[MOC] Laweta z rampą

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

[MOC] Laweta z rampą

#1 Post autor: SaperPL »

Witam

Chciałbym zaprezentować kolejną mini ciężarówkę - lawetę z elektrycznie rozkładaną rampą/najazdami. Jest to minimalnie mniejsza ciężarówka niż moje poprzednie modele w minimalnie większej skali.

Obrazek

Tym razem chciałem upchnąć jak najwięcej w wewnątrz samej ciężarówki oraz chciałem w końcu zrobić kabinę z otwieranymi drzwiami.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Udało mi się upchnąć silniki ciasno obok siebie w postawie, ale są pewne konsekwencje tego:

Po pierwsze przód i tył pojazdu trzyma się na obudowie silnika napędzającego tylne koła - dosłownie - cała sekcja dyferencjału z kołami jest zaczepiona do wszystkich otworów na piny od strony wejścia na oś a liftarmy do których są zaczepione pozostałe silniki i front pojazdu trzymają się na połączeniu drugiej strony tego silnika z serwo.

Po drugie jest jedna niekoszerna rzecz - silnik napędzający rampę nie ma dobrego umocowania względem zębatki która offsetuje oś i nie byłem w stanie ani dobrze zamocować osi wychodzącej z silnika (po drugiej stronie mam już koło a odsuwając się od koła miałbym problem z sąsiadującą zębatką bo ona potrzebuje miejsca na narożu silnika napędzającego koła) ani dobrać zębatek złączanych po przekątnej (bo nie da się tego dobrać, nie ma takich zębatek które dobrze się schodzą pod kątem 45 stopni). W efekcie silnik lekko wisi i zębatki są dobrane tak że są większe niż w normalnej sytuacji byłoby możliwe.

Nie chciałem robić tutaj trzech zębatek bo spowodowałoby to wejście nim w obszar platformy albo co gorsza musiałbym ją jeszcze podnieść.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Rampa jest przeniesiona praktycznie 1:1 z naczepy do mojego amerykańskiego ciągnika aczkolwiek jest zamocowana o 1 stud wyżej i napęd jest doprowadzony troszeczkę inaczej.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Udało mi się w końcu zrobić funkcjonalne drzwi z ramką. Zrobiłem też siedzenia z oparciami. Niestety kierownica jest przesunięta o pół studa względem siedzenia kierowcy.

Kabina jest proporcjonalnie za duża jak na ten typ ciężarówki ze względu na rozmiary baterii oraz to że łuk przedniej szyby wymusił u mnie taką wysokość dachu.

Możliwe że dałbym radę zrobić to o stud niższe gdybym wcześniej zaplanował użycie giętkiego elementu i zaczepił go niżej w narożu, ale wtedy miałbym górną krawędź szyby tak samo stud niżej i wtedy proporcje między szybą a przednią krawędzią dachu by były nieodpowiednie, chyba żebym zrobił w ogóle płaski dach albo składał tą zagiętą krawędź z dwóch elementów w oparciu o ugięcie końca giętkiego elementu.

W końcu też zrobiłem lusterka zaczepione na drzwiach w dwóch punktach. niestety łatwo je uszkodzić trącając bo mam po dwie płytki 2x1 z montażem na pin na jedno lusterko 2x2.

Dostęp do baterii jest poprzez odpięcie tylnych liftarmów na pionowych krawędziach kabiny które mają piny trzymające baterię i dach a następnie cały front kabiny można odchylić i wyjąć baterię. Nie zrobiłem dedykowanej dźwigni do baterii, ale mam dostęp przez szczelinę. Alternatywnie mógłbym zrobić że tylna ścianka kabiny ponad baterią byłaby uchylna, ale niestety zabrakło mi już liftarmów 3x1.


Postaram się zrobić oczyszczone zdjęcia z porządnym oświetleniem jak mi przyjdzie nowa zabawka do foto :)


Dzięki za uwagę i mam nadzieję że się komuś spodoba :)
Ostatnio zmieniony 2020-09-20, 18:39 przez SaperPL, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3941
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

Re: Laweta z rampą

#2 Post autor: legosamigos »

SaperPL pisze:...

Kabina jest proporcjonalnie za duża jak na ten typ ciężarówki ze względu na rozmiary baterii oraz to że łuk przedniej szyby wymusił u mnie taką wysokość dachu...
Kabina może nie jest za duża, tylko wg mnie koła za małe :) I wydaje mi się, że ten pomarańczowy duży kogut jest za duży w stosunku do kabiny
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#3 Post autor: SaperPL »

Ciąg dalszy zabawy ze zdjęciami 360, tym razem laweta.

Obrazek

W międzyczasie skanibalizowałem kilka elementów które potrzebowałem do poprawek w koparce więc jest teraz więcej żółtych akcentów.

Planuję docelowo rozebrać tą ciężarówkę i zbudować od nowa w oparciu od elektrykę powered up wydłubaną z zestawu top gear + jeden dodatkowy silnik.

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#4 Post autor: SaperPL »

Obrazek

Przebudowałem dzisiaj lawetę z silników PF na nowsze. zaktualizowałem też zdjęcia pierwszej wersji w pierwszym poście.

Udało mi się wkomponować L-motor sterujący kołami między siedzeniami tak żeby udawał pokrywę silnika.

Fajne są te nowe silniki i pojemnik na baterię/kontroler jak chodzi o kształt dopasowany do klocków, szkoda tylko że na brick controllerze offset na środek w trybie serwo po prostu nie działa i nie można mieć przełożenia między silnikiem a sterowaniem kołami które przestawia środek.

Proporcje odpowiadają teraz bardziej lawecie i może teraz rozmiar kół mniej będzie kłuł w oczy.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Nie mam jeszcze trzeciego silnika, powinien niedługo dotrzeć, ale nie bardzo wiem jak go zamontować tak żeby nie wydłużyć znacznie ciężarówki. Jedną z opcji jest zbudowanie czegoś zamiast ramki na dyferencjał żeby móc zbliżyć się do tylnej osi silnikiem od rampy, ale to mi da tylko dwa study miejsca.

Jak na razie dorobiłem prowizoryczny hamulec/blokadę na amortyzatorze żeby rampa się samoczynnie nie otwierała.

Może się z tego zrobić dosyć skomplikowana i duża konstrukcja jeśli będę chciał zamocować silnik w poprzek pomiędzy tylną osią a zderzakiem i nie wiem czy to jest gra warta świeczki. A jednocześnie nigdzie indziej już nie ma miejsca na ten silnik niestety.



Muszę też popracować nad idealnymi parametrami oświetlenia bo jak na razie to raz jest w sam raz a częściej jest mocno przepalone lub za ciemno.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#5 Post autor: M_longer »

SaperPL pisze:Fajne są te nowe silniki i pojemnik na baterię/kontroler jak chodzi o kształt dopasowany do klocków, szkoda tylko że na brick controllerze offset na środek w trybie serwo po prostu nie działa i nie można mieć przełożenia między silnikiem a sterowaniem kołami które przestawia środek.
Witamy w świecie C+

Od biedy możesz sterować profilem z 42109.

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#6 Post autor: SaperPL »

M_longer pisze:Od biedy możesz sterować profilem z 42109.
Wolę nie. Bo muszę mieć konkretnie podłączone kable do portów które są w oryginalnym zestawie bo inaczej nie ruszy. A lokalizacja podłączeń w przypadku takich kompaktowych modeli jak ten ma znaczenie.

A poza tym to nie wiem jak to jest że ani sbrick ani lego nie potrafią dobrze zrobić sterowania dotykowego suwakiem. To jest dla mnie poza pojęciem że nikt w legonie wpadł na to że jak dotkniesz w dowolnym miejscu suwaka to że tam się powinna przestawić wartość, chyba że wciąż trzymasz za suwak. To powoduje że jak tylko coś przestanie stykać, palec ci się spoci, to musisz szukać z powrotem gdzie jest środek suwaka na kierownicy. Z sbrickiem jest ten sam problem. A to jest tak idiotycznie prosta rzecz do obsłużenia w większości API do UI na telefony.

Więc zostanę przy sterowaniu z pada, które też ma swoje problemy, bo np nie wiedziałem czemu ostatnio mi zaczęło zrywać sygnał. A tu się okazuje że jakiś update wyszedł do padów XBO i go nie zrobiłem a na androidzie obsługa została zaktualizowana wraz z systemem.
Ostatnio zmieniony 2020-09-20, 20:23 przez SaperPL, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#7 Post autor: M_longer »

SaperPL pisze:To jest dla mnie poza pojęciem że nikt w legonie wpadł na to że jak dotkniesz w dowolnym miejscu suwaka to że tam się powinna przestawić wartość, chyba że wciąż trzymasz za suwak. To powoduje że jak tylko coś przestanie stykać, palec ci się spoci, to musisz szukać z powrotem gdzie jest środek suwaka na kierownicy. Z sbrickiem jest ten sam problem. A to jest tak idiotycznie prosta rzecz do obsłużenia w większości API do UI na telefony.
Servo C+ nie ma punktu 0. W każdym oficjalnym modelu szuka punktów krańcowych i sobie samo ustawia 0.

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#8 Post autor: SaperPL »

M_longer pisze:
SaperPL pisze:To jest dla mnie poza pojęciem że nikt w legonie wpadł na to że jak dotkniesz w dowolnym miejscu suwaka to że tam się powinna przestawić wartość, chyba że wciąż trzymasz za suwak. To powoduje że jak tylko coś przestanie stykać, palec ci się spoci, to musisz szukać z powrotem gdzie jest środek suwaka na kierownicy. Z sbrickiem jest ten sam problem. A to jest tak idiotycznie prosta rzecz do obsłużenia w większości API do UI na telefony.
Servo C+ nie ma punktu 0. W każdym oficjalnym modelu szuka punktów krańcowych i sobie samo ustawia 0.
To ja tutaj nie o tym. O tym że interfejs dotykowy aplikacji jest źle zrobiony i jak puścisz tego niebieskiego klocka na kierownicy lub po prostu dotyk ci zerwie go to musisz palcem wrócić na niego.

A w brick controller 2 jest coś nie tak z automatyczną kalibracją bo właśnie on jakby trzyma zero w osi silnika chyba że krok tam jest tak duży że nie byłem w stanie sensownie ustawić.

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#9 Post autor: eric trax »

Laweta po przebudowie wygląda znacznie lepiej. Przede wszystkim jest dłuższa co korzystnie wpływa na proporcje modelu. Fakt, że umieściłeś tam technic hub to jakiś kosmos...
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#10 Post autor: SaperPL »

eric trax pisze:Laweta po przebudowie wygląda znacznie lepiej. Przede wszystkim jest dłuższa co korzystnie wpływa na proporcje modelu. Fakt, że umieściłeś tam technic hub to jakiś kosmos...
Dzięki! Ja tu właśnie zaczynam robić takie kosmiczne triki żeby kable zmieścić.

Obrazek

Udało mi się wcisnąć trzeci silnik w poprzek między tylną osią a zderzakiem właściwie przedłużając całość tylko o dwu study - ramkę trzymającą dyfer zastąpiłem konstrukcją którą przed rozpadnięciem się powstrzymuje jej trzymanie od boków przez zaczepienie silnika. Pozbycie się ramki pozwoliło przesunąć tylne koła do przodu o jeden stud a silnik zabrał 3 study miejsca między zderzakiem a błotnikami - +3 -1 = 2, chyba że coś przeoczyłem ;p

Poległem natomiast w próbach napędzania rampy, bo nie mam miejsca na obudowanie mechanizmu ze ślimakiem tak żeby nie rozrywał ramy na boki przy dojeżdżaniu do granic zakresu mimo użycia zębatki ze sprzęgłem/poślizgiem. Gdybym chciał wrzucić ten sam mechanizm do rampy co poprzednio, to musiałbym znacznie przedłużyć część wystającą za tylną osią a to już kłuci się z moim wyobrażeniem o dobrych proporcjach ciężarówki.

Zdecydowałem się na użycie silnika do wciągarki, ale szpula nie jest wspierana od zewnętrznej strony przez co pod dużym obciążeniem powoli wyrywa ją razem z ośką z gniazda w silniku. Mógłbym próbować przesunąć silnik o jedno oczko w lewo i zrobić zaczepienie osi z drugiej strony, ale miałbym przez to kable na zewnątrz z drugiej strony razem z końcem silnika i też nie miałbym idealnego zaczepienia dla osi szpuli w tym miejscu.

Niestety na tym etapie musiałem już wypuścić kabel silnika na wierzch paki żeby ominąć zębatki wychodzące z dyferencjału.

Poprawiłem lekko kabinę - szczególnie gryzło mnie to, że po otwarciu krawędź otworu na drzwi była rozerwana z powodu użycia łukowego panelu.

Nie mam jeszcze mechanizmu blokady rampy. Sprężyna zajmuje za dużo miejsca i przeszkadza we wciąganiu pojazdu. Będzie to prawdopodobnie ostatnia zmiana przed finalizacją modelu. Chyba że ktoś podrzuci jakiś genialny trick który pozwoli na napędzanie rampy.

ODPOWIEDZ