[WIP] Kościół Św. Aleksandra MOC

...gdzie widać jak MOC rodzi się w bólu :)

Moderator: JAREMA.

Autor
Wiadomość
snowvictim
Posty: 47
Rejestracja: 2015-01-06, 13:08
Lokalizacja: Polska
HELF: Proszę uzupełnić

 

[WIP] Kościół Św. Aleksandra MOC

#1 Post autor: snowvictim »


Kościół Św. Aleksandra w Warszawie MOC

Krótka historia projektu

Pomysł budowy modelu naszedł mnie w 2019 roku. Wstępnie miałem budować Gmach Towarzystwa Ubezpieczeniowego "Rosja", ale patrząc na zdjęcia budynku doszedłem do wniosku, że odtworzenie cuda Władysława Marconiego z LEGO w skali, której chciałem się trzymać, będzie zbyt trudne. Zastanawiałem się jeszcze nad budową Pałacu Kronenberga, ale w końcu padło na Kościół Św. Aleksandra. Budowa projektu w Studio 2.0 zajęła około 2-3 miesiące. Z powodów praktycznych jak i dokumentacyjnych nie decydowałem się na budowę wnętrza kościoła. Konstrukcja zaczęła się jakoś w lato 2019 roku i niestety ciągnie się do tej pory z tylu powodów, że nawet nie będę wymieniał bo można by o tym napisać książkę. Ostatnio miałem możliwośc powrócić do projektu, tym samym założyłem tutaj temat aby móc się w razie czego poradzić (zwłaszcza w kwestii kopuły) ale też aby jakoś mnie to zaciągnęło do pracy po takiej przerwie.

Informacje o budowli

Skończony model kościoła ma około 120cm długości, 40cm szerokości i 70cm wysokości. Całość składa się z ~18,000 klocków. Budowla stoi na 8 płytach konstrukcyjnych 48x48 pokrytych płytkami 4x8. Jak napisałem wyżej, model niestety nie będzie zawierał wnętrza. Po pierwsze, nie mogłem znaleźć żadnych zdjęć wnętrza oprócz tych na których kościół był już zniszczony, także nie ukazywały one w pełni wszystkich szczegółów. Po drugie, sama "skorupa" kościoła to już prawie 20 tys. klocków, a z wnętrzem myślę, że spokojnie przekroczyłbym 30 tys. Po trzecie, ze względu na okrągły kształt kopuły musi ona mieć "osobne" mocowanie, tzn. nie rusztowanie trzymające kopułę nie jest połączone z dachem, z tego też powodu potrzebuję przestrzeń wewnątrz aby móc zbudować pod nią mocowanie. Generalnie temat dachu to ciężki orzech do zgryzienia, ale o tym powiem później gdy będę go montował.

Zdjęcia kościoła

Ciekawscy mogą oczywiście znaleźć zdjęcia sami. Dla leniwych wgrywam tu parę fotek (zdj. oczywiście nie są moje).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Render MOC

Render nie posiada góry kopuły bo planuję ją zamontować w sposób, który Studio 2.0 nie pozwala mi zrobić. Generalny zamysł będzie taki, że szczyt kopuły będzie miało montowania pod gumową rurkę (hose 3mm) do której potem zamontuje się na zmodyfikowane płytki zwieńczenie kopuły. Ścian rotundy też nie mogę zrobić ze względu na ograniczenia aplikacji, ale udało mi się zrobić test prawdziwymi klockami i zadziałało.

Obrazek

Obrazek

Zdjęcia MOC

(Z jakiegoś powodu zdjęcia, które na kompie są pionowo wgrywają mi się poziomo. Póki co wgram tak, potem zmienię jak uda mi się to naprawić.)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2021-01-18, 23:33 przez snowvictim, łącznie zmieniany 1 raz.
2x 10020, 2x 10025, 3x 10022, 2x 10194, 4x 10170, 1x 4547, 2x 4558, 2x 10233, 1x 60052, 4x 7939, 1x 4549, 2x 4511, 3x 4512

Awatar użytkownika
solic
Posty: 376
Rejestracja: 2008-02-18, 11:52
Lokalizacja: Zabrze
HELF: solic

 

#2 Post autor: solic »

Zapowiada się nieźle.

Jeśli pozwolisz, parę uwag ode mnie:
- taki projekt ja bym zaczął od zbudowania w realu kopuły, a dopiero później dobudowywał ściany i całą resztę.
- tej wielkości podstawa z płyt bazowych + płytki będzie bardzo problematyczna w przenoszeniu, najlepiej byłoby zrobić podstawę (choćby pod obrysem ścian) z technic bricków. Chyba, że będziesz przenosił razem z jakąś deską czy blatem pod spodem.
- teren wokół dobrze byłoby wykafelkować, bo morze szarych studów będzie kontrastowało z detalami architektonicznymi i psuło odbiór całej pracy.
- budując obiekt który istnieje / istniał w rzeczywistości warto wspomnieć gdzie się on znajduje/znajdował.

Jeżeli nie będzie wnętrza to ja bym jeszcze pospinał ściany liftarmami od wewnątrz w pionie - tak na wszelki wypadek żeby się nie rozjeżdżały.

A w ogóle to trzymam kciuki i czekam na raporty z postępów.
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...

romkoo
VIP
Posty: 629
Rejestracja: 2016-11-12, 10:54
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: Romkoo
: romkoo

   

#3 Post autor: romkoo »

Zapowiada siê imponuj±co. Trzymam kciuki, powodzenia.
Zgodzê siê z solic`iem. pomy¶l o kafelkowaniu terenów obok, daje to o wiele lepszy odbiór pracy.

snowvictim
Posty: 47
Rejestracja: 2015-01-06, 13:08
Lokalizacja: Polska
HELF: Proszę uzupełnić

 

#4 Post autor: snowvictim »

solic pisze:Zapowiada się nieźle.

Jeśli pozwolisz, parę uwag ode mnie:
- taki projekt ja bym zaczął od zbudowania w realu kopuły, a dopiero później dobudowywał ściany i całą resztę.
- tej wielkości podstawa z płyt bazowych + płytki będzie bardzo problematyczna w przenoszeniu, najlepiej byłoby zrobić podstawę (choćby pod obrysem ścian) z technic bricków. Chyba, że będziesz przenosił razem z jakąś deską czy blatem pod spodem.
- teren wokół dobrze byłoby wykafelkować, bo morze szarych studów będzie kontrastowało z detalami architektonicznymi i psuło odbiór całej pracy.
- budując obiekt który istnieje / istniał w rzeczywistości warto wspomnieć gdzie się on znajduje/znajdował.

Jeżeli nie będzie wnętrza to ja bym jeszcze pospinał ściany liftarmami od wewnątrz w pionie - tak na wszelki wypadek żeby się nie rozjeżdżały.

A w ogóle to trzymam kciuki i czekam na raporty z postępów.
Dzięki za wskazówki! Znakomity pomysł ze zrobieniem mocowań z liftarmów. Skończony model będzie stał na stole, trochę ociągałem się z przeniesieniem go na blat, i tak będę to musiał zrobić niedługo bo wkrótce waga i sztywność struktury uniemożliwi przeniesienie go na miejsce finalne. Reszta "planszy" oczywiście będzie zakryta kafelkami, na razie wstrzymałem się z ich kupnem bo pieniądze odkładam na inne, ważniejsze części. Poza tym, chcę tam również umieścić parę obiektów urozmaicających model jako, że nie jest to model w pełni zgodny z oryginałem. Między innymi taka "budka":

Obrazek

Zaktualizuję za chwilkę post o szczegóły kościoła.
romkoo pisze:Zapowiada się imponująco. Trzymam kciuki, powodzenia.
Zgodzę się z solic`iem. pomyśl o kafelkowaniu terenów obok, daje to o wiele lepszy odbiór pracy.
Dzięki wielkie! :D
Ostatnio zmieniony 2021-01-18, 21:54 przez snowvictim, łącznie zmieniany 1 raz.
2x 10020, 2x 10025, 3x 10022, 2x 10194, 4x 10170, 1x 4547, 2x 4558, 2x 10233, 1x 60052, 4x 7939, 1x 4549, 2x 4511, 3x 4512

Jellyeater
VIP
Posty: 2363
Rejestracja: 2014-03-16, 16:34
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Proszę uzupełnić
Kontakt:

 

#5 Post autor: Jellyeater »

Ogromne. Będzie niemobline i to jest problem. Mój 2x2x32 zajmuje właściwie cały bagażnik. Dziwne, bo ten kościół na żywo nie wydaje się taki duży. W środku jest wręcz ciasny. Ale faktycznie to bite 60 metrów.
Ile by nie było to i tak jest za mało.
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2237
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
HELF: dmac
: dmaclego
: dmac

   

#6 Post autor: dmac »

Jellyeater pisze:Będzie niemobline i to jest problem.
Hehe, wiem coś o tym :) .
Myślę, że liftarmy mogą nie wystarczyć; na Twoim miejscu od razu budowałbym na przyciętym na wymiar blacie, na którym w przyszłości będziesz toto przenosił/przewoził. Jeśli tego nie zrobisz, wieszczę katastrofę budowlaną...
A szkoda by było, bo model zapowiada się bardzo pięknie (i w sylwecie, i w detalu). Nie wiem oczywiście, ile masz czasu i środków na jego wykonanie, ale na wszelki wypadek życzę Ci wielkiej wytrwałości, żebyś nie odpuścił gdzieś po drodze i pomału dodłubał do końca :) .
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

wielkamucha
Posty: 582
Rejestracja: 2015-01-11, 20:14
Lokalizacja: Piękne Księstwo Warszawskie
HELF: Proszę uzupełnić

 

#7 Post autor: wielkamucha »

Budowla zapowiada się niesamowicie - wielkością, dbałością o detale i po prostu - urodą.

O problemach z mobilnością wypowiedzieli się już koledzy.

Ze swej strony zaproponowałbym rozwiązanie, jakie ja praktykuję:
- dół kościoła (tak na wysokość 4-5 bricków) rozrysowałbym na kwadraty o boku 32x32 lub 48x48 studów (w zależności, których płyt używasz). Na każdej takiej BP zbudowałbym fragment dołu (tak np. do wysokości 4-5 bricków - coś jakby fundament), który miałby na końcówkach technicowe bricki do łączenia się za pomocą pinów technic z ich odpowiednikami w sąsiednich modułach - rozwiązanie, jakie stosowane jest np. w modularach Creator.
- to, co powyżej "fundamentu", budwałbym jako osobne moduły - również podzielone na 3-4 części, spinane ze sobą pinami technic. Z kopułami i ogólnie, dachami - tak samo (jako oddzielne moduły).

Dzięki temu, jeśli miałbyś gdzieś to przenieść, przewieźć, to masz to podzielone na "rozsądne" moduły, które rozmontowujesz i przewozisz/przechowujesz w pudłach, a później składasz - najpierw "fundamenty", potem górę i dachy. Przy czym "góra" nie musi być dokładnie tam samo dzielona, jak "fundamenty" - górny moduł może "łapać" 2 dolne, dodatkowo "wiążąc" je, aby się nie rozjechały.
Oczywiście, sąsiednie BasePlate zawsze możesz też złapać za pomocą dużego tila lub zwykłej płytki (albo zrobić kwietnik, żeby łatwo spinać/rozpinać płyty, a jednocześnie dobrze by to wyglądało).
Ostatnio zmieniony 2021-01-19, 11:55 przez wielkamucha, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
lechkulina
Posty: 106
Rejestracja: 2019-12-24, 00:02
Lokalizacja: Warszawa
: 147862201@N05

 

#8 Post autor: lechkulina »

Zapowiada się ciekawie, na pewno będę śledzić postępy :)

Koledzy dobrze mówią o mobilności. Nawet jeżeli nie planujesz jeździć z nim to warto podzielić całość na moduły, nawet dla samej wygody podczas budowania - można skupić się na jednym module/segmencie, a po jego skończeniu dołączyć go do pozostałych. Dodatkowo przeniesienie całości może się okazać konieczne aby chociaż zrobić finalne zdjęcia - tło fotograficzne powinno być też pod konstrukcją, a nie tylko z tyłu.

Swego czasu zbudowałem średnich rozmiarów muzeum i nie wyobrażam sobie aby to był monolit - fundament rozdzielany był na 3 segmenty, tak samo jak budynek, dodatkowo każde piętro było niezależne. Łącznie 23 części stanowiły całość.

Jeżeli pozwolę sobie tylko zasugerować łączenie samych segmentów. Osobiście uważam, że technicowe piny za najmniej wygodny sposób łączenia, ponieważ aby połączyć trzeba mieć dokładnie wypoziomowane segmenty a nawet wtedy jest to kłopotliwe przy dużym i ciężkim klocu :) Uważam że dużo lepiej sprawdzą się ośki technicowe + kilka bricków 1x2 z otworem na ów ośkę (min. 2, 3 jeden za drugim aby ośka mocno się trzymała)

Dodatkowo same BP mogą okazać się niewystarczające, nie dość, że są elastyczne to study na nich nie trzymają z taką samą siłą na na normalnych płytkach. Rozważałeś może MILSa?

Pozdrawiam

lech
Ostatnio zmieniony 2021-01-19, 15:34 przez lechkulina, łącznie zmieniany 1 raz.

snowvictim
Posty: 47
Rejestracja: 2015-01-06, 13:08
Lokalizacja: Polska
HELF: Proszę uzupełnić

 

#9 Post autor: snowvictim »

Dziękuję wszystkim za pomocne wskazówki i zachęcające słowa! Podział na części faktycznie dobry, ale teraz to niestety piąta woda po kisielu w mojej ocenie :( -- może udałoby się cały proces uprościć i jakoś łatwo to zrobić bez ogromnych ingerencji, ale nie będę się za to zabierał. Projektując model zastanawiałem się czy nie zrobić go modularnego ale docelowo miał stać w jednym pokoju (w tym którym go buduje). Takie podejście amatora niestety...

Teoretycznie istnieje możliwość podzielenia go na dwie części w obecnej formie. Wejścia do bocznych naw chwycone są z równoległymi do studów ścianami za pomocą płytek swivel, wiec gdybym je odpiął mógłbym wtedy zdjąc płyki 4x8 i podzielić te 8 baseplate'ów 48x48 na dwie połówki.

Nie wiedziałem o MILSie. Nie wiem tylko czy moje rozwiązanie z BP nie wyszło taniej. Tam musiałbym chyba zrobić to z płytek 8x8 od góry i od dołu, plus bricki żeby to wszystko podtrzymać i chwycić.

Update co do budowy: jutro przychodzą 2, może 3, paczki z BL. Najważniejsze elementy do dalszej konstrukcji to modified bricki z nacięciami do pilastrów i jedna cegiełka 1x3 koloru tan (nie chciałem wykorzystywać moich używanych bo są podrapane a podszedłem do tego modelu dość pedantycznie -- wszystko co koloru tan jest nowe). Dzisiaj zauważyłem, że brakuje mi tan bricków 1x1x5, więc na nie będę musiał też trochę poczekać. Ale na pewno w najbliższych dniach będzie postęp. Muszę ogarnąć też temat stołu, mam już nawet plan jak władować tego kolosa na blat.
2x 10020, 2x 10025, 3x 10022, 2x 10194, 4x 10170, 1x 4547, 2x 4558, 2x 10233, 1x 60052, 4x 7939, 1x 4549, 2x 4511, 3x 4512

Szygalew
Posty: 971
Rejestracja: 2012-10-04, 11:05
Lokalizacja: Tczew
HELF: Proszę uzupełnić

 

#10 Post autor: Szygalew »

Ale będzie piękne!

Ale jak napisano wyżej - zamów formatkę pod to cudo. Najlepiej z odpowiednim zapasem, aby potem dało się gablotę do wolnego brzegu zamontować. A do przerzucenia na formatkę użyj blachę, którą będzie łatwo wsunąć pod całość..

I jeszcze jedno "ale" (a w zasadzie dwa) - zmień proszę okienka pod stożkowymi daszkami wież na okrągłe,aby było jak w pierwowzorze. Chyba da się tam jakoś zmontować dwa łuczki "nogami" do siebie tak, by tworzyły kółeczko. I odsuń od siebie małe okienka oraz ten element dekoracyjny pod nimi na frontowych ścianach wież. Na zdjęciach świątyni widać, że jest między nimi pewna odległość.

Przepraszam, że marudzę, ale od razu rzuciło mi się to w oczy i... no... musiałem. Taki imperatyw marudy :).

Kibicuję mocno i życzę powodzenia!

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2024
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
HELF: erictrax
: erictrax

 

#11 Post autor: eric trax »

Jestem pod ogromnym wrażeniem. Nie znam się na budowie modeli architektonicznych ale to robi olbrzymie wrażenie!
Jellyeater pisze:Ogromne. Będzie niemobline i to jest problem.
To fakt, jakiś van to minimum żeby to przewieźć.
Na warsztacie:
- JCB Fastrac 3185 - 50%
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

snowvictim
Posty: 47
Rejestracja: 2015-01-06, 13:08
Lokalizacja: Polska
HELF: Proszę uzupełnić

 

#12 Post autor: snowvictim »

Dziękuję bardzo!
Szygalew pisze:I jeszcze jedno "ale" (a w zasadzie dwa) - zmień proszę okienka pod stożkowymi daszkami wież na okrągłe,aby było jak w pierwowzorze. Chyba da się tam jakoś zmontować dwa łuczki "nogami" do siebie tak, by tworzyły kółeczko. I odsuń od siebie małe okienka oraz ten element dekoracyjny pod nimi na frontowych ścianach wież. Na zdjęciach świątyni widać, że jest między nimi pewna odległość.
Dzięki! Zobaczę co da się zrobić, w tej chwili ingerowanie w niektórych miejscach jest trudne bo trzeba bardzo dużo zdejmować. :)


---

@Update: znowu jakaś lichwa ze zdjęciami pionowymi, w komputerze są normalnie a po wgraniu są obrócone... no cóż, gimnastyka szyi.

Wczoraj otrzymałem ważną paczkę zawierającą 65 sztuk cegiełek 1x2 z nacięciami, które używam do zrobienia pilastrów. Niestety budowa trochę ugrzęzła ponieważ moje zamówienie na 460 takie właśnie cegiełki zostało wstrzymane ze względu na to, że sprzedawca zachorował i nie ma jak nadać przesyłki. Napisałem, że życzę mu zdrowia no i czekam na klocki...

W międzyczasie zastosuję się do pomysłu solic'a i chyba rozpocznę prace nad rotundą i kopułą, ponieważ to część odrębna od fasady, więc jak najbardziej mogę się nią zająć. Popołudniu, gdy będzie więcej rąk do pomocy, będziemy przenosić kościół na powierzchnie podniesioną. Obecnie jest to biurko, ale na wzniesieniu zawsze łatwiej go potem gdzieś przełożyć. Jak pisałem wcześniej projektując model nie przewidywałem, że będę go dokądkolwiek zabierał lub przenosił (co nie zmienia faktu, że pomysł wykonania go modułowo zasugerowany przez forumowiczów był dobry i trochę mi szkoda, że sam na to nie wpadłem).

Z części, które otrzymałem wczoraj i dzisiaj, praktycznie skończyłem budowę zachodniej ściany -- brakuje zwieńczenia, ale do niego i tak potrzebuje cegiełek z nacięciami -- oraz podłubałem trochę z rzeźbą na pedyment południowego wejścia. Według mnie wygląda całkiem nieźle. Jak macie jakieś inne pomysły to chętnie zaczerpnę inspiracji.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na początku następnego tygodnia powinna przyjśc długo wyczekiwana paczka ze Słowenii z częsciami do budowy dachu południowej połowy kościoła. Czekając na przesyłkę, tak jak pisałem, biorę się za kopułę i podłogę pod wejście do zachodniej bocznej nawy.
Ostatnio zmieniony 2021-01-20, 11:51 przez snowvictim, łącznie zmieniany 1 raz.
2x 10020, 2x 10025, 3x 10022, 2x 10194, 4x 10170, 1x 4547, 2x 4558, 2x 10233, 1x 60052, 4x 7939, 1x 4549, 2x 4511, 3x 4512

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3568
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: legosamigos
: legosamigos
: IRC_legosamigos
Kontakt:

   

#13 Post autor: legosamigos »

Ciekawie się zapowiada ten projekt. Wydaje mi się, że trudnym wyzwaniem będzie połączenie tej całej kopuły w jedną całość, ale przypuszczam, że masz już pomysł jak to się będzie wszystko trzymać. Taką mam prośbę, poobracaj zdjęcia, by nie trzeba było oglądać przekrzywiając głowę, bo źle się ogląda :D
Ostatnio zmieniony 2021-01-20, 14:12 przez legosamigos, łącznie zmieniany 1 raz.
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

snowvictim
Posty: 47
Rejestracja: 2015-01-06, 13:08
Lokalizacja: Polska
HELF: Proszę uzupełnić

 

#14 Post autor: snowvictim »

Prace nad wejściem do bocznej nawy zakończone póki co. Nic dalej z fasadą nie ruszy bo nie mam tych nieszczęsnych cegiełek z nacięciami. Zrobiłem drugie zamówienie ze Słowacji na 100 sztuk, pewnie dojdą prędzej niż to zamówienie od krajowego sprzedawcy, który zachorował.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

I teraz taka zagadka -- dlaczego nie mogę nałożyć tej płytki 1x6 na dwie cegiełki z wystającym studem oddzielone pionowo jedną cegiełką, gdy mogę to zrobić w ten sam sposób z płytką 1x4 w innym miejscu?

Obrazek

Obrazek
2x 10020, 2x 10025, 3x 10022, 2x 10194, 4x 10170, 1x 4547, 2x 4558, 2x 10233, 1x 60052, 4x 7939, 1x 4549, 2x 4511, 3x 4512

Reglin
Posty: 145
Rejestracja: 2016-12-07, 11:02
Lokalizacja: Gdańsk/Grasten - Dania

#15 Post autor: Reglin »

Rozwiązanie zagadki jest całkiem proste. Tile wpinasz w niedociśnięte bricki co powoduje, że odległość między studami jest wymuszona, natomiast przy brickach prawidłowo dociśniętych taka akcja już się nie powiedzie.
Powinieneś zastosować pojedyncze platy żeby zmienić wysokość umiejscowienia bricka ze studem trochę niżej/wyżej i będzie pasować. Obecnie tile trzyma się na rozpartych klockach co jak się przypatrzysz widać nawet na zdjęciu które załączyłeś.
Jeżeli chcesz mogę to rozrysować i podesłać.

Praca świetna i podziwiam od początku.

ODPOWIEDZ