[IDEA] Subtraktor płaski

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

[IDEA] Subtraktor płaski

#1 Post autor: Sariel »

Obrazek

Te trzy osoby na forum które kiedykolwiek używały subtraktora ;) ucieszą się pewnie z nowej, bardziej kompaktowej wersji. Naprodukowałem tych wersji kilka, ale wszystkie miały minus w postaci conajmniej 2 warstw zębatek, co przekładało się na wysokość całego mechanizmu i trudności w jego upchnięciu. Podjudzony przez Dmaca trochę pokombinowałem i wyszła mi nieco mniejsza, prostsza i płaska wersja.

Instrukcję budowy można pobrać bezpośrednio tutaj: http://sariel.pl/down/flat-subtractor.pdf

A jak ktoś nie wie z czym to jeść, polecam film:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=f5_OQoo ... cks%26Pets[/youtube]

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

Re: [IDEA] Subtraktor płaski

#2 Post autor: eric trax »

Sariel pisze: Te trzy osoby na forum które kiedykolwiek używały subtraktora ;)
nie wiedziałem, że należę do, aż tak elitarnego grona :D
Sariel pisze:Podjudzony przez Dmaca
To powinna być oficjalna LUGPolowa wersja "Hold my beer" :D

Dzięki za patent. Mam nadzieję, że usiądę w końcu do podwozia swojego challengera i ogarnę swój subtraktor na nowo. Nawet już obkupiłem się nowymi dyframi na tą okazję.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2431
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
brickshelf: dmac

 

Re: [IDEA] Subtraktor płaski

#3 Post autor: dmac »

Ja niewinny! Wygląda na to, że w tym, co teraz klecę, zmieści się ten starszy subtraktor, ale gdyby pojawiły się problemy z miejscem, na pewno skorzystam z nowego patentu.
Lubię, kiedy coś się daje uprościć i mniejszym nakładem sił/elementów/przestrzeni udaje się osiągnąć ten sam cel. Brawo!
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

Tranzystor
Posty: 572
Rejestracja: 2016-08-29, 17:27
Lokalizacja: Rybnik okolice
brickshelf: Tranzystor

 

#4 Post autor: Tranzystor »

Sariel pisze:Te trzy osoby na forum które kiedykolwiek używały subtraktora
Na razie mamy trzy wypowiedzi i trzy osoby deklarujące użycie subtraktora, więc to już chyba wszyscy.
Z ciekawości zapytam, bo się na tym nie znam. Jaki jest powód używania subtraktorów, skoro przy obecnym proporcjonalnym sterowaniu można uzyskać ten sam/lepszy efekt podłączając silniki bezpośrednio do gąsienic?

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2431
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
brickshelf: dmac

 

#5 Post autor: dmac »

LEGO nie produkuje proporcjonalnego sterowania, jeśli nie liczyć Control +, ale w moich modelach zwykle nie ma miejsca na gigantyczne huby, zaś telefonu używam do rozmawiania, sms-owania oraz strojenia gitary.
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#6 Post autor: eric trax »

dmac pisze:LEGO nie produkuje proporcjonalnego sterowania, jeśli nie liczyć Control +, ale w moich modelach zwykle nie ma miejsca na gigantyczne huby, zaś telefonu używam do rozmawiania, sms-owania oraz strojenia gitary.
To już nawet nie chodzi o proporcjonalne sterowanie. Nawet jeśli z niego skorzystasz, prawie na pewno jeden z silników będzie kręcił się z inną prędkością. Zwłaszcza kiedy są to używane elementy. Wtedy można zapomnieć o jeździe na wprost na dłuższym odcinku.

Dla mnie subtraktor to możliwość wykorzystania dwóch różnych silników. XLa do napędu i Mki do sterowania.
Ostatnio zmieniony 2021-03-02, 10:32 przez eric trax, łącznie zmieniany 1 raz.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#7 Post autor: Sariel »

Plus masz możliwość podłączenia atrapy silnika do wejścia napędu, tak że czy jedziesz czy skręcasz, atrapa zawsze będzie pracować. I unikniesz głupiej sytuacji jak w zestawie 8275 że atrapa pracuje tylko jak lewa gąsienica się kręci :)

Tranzystor
Posty: 572
Rejestracja: 2016-08-29, 17:27
Lokalizacja: Rybnik okolice
brickshelf: Tranzystor

 

#8 Post autor: Tranzystor »

dmac pisze:LEGO nie produkuje proporcjonalnego sterowania, jeśli nie liczyć Control +, ale w moich modelach zwykle nie ma miejsca na gigantyczne huby, zaś telefonu używam do rozmawiania, sms-owania oraz strojenia gitary.
EV3, Spike Prime, Mindstorms 51515, inne huby Powered Up. Sterowania przez telefon też nie lubię, w nowym gąsienicowym projekcie dałem Spike'a Prime + pilot na bazie EV3 i fajnie się sprawdza takie połączenie.
eric trax pisze:Dla mnie subtraktor to możliwość wykorzystania dwóch różnych silników. XLa do napędu i Mki do sterowania.
Sariel pisze:Plus masz możliwość podłączenia atrapy silnika do wejścia napędu, tak że czy jedziesz czy skręcasz, atrapa zawsze będzie pracować. I unikniesz głupiej sytuacji jak w zestawie 8275 że atrapa pracuje tylko jak lewa gąsienica się kręci :)
No ok, to są argumenty, chociaż w zaoszczędzonym miejscu pewnie dałoby się zmieścić i większe silniki i osobny silnik do atrapy.
eric trax pisze: Nawet jeśli z niego skorzystasz, prawie na pewno jeden z silników będzie kręcił się z inną prędkością. Zwłaszcza kiedy są to używane elementy. Wtedy można zapomnieć o jeździe na wprost na dłuższym odcinku.
Przy Sbricku/buwizz może się tak zdarzyć. Silniki z Powered Up (oprócz silnika M) i EV3 mają enkodery i steruje się ich prędkością. Pod obciążeniem same zwiększają sobie napięcie, żeby kręcić się z określoną prędkością.

Awatar użytkownika
Skylark90
Posty: 588
Rejestracja: 2021-01-26, 17:25
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#9 Post autor: Skylark90 »

+1 do ucieszonych, w (niedalekiej) przyszłości +1 do osób na forum, które kiedykolwiek używały subtraktora :) Tylko w wersji poprzecznej studless (mam Twoją książkę, a w niej instrukcję), chociaż ta nowa wzdłużna jest też super, ale brak mi części (jednego starego dyferencjału i dużej ramki studded). Zasadniczo planuję zbudować zmodyfikowany MOC @M_Longer - C model do 42095, czyli ciągnik gąsienicowy, do którego kupiłem kiedyś instrukcję, a potem zarzuciłem pomysł budowania go, a silniki poszły na co innego. W samym 42095 bardzo przeszkadzało mi to, że był niesterowalny w oryginale, teraz problem się rozwiąże :D

qumaty
Posty: 13
Rejestracja: 2019-08-23, 09:31
Lokalizacja: Kutno
brickshelf: Proszę uzupełnić
Kontakt:

 

#10 Post autor: qumaty »

W takim razie też podłączę się do grona subtraktorowiczów. Przydało mi się kiedyś to rozwiązanie jak miałem tylko dwa silniki, Xl i m.
Trochę wyobraźni!

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#11 Post autor: eric trax »

Tranzystor pisze:Silniki z Powered Up (oprócz silnika M) i EV3 mają enkodery i steruje się ich prędkością. Pod obciążeniem same zwiększają sobie napięcie, żeby kręcić się z określoną prędkością.
Jesteś pewien, że z prostego profilu w apce Power UP to tak działa? EV3 się koduje to ok jeśli sobie to tak napiszesz wierzę ale nie sądzę że dwa suwaki w customowym profilu PU to ogarniają.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Tranzystor
Posty: 572
Rejestracja: 2016-08-29, 17:27
Lokalizacja: Rybnik okolice
brickshelf: Tranzystor

 

#12 Post autor: Tranzystor »

eric trax pisze:
Tranzystor pisze:Silniki z Powered Up (oprócz silnika M) i EV3 mają enkodery i steruje się ich prędkością. Pod obciążeniem same zwiększają sobie napięcie, żeby kręcić się z określoną prędkością.
Jesteś pewien, że z prostego profilu w apce Power UP to tak działa? EV3 się koduje to ok jeśli sobie to tak napiszesz wierzę ale nie sądzę że dwa suwaki w customowym profilu PU to ogarniają.
W EV3 nie trzeba nic kodować, standardowe bloki silników tak działają. Sterować napięciem można jedynie przez blok "unregulated motor". Spike Prime/51515 sterowane suwakami z aplikacji z telefonu też tak działają. Co do Powered Up to nie jestem pewien, bo nie mam żadnego zwykłego huba, ale w internecie piszą, że też to działa jak powinno.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#13 Post autor: Sariel »

Tranzystor pisze:Co do Powered Up to nie jestem pewien, bo nie mam żadnego zwykłego huba, ale w internecie piszą, że też to działa jak powinno.
Oj, chyba jednak nie skoro dostawałem inne prędkości silników dając baterie o innym napięciu do huba.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=fmc3iUC ... cks%26Pets[/youtube]

Tranzystor
Posty: 572
Rejestracja: 2016-08-29, 17:27
Lokalizacja: Rybnik okolice
brickshelf: Tranzystor

 

#14 Post autor: Tranzystor »

Sariel pisze:Oj, chyba jednak nie skoro dostawałem inne prędkości silników dając baterie o innym napięciu do huba.
To, że przy wyższym napięciu silnik ma wyższą prędkość nie do końca znaczy, że nie jest tak jak napisałem.

Przejrzałem jakie są bloki silników w aplikacji Powered Up i są osobno "MotorPower" i "TachoMotorSpeed", pierwszy sterowany mocą, drugi prędkością. Są też osobne bloki dla silników w parach (w różnych odmianach), więc to co pisał Eric powinno być do zrobienia bez kombinowania.
Ostatnio zmieniony 2021-03-16, 11:12 przez Tranzystor, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#15 Post autor: SaperPL »

Fajne rozwiązanie, ale jakoś nie czuję tego argumentu, że w porównaniu do podłączenia silników per gąsienica tutaj da się podpiąć tłokowca a tam nie. Wystarczy pomiędzy napędy gąsienic wpiąć dyferencjał, a ponadto obydwa rozwiązania nie będą ruszać tłokowcem podczas obrotu w miejscu.

W każdym razie pewnie spróbuję złożyć to w samych Technic'ach. Moja konstrukcja ze sterowaniem poprzez hamowanie sprzęgłem zajmuje sporo miejsca w porównaniu do tego, bo napęd trzeba doprowadzić trochę naokoło a mam w planach jeszcze jakiś w miarę mały czołg zbudować, szczególnie że małe gąsienice stały się ostatnio bardziej dostępne za sprawą nowej koparki.

ODPOWIEDZ