[MOC] Czołg średni M4 Sherman

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

[MOC] Czołg średni M4 Sherman

#1 Post autor: SaperPL »

Zamykam właśnie projekt Shermana, który wałkowałem przez ostatnie dwa miesiące. Doszedłem do miejsca gdzie nie widzę rzeczy, które dałoby się zrobić lepiej bez gruntownej przebudowy od podstaw.
Wątek [WIP] z poszczególnymi iteracjami projektu znajduje się w Kuźni:

Obrazek

Film prezentujący funkcjonalności:



Materiał źródłowy to amerykański czołg średni M4 Sherman z czasów II wojny światowej, a właściwie wariant A1, czyli ten z całkowicie odlewanym kadłubem, w rewizji E8, z poszerzonym zawieszeniem i gąsienicami.

M4A1E8 (w wersji 76 mm z szerokimi gąsienicami)

Obrazek

Niestety nie byłem w stanie odwzorować całkiem wieży z E8, która miała już armatę 76 mm i dlatego była większa. Zrobiłem coś pomiędzy jedną a drugą wersją wieży. Detale na tyle wieży pochodzą z oryginalnej wersji z armatą 75 mm.

M4A1 (w wersji 75 mm z wąskimi gąsienicami)

Obrazek


Galeria z zewnątrz:

ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek

Galeria detali w środku:

ObrazekObrazekObrazekObrazek

ObrazekObrazekObrazekObrazek

ObrazekObrazekObrazekObrazek

Funkcje:

- Napędzany silnikiem XL z połączonym silnikiem tłokowym z wentylatorem, na który można spojrzeć pod różnymi kątami przez dwa włazy/dwie pokrywy silnika na tyle kadłuba.
- Napędzanie gąsienic przez przekładnię z przodu pojazdu.
- Skręcanie przez zahamowanie jednej z gąsienic za pośrednictwem zablokowanego w obrocie sprzęgła, przy użyciu servo za pośrednictwem dźwigni/bez użycia żębatek.
- Sterowanie obrotem wieży z zewnątrz/z podstawy pojazdu przy użyciu silnika L.
- Sterowanie pochyleniem armaty z zewnątrz/z podstawy pojazdu przy użyciu cięgna (które eliminuje wpływ obrotu wieży na pochylenie armaty) oraz zębatki ze sprzęgłem, przy użyciu silnika L.
- Oba silniki sterujące wieżą wkomponowane w komorę silnika.
- Zawieszenie złożone z wózków jezdnych z rolką zwrotną, wzorowanych na tych z oryginalnego Shermana. Niestety brak amortyzatorów, jedynie pary kół huśtające się na liftarmach.
- Bateria wkomponowana pomiędzy gąsienicami jednocześnie zastępująca wewnętrzne rolki zwrotne pierwszego rzędu wózków jezdnych.

- Możliwość stosunkowo łatwego demontażu pancerza wieży i kadłuba żeby zajrzeć do środka.
- Karabin maszynowy na wieży z możliwością obrotu i pochylenia (ręcznego).
- Karabin maszynowy w kadłubie po prawej stronie od kierowcy (nieruchomy).
- Prowizoryczne narzędzia, części zapasowe i akcenty udające te z oryginału.
- Przytroczone kłody i ogniwa gąsienic do kadłuba.
- Światła pojazdu w ramkach osłaniających w pełni z przodu, z tyłu tylko częściowych/zamarkowanych.
- Kopuła dowódcy oraz reflektor sygnałowy na szczycie wieży.
- Płyty pancerne w miejscu garbów na płycie frontowej pancerza (garby pozwalały na zmieszczenie włazów dla kierowcy i strzelca, ale były słabym punktem, a takie były wzmacniane przez dokładanie płyt pancernych).

Czołg planuje (niestety) rozebrać w najbliższym czasie bo mam już w głowie kolejny temat a pula klocków jednak jest ograniczona. Jakby było coś co chcecie żebym dokładnie pokazał a nie znajdziecie tego tutaj czy w temacie w kuźni, to dajcie znać, może coś jeszcze obfotografuje przed lub w trakcie rozbiórki.
Ostatnio zmieniony 2020-04-05, 22:40 przez SaperPL, łącznie zmieniany 4 razy.

ODPOWIEDZ