42126 Ford F-150 Raptor
: 2021-08-12, 19:43
Technic w tym roku to prawdziwy rollercoaster. Z jednej strony niespodziewane perełki jak 42128 czyli chyba deal roku, z drugiej nie dające się obronić wtopy typu Zetros. Z trzeciej natomiast jest Raptor - zestaw niewątpliwie posiadający wady, ale który mnie osobiście przekonał do siebie całkowicie. Kontrowersją jest oczywiście jego cena wynosząca 100 dolarów (+ podatek) w Stanach ale aż 140 ojro w Europie i ciężko tę różnicę wytłumaczyć. Jeśli jednak spojrzymy na analogiczne pod względem liczby części, funkcji i ceny zestawy jakimi IMHO są Porsche 42096 i Ferrari 42125, to wychodzi że europejska cena Raptora jest w normie, to amerykańska jest nietypowo niska. Miejmy nadzieję że przełoży się to na szybką obniżkę cen w Europie.
A wracając do samego zestawu - miałem wątpliwości ale efekt końcowy po prostu do mnie trafia. Jest to IMHO najbardziej realistyczny, szczegółowy i dopracowany Technicowy pickup w historii, wygląda na żywo naprawdę lepiej niż na zdjęciach i ma ogromny potencjał do przeróbek oraz zawieszkę którą można się bawić bez końca.
Za:
- zaskakująco duży rozmiar i dopracowany wygląd. Raptor jest tylko o 1 cm krótszy od Land Rovera 42110 mając blisko o połowę mniej części, a poprzedni duży Technicowy pickup czyli 42029 wygląda przy nim jak wypadek drogowy.
- znakomite zawieszenie z bardzo praktyczną konstrukcją tylnej osi pływającej, aż się proszącą o skopiowanie do MOCy; skok i twardość zawieszki są dobrane do wagi modelu naprawdę świetnie
- o dziwo bardzo skuteczny skręt, ale to zapewne na osłodę braku 4x4
- przyjemny, nieprzekombinowany proces budowy. Przypomniały mi się zestawy sprzed kilku lat gdzie człowiek wiedział co buduje a nie stawał na głowie żeby używać klocków inaczej niż je zaprojektowano. Ani nie jest za prosto, ani nie jest za bardzo od czapy.
- nie sprawia wrażenia takiej wydmuszki jak np. Ferrari 42125 chociaż ma zasadniczo te same funkcje. Wydaje mi się że wynika to z lepszego zagospodarowania wnętrza, tu po prostu nie ma tyle pustego miejsca w środku, plus zawieszka faktycznie coś robi a nie tylko jest bo musi. W dodatku Raptor jest naprawdę pancerny i nie zgina się na pół :)
- nowe panele do nadkoli i masa pomarańczowych klocków, w tym kilka unikalnych dla tego zestawu
- bardzo fajne i obszerne wprowadzenie w instrukcji
- ogromny potencjał do przeróbek, szkoda tylko że doprowadzenie napędu na przód nie jest proste
- IMHO najładniejszy, najbardziej realistyczny i szczegółowy Technicowy pickup w historii
- nawet europejska cena wypada całkiem przeciętnie, zestaw wbrew pozorom nie jest drogi i spodziewałbym się że trochę jeszcze stanieje
Przeciw:
- nawet uwzględniając amerykańskie podatki (niewliczone w cenę sklepową) zestaw jest o circa 1/3 droższy w Europie niż w Stanach, nie wiadomo czemu
- napęd tylko na tył w Raptorze, którego cechą charakterystyczną w odróżnieniu od zwykłego F-150 jest 4x4... brawo LEGO!
- kierownica nie kieruje, skrzyni biegów nie ma, brak jakichkolwiek akcesoriów na nadwoziu - trochę bieda
- nie widać tego od razu ale w kilku miejscach przyoszczędzono, pomijam już napęd na tył ale silnik nie ma nawet jednego klocka ponad absolutne minimum a części zapasowych jest tyle że koń by się uśmiał
- podobieństwo do Raptora nie jest jakieś powalające, szczególnie jak odejmiemy naklejki; rażą np. kanciaste, płaskie boki
- choć ogólna liczba naklejek nie jest duża to niektóre rejony modelu polegają na nich trochę za mocno, zwłaszcza przód; tym niemniej naklejki wyglądają dobrze i próba zastąpienia ich klockami niekoniecznie wypadłaby dobrze a na pewno odbyłaby się kosztem czegoś
- brak modelu B