[Zawody LTTC] Głosowanie nad zmianami w regulaminie na sezon 2023

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Aleksander Spyra
VIP
Posty: 237
Rejestracja: 2013-08-20, 18:41
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

[Zawody LTTC] Głosowanie nad zmianami w regulaminie na sezon 2023

#1 Post autor: Aleksander Spyra »

Cześć wszystkim,
Nowy sezon trialowy zbliża się dużymi krokami. W zeszłym roku na integracji poruszyliśmy temat potencjalnych zmian w regulaminie - padło kilka pomysłów, które chcielibyśmy poddać głosowaniu.
Żeby wszyscy zrozumieli intencje stojące za każdą z propozycji, postarałem się opisać jakie cele ma wprowadzenie każdej z propozycji.
Zachęcam do komentowania i przedstawiania swojego punktu widzenia.

Głosowanie odbędzie się przy pomocy arkusza tutaj: KLIK, brane pod uwagę będą głosy osób które w ciągu ostatnich dwóch sezonów wystartowały choć raz w zawodach.

1. Uniezależnienie kar czasowych od przelicznika
W swojej aktualnej formie przelicznik konkretnego modelu ma pośrednio wpływ na odczuwalną wielkość kar, takich jak dotknięcie czy zniszczenie bramki. Wynika to z faktu, że kary są dodawane do czasu przejazdu przed podzieleniem go przez przelicznik. Problem tego rozwiązania najłatwiej pokazać na prostym przykładzie:
Zawodnik A zbudował lekki, szybki model o dużej mocy, przez co jego przelicznik wynosi 1.
Zawodnik B skonstruował cięższy model o niższej mocy i większej długości, i jego przelicznik to 2.
Na sekcji Zawodnik A osiągnął czas 55 sekund, natomiast Zawodnik B pokonał ją w 120 sekund.
Po uwzględnieniu przeliczników, ostateczny wynik Zawodnika A to 55/1=55 [s], a Zawodnika B 120/2 = 60[s]. W tym scenariuszu Zawodnik A wygrywa.
Jeśli jednak obaj zawodnicy zniszczyli jedną chorągiewkę, wynik się zmienia:
Zawodnik A: (55+40)/1 = 95 [s]
Zawodnik B: (120+40)/2 = 80 [s] - zawodnik B zwycięża ze sporym marginesem.
Sytuacja ta jest o tyle problematyczna, że szybkie modele, którymi łatwo o kontakt z bramką i które z natury mają niskie przeliczniki, są karane bardziej. Im trudniejsza sekcja, tzn. im większa ilość kar przypadająca na każdego zawodnika, tym bardziej karane są niskie przeliczniki! Stąd punkt do przegłosowania:

1.a) Czy zmieniamy sposób obliczania ostatecznego wyniku na sekcji, na dodawanie kar czasowych do czasu przejazdu dzielonego przez przelicznik modelu?


2. Uzależnienie mocy silników w przeliczniku od napięcia lub rodzaju baterii
W swojej aktualnej formie, moc silnika licząca się do przelicznika jest wyznaczana przez dodanie so siebie nominalnej mocy mechanicznej silników napędowych przy 9V, na podstawie pomiarów Philo. Problem z takim podejściem polega na tym, że w zależności od rodzaju użytej baterii, napięcie podawane na silnik może mocno różnić się od przyjętej wartości 9V. Jak duży wpływ ma to na moc silnika? Posługując się danymi, które udostępnij Philo, można zauważyć, że silnik XL przy 9V ma około 2.21W mocy mechanicznej, a przy 7V - 1.51W. Oznacza to, że przy 1V spadku napięcia baterii, tracone jest około 0.35W, albo 16% nominalnej mocy. W momencie, kiedy wszyscy zawodnicy korzystają z tego samego typu baterii (np. z akumulatora LiPo 8788, który w pełni naładowany ma napięcie 8.4V), problem nie jest zauważalny, bo każdy jest dotknięty podobną stratą mocy; jeśli jednak ktoś postanowi sięgnąć po inne rozwiązanie, (np. BuWizz 2.0 w trybie normalnym, dający napięcie 7.4V) to różnica w mocy jest mocno zauważalna, i zniechęca do używania źródeł prądu o niższym napięciu.
Należy również wspomnieć, że na moc silników wpływ ma także rezystancja wewnętrzna akumulatorów, jak i straty na kontrolerze silnika (wieża IR, Sbrick, NXT, EV3 itd.), ale te są trudnejsze do zmierzenia i skompensowania w przeliczniku.
Aby umożliwić zawodnikom używanie wszystkich rodzajów baterii, szczególnie teraz, kiedy akumulatory 8788 zaczynają być trudno dostępne i drogie, warto byłoby zmodyfikować przelicznik tak, aby brał pod uwagę zależność mocy silników od typu użytej baterii. Można wtedy znieść także arbitralne kary dla BuWizza w trybie 11.2V, i po prostu policzyć moc którą na tym wyższym napięciu mają silniki napędowe.
Stąd punkty do przegłosowania:

2. a) Czy modyfikujemy przelicznik, aby moc silników pojazdu zależna była od rodzaju użytych baterii?


3. Dopuszczenie nowych modeli opon, zwiększenie kary za opony Tamiya
Wprowadzenie kilka lat temu 'niefirmowych' opon na wzór Tamiya CC01 miało diametralny wpływ na konstrukcję trialówek i przebieg samych zawodów. Wzrost trakcji zachęcił do odchudzania modeli i zwiększania mocy, przez co trialówki stały się dużo bardziej żwawe.
W ostatnim sezonie została zwiększona kara za używanie tych opon, żeby dać osobom nie chcą używać opon spoza systemu Lego możliwość wyrównanej walki i zwiększyć różnorodność ogumienia na zawodach. Blaha, Sebanm, Smyk w ostatnim roku pokazali, że opony Lego mają swoje miejsce w rajdach.
Opony Tamiya jednak dalej dominują. Razem z zapisem o wymogu skalowania kół powodują, że niektóre rzeczywiste pojazdy, często ciekawe i nietypowe, nie mogą zostać odtworzone, bo potrzebowałyby większych lub mniejszych gum. Stąd punkty do przegłosowania:

3. a) Czy dodajemy zapis do regulaminu, który pozwalałby na dopuszczenie nowych opon po zgodzie większości sędziów?
3. b) Czy pozwalamy na wprowadzanie nowych opon w trakcie trwania sezonu?



4. Używanie nieoryginalnych silników
Mimo że system PF nie jest już produkowany od kilku lat, to silniki PF XL i PF L niezmiennie są jedyną sensowną opcją dla budujących trialówki. Może sytuacja ta zmieni się w najbliższych latach, ale na razie wszystkie konstrukcje wykorzystują właśnie te silniki. Z powodu niekompatybilności współczesnych systemów z PF, wymusza to także używanie silników PF lub 9V do innych funkcji, takich jak skręt, zmiana biegów.
Silniki PF są jednak coraz droższe, co powoduje, że część osób zainteresowało się ich klonami. Są one często wymiarowo identyczne, różnią się jednak modelem użytego silnika elektrycznego, co powoduje, że mogą mieć mniej lub więcej mocy, czy inny zakres obrotów niż ich oryginalne odpowiedniki. Z tego powodu nie proponujemy dopuszczenia ich do użytku w napędzie, ale właśnie do innych funkcji. Siła skrętu czy prędkość zmiany biegów nie ma wpływu na przelicznik i zysk z użycia mocniejszego, nieoryginalnego silnika jest niewielki. Dopuszczenie tych elementów spowoduje, że koszt budowy dla weteranów, jak i potencjalnych nowych zawodników będzie niższy i wyeliminuje zużywanie kosztownych oryginalnych silników do obsługi tych niekrytycznych funkcji. Stąd punkty do przegłosowania:

4.a) Czy dopuszczamy nieoryginalne silniki o wymiarach tożsamych z silnikami Lego do obsługi funkcji innych niż napęd?
4.b) Czy dopuszczamy nieoryginalne silniki o wymiarach innych niż silniki Lego (np CaDa micromotor) do obsługi funkcji innych niż napęd?

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2137
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

Re: [Zawody LTTC] Głosowanie nad zmianami w regulaminie na sezon 2023

#2 Post autor: smyk »

Do kiedy trwa głosowanie?
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9

BJ
VIP
Posty: 999
Rejestracja: 2012-01-16, 21:42
Lokalizacja: Majdan/Warszawa

Re: [Zawody LTTC] Głosowanie nad zmianami w regulaminie na sezon 2023

#3 Post autor: BJ »

Głosowanie zostało zakończone. Zagłosowali wszyscy do tego uprawnieni. Wszystkie zmiany zostały zaakceptowane zdecydowaną większością głosów. Pracuje jeszcze nad udostępnieniem wyników, bo formularze google nie chcą współpracować.
(19:28:58) Toltomeja: teraz powiem absolutnie serio, nawet jeśli zaraz będę żałował: trialowki wygrywają ten pojedynek

ODPOWIEDZ