[MOC] Crane Truck
: 2020-04-26, 00:06
Witajcie!
Z przyjemnością chciałbym wam zaprezentować mój najnowszy model przedstawiający cztero-osiowy ciągnik siodłowy z dźwigiem i naczepą:
Jest to moje zdaje się piąte podejście do tematu maszyny tego typu. Moją fascynację tymi pojazdami rozbudził w zasadzie zestaw 8528 którego reklamę zobaczyłem na końcowych stronach instrukcji jednego z moich zestawów.
Urzekła mnie ilość funkcji jakie model oferował oraz jego kozacki wygląd.
Jako że zestaw nie był dla mnie w żaden sposób osiągalny na tamten czas, starałem się budować jego kopie z własnych klocków.
Pierwotnymi założeniem odnośnie tego modelu było zbudowanie ciągnika na ośmiu kołach z funkcjonalności podobną do tej prezentowanej przez 8528, do tego jeszcze wyposażonego w naczepę ze schowaną wewnątrz elektroniką pozwalającą na zdalne jeżdżenie i skręcanie.
Udało mi się spełnić te założenia a nawet dołożyć coś więcej.
Kabina
Od niej zacząłem budowę modelu. Jest wyposażona w otwierane drzwi i zdejmowany dach.
W środku mieszczą się dwa fotele deska rozdzielcza ...i najważniejsze kubek na kawę ;)
Oprócz tego może zostać ona podniesiona w celu odsłonięcia komory silnika, wewnątrz której znajduje się nieruchoma atrapa V6.
Oprócz tego kabinę można łatwo odczepić od reszty modelu i wymienić na inną. Przez chwilę rozważałem dodanie dwóch dodatkowych wariantów, na które można by było wymienić podstawową wersję. Jednak zrezygnowałem z tej funkcji ze względu na już i tak przeciągającą się budowę i brak wystarczającej liczby części.
Sam wygląd kabiny zmieniał się na przestrzeni miesięcy i obecna jej wersja jest w zasadzie najmłodszą częścią modelu.
Podpory
Koniecznie cztery, co do tego byłem pewien. Nie byłem jednak przekonany co do tego jak je wykonać. W trakcie procesu budowy przetestowałem kilka rozwiązań mechanizmu ich rozsuwania tj. listwy zębate czy gładkie belki przesuwane za pomocą gumowych kółek. Jednak wszystkie te rozwiązania albo nie działały dobrze, albo zajmowały zbyt dużo miejsca.
Ostatecznie wpadłem na rozwiązanie które po raz pierwszy widziałem w zestawie 7037. W wierzy oblężniczej z tego zestawu może zostać wysunięta kładka, poprzez pociągnięcie sznurka wiszącego z drugiej strony.
Na potrzeby swojego modelu zmodyfikowałem to rozwiązanie umieszczając nić na szpuli i dodając drugą która działałaby w przeciwnym kierunku.
Zaletą tego rozwiązania jest między innymi to, że oś napędzająca mechanizm nie musi się znajdować na brzegu prowadnicy, co pozwala na zaoszczędzenie sporej ilości miejsca.
Z wad należy jednak wymienić że montowanie tego mechanizmu, tak by nie był luźny, może doprowadzić do rozważań na temat egzystencji i chęci jej zakończenia. Właśnie dlatego w moim modelu znajduje się on w aż 10 egzemplarzach...
Dźwig
Każda sekcja rozkłada się oddzielnie, ostatnia wysuwa się za pośrednictwem tego samego mechanizmu którego użyłem w podporach. Dodatkowo na jej końcu przyczepiona jest dodatkowa sekcja nazywana fly jib'em którą również możemy rozsunąć.
Całym dźwigiem możemy oczywiście obracać. Jest on dodatkowo wyposażony w wyciągarkę z dźwignią blokującą rozwijanie nici.
Przy maksymalnym rozłożeniu dźwig sięga na ponad 40 cm wysokości.
Sekcja środkowa
Najtrudniejszą do zbudowania częścią modelu najprawdopodobniej był selektor funkcji.
Mianowicie chciałem aby, tyle funkcji ile to możliwe, było sterowane jednym pokrętłem.
Jak się szybko okazało klasyczne rozwiązanie, wykorzystujące drive ringi było stanowczo zbyt masywne. Zdecydowałem się więc na przesuwanie za pomocą suwaka zębatki kątowej, tak by zazębiała się z umieszczonymi obok zębatkami i przekazywała napęd dalej.
Udało mi się w ten sposób podłączyć do jednego pokrętła 3 funkcje:
Rozsuwanie podpór(suwak przesunięty do przodu) , podnoszenie pierwszej sekcji dźwiga(suwak przesunięty do tyłu) i obracanie dźwiga(suwak na środku).
W jednym miejscu by uniknąć kolizji axla z zębatkami kątowymi napędzającymi obrotnice wykorzystałem flexa zamiast standardowej ośki, nigdy nie spotkałem się z takim rozwiązaniem więc uznałem że może was to zaciekawi.
Naczepa
Udało mi się upchać w niej standardowego Bboxa, odbiornik IR i dwa silniki(M i XL).
Elektronika pozwala na zdalne jeżdżenie i skręcanie modelem co daje całkiem sporo frajdy, o ile mamy wystarczająco miejsca, a wieża nie gubi sygnału.
Naczepa jest porównywalnej długości co ciągnik, jednak nie wydaje mi się być zbyt krótka. Niestety dźwig i tak nie sięga jej końca co może troszeczkę rozczarowywać.
Oprócz elektroniki udało mi się wcisną banalne w konstrukcji podpory, by naczepa mogła stać samodzielnie.
Podsumowanie
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=W-MPpmVuWEM[/youtube]
Udało mi się spełnić wszystkie pierwotne założenia, co oznacza że prawdopodobnie poprzeczka którą sobie postawiłem mogła być jeszcze wyżej :D
Mimo to jestem bardzo zadowolony z efektu który udało mi się uzyskać i myślę że nie byłoby przesadą stwierdzenie że to mój najlepszy jak dotąd model. Mam nadzieję że wam również się podoba i gratuluję jeżeli przebrnęliście przez całość moich wypocin :D
Wątek WiP
Galeria
Dziękuję za waszą uwagę i zapraszam do komentowania ;)
Z przyjemnością chciałbym wam zaprezentować mój najnowszy model przedstawiający cztero-osiowy ciągnik siodłowy z dźwigiem i naczepą:
Jest to moje zdaje się piąte podejście do tematu maszyny tego typu. Moją fascynację tymi pojazdami rozbudził w zasadzie zestaw 8528 którego reklamę zobaczyłem na końcowych stronach instrukcji jednego z moich zestawów.
Urzekła mnie ilość funkcji jakie model oferował oraz jego kozacki wygląd.
Jako że zestaw nie był dla mnie w żaden sposób osiągalny na tamten czas, starałem się budować jego kopie z własnych klocków.
Pierwotnymi założeniem odnośnie tego modelu było zbudowanie ciągnika na ośmiu kołach z funkcjonalności podobną do tej prezentowanej przez 8528, do tego jeszcze wyposażonego w naczepę ze schowaną wewnątrz elektroniką pozwalającą na zdalne jeżdżenie i skręcanie.
Udało mi się spełnić te założenia a nawet dołożyć coś więcej.
Kabina
Od niej zacząłem budowę modelu. Jest wyposażona w otwierane drzwi i zdejmowany dach.
W środku mieszczą się dwa fotele deska rozdzielcza ...i najważniejsze kubek na kawę ;)
Oprócz tego może zostać ona podniesiona w celu odsłonięcia komory silnika, wewnątrz której znajduje się nieruchoma atrapa V6.
Oprócz tego kabinę można łatwo odczepić od reszty modelu i wymienić na inną. Przez chwilę rozważałem dodanie dwóch dodatkowych wariantów, na które można by było wymienić podstawową wersję. Jednak zrezygnowałem z tej funkcji ze względu na już i tak przeciągającą się budowę i brak wystarczającej liczby części.
Sam wygląd kabiny zmieniał się na przestrzeni miesięcy i obecna jej wersja jest w zasadzie najmłodszą częścią modelu.
Podpory
Koniecznie cztery, co do tego byłem pewien. Nie byłem jednak przekonany co do tego jak je wykonać. W trakcie procesu budowy przetestowałem kilka rozwiązań mechanizmu ich rozsuwania tj. listwy zębate czy gładkie belki przesuwane za pomocą gumowych kółek. Jednak wszystkie te rozwiązania albo nie działały dobrze, albo zajmowały zbyt dużo miejsca.
Ostatecznie wpadłem na rozwiązanie które po raz pierwszy widziałem w zestawie 7037. W wierzy oblężniczej z tego zestawu może zostać wysunięta kładka, poprzez pociągnięcie sznurka wiszącego z drugiej strony.
Na potrzeby swojego modelu zmodyfikowałem to rozwiązanie umieszczając nić na szpuli i dodając drugą która działałaby w przeciwnym kierunku.
Zaletą tego rozwiązania jest między innymi to, że oś napędzająca mechanizm nie musi się znajdować na brzegu prowadnicy, co pozwala na zaoszczędzenie sporej ilości miejsca.
Z wad należy jednak wymienić że montowanie tego mechanizmu, tak by nie był luźny, może doprowadzić do rozważań na temat egzystencji i chęci jej zakończenia. Właśnie dlatego w moim modelu znajduje się on w aż 10 egzemplarzach...
Dźwig
Każda sekcja rozkłada się oddzielnie, ostatnia wysuwa się za pośrednictwem tego samego mechanizmu którego użyłem w podporach. Dodatkowo na jej końcu przyczepiona jest dodatkowa sekcja nazywana fly jib'em którą również możemy rozsunąć.
Całym dźwigiem możemy oczywiście obracać. Jest on dodatkowo wyposażony w wyciągarkę z dźwignią blokującą rozwijanie nici.
Przy maksymalnym rozłożeniu dźwig sięga na ponad 40 cm wysokości.
Sekcja środkowa
Najtrudniejszą do zbudowania częścią modelu najprawdopodobniej był selektor funkcji.
Mianowicie chciałem aby, tyle funkcji ile to możliwe, było sterowane jednym pokrętłem.
Jak się szybko okazało klasyczne rozwiązanie, wykorzystujące drive ringi było stanowczo zbyt masywne. Zdecydowałem się więc na przesuwanie za pomocą suwaka zębatki kątowej, tak by zazębiała się z umieszczonymi obok zębatkami i przekazywała napęd dalej.
Udało mi się w ten sposób podłączyć do jednego pokrętła 3 funkcje:
Rozsuwanie podpór(suwak przesunięty do przodu) , podnoszenie pierwszej sekcji dźwiga(suwak przesunięty do tyłu) i obracanie dźwiga(suwak na środku).
W jednym miejscu by uniknąć kolizji axla z zębatkami kątowymi napędzającymi obrotnice wykorzystałem flexa zamiast standardowej ośki, nigdy nie spotkałem się z takim rozwiązaniem więc uznałem że może was to zaciekawi.
Naczepa
Udało mi się upchać w niej standardowego Bboxa, odbiornik IR i dwa silniki(M i XL).
Elektronika pozwala na zdalne jeżdżenie i skręcanie modelem co daje całkiem sporo frajdy, o ile mamy wystarczająco miejsca, a wieża nie gubi sygnału.
Naczepa jest porównywalnej długości co ciągnik, jednak nie wydaje mi się być zbyt krótka. Niestety dźwig i tak nie sięga jej końca co może troszeczkę rozczarowywać.
Oprócz elektroniki udało mi się wcisną banalne w konstrukcji podpory, by naczepa mogła stać samodzielnie.
Podsumowanie
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=W-MPpmVuWEM[/youtube]
Udało mi się spełnić wszystkie pierwotne założenia, co oznacza że prawdopodobnie poprzeczka którą sobie postawiłem mogła być jeszcze wyżej :D
Mimo to jestem bardzo zadowolony z efektu który udało mi się uzyskać i myślę że nie byłoby przesadą stwierdzenie że to mój najlepszy jak dotąd model. Mam nadzieję że wam również się podoba i gratuluję jeżeli przebrnęliście przez całość moich wypocin :D
Wątek WiP
Galeria
Dziękuję za waszą uwagę i zapraszam do komentowania ;)