Strona 1 z 1

[MOC] Wozidło przegubowe Komatsu HM300-2

: 2022-02-20, 20:53
autor: noniusz
Witajcie,
Chcę Wam zaprezentować rezultat rocznej pracy, a jest nim wozidło przegubowe Komatsu HM300-2:

Obrazek

Dane techniczne:
- waga: 2,86 kg
- napęd 6x6 / 1 x silnik PF XL, przełożenie ok. 1: 10,5
- sterowanie: BuWizz 2.0
- ilość klocków: 3509 szt.
- dł. x szer. x wys.: 78 x 21 x 26 studów / 62 x 17 x 21 cm
- skala 1:17

Obrazek Obrazek

Kilka słów o genezie powstania

Podczas jednego z jesiennych wieczorów w 2020 r. rozważając z Eric Trax’em o tym, jak bardzio wozidło LEGO Volvo 42114 odbiega technicznie od pierwowzoru oraz zastanawiając się jak wzbogacić makietę Brick Creek zdecydowaliśmy się na budowę własnych wozideł przegubowych, zakładając deadline na czerwiec 2021, kiedy to miały odbyć się Targi Hobby.
Eric wybrał model Liebherr TA230, ja z kolei Komatsu HM300, wersję 2gą, przebiegle myśląc: „te starsze maszyny, wcześniejszej generacji są fajniejsze, gdyż są bardziej kanciaste, więc będzie łatwiej odwzorowywać”. Trochę się na tym przejechałem ale o tym za chwilę.
Koniec końców timeline prac trochę się rozjechał – Eric czuł na plecach ciepły, korporacyjny oddech CaDA, ja z kolei mając na uwadze, iż czerwcowa edycja Targów Hobby z wiadomych przyczyn się nie odbędzie miałem nieco więcej zapasu i model został ostatecznie ukończony po roku budowy, w listopadzie 2021.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Układ napędowy, skręt i zawieszenie

Od początku budowy zależało mi na tym, aby jak najwierniej oddać prawdziwą maszynę włącznie z detalami technicznymi.
W układzie napędowym mamy zatem silnik PF XL, który napędza dyferencjał międzymostowy - między pierwszą i drugą osią, a ten z kolei napędza wszystkie osie. Ponadto – jak w oryginale wał napędzający ostatnią oś biegnie nad osią środkową.
Zależało mi oczywiście także na zawieszeniu – jest ono również kopią oryginału: obie tylne osie mają zależne zawieszenie kolebkowe, przednia oś z kolei jest osią wahliwą.
Układ skrętu w przeciwieństwie do LEGO Volvo 42114 jest zbudowany zgodnie ze sztuką, tj. na bazie 2 siłowników, w tym przypadku 2 mini siłowniki śrubowe napędzane są silnikiem PF L, umieszczonym pod podłogą kabiny.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Kiper

Kiper wozidła również był wyzwaniem – po pierwsze wyskalowanie: złapanie wymiarów, kątów, płaszczyzn i stabilne połączenie klocków w całość, po drugie wykończenie bez zbędnych „dziur”, aby nadawało się do nasypania fasoli i jej transportowania bez ubytków.
Za podnoszenie kipra odpowiadają 2 długie siłowniki śrubowe napędzane silnikiem PF L umieszczonym w tylnej części podwozia, zaraz za przegubem.
Kąt podniesienia kipra jest ok. 2x mniejszy niż w oryginale, wynika to z faktu, że w prawdziwym wozidle stosuje się siłowniki 2-stopniowe o znacznie większym skoku, w LEGO rzecz jasna są nieosiągalne.
Udźwig kipra to ok. 1,4 kg.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Kabina, maska i zderzak

Tutaj zaczęła się prawdziwa zabawa rodem z Creator Expert Builder 18+
To co miało ułatwić pracę, tj. proste kanciaste bryły nadwozia w rzeczywistości przysporzyło sporo wysiłku – żadne płaszczyzny, czy to w kabinie czy masce nie są względem siebie prostopadłe.
Ostatecznie udało się połączyć klocki w stabilny sposób, bez żadnych zbędnych szczelin.

Obrazek ObrazekObrazek Obrazek

Detale

Dobrze odwzorowana maszyna z klocków to z jednej strony odpowiednie proporcje i funkcjonalność, z drugiej detale i wykończenie.
W moim wozidle zadbałem o odpowiednie wyposażenie kabiny – 2 fotele + kokpit, atrapę silnika, barierki, oświetlenie, filtr powietrza, wlew paliwa, oleju hydraulicznego itp.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Instrukcja

Pomysł na stworzenie instruckji do modelu zrodził się pod koniec budowy, było to dla mnie przecieranie nowych szlaków, poczynając od oswojenia się ze środowiskiem STUD.IO, poprzez odpowiednie zaplanowanie poszczególnych kroków budowy, kończąc na przemyślanym projekcie ostatecznego pliku.
Instrukcja budowy składa się z 948 kroków i mieści się na 371 stronach, dostępna jest na Rebrickable: https://reb.li/m/101337

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Podsumowanie

Być może zabrzmi to nieskromnie, ale uważam model za kolejny udany w swoim dorobku.
Wszystkie założenia projektu udało się zrealizować, model wygląda dobrze, działa poprawnie, a jego wymiary w skali 1:17 są zgodne z oryginałem.
Z ewentualnych rzeczy do poprawy to prędkość jazdy, w wozidle zastosowałem nowe zwolnice z redukcją, co znacznie spowolniło model.
Model miał okazję sprawdzić się w boju na Targach Hobby
- w Warszawie w listopadzie 2021: LINK
- w Poznaniu w grudniu 2021: LINK

Na zakończenie - szczególne podziękowania należą się Eric Trax’owi za konsultacje merytoryczne, wdrożenie w środowisko STUD.IO oraz przygotowanie naklejek, Michał – dziękuję!


Galeria BS

Dziękuję za uwagę, zapraszam do opiniowania.

Re: [MOC] Wozidło przegubowe Komatsu HM300-2

: 2022-02-21, 17:59
autor: syzygy
A co tu taka cisza? Pewnie wszyscy widzieli na wystawach itp ;) Ale ja nie widziałem i jestem pod dużym wrażeniem.
Te wozidła stały się ostatnio bardzo popularne - mamy teraz trzy bardzo profesjonalne wersje. Lego oficjalne, CADA (by Eric Trax) i Lego MOC;) ..i "czyste" Lego na szarym końcu się plasuje :P

Re: [MOC] Wozidło przegubowe Komatsu HM300-2

: 2022-02-21, 22:18
autor: eric trax
syzygy pisze: 2022-02-21, 17:59 A co tu taka cisza? Pewnie wszyscy widzieli na wystawach itp ;)
Owszem miałem okazję się przyjrzeć na wystawach i powiem szczerze, że maszyna jest majstersztyk. Jak widzę kabinę i maskę to mimo że kwadratowy czit ( :P ) to podoba mi się bardziej niż moje i żałuje, że nie miałem więcej czasu aby dopracować swoją. Wrażnie robi zawieszenie pod kabiną jak i z tyłu. To na prawdę bardzo dobrze wszystko działa. Kiper zrobiony również solidnie choć te czarne connektory uwierają mnie w oczy a przecież żółte są dostępne :D

To co mi się nie podoba to zawrotna prędkość jaką osiąga ta maszyna pnawet przy 11V na buwizzie. Bałeś się, że Lka sobie nie poradzi ale przy takiej redukcji wywaliłbym czym prędziej XLa i zastąpił go Lką. Niech to ożyje w końcu :D

P.S Nie ma działającej atrapy, co za fuszerka :D

Re: [MOC] Wozidło przegubowe Komatsu HM300-2

: 2022-02-21, 23:49
autor: SAMOLOT
A ja mam mieszane uczucia. Z jednej strony widać tu masę pracy i ogromne doświadczenie konstruktora a z drugiej chyba nie najszczęśliwszy dobór tematu. Mechanizmy są zbudowane czysto i oszczędnie bez nadmiaru klocków. Zwłaszcza podoba mi się powozie za obrotnicą, Bardzo ładna prezentacja i filmik. Duży plus za instrukcję, wiem ile wysiłku w to włożyłeś.
Ale, niestety mimo ogromu włożonej pracy model wygląda nieco topornie i nudnawo.
Napisałeś...
„te starsze maszyny, wcześniejszej generacji są fajniejsze, gdyż są bardziej kanciaste, więc będzie łatwiej odwzorowywać”. Trochę się na tym przejechałem ale o tym za chwilę.
I to jest pewien paradoks klocków że mimo iż są w większości kanciaste to odwzorowywanie z nich konstrukcji o płaskich ścianach usytuowanych pod różnymi kontami jest bardzo niewdzięcznym zadaniem. A efekt końcowy bywa daleki od oczekiwań. Miałem na warsztacie kilka pojazdów pancernych zbudowanych z płaskich płyt nie mogąc osiągnąć zadowalającego rezultatu porzuciłem te projekty.

Muszę go zobaczyć na żywo podejrzewam, że robi lepsze wrażenie niż na zdjęciach.

Re: [MOC] Wozidło przegubowe Komatsu HM300-2

: 2022-02-22, 08:54
autor: noniusz
syzygy pisze: 2022-02-21, 17:59 ja nie widziałem i jestem pod dużym wrażeniem.
Dzięki!
eric trax pisze: 2022-02-21, 22:18 Kiper zrobiony również solidnie choć te czarne connektory uwierają mnie w oczy a przecież żółte są dostępne :D
Owszem connectory są dostępne... po drugiej stronie globu za jedynie 30 PLN / szt. :)
eric trax pisze: 2022-02-21, 22:18 To co mi się nie podoba to zawrotna prędkość jaką osiąga ta maszyna pnawet przy 11V na buwizzie. Bałeś się, że Lka sobie nie poradzi ale przy takiej redukcji wywaliłbym czym prędziej XLa i zastąpił go Lką. Niech to ożyje w końcu :D
Skoro mam już instrukcję do modelu, to pobawię się w modyfikacje, może na kolejnej wystawie przyspieszy, w razie czego będzie można wrócić do pierwotnej wersji.
eric trax pisze: 2022-02-21, 22:18 P.S Nie ma działającej atrapy, co za fuszerka :D
Jeden taki znany influenser z Wrocławia bazując na swoich doświadczeniach stwierdził, że to gra nie warta świeczki, gdyż atrapa taka pełni funkcję jedynie czegoś co hałasuje ;) Jak sobie teraz pomyślę że różnica w obrotach między silnikiem CaDA L i PF XL wynosi ok. 6:1 to faktycznie można było pobawić się w ruchome tłoczki, może nie było by tak głośno.
SAMOLOT pisze: 2022-02-21, 23:49 Muszę go zobaczyć na żywo podejrzewam, że robi lepsze wrażenie niż na zdjęciach.
No na to liczę ;)
Kiedyś Dmac przy moim MAZie napisał: "nie wiadomo co napisać - powiesz, że ładny, to ktoś pomyśli, że niepodobny do oryginału ;)" i mam nadzieję, że tu jest podobnie, nowe maszyn są bardziej "fancy & sexy", a ta wersja sprzed ok. 15 lat jest po prostu ciosana siekierą.
Na swoją obronę napiszę, że wozidło jest zbudowane zgodnie z wymiarami i kształtami oryginału ;)

Obrazek

Re: [MOC] Wozidło przegubowe Komatsu HM300-2

: 2022-02-22, 10:38
autor: Fuku
Świetny model. Myślę, że brakuje jakiegoś reprezentatywnego zdjęcia z większej odległości lub w terenie jak w przypadku MAZa

Re: [MOC] Wozidło przegubowe Komatsu HM300-2

: 2022-02-22, 13:02
autor: dirtzone
Ciekawi mnie dlaczego dwie pierwsze osie mają starszy dyferencjał a ostatnia oś ma nowszy? To specjalnie zabieg w jakimś celu?

Re: [MOC] Wozidło przegubowe Komatsu HM300-2

: 2022-02-22, 16:15
autor: dmac
Świetna maszyna. Dobry kształt maski i w ogóle podobieństwo do oryginału jest bez zarzutu. Nie przesadzajmy, że oryginał siekierą był ciosany - maszyna budowlana ma być użyteczna, a nie prześliczna. A model wiernie to oddaje.

Jednakże Eric ma rację: Twoje wozidło mogłoby szybciej jeździć, zwłaszcza, że zasila je BuWizz i nie wygląda na to, żeby miało jakąś rekordową masę (kiper z paneli jest pewnie super-lekki). A co do żółtych connectorów - pytałeś na Forum? Ja akurat nie znalazłem u siebie żółtych #4, ale może ktoś, coś...

Tak czy owak - brawo!.

Re: [MOC] Wozidło przegubowe Komatsu HM300-2

: 2022-02-22, 19:44
autor: noniusz
Fuku pisze: 2022-02-22, 10:38 Myślę, że brakuje jakiegoś reprezentatywnego zdjęcia z większej odległości lub w terenie
Tak, zdecydowanie, jak zrobi się cieplej to na pewno ruszę w teren na jakąś sesję.
dirtzone pisze: 2022-02-22, 13:02 Ciekawi mnie dlaczego dwie pierwsze osie mają starszy dyferencjał a ostatnia oś ma nowszy? To specjalnie zabieg w jakimś celu?
Ze względu na nieco nietypowe prowadzenie wału napędowego i wynikającą z tego różną ilość zębatek z12 lub z20 przy samych dyferencjałach - aby uzyskać te same prędkości obrotowe wszystkich kół niezbędne było zastosowanie różnych typów mechanizmów różnicowych.
dmac pisze: 2022-02-22, 16:15 Maszyna budowlana ma być użyteczna, a nie prześliczna
O - to to! W punkt ;)
dmac pisze: 2022-02-22, 16:15 Jednakże Eric ma rację: Twoje wozidło mogłoby szybciej jeździć, zwłaszcza, że zasila je BuWizz i nie wygląda na to, żeby miało jakąś rekordową masę (kiper z paneli jest pewnie super-lekki). A co do żółtych connectorów - pytałeś na Forum? Ja akurat nie znalazłem u siebie żółtych #4, ale może ktoś, coś...
Tak ta prędkość też nie bardzo mi się podoba, ale zrodził mi się pomysł modyfikacji, więc na wystawie mam nadzieję będzie szybciej.
Tak, connectory #4 w kolorze żółtym to jedna sprawa i nawet gdyby się uprzeć i zastąpić je żółtymi to nadal brakowało by tych Technic, Axle and Pin Connector Hub with 1 Axle i tych Technic, Pin 3L with Friction Ridges and Center Pin Hole więc nie miałem aż tak dużego ciśnienia ;)

Dzięki!