42083 Bugatti Chiron [VIDEO]
: 2018-06-07, 11:13
Recenzja 42083 Bugatti Chiron
Dane techniczne
Seria: Technic
Rok premiery: 2018
Liczba klocków: 3599
Katalogi: Brickset, Bricklink
Cena: 369.99 EU, S@H: 1700,00 PLN, Bricklink od ok. 1670 PLN
Przedstawiam krótką recenzję na którą nie trzeba czekać ;) 2 lata po wydaniu zestawu 42056 Porsche 911 GT3 RS doczekaliśmy się następcy. Następca różni się mocno choćby ceną, ale też technikaliami. Tym razem LEGO poszło po rozum do głowy i postawiło na słynny model słynnej marki zamiast na kolejne Porsche wyglądające tak samo jak wszystkie inne - niestety padło na samochód którego wiele osób zwyczajnie nie lubi, co w dobie internetu objawia się opiniami typu "LEGO zamknąć, projektanta powiesić, Bugatti zbombardować" podczas gdy wystarczyłoby zwyczajne "nie podoba mi się i nie kupię".
Krótko o samym zestawie: na żywo wygląda przepięknie, choć na pewno nie idealnie, technicznie jest dużą poprawą w stosunku do Porsche, oferuje sporo ciekawych rozwiązań technicznych jak choćby skrzynia, ciekawy stepper do zmiany biegów, bardzo pomysłowa konstrukcja tylnej osi czy świetny mechanizm tylnego skrzydła. Przy tym wiele w nim naprawdę odjechanych technik konstrukcyjnych, no i trzeba docenić że przy zachowaniu skali Porsche weszło tam 1000 części więcej. Zestaw jest zabudowany tak gęsto jak tylko się da, i ciężki jak cegła. Cena? Zaporowa, choć trzeba pamiętać że w przeliczeniu na części wypada tak naprawdę niżej niż przy Porsche (9.7c zamiast 11.1c). Na pewno wiele osób zechce poczekać aż sprzedawcy na Allegro zaczną ze sobą konkurować w sprzedaży tego zestawu.
Jak Chiron wygląda to widać, nastomiast jeśli chodzi o funkcje mamy tu:
- napęd na wszystkie koła (bez centralnego dyfra, bo i prawdziwy Chiron centralnego dyfra nie posiada)
- skrzynię biegów 8 + R z biegami zmienianymi łopatkami i z raczej rewolucyjnymi nowymi częściami (selektor i z20 do zasprzęglania)
- niezależne zawieszenie na podwójnych wahaczach (w tym bardzo ciekawa tylna oś, w której dyferencjał siedzi 2 study niżej niż koła; rozwiązanie genialne i z pewnością warte wykorzystania w MOCach)
- silnik udający W16, w rzeczywistości jest to V8 z dwoma rzędowymi czwórkami przypiętymi do boków
- ruchome tylne skrzydło aktywowane "kluczykiem" wkładanym pod tylny błotnik
- otwieraną maskę, drzwi, kabinę z wnętrzem i działającą kierownicą
- nowe piasty z niby-tarczami hamulcowymi, które wyglądają naprawdę realistycznie po założeniu kół i niby-zacisków
W porównaniu z Porsche:
- w końcu widać silnik, chociaż widok jest dość ograniczony
- dostęp do kierownicy i łopatek zmiany biegów jest znacznie trudniejszy
- nareszcie AWD zamiast RWD
- z zestawu nadal nie dowiadujemy się nic o funkcjach; instrukcja mówi jak model zbudować, i na tym koniec. Jak się obsługuje skrzynię, co ona robi, ile w ogóle jest biegów - to wszystko trzeba ogarnąć samemu
- zawieszenie jest na granicy wytrzymałości, amory odbijają z dużym wysiłkiem
- Chirona znacznie trudniej będzie zmotoryzować, bo jest tak gęsto zabudowany że trzeba chyba wywalić całą skrzynię biegów żeby w ogóle móc coś zrobić
Plusy:
- mimo pewnych wizualnych mankamentów jak brzydka maska, wygląda kosmicznie na żywo
- zawiera dużo części dających nowe możliwości, w tym nowe części do skrzyń biegów i nowe piasty
- model pokazuje wiele ciekawych technik konstrukcyjnych i rozwiązań (tylna oś i tylne skrzydło aż się proszą o zastosowanie w MOCach)
- pod wieloma względami poprawiony w porównaniu do Porsche, wliczając pudełko i instrukcje
Minusy:
- zaporowa cena i brak modelu B
- brak PFów i brak łatwej możliwości wbudowania ich w model
- na blisko 4000 części wygląda na mały; na oko wydaje się nawet mniejszy od Porsche bo jest ciut niższy
- zawieszenie ledwo trzyma i spodziewam się że po roku, dwóch stania w modelu oklapną sprężyny
- skrzynia biegów nie robi w zasadzie nic praktycznego; różnicę między biegami ciężko dostrzec nawet po podłączeniu silnika
- W16 nie jest naprawdę W16; LEGO przepuściło świetną okazję żeby w końcu dodać jakieś nowe części do silników i zamiast tego skleciło brzydkiego potworka z tym samych części które mamy od dziesięcioleci
- znikomy walor zabawowy z uwagi na wagę i trudno dostępną kierownicę; zdecydowanie model na półkę
Poniżej kilka fotek z wyprawy (na własną kieszeń, zanim kogoś coś rozboli):
Oryginału można nie lubić, ale samochód za 2 miliony euro robi DUŻE wrażenie na żywo
Niektórzy twierdzą że w ogóle niepodobny ;)
Wolno było zajrzeć do środka, ale nie wsiadać
Kierownica oryginału mało podobna do wersji LEGO
Dla pełni lansu rozkawałkowany model pokazywano w gablotkach
Zestaw w sprzedaży w LEGO House z oficjalną ceną 3200 DKK (ok. 1830 PLN)
Na dobranoc Chiron ubierany jest w piżamkę
Stos Chironów na lotnisku w Billund, tylko brać i lecieć
Recenzja filmowa:
Wywiad z zespołem Bugatti i LEGO w dniu premiery:
Tak wyglądała sama premiera (akcja zaczyna się od 9 minuty):
I jeszcze wywiad z projektantem zestawu, niestety kręcony dzień przed premierą z zakazem rozmawiania o Chironie:
Dane techniczne
Seria: Technic
Rok premiery: 2018
Liczba klocków: 3599
Katalogi: Brickset, Bricklink
Cena: 369.99 EU, S@H: 1700,00 PLN, Bricklink od ok. 1670 PLN
Przedstawiam krótką recenzję na którą nie trzeba czekać ;) 2 lata po wydaniu zestawu 42056 Porsche 911 GT3 RS doczekaliśmy się następcy. Następca różni się mocno choćby ceną, ale też technikaliami. Tym razem LEGO poszło po rozum do głowy i postawiło na słynny model słynnej marki zamiast na kolejne Porsche wyglądające tak samo jak wszystkie inne - niestety padło na samochód którego wiele osób zwyczajnie nie lubi, co w dobie internetu objawia się opiniami typu "LEGO zamknąć, projektanta powiesić, Bugatti zbombardować" podczas gdy wystarczyłoby zwyczajne "nie podoba mi się i nie kupię".
Krótko o samym zestawie: na żywo wygląda przepięknie, choć na pewno nie idealnie, technicznie jest dużą poprawą w stosunku do Porsche, oferuje sporo ciekawych rozwiązań technicznych jak choćby skrzynia, ciekawy stepper do zmiany biegów, bardzo pomysłowa konstrukcja tylnej osi czy świetny mechanizm tylnego skrzydła. Przy tym wiele w nim naprawdę odjechanych technik konstrukcyjnych, no i trzeba docenić że przy zachowaniu skali Porsche weszło tam 1000 części więcej. Zestaw jest zabudowany tak gęsto jak tylko się da, i ciężki jak cegła. Cena? Zaporowa, choć trzeba pamiętać że w przeliczeniu na części wypada tak naprawdę niżej niż przy Porsche (9.7c zamiast 11.1c). Na pewno wiele osób zechce poczekać aż sprzedawcy na Allegro zaczną ze sobą konkurować w sprzedaży tego zestawu.
Jak Chiron wygląda to widać, nastomiast jeśli chodzi o funkcje mamy tu:
- napęd na wszystkie koła (bez centralnego dyfra, bo i prawdziwy Chiron centralnego dyfra nie posiada)
- skrzynię biegów 8 + R z biegami zmienianymi łopatkami i z raczej rewolucyjnymi nowymi częściami (selektor i z20 do zasprzęglania)
- niezależne zawieszenie na podwójnych wahaczach (w tym bardzo ciekawa tylna oś, w której dyferencjał siedzi 2 study niżej niż koła; rozwiązanie genialne i z pewnością warte wykorzystania w MOCach)
- silnik udający W16, w rzeczywistości jest to V8 z dwoma rzędowymi czwórkami przypiętymi do boków
- ruchome tylne skrzydło aktywowane "kluczykiem" wkładanym pod tylny błotnik
- otwieraną maskę, drzwi, kabinę z wnętrzem i działającą kierownicą
- nowe piasty z niby-tarczami hamulcowymi, które wyglądają naprawdę realistycznie po założeniu kół i niby-zacisków
W porównaniu z Porsche:
- w końcu widać silnik, chociaż widok jest dość ograniczony
- dostęp do kierownicy i łopatek zmiany biegów jest znacznie trudniejszy
- nareszcie AWD zamiast RWD
- z zestawu nadal nie dowiadujemy się nic o funkcjach; instrukcja mówi jak model zbudować, i na tym koniec. Jak się obsługuje skrzynię, co ona robi, ile w ogóle jest biegów - to wszystko trzeba ogarnąć samemu
- zawieszenie jest na granicy wytrzymałości, amory odbijają z dużym wysiłkiem
- Chirona znacznie trudniej będzie zmotoryzować, bo jest tak gęsto zabudowany że trzeba chyba wywalić całą skrzynię biegów żeby w ogóle móc coś zrobić
Plusy:
- mimo pewnych wizualnych mankamentów jak brzydka maska, wygląda kosmicznie na żywo
- zawiera dużo części dających nowe możliwości, w tym nowe części do skrzyń biegów i nowe piasty
- model pokazuje wiele ciekawych technik konstrukcyjnych i rozwiązań (tylna oś i tylne skrzydło aż się proszą o zastosowanie w MOCach)
- pod wieloma względami poprawiony w porównaniu do Porsche, wliczając pudełko i instrukcje
Minusy:
- zaporowa cena i brak modelu B
- brak PFów i brak łatwej możliwości wbudowania ich w model
- na blisko 4000 części wygląda na mały; na oko wydaje się nawet mniejszy od Porsche bo jest ciut niższy
- zawieszenie ledwo trzyma i spodziewam się że po roku, dwóch stania w modelu oklapną sprężyny
- skrzynia biegów nie robi w zasadzie nic praktycznego; różnicę między biegami ciężko dostrzec nawet po podłączeniu silnika
- W16 nie jest naprawdę W16; LEGO przepuściło świetną okazję żeby w końcu dodać jakieś nowe części do silników i zamiast tego skleciło brzydkiego potworka z tym samych części które mamy od dziesięcioleci
- znikomy walor zabawowy z uwagi na wagę i trudno dostępną kierownicę; zdecydowanie model na półkę
Poniżej kilka fotek z wyprawy (na własną kieszeń, zanim kogoś coś rozboli):
Oryginału można nie lubić, ale samochód za 2 miliony euro robi DUŻE wrażenie na żywo
Niektórzy twierdzą że w ogóle niepodobny ;)
Wolno było zajrzeć do środka, ale nie wsiadać
Kierownica oryginału mało podobna do wersji LEGO
Dla pełni lansu rozkawałkowany model pokazywano w gablotkach
Zestaw w sprzedaży w LEGO House z oficjalną ceną 3200 DKK (ok. 1830 PLN)
Na dobranoc Chiron ubierany jest w piżamkę
Stos Chironów na lotnisku w Billund, tylko brać i lecieć
Recenzja filmowa:
Wywiad z zespołem Bugatti i LEGO w dniu premiery:
Tak wyglądała sama premiera (akcja zaczyna się od 9 minuty):
I jeszcze wywiad z projektantem zestawu, niestety kręcony dzień przed premierą z zakazem rozmawiania o Chironie: