[MOC] Volvo G990 Grader - LEGO Technic 42114 Model B
: 2021-08-01, 13:11
Mogę śmiało powiedzieć, że od kiedy zobaczyłem pierwsze zdjęcia zestawu 42114 już miałem pomysł na model alternatywny. Niestety jak to zwykle bywa pomysł musiał odczekać swoje abym przelał go na klocki.
Zdjęcie dla porównania z oryginałem:
Mimo tego, że zestaw 42114 ma problemy z przegubem i dość ograniczoną liczbę przydatnych elementów zobaczyłem w nim potencjał. Wystarczyło mi sześć kół i naklejki volvo aby dojść do wniosku, że przecież Volvo produkuje także równiarki. Natchniony tym pomysłem kotłowałem w sobie plany na budowę różnych części modelu prawie przez rok.
Podstawowym założeniem było to aby model korzystał z oficjalnego profilu sterującego modelem A. To wymuszało użycie skrzyni biegów. Ten temat zgłębiłem budując Mining Dump Trucka. Mimo masywnej tylnej części umieszczenie skrzyni biegów i silników okazało się problematyczne. Skierowałem zwolnice w dół aby zyskać więcej miejsca i to był właściwy kierunek budowania. Dzięki temu zostało mi sporo miejsca na detale takie jak chłodnica, atrapa silnika i wewnętrzny filtr powietrza. Dzięki tym elementom przyjemnie buduje się tylną część i cały proces się nie nudzi.
Jeszcze przed rozpoczęciem pracy nad równiarką wiedziałem, że przednia część będzie wyzwaniem. Od razu spojrzałem realistycznie na układ kierowniczy i nie traciłem czasu na prowadzenie napędu przez ramę. Umieściłem silnik nad przednią osią na tyle daleko na ile pozwoliła mi długość kabla. Dzięki temu skręt pracuje swobodnie, dużo lepiej niż w modelu A i nie ma luzów.
Przednia rama to jest całkiem ciekawa historia. Obawiałem się, że sam długi odcinek będzie się uginał. Okazało się jednak, że największym problemem jest solidne zamocowanie ramy do tylnej części tak, aby całość się nie uginała i była dość sztywna. Ostatecznie cała kabina włącznie z dachem stabilizuje cały pojazd który jest bardzo długi bo ma, aż 67cm.
Jestem zadowolony również z sekcji lemiesza. Ładny wygląd tej części udało mi się uzyskać przez odwrócenie siłowników śrubowych. Dzięki temu mocowania nie są tak masywne. Lemiesz obraca się na małej obrotnicy i jest stabilizowany liftarmami po bokach aby wyeliminować luzy. Można go zablokować w siedmiu pozycjach: prostopadłej czyli 0 stopni i lewej/prawej pod kątami 30, 36, 43 stopni.
Ciekawostką jest rozmieszczenie elementów control plus. Technic hub znalazł się w centralnym miejscu aby umożliwić łatwy dostęp do pojemnika z bateriami. Dzięki temu mogłem umieścić silniki w skrajnych częściach modelu. Kable są wykorzystane w 100% i żaden silnik nie mogłby być oddalony nawet o jeden stud dalej.
Dodatkową ciekawą funkcją jest zrywak. Opuszcza się go manualnie i blokuje w skrajnych pozycjach. Wyszedł bardzo estetycznie i bardzo pozytywnie wpływa na wygląd całego modelu. Jeśli mowa o wyglądzie modelu. Marton z forwartsticker zaprojektował dla tego modelu customowy zestaw naklejek dzięki czemu całość wygląda obłędnie.
Galeria zdjęć i film :)
Zdjęcie dla porównania z oryginałem:
Mimo tego, że zestaw 42114 ma problemy z przegubem i dość ograniczoną liczbę przydatnych elementów zobaczyłem w nim potencjał. Wystarczyło mi sześć kół i naklejki volvo aby dojść do wniosku, że przecież Volvo produkuje także równiarki. Natchniony tym pomysłem kotłowałem w sobie plany na budowę różnych części modelu prawie przez rok.
Podstawowym założeniem było to aby model korzystał z oficjalnego profilu sterującego modelem A. To wymuszało użycie skrzyni biegów. Ten temat zgłębiłem budując Mining Dump Trucka. Mimo masywnej tylnej części umieszczenie skrzyni biegów i silników okazało się problematyczne. Skierowałem zwolnice w dół aby zyskać więcej miejsca i to był właściwy kierunek budowania. Dzięki temu zostało mi sporo miejsca na detale takie jak chłodnica, atrapa silnika i wewnętrzny filtr powietrza. Dzięki tym elementom przyjemnie buduje się tylną część i cały proces się nie nudzi.
Jeszcze przed rozpoczęciem pracy nad równiarką wiedziałem, że przednia część będzie wyzwaniem. Od razu spojrzałem realistycznie na układ kierowniczy i nie traciłem czasu na prowadzenie napędu przez ramę. Umieściłem silnik nad przednią osią na tyle daleko na ile pozwoliła mi długość kabla. Dzięki temu skręt pracuje swobodnie, dużo lepiej niż w modelu A i nie ma luzów.
Przednia rama to jest całkiem ciekawa historia. Obawiałem się, że sam długi odcinek będzie się uginał. Okazało się jednak, że największym problemem jest solidne zamocowanie ramy do tylnej części tak, aby całość się nie uginała i była dość sztywna. Ostatecznie cała kabina włącznie z dachem stabilizuje cały pojazd który jest bardzo długi bo ma, aż 67cm.
Jestem zadowolony również z sekcji lemiesza. Ładny wygląd tej części udało mi się uzyskać przez odwrócenie siłowników śrubowych. Dzięki temu mocowania nie są tak masywne. Lemiesz obraca się na małej obrotnicy i jest stabilizowany liftarmami po bokach aby wyeliminować luzy. Można go zablokować w siedmiu pozycjach: prostopadłej czyli 0 stopni i lewej/prawej pod kątami 30, 36, 43 stopni.
Ciekawostką jest rozmieszczenie elementów control plus. Technic hub znalazł się w centralnym miejscu aby umożliwić łatwy dostęp do pojemnika z bateriami. Dzięki temu mogłem umieścić silniki w skrajnych częściach modelu. Kable są wykorzystane w 100% i żaden silnik nie mogłby być oddalony nawet o jeden stud dalej.
Dodatkową ciekawą funkcją jest zrywak. Opuszcza się go manualnie i blokuje w skrajnych pozycjach. Wyszedł bardzo estetycznie i bardzo pozytywnie wpływa na wygląd całego modelu. Jeśli mowa o wyglądzie modelu. Marton z forwartsticker zaprojektował dla tego modelu customowy zestaw naklejek dzięki czemu całość wygląda obłędnie.
Galeria zdjęć i film :)