezentacja wywołała zainteresowanie, a nie była tylko obowiązkiem kronikarskim.
Model
Szczegóły techniczne (no prawie jak w Technics :) ):
- ok 3500 klocków
- 130cm długości
- 10m przewodu
- 2 silniki
- sterowanie pilotem pf, a prąd z szyn
- oświetlenie czołowe zmienne od kierunku jazdy
- oświetlenie przedziałów zasilane z dodatkowej baterii 9V
- waga. Zapomniałem zważyć, ale fit to ten pociąg nie jest.
Jak widać na załączonym wykazie nie jest to tylko skorupka, która jeździła po wystawach i doszło trochę bajerów. A więc tak sterowanie: odłączyłem w silniku 9V bezpośrednie połączenie metalowych kół z silnikiem i w to miejsce wyprowadziłem kabel pf. Do kabla podłączona jest wieża IR i z niej prąd idzie z powrotem do silników (do tego 9V i pf). Oczywiście nie obyło się bez potyczek. Wieża IR plus 2 silniki potrzebują dość dużego natężenia prądu i zasilacz 300mA okazał się za słaby (wymieniłem na 1A). Niestety nadal jest to mało ponieważ w pierwotnym założeniu z torów miały być zasilane też taśmy LED w przedziałach. Teoretycznie można dać zasilacz z większym prądem, ale wieża IR ma ograniczenie prądowe (może zdecyduję się wstawić sbricka, który takiego nie ma). Poza tym okazało się, że wieża działa tylko przy jednej polaryzacji :O Wbudowanie wieży IR w pociąg było problematyczne przez konstrukcję dachu. Dało się to zrobić, ale wieża osadzona jest dość nisko przez co nie zawsze łapie sygnał z pilota. Niestety próba oszczędności w postaci jednego silnika 9V i drugiego pf okazała się niepowodzeniem bo przy małej prędkości na zwrotnicy pociąg „gubi” prąd. W tym momencie wieża jest wymontowana i koła są spięte z silnikami. Teoretycznie system idealny okazał się dość problematyczny. Dlaczego idealny? Ponieważ pociąg może pobierać prąd z szyn, a w razie czego jeździć po plastiku jeśli dołożymy mu bateryboxa.
Jeśli zaś chodzi o szczegóły klocowe i co zmieniło się od pierwszej wersji to: uszczelniłem dziury przy łączeniu szyby czołowej, przebudowałem osłony pod pociągiem, drzwi, okna dach, nos, to szare pod nosem i jeszcze jakieś pierdółki. Pociąg dostał też przedziały. I tak pierwsza klasa ma fotele w dark blue jak w oryginale, a druga w dark green (powinny być w olive green, ale nie ma tile 2x2, ani 1x2 w tym kolorze).
Co dalej? Chciałbym dodać jeszcze jeden człon z WARSem w środku. Na pewno dołożyć trzeba będzie wtedy jeszcze jeden silnik.
Podziękowania
- dla Rascha, Bennego, Rh za podpowiedzi i wysłuchiwanie mnie jak opowiadałem jakie to Pendolino będzie wspaniałe
- dla Melera za porady w temacie oświetlenia przedziałów
- dla Longera za porady w dziedzinie elektryki
- i wielkie podziękowania dla Krisa Kelvina za szare flexy dzięki czemu dach nie jest dziurawy
Zdjęcia zrobione przez Boogiego za co mu dziękuję. Także oglądajcie, komentujcie i dajcie znać, że warto było ten pociąg tak długo dzióbać.
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (01) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (02) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (03) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (04) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (05) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (06) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (07) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (08) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (09) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (10) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (11) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Przedziały:
Pierwsza klasa
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (12) First Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (13) First Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Druga klasa
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (14) Second Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (15) Second Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Model wygląda rewelacyjnie. Moje gorące gratulacje. Czy planujesz zrobić to niego osobną instrukcję ?
Paul Lego Brick Show kanał dla fanów klocków Lego
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity
Widzę, że niektórzy twardo czepiają się branży muzycznej ;)Mateusz92 pisze:...Szczegóły techniczne (no prawie jak w Technics :) ):..
Piękny model i chętnie zobaczyłbym z jaką gracją porusza się po torach, a może kiedyś i na żywo, jeśli będzie na jakiejś wystawie
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
-
- VIP
- Posty: 2363
- Rejestracja: 2014-03-16, 16:34
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Proszę uzupełnić
- Kontakt:
-
Jest piękny. Urodę odbiera mu tylko ta szpara pod kabiną. Ale chyba nic się z tym nie da zrobić. Skosy LEGO tak się koślawo łączą. :-(
Ile by nie było to i tak jest za mało.
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto
-
- Posty: 32
- Rejestracja: 2017-03-02, 00:57
- Lokalizacja: Jaworzno
- brickshelf: danielfaraday91
-
-
- VIP
- Posty: 2363
- Rejestracja: 2014-03-16, 16:34
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Proszę uzupełnić
- Kontakt:
-
Nie wprowadzi. Sam przód ma pewnie więcej klocków niż cały pociąg od LEGO. Więc pomyśl ile to by musiało kosztować... :-)Zgłoś do Lego swój model, może rozważy wprowadzenie do sprzedaży bo wygląda świetnie.
Ile by nie było to i tak jest za mało.
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto
No proszę, jednak koniec ;) Od razu zacząłem szukać tych skosów, które planowałeś dorobić, ale znam ból zbyt długiego męczenia jednego MOCa.
Pendolino już wszyscy poznaliśmy na moich stacjach :P (no dobra, na naszych makietach miasta), na żywo robi większe wrażenie. Będziesz go jeszcze gdzieś pokazywać?
Jak robiłeś oświetlenie?
Pendolino już wszyscy poznaliśmy na moich stacjach :P (no dobra, na naszych makietach miasta), na żywo robi większe wrażenie. Będziesz go jeszcze gdzieś pokazywać?
Jak robiłeś oświetlenie?
- Mateusz92
- VIP
- Posty: 456
- Rejestracja: 2012-05-21, 18:33
- Lokalizacja: Wrocław/Zduny
- brickshelf: Proszę uzupełnić
-
Bardzo dziękuje za wszystkie komentarze.
legosamigos
Znam różnicę, ale niezmiennie od lat bawi mnie ten suchar :)
Jellyeater
Myślałem o wykorzystaniu innych skosów i podniesć je o pół płytki bracketmi, ale w środku nie ma miejsca na takie kombinację niestety. Poza tym zmieniłby się kąt "nakładki" i na 99% trzeba by ją przebudować. Na swoją obronę dodam, że prawdziwe Pendolino też ma szparę (co prawda o wiele mniejszą i pod innym kątem, ale ma ;) ).
Mestari
Skośne ściany - dlaczego ich nie ma? Miałem pomysł jak je zrobić i nawet prototyp połączenia skośnej ściany i drzwi (przegięcie jest na linii okien). Problemem okazały się luzy w klockach. Już teraz patrząc pod odpowiednim kątem widać jak światło się przeciska nie tam gdzie trzeba. Po zmontowaniu zawiasów szpar byłoby na tyle dużo, że nie byłaby to drobna niedoskonałość, a już poważny błąd w sztuce. Teoretycznie można by pociąg "uszczelnić" w środku, ale mało w tym budowania, a więcej kombinowania.
Oświetlenie w przedziałach - taśma LED. Dorwałem pojedyncze kawałki taśmy i świeciły wystarczająco mocno więc ich użyłem. Swego czasu pytałem się Melera jak oświetlał wagony i wysłał mi to: https://www.smd-led.pl/tasmy_led_smd_50 ... pro_id=464.
Oświetlenie czołowe - diody 12V 3 mm.
Gdzie będzie można zobaczyć model? Aktualnie w Rzeszowie, a gdzie dalej nie mam pojęcia. Chciałbym wybrać się do Jordanowa bo po samych zdjęciach mam wrażenie, że jest to super impreza, po rozmowie z Bartem tym bardziej naszła mnie ochota na odwiedziny u Tajfka :) . Problemem jest jednak to, że musiałbym się zadeklarować już teraz, a ostatnio mam bardzo dużo na głowie i nie jest to pewne, że w sierpniu bym się pojawił.
legosamigos
Znam różnicę, ale niezmiennie od lat bawi mnie ten suchar :)
Jellyeater
Myślałem o wykorzystaniu innych skosów i podniesć je o pół płytki bracketmi, ale w środku nie ma miejsca na takie kombinację niestety. Poza tym zmieniłby się kąt "nakładki" i na 99% trzeba by ją przebudować. Na swoją obronę dodam, że prawdziwe Pendolino też ma szparę (co prawda o wiele mniejszą i pod innym kątem, ale ma ;) ).
Mestari
Skośne ściany - dlaczego ich nie ma? Miałem pomysł jak je zrobić i nawet prototyp połączenia skośnej ściany i drzwi (przegięcie jest na linii okien). Problemem okazały się luzy w klockach. Już teraz patrząc pod odpowiednim kątem widać jak światło się przeciska nie tam gdzie trzeba. Po zmontowaniu zawiasów szpar byłoby na tyle dużo, że nie byłaby to drobna niedoskonałość, a już poważny błąd w sztuce. Teoretycznie można by pociąg "uszczelnić" w środku, ale mało w tym budowania, a więcej kombinowania.
Oświetlenie w przedziałach - taśma LED. Dorwałem pojedyncze kawałki taśmy i świeciły wystarczająco mocno więc ich użyłem. Swego czasu pytałem się Melera jak oświetlał wagony i wysłał mi to: https://www.smd-led.pl/tasmy_led_smd_50 ... pro_id=464.
Oświetlenie czołowe - diody 12V 3 mm.
Gdzie będzie można zobaczyć model? Aktualnie w Rzeszowie, a gdzie dalej nie mam pojęcia. Chciałbym wybrać się do Jordanowa bo po samych zdjęciach mam wrażenie, że jest to super impreza, po rozmowie z Bartem tym bardziej naszła mnie ochota na odwiedziny u Tajfka :) . Problemem jest jednak to, że musiałbym się zadeklarować już teraz, a ostatnio mam bardzo dużo na głowie i nie jest to pewne, że w sierpniu bym się pojawił.
Ostatnio zmieniony 2018-04-11, 19:17 przez Mateusz92, łącznie zmieniany 2 razy.
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2466
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
Cóż mogę powiedzieć. Model na wystawie w Chojnicach już prezentował się znakomicie. Cieszy mnie niezmiernie że z taką pieczołowitością odwzorowałeś te bardziej i mniej charakterystyczne detale. Teraz mniej popularna opinia. To się nazywa sensowne użycie naklejek. W tej skali nie da się zadawalająco zrobić tego klockami. Z resztą naklejki dodają wiele realizmu. Tak powinno oklejać się modele a nie strzelać te przylepy gdzie popadnie bez ładu i składu jak w niektórych przypadkach. To jest ostateczny przykład tego, że naklejki są konieczne do uzyskania pewnego poziomu realizmu :)
Ostatnio zmieniony 2018-04-17, 08:11 przez eric trax, łącznie zmieniany 1 raz.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.