[MOC] Audi R8 Spyder RWD - 42083 B model
: 2021-01-23, 14:55
Audi R8 Spyder
Dane techniczne
Dł. 71s / szer. 29s / wys. 18s (57/25/25 cm)
Skala: 1:8
Waga: 2293g
Liczba części: 2701
Funkcje
Przednie i tylne niezależne zawieszenie
4-biegowa sekwencyjna skrzynia biegów
Atrapa silnika V10
RWD
Sterowanie za pomocą HOGa
Działająca skrzynia biegów
Składany dach
Otwierane drzwi, maska i pokrywa silnika
Mała walizka w bagażniku
Ostatnio panuje moda na budowanie modeli alternatywnych zestawów, więc uznałem, że też spróbuję :)
Zestaw 42083 kupiłem w zeszłym roku. Jako fan motoryzacji i wszelkiego rodzaju "supercarów" była to dla mnie pozycja obowiązkowa. Po zbudowaniu modelu głównego pomyślałem, że fajnie byłoby zrobić z niego coś innego.
Postawiłem sobie kilka głównych celów: użycie tylko klocków z zestawu, poprawienie działania zawieszenia i płynności skrzyni biegów (w Chironie, według mnie "szału nie ma") oraz w miarę realistyczny wygląd. Po kilku dniach dorzuciłem do tej listy jeszcze składany dach jako, że to fajny "bajer".
Początkowo budowałem Lamborghini Huracan. Zbudowałem podwozie i tylną część, jednak kiedy przeszedłem do projektowania przodu zaczęły się duże schody. W Huracanie przód schodzi bardzo nisko, pod dużym kątem od maski. Przy użyciu błotników z Chirona powstała duża otwór między nimi a nosem. Nie wyglądało to dobrze, więc zacząłem się zastanawiać czy nie przerobić go na inny model. Długo nie musiałem myśleć, Lamborghini Huracan i Audi R8 są dość podobne. Należą do tego samego koncernu, oba mają silnik V10 i zbliżone wymiary.
Budowę Audi tym razem zacząłem od przodu, wyszło całkiem dobrze, więc kontynuowałem już budowę R8. Poniżej kilka zdjęć WIP.
Audi posiada skrętne koła, obsługiwane za pomocą HOGa z działającą kierownicą.Nie ma napędu na cztery koła, więc promień skręt jest całkiem znośny.
Z przodu i z tyłu jest niezależne zawieszenie, w obu przypadkach oparte na liftarmach 1x7. Wynika to z faktu, że przy dłuższych wahaczach powstaje większa dźwignia i zawieszenie jest sztywniejsze. Z tego też powodu nie ma napędu Quattro, krótkie wahacze użyte w Chironie tworzą za małą dźwignię, a próba ich przedłużenia podczas maksymalnego skrętu kończy się kolizją wewnętrznej strony felgi i wahacza.
Pod atrapą silnika V10 znajduje się skrzynia biegów z "tylko" czterema biegami. Wynika to z użycia driving ringów do tylnych wydechów oraz maksymalnego obniżenia V10-tki, żeby nad nią zmieścił się jeszcze dach. Moim zdaniem więcej biegów nie ma sensu, bo "gołym" okiem przy skrzyni 8-biegowej i tak nie widać różnicy w prędkości obrotowej tłoków podczas zmiany przełożenia na kolejne. Biegi są zmieniane sekwencyjnie lewarkiem w tunelu środkowym. W mechanizmie jest zastosowana blokada, która uniemożliwia wrzucenie z pierwszego biegu na czwarty i odwrotnie. System zmiany biegów działa na podobnej zasadzie jak w innych MOCach superaut - McLarena 720s od Charbela czy Lamborghini Centenario od T-Lego. Wydaje mi się, że takie umiejscowienie lewarku jest wygodniejsze w użyciu niż łopatki przy kierownicy, tym bardziej, że nie ma dachu.
Największym "bajerem" jest składany dach. Zaprojektowanie odpowiedniej geometrii ruchu dachu i pokrywy silnika było dość sporym wyzwaniem. Pracę zacząłem od wymyślenia ruchu samego dachu, który musiał omijać siedzenia podczas otwierania. Następnym problemem była pokrywa silnika, która po pierwsze musiała się wysuwać podczas otwierania dachu, a po drugie chciałem umożliwić jej otwieranie w celu możliwości obejrzenia silnika. Na końcu musiałem jeszcze zsynchronizować te dwa ruchy, żeby oba elementy nie blokowały się wzajemnie. Zarówno dach jak i pokrywa wysuwają się za pomocą cięgien zbudowanych z liftarmów i connectorów. Całość zajęła mi ponad dwa tygodnie.
Podczas budowy zależało mi też na dobrym odwzorowaniu detali (oczywiście jak na Technica :)). We wnętrzu można znaleźć pedały, kratki i sterowanie klimatyzacją oraz po stronie kierowcy ściankę tunelu środkowego. Nie wiem jak ten element się fachowo nazywa i do czego służy. Może pomaga przy wysiadaniu.
W prawdziwym Audi R8 Spyder nie można zajrzeć do silnika, otwiera się tylko mała pokrywa z tyłu auta, gdzie wlewa się podstawowe płyny. Ja jednak w celu pokazania atrapy V10 zrobiłem otwieraną pokrywę. Starałem się jak najlepiej obudować wnękę silnika, a pod pokrywą z tyłu samochodu udało mi się nawet zmieścić korek na olej :)
Porównanie z Chironem.
Chciałbym bardzo podziękować salonowi Audi Poznań Franowo za zainteresowanie i umożliwienie mi wykonania kilku zdjęć z prawdziwym Audi R8.
Jestem zadowolony z tego modelu. Mimo ograniczonej liczby elementów (co czasami przyprawiało o "ból głowy") auto wyszło nie najgorzej. Mam już w planach zrobienie wersji zdalnie sterowanej i w jednym kolorze. Po tej małej "rozprawce" zapraszam jeszcze do obejrzenia filmu!
Galeria
Instrukcja na Rebrickable
Dane techniczne
Dł. 71s / szer. 29s / wys. 18s (57/25/25 cm)
Skala: 1:8
Waga: 2293g
Liczba części: 2701
Funkcje
Przednie i tylne niezależne zawieszenie
4-biegowa sekwencyjna skrzynia biegów
Atrapa silnika V10
RWD
Sterowanie za pomocą HOGa
Działająca skrzynia biegów
Składany dach
Otwierane drzwi, maska i pokrywa silnika
Mała walizka w bagażniku
Ostatnio panuje moda na budowanie modeli alternatywnych zestawów, więc uznałem, że też spróbuję :)
Zestaw 42083 kupiłem w zeszłym roku. Jako fan motoryzacji i wszelkiego rodzaju "supercarów" była to dla mnie pozycja obowiązkowa. Po zbudowaniu modelu głównego pomyślałem, że fajnie byłoby zrobić z niego coś innego.
Postawiłem sobie kilka głównych celów: użycie tylko klocków z zestawu, poprawienie działania zawieszenia i płynności skrzyni biegów (w Chironie, według mnie "szału nie ma") oraz w miarę realistyczny wygląd. Po kilku dniach dorzuciłem do tej listy jeszcze składany dach jako, że to fajny "bajer".
Początkowo budowałem Lamborghini Huracan. Zbudowałem podwozie i tylną część, jednak kiedy przeszedłem do projektowania przodu zaczęły się duże schody. W Huracanie przód schodzi bardzo nisko, pod dużym kątem od maski. Przy użyciu błotników z Chirona powstała duża otwór między nimi a nosem. Nie wyglądało to dobrze, więc zacząłem się zastanawiać czy nie przerobić go na inny model. Długo nie musiałem myśleć, Lamborghini Huracan i Audi R8 są dość podobne. Należą do tego samego koncernu, oba mają silnik V10 i zbliżone wymiary.
Budowę Audi tym razem zacząłem od przodu, wyszło całkiem dobrze, więc kontynuowałem już budowę R8. Poniżej kilka zdjęć WIP.
Audi posiada skrętne koła, obsługiwane za pomocą HOGa z działającą kierownicą.Nie ma napędu na cztery koła, więc promień skręt jest całkiem znośny.
Z przodu i z tyłu jest niezależne zawieszenie, w obu przypadkach oparte na liftarmach 1x7. Wynika to z faktu, że przy dłuższych wahaczach powstaje większa dźwignia i zawieszenie jest sztywniejsze. Z tego też powodu nie ma napędu Quattro, krótkie wahacze użyte w Chironie tworzą za małą dźwignię, a próba ich przedłużenia podczas maksymalnego skrętu kończy się kolizją wewnętrznej strony felgi i wahacza.
Pod atrapą silnika V10 znajduje się skrzynia biegów z "tylko" czterema biegami. Wynika to z użycia driving ringów do tylnych wydechów oraz maksymalnego obniżenia V10-tki, żeby nad nią zmieścił się jeszcze dach. Moim zdaniem więcej biegów nie ma sensu, bo "gołym" okiem przy skrzyni 8-biegowej i tak nie widać różnicy w prędkości obrotowej tłoków podczas zmiany przełożenia na kolejne. Biegi są zmieniane sekwencyjnie lewarkiem w tunelu środkowym. W mechanizmie jest zastosowana blokada, która uniemożliwia wrzucenie z pierwszego biegu na czwarty i odwrotnie. System zmiany biegów działa na podobnej zasadzie jak w innych MOCach superaut - McLarena 720s od Charbela czy Lamborghini Centenario od T-Lego. Wydaje mi się, że takie umiejscowienie lewarku jest wygodniejsze w użyciu niż łopatki przy kierownicy, tym bardziej, że nie ma dachu.
Największym "bajerem" jest składany dach. Zaprojektowanie odpowiedniej geometrii ruchu dachu i pokrywy silnika było dość sporym wyzwaniem. Pracę zacząłem od wymyślenia ruchu samego dachu, który musiał omijać siedzenia podczas otwierania. Następnym problemem była pokrywa silnika, która po pierwsze musiała się wysuwać podczas otwierania dachu, a po drugie chciałem umożliwić jej otwieranie w celu możliwości obejrzenia silnika. Na końcu musiałem jeszcze zsynchronizować te dwa ruchy, żeby oba elementy nie blokowały się wzajemnie. Zarówno dach jak i pokrywa wysuwają się za pomocą cięgien zbudowanych z liftarmów i connectorów. Całość zajęła mi ponad dwa tygodnie.
Podczas budowy zależało mi też na dobrym odwzorowaniu detali (oczywiście jak na Technica :)). We wnętrzu można znaleźć pedały, kratki i sterowanie klimatyzacją oraz po stronie kierowcy ściankę tunelu środkowego. Nie wiem jak ten element się fachowo nazywa i do czego służy. Może pomaga przy wysiadaniu.
W prawdziwym Audi R8 Spyder nie można zajrzeć do silnika, otwiera się tylko mała pokrywa z tyłu auta, gdzie wlewa się podstawowe płyny. Ja jednak w celu pokazania atrapy V10 zrobiłem otwieraną pokrywę. Starałem się jak najlepiej obudować wnękę silnika, a pod pokrywą z tyłu samochodu udało mi się nawet zmieścić korek na olej :)
Porównanie z Chironem.
Chciałbym bardzo podziękować salonowi Audi Poznań Franowo za zainteresowanie i umożliwienie mi wykonania kilku zdjęć z prawdziwym Audi R8.
Jestem zadowolony z tego modelu. Mimo ograniczonej liczby elementów (co czasami przyprawiało o "ból głowy") auto wyszło nie najgorzej. Mam już w planach zrobienie wersji zdalnie sterowanej i w jednym kolorze. Po tej małej "rozprawce" zapraszam jeszcze do obejrzenia filmu!
Galeria
Instrukcja na Rebrickable