[MOC] Telehandler

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

[MOC] Telehandler

#1 Post autor: Sariel »

Ostatnio wpadł mi w oko zestaw 8283 - ładny, ale technicznie raczej fatalny. Miałem do wyboru - kupić go, albo zbudować własną wersję. Smyk mnie za to zabije, ale oto:

Telehandler

Obrazek

Dane techniczne:

Masa: 895g
Wymiary: 58 studów (z ramieniem) x 22s x 17s
Napęd: tylna oś silnikiem 47154
Silniki: 1x47154 do napędu, 1x71427 do skręcania, 1xRC do podnoszenia bomu, 1x71427 do wysuwania bomu
Pneumatyka: 1 duży siłownik do przechylania wideł, 1 mały siłownik do opuszczania podpór, airtank wyprowadzony na zewnątrz

Starałem się wzorować na wyglądzie telehandlerów Caterpillara, których dobrym przykładem jest model TH330B o nośności 3,6 tony. Po lewej on, po prawej mój model (oczywiście MT to nie jest ;) ):

Obrazek Obrazek

Model jeździ, skręca, podnosi i wysuwa bom, opuszcza widły, a z przodu ma opuszczane podpory zdolne z niewielką pomocą oderwać przednie koła od ziemi:

Obrazek

Zdecydowałem się podnosić bom silnikiem, nie pneumatyką, dla większej precyzji i dla osadzenia ramienia możliwie nisko na podwoziu, co jest charakterystyczne dla Caterpillarów. Zwracam uwagę na sposób zamontowania silnika RC który podnosi ramię: nie tylko służy on za przeciwwagę, ale jeszcze wyprowadza przewody pneumatyczne:

Obrazek

Ramię podnosi się nieco za szybko i ma poważny problem z uniesieniem palety ważącej 35g. Większa redukcja przełożenia (na którą zabrakło miejsca) rozwiązałaby pewnie problem, ale zmielone w trakcie prac nad ramieniem dwie zębatki z8, nadłamana z24 i skręcony axel 8 przekonują mnie że pneumatyka lepiej sobie radzi z takimi zadaniami.
Również z braku miejsca model nie ma zawieszenia a przednie podpory obsługuje tylko jeden mały siłownik. Konstrukcja jest naprawdę zagęszczona - mieści łącznie 4 silniki, a mimo to z wyjątkiem tyłu gdzie osadzone jest ramię nigdzie nie przekracza 5 studów wysokości - takie spłaszczenie było zgodne z oryginałem i konieczne żeby ramię dało się opuścić do poziomu.

Obrazek

Problematyczne jest także rozsuwanie ramienia - działa, ale okazyjnie przeskakują zębatki, w dodatku musiałem użyć kabla który czasem kontaktuje, czasem nie. Za to kierownica w kabinie jest w pełni funkcjonalna.

Obrazek

I jeszcze porównanie z zestawem 8283:

Obrazek Obrazek

Z góry dziękuję za komentarze. Smyku, już wracam do trialówki :P Z braku czegoś lepszego może zgłoszę telehandlera na MOC miesiąca, żeby przynajmniej Technic był jakoś reprezentowany :)

Nasza galeria | Galeria na BS

Film pokazujący funkcje modelu:

[youtube]http://youtube.com/watch?v=0vz-zeGwS6M[/youtube]

Kilka zdjęć na zachętę:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

[img]http://www.00453005_0000002.pl/forum/images/photos/5313894a465fe169ca8c3.jpg[/img]
Ostatnio zmieniony 2007-12-29, 14:31 przez Sariel, łącznie zmieniany 2 razy.

krzysiek788

#2 Post autor: krzysiek788 »

Nie chcę sie rozpisywac ale wszytkie twoje projekty są poprostu świetne.Nie mam wątpliwosci.

Awatar użytkownika
makorol
Posty: 666
Rejestracja: 2004-11-20, 09:55
Lokalizacja: Bystrzyca / Wrocław
brickshelf: makorol

 

#3 Post autor: makorol »

Kurcze uprzedziłeś mnie. Właśnie dzisiaj naszedł mi pomysł na zbudowanie czegoś takiego... ale nic straconego - moge zbudować swoją wersje :) .
A tak w ogóle to model jak zwykle świetny !!
Pozdrawiam, Makorol.

endrju

#4 Post autor: endrju »

Świetny model! Podoba mi się zwłaszcza pomysł na utrzymywanie pneumatyki i fakt, że w tak niewielkiej przestrzeni udało Ci się upchnąć taką górę elektryki.
Naprawdę ciężko się do czegoś przyczepić :)

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#5 Post autor: Bricksley »

Tak jak sam stwierdziłeś lepsza do ponoszenia ramienia byłaby pneumatyka (oprócz wiekszych możliwości bardziej by przypominał prawdziwą maszynę niż zabawkę). Bardzo dobrze, że upchnąłeś tyle elektryki w takim małym pojeździe i do tego wszystko ładnie działa. Wydaje mi się, że zamiast łańcucha dziękik któremu wysuwa sie wysięgnik lepsza byłaby oś tak jak w 8460. Nie rozumiem tylko po co ta opuszczana podpora z przodu, wcześniej takiego czegoś nie widziałem. Dobrze wiemy, że w Technic chodzi przedewszystkim o funkcjonalność, ale jakość modelu poprawia także dobry wygląd. Nie musi to być MT, ale jakoś z sensem poukładane liftarmy czy panele, bo Twoja kabiana wygląda jakby sklecona w 5 min.. Te przewody pneumatyczne do poruszania wideł mogłyby być przymocowane do wysięgnika. Ogólnie fajny MOC :)
Z braku czegoś lepszego może zgłoszę telehandlera na MOC miesiąca, żeby przynajmniej Technic był jakoś reprezentowany
Może i mnie się uda coś zgłosić jeszcze 3 dni, a MOCa miałem wystawić już dawno.
Ostatnio zmieniony 2007-07-28, 18:50 przez Bricksley, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
TT
Posty: 1181
Rejestracja: 2004-05-27, 13:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała
brickshelf: TT

 

#6 Post autor: TT »

W prawdziwej maszynie podczas opuszczania, czy podnoszenia ramienia widły powinny być prowadzone równolegle do początkowej pozycji. W realiach LEGO trudno to zrobić zachowując możliwość wysuwania ramienia. Tak też jest u Ciebie.
Sam kiedyś chciałem zrobić taką maszynę, ale nie miałem pomysłu jak rozwiązać powyższy problem.
Pozdrawiam,
Tomek

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#7 Post autor: Sariel »

Karol, opuszczane podpory z przodu występują we wszystkich ładowarkach Caterpillara, a ich rozstawienie zwiększa udźwig kilkakrotnie. Przyjrzyj się choćby przodowi modelu Cata który pokazałem. Przewody pneumatyczne muszą mieć możliwość rozciągnięcia się przy wysuwaniu ramienia stąd taki ich luz. Na filmie widać jak funkcjonują przy rozciąganiu.
TT, masz rację tyle że w prawdziwej maszynie pozycję wideł utrzymuje się właśnie używając pneumatyki. Oglądałem kilkadziesiąt ładowarek 3 różnych producentów i w każdej było to rozwiązanie w ten właśnie sposób - owszem, początkowo zbudowałem w swoim modelu ramię złożone z dwóch dźwigni równoległych - poziomowało się idealnie, ale nie było sposobu żeby nałożyć na to wysuwaną sekcję.

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#8 Post autor: Bricksley »

Sariel pisze:Przewody pneumatyczne muszą mieć możliwość rozciągnięcia się przy wysuwaniu ramienia stąd taki ich luz. Na filmie widać jak funkcjonują przy rozciąganiu.
To wiem. Chodziło mi raczej o to, aby przewody przechodziły przez np. Obrazek, które byłyby przymocowane do wysuwanej części wysięgnika i nie wisiały by tak.
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
pixel
Posty: 285
Rejestracja: 2006-06-05, 13:43
Lokalizacja: wawa
brickshelf: pixel

 

#9 Post autor: pixel »

Sariel pisze:Smyk mnie za to zabije
jesli Smyk tego nie zrobi to ja to zrobie
i to wcale nie za trtr :P

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#10 Post autor: Sariel »

Tylko czy to by coś zmieniło? Przecież one już są przymocowane do wysięgnika, a ściślej do siłownika na nim. Nawet jeśli przypnę je jeszcze do czegoś to wciąż muszą mieć tyle samo luzu więc tak samo wisieć. Chyba że proponujesz przypiąć je wyżej - to jest jakiś pomysł ale konstrukcja wysięgnika przestałaby przypominać oryginał. Chyba że wymyślimy jakiś bloczek na którym przewody mogłyby się suwać :)
pixel, jeśli chodzi o poduszkowca to pisałem że czekam na zamówione axle joinery :P
Ostatnio zmieniony 2007-07-28, 21:32 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
TT
Posty: 1181
Rejestracja: 2004-05-27, 13:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała
brickshelf: TT

 

#11 Post autor: TT »

Zgadzam się z Tobą. Miałem nawet pomysł z przełącznikiem pneumatycznym, ale gdyby nawet się to udało to jedynie pod warunkiem, że w każdej porze w instalacji pneumatycznej musiałoby być takie same ciśnienie...
Pozdrawiam,
Tomek

Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2554
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

#12 Post autor: V1 »

Wydaje mi się że takie widlaki służą do podnoszenia kontenerów?
Jeśli tak, to poziome położenie wideł jest kwestią zasadniczą! A widzę że takiej możliwości tutaj nie ma i to jest cholerny brak. Myślę że już lepiej by było zrezygnować z wysuwanego ramienia.
Poza tym wygląda na bardzo napakowany mechaniką.
Może jeszcze mógłby być wolniejszy i wolniej opuszczać wysięgnik, ale to drobiazgi.
(Porównywanie go z tym fabrycznym nie ma sensu, trudno żeby dorosły człowiek zbudował coś prymitywniejszego niż fabryczny zestaw lego. Szczególnie Ty)
\/1 ______________

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#13 Post autor: Bricksley »

V1 pisze:Wydaje mi się że takie widlaki służą do podnoszenia kontenerów?
Od podnoszenia kontenerów jest Rech Stacker, sam nawet kiedyś zbudowałem: http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=1997&highlight=reach+stacker . A tu przykład prawdziwego: Obrazek

Zaś Telehandler lub Telescopic handler, w tym wypadku jest czymś w rodzaju wózka widłowego na teleskopowym ramieniu i ma podobne cele. Telehandler, może też mieć tak jak w zestawie 8283 łychę i bedzie w tedy pełnił takie funkcje jak ładowarka, ale będzie mieć większy zakres ruchu w górę.
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#14 Post autor: Sariel »

V1 pisze:Jeśli tak, to poziome położenie wideł jest kwestią zasadniczą! A widzę że takiej możliwości tutaj nie ma i to jest cholerny brak.
Jest taka możliwość, jeśli masz dość dokładną rękę żeby wyrównywać położenie wideł pneumatycznie w trakcie podnoszenia. Dokładnie przestudiowałem konstrukcję prawdziwych telehandlerów i we wszystkich było to rozwiązane właśnie w ten sposób - tzn. w rzeczywistości pneumatykę obsługuje pewnie jakiś automat sprzężony z mechanizmem podnoszenia ramienia, ale taki bajer jest nie do odtworzenia bez Mindstormsów jeśli w ogóle.

Edit: po nocy przemyśleń jestem pewien że teoretycznie da się zrobić automatyczne poziomowanie zwykłą pneumatyką. Czeka mnie budowa większego telehandlera w niedalekiej przyszłości :)

Frax

#15 Post autor: Frax »

Przynajmniej teoretycznie można by w łatwy sposób rozwiązać kwestię, używając hydrauliki, znaczy połączonych na sztywno siłowników napełnionych wodą/olejem. Gdyby drugi przymocować analogicznie na drugim końcu ramienia i odpowiednio zgrać, powinno działać idealnie.

ODPOWIEDZ