Witam ponownie
Chciałbym zaprezentować kolejny MOC w małej skali. Tym razem jest to naczepa do mojego amerykańskiego ciągnika siodłowego - mały projekt złożony w celu przetestowania i prezentacji możliwości podłączenia elektryki w naczepie do huba w tym ciągniku.
Nie jest to typowy lowboy z możliwością odczepienia jednej lub dwóch stron w celu wjazdu na niego pojazdem. Byłoby to zbyt skomplikowane w tej skali. Starałem się inspirować taką naczepą.
Jak na razie sam film prezentujący ciągnik i naczepę. Postaram się dorzucić galerię ze zdjęciami niedługo.
Jest to jeden z tych projektów, które pokazują czego nie powinno się robić w małej skali, ale z racji że model wyszedł w miarę zgrabnie, to jednak zrobiłem film prezentujący jego funkcje.
Problemów z tym modelem jest kilka:
Po pierwsze brak skrzyni biegów i tym samym brak niskiego przełożenia powoduje że nie da się uzyskać wystarczająco niskiej prędkości przy której sensownie można cofać i sterować taką naczepą, a to dlatego że poniżej pewnej wartości sygnału sterowania silnik po prostu nie daje rady. Stąd też cofanie skokowo, po trochę.
Po drugie zarówno w ciągniku jak i w naczepie brakuje precyzyjnego sterowania o zadany kąt oraz po prostu kąt skrętu jest za mały więc trzeba wciąż nadrabiać dodatkowymi ruchami w przód i w tył.
Po trzecie jednak taka konstrukcja jest dosyć wątła i nie obyło się bez drobnego oszustwa jak chodzi o konstrukcję naczepy - skok między przednią częścią znajdującą się nad siodłem a środkową częścią nie jest wystarczająco sztywny, więc zastosowałem skosy i nierówne połączenie - gdyby nie ugięcie konstrukcji, to podłoga i koła naczepy byłyby o około 0.5L wyżej względem spodu/osi ciągnika.
Ot taka ciekawostka, może się komuś spodoba ten pomysł i zrobić coś podobnego, ale lepiej?
Planuje rozebrać naczepę i zacząć od zera projektowanie czegoś co będzie miało więcej sensu w kontekście funkcjonalności.
[MOC] Naczepa a'la lowboy ze sterowaniem
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
To raczej sprawa jej położenia względem siodła, jest przesunięta w tył żeby nie blokować skrętu i żeby skok/skos przyczepy nie zaczepiał o zderzak ciągnika. Wynika to w sumie z tego że ciągnik jest krótki i jest mało miejsca między kabiną sypialną a miejscem na siodło.BONBINI pisze:Mam zastrzeżenie: paka naczepy nad siodłem, w której jest silnik wydaje mi się za długa w stosunku do tandemu kół tylnych ciągnika.
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3941
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
Nie wiesz ile prób musiałem zrobić żeby to wyszło :Dlegosamigos pisze:Całkiem sprawnie idzie Ci parkowanie prostopadle tyłem ;) Masz uprawnienia na kat.C+E?
Byłoby dużo łatwiej gdybym miał w ciągniku bieg pozwalający na stałą jazdę z niską prędkością oraz gdyby sterowanie co jakiś czas się nie wykrzaczało.
I nie, nie mam uprawnień na ciężarówki, niestety nie miałem okazji ani potrzeby takiego robić (raczej się nie przydaje programistom). I nawet jeśli mam dobre wyczucie jak chodzi o poruszanie się obiektów w przestrzeni, to całkiem inaczej parkowanie wygląda jak się siedzi w środku kabiny i nie widzi naczepy z góry :)
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3941
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
To prawda. Sam dopiero za 3 razem zdałem na C+E i cholera trafiałem zawsze na parkowanie prostopadłe tyłem :D Ale czasem oglądam 1 Youtuberkę, która jeździ na ponad gabarytach :)SaperPL pisze:... I nawet jeśli mam dobre wyczucie jak chodzi o poruszanie się obiektów w przestrzeni, to całkiem inaczej parkowanie wygląda jak się siedzi w środku kabiny i nie widzi naczepy z góry :)
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję