[MOC] Wozidło przegubowe Komatsu HM300-2
: 2022-02-20, 20:53
Witajcie,
Chcę Wam zaprezentować rezultat rocznej pracy, a jest nim wozidło przegubowe Komatsu HM300-2:
Dane techniczne:
- waga: 2,86 kg
- napęd 6x6 / 1 x silnik PF XL, przełożenie ok. 1: 10,5
- sterowanie: BuWizz 2.0
- ilość klocków: 3509 szt.
- dł. x szer. x wys.: 78 x 21 x 26 studów / 62 x 17 x 21 cm
- skala 1:17
Kilka słów o genezie powstania
Podczas jednego z jesiennych wieczorów w 2020 r. rozważając z Eric Trax’em o tym, jak bardzio wozidło LEGO Volvo 42114 odbiega technicznie od pierwowzoru oraz zastanawiając się jak wzbogacić makietę Brick Creek zdecydowaliśmy się na budowę własnych wozideł przegubowych, zakładając deadline na czerwiec 2021, kiedy to miały odbyć się Targi Hobby.
Eric wybrał model Liebherr TA230, ja z kolei Komatsu HM300, wersję 2gą, przebiegle myśląc: „te starsze maszyny, wcześniejszej generacji są fajniejsze, gdyż są bardziej kanciaste, więc będzie łatwiej odwzorowywać”. Trochę się na tym przejechałem ale o tym za chwilę.
Koniec końców timeline prac trochę się rozjechał – Eric czuł na plecach ciepły, korporacyjny oddech CaDA, ja z kolei mając na uwadze, iż czerwcowa edycja Targów Hobby z wiadomych przyczyn się nie odbędzie miałem nieco więcej zapasu i model został ostatecznie ukończony po roku budowy, w listopadzie 2021.
Układ napędowy, skręt i zawieszenie
Od początku budowy zależało mi na tym, aby jak najwierniej oddać prawdziwą maszynę włącznie z detalami technicznymi.
W układzie napędowym mamy zatem silnik PF XL, który napędza dyferencjał międzymostowy - między pierwszą i drugą osią, a ten z kolei napędza wszystkie osie. Ponadto – jak w oryginale wał napędzający ostatnią oś biegnie nad osią środkową.
Zależało mi oczywiście także na zawieszeniu – jest ono również kopią oryginału: obie tylne osie mają zależne zawieszenie kolebkowe, przednia oś z kolei jest osią wahliwą.
Układ skrętu w przeciwieństwie do LEGO Volvo 42114 jest zbudowany zgodnie ze sztuką, tj. na bazie 2 siłowników, w tym przypadku 2 mini siłowniki śrubowe napędzane są silnikiem PF L, umieszczonym pod podłogą kabiny.
Kiper
Kiper wozidła również był wyzwaniem – po pierwsze wyskalowanie: złapanie wymiarów, kątów, płaszczyzn i stabilne połączenie klocków w całość, po drugie wykończenie bez zbędnych „dziur”, aby nadawało się do nasypania fasoli i jej transportowania bez ubytków.
Za podnoszenie kipra odpowiadają 2 długie siłowniki śrubowe napędzane silnikiem PF L umieszczonym w tylnej części podwozia, zaraz za przegubem.
Kąt podniesienia kipra jest ok. 2x mniejszy niż w oryginale, wynika to z faktu, że w prawdziwym wozidle stosuje się siłowniki 2-stopniowe o znacznie większym skoku, w LEGO rzecz jasna są nieosiągalne.
Udźwig kipra to ok. 1,4 kg.
Kabina, maska i zderzak
Tutaj zaczęła się prawdziwa zabawa rodem z Creator Expert Builder 18+
To co miało ułatwić pracę, tj. proste kanciaste bryły nadwozia w rzeczywistości przysporzyło sporo wysiłku – żadne płaszczyzny, czy to w kabinie czy masce nie są względem siebie prostopadłe.
Ostatecznie udało się połączyć klocki w stabilny sposób, bez żadnych zbędnych szczelin.
Detale
Dobrze odwzorowana maszyna z klocków to z jednej strony odpowiednie proporcje i funkcjonalność, z drugiej detale i wykończenie.
W moim wozidle zadbałem o odpowiednie wyposażenie kabiny – 2 fotele + kokpit, atrapę silnika, barierki, oświetlenie, filtr powietrza, wlew paliwa, oleju hydraulicznego itp.
Instrukcja
Pomysł na stworzenie instruckji do modelu zrodził się pod koniec budowy, było to dla mnie przecieranie nowych szlaków, poczynając od oswojenia się ze środowiskiem STUD.IO, poprzez odpowiednie zaplanowanie poszczególnych kroków budowy, kończąc na przemyślanym projekcie ostatecznego pliku.
Instrukcja budowy składa się z 948 kroków i mieści się na 371 stronach, dostępna jest na Rebrickable: https://reb.li/m/101337
Podsumowanie
Być może zabrzmi to nieskromnie, ale uważam model za kolejny udany w swoim dorobku.
Wszystkie założenia projektu udało się zrealizować, model wygląda dobrze, działa poprawnie, a jego wymiary w skali 1:17 są zgodne z oryginałem.
Z ewentualnych rzeczy do poprawy to prędkość jazdy, w wozidle zastosowałem nowe zwolnice z redukcją, co znacznie spowolniło model.
Model miał okazję sprawdzić się w boju na Targach Hobby
- w Warszawie w listopadzie 2021: LINK
- w Poznaniu w grudniu 2021: LINK
Na zakończenie - szczególne podziękowania należą się Eric Trax’owi za konsultacje merytoryczne, wdrożenie w środowisko STUD.IO oraz przygotowanie naklejek, Michał – dziękuję!
Galeria BS
Dziękuję za uwagę, zapraszam do opiniowania.
Chcę Wam zaprezentować rezultat rocznej pracy, a jest nim wozidło przegubowe Komatsu HM300-2:
Dane techniczne:
- waga: 2,86 kg
- napęd 6x6 / 1 x silnik PF XL, przełożenie ok. 1: 10,5
- sterowanie: BuWizz 2.0
- ilość klocków: 3509 szt.
- dł. x szer. x wys.: 78 x 21 x 26 studów / 62 x 17 x 21 cm
- skala 1:17
Kilka słów o genezie powstania
Podczas jednego z jesiennych wieczorów w 2020 r. rozważając z Eric Trax’em o tym, jak bardzio wozidło LEGO Volvo 42114 odbiega technicznie od pierwowzoru oraz zastanawiając się jak wzbogacić makietę Brick Creek zdecydowaliśmy się na budowę własnych wozideł przegubowych, zakładając deadline na czerwiec 2021, kiedy to miały odbyć się Targi Hobby.
Eric wybrał model Liebherr TA230, ja z kolei Komatsu HM300, wersję 2gą, przebiegle myśląc: „te starsze maszyny, wcześniejszej generacji są fajniejsze, gdyż są bardziej kanciaste, więc będzie łatwiej odwzorowywać”. Trochę się na tym przejechałem ale o tym za chwilę.
Koniec końców timeline prac trochę się rozjechał – Eric czuł na plecach ciepły, korporacyjny oddech CaDA, ja z kolei mając na uwadze, iż czerwcowa edycja Targów Hobby z wiadomych przyczyn się nie odbędzie miałem nieco więcej zapasu i model został ostatecznie ukończony po roku budowy, w listopadzie 2021.
Układ napędowy, skręt i zawieszenie
Od początku budowy zależało mi na tym, aby jak najwierniej oddać prawdziwą maszynę włącznie z detalami technicznymi.
W układzie napędowym mamy zatem silnik PF XL, który napędza dyferencjał międzymostowy - między pierwszą i drugą osią, a ten z kolei napędza wszystkie osie. Ponadto – jak w oryginale wał napędzający ostatnią oś biegnie nad osią środkową.
Zależało mi oczywiście także na zawieszeniu – jest ono również kopią oryginału: obie tylne osie mają zależne zawieszenie kolebkowe, przednia oś z kolei jest osią wahliwą.
Układ skrętu w przeciwieństwie do LEGO Volvo 42114 jest zbudowany zgodnie ze sztuką, tj. na bazie 2 siłowników, w tym przypadku 2 mini siłowniki śrubowe napędzane są silnikiem PF L, umieszczonym pod podłogą kabiny.
Kiper
Kiper wozidła również był wyzwaniem – po pierwsze wyskalowanie: złapanie wymiarów, kątów, płaszczyzn i stabilne połączenie klocków w całość, po drugie wykończenie bez zbędnych „dziur”, aby nadawało się do nasypania fasoli i jej transportowania bez ubytków.
Za podnoszenie kipra odpowiadają 2 długie siłowniki śrubowe napędzane silnikiem PF L umieszczonym w tylnej części podwozia, zaraz za przegubem.
Kąt podniesienia kipra jest ok. 2x mniejszy niż w oryginale, wynika to z faktu, że w prawdziwym wozidle stosuje się siłowniki 2-stopniowe o znacznie większym skoku, w LEGO rzecz jasna są nieosiągalne.
Udźwig kipra to ok. 1,4 kg.
Kabina, maska i zderzak
Tutaj zaczęła się prawdziwa zabawa rodem z Creator Expert Builder 18+
To co miało ułatwić pracę, tj. proste kanciaste bryły nadwozia w rzeczywistości przysporzyło sporo wysiłku – żadne płaszczyzny, czy to w kabinie czy masce nie są względem siebie prostopadłe.
Ostatecznie udało się połączyć klocki w stabilny sposób, bez żadnych zbędnych szczelin.
Detale
Dobrze odwzorowana maszyna z klocków to z jednej strony odpowiednie proporcje i funkcjonalność, z drugiej detale i wykończenie.
W moim wozidle zadbałem o odpowiednie wyposażenie kabiny – 2 fotele + kokpit, atrapę silnika, barierki, oświetlenie, filtr powietrza, wlew paliwa, oleju hydraulicznego itp.
Instrukcja
Pomysł na stworzenie instruckji do modelu zrodził się pod koniec budowy, było to dla mnie przecieranie nowych szlaków, poczynając od oswojenia się ze środowiskiem STUD.IO, poprzez odpowiednie zaplanowanie poszczególnych kroków budowy, kończąc na przemyślanym projekcie ostatecznego pliku.
Instrukcja budowy składa się z 948 kroków i mieści się na 371 stronach, dostępna jest na Rebrickable: https://reb.li/m/101337
Podsumowanie
Być może zabrzmi to nieskromnie, ale uważam model za kolejny udany w swoim dorobku.
Wszystkie założenia projektu udało się zrealizować, model wygląda dobrze, działa poprawnie, a jego wymiary w skali 1:17 są zgodne z oryginałem.
Z ewentualnych rzeczy do poprawy to prędkość jazdy, w wozidle zastosowałem nowe zwolnice z redukcją, co znacznie spowolniło model.
Model miał okazję sprawdzić się w boju na Targach Hobby
- w Warszawie w listopadzie 2021: LINK
- w Poznaniu w grudniu 2021: LINK
Na zakończenie - szczególne podziękowania należą się Eric Trax’owi za konsultacje merytoryczne, wdrożenie w środowisko STUD.IO oraz przygotowanie naklejek, Michał – dziękuję!
Galeria BS
Dziękuję za uwagę, zapraszam do opiniowania.