[MOC] Bohmerland 1927
: 2007-11-17, 22:56
Dobry wieczór!
Po raz pierwszy pomysł zbudowania tej maszyny z klocków Lego wpadł mi do głowy, kiedy zobaczyłem kiedyś koła pasowe w kolorze żółtym. Pomyślałem - O! Koła od Bohmerlanda! Ale klocki Lego były dla mnie wtedy odległą przeszłością.
Po raz drugi - kiedy Nexus ogłosił konkurs na pojazd min. trzyosobowy o mniej niż trzech kołach.
Na konkurs nie zdążyłem, bo za długo zbierałem części i kombinowałem jak to zbudować.
Niestety musiałem zrezygnować z paru drobiazgów, jak m.in. skrzynki z przodu ramy, czy króciec ssący. Czarnych zębatek nie udało mi się znaleźć - mam tylko jedną, więc są obie szare. Nie jestem do końca zadowolony z mocowania wydechu, ale już od tygodni nic lepszego nie przychodziło mi do głowy. Strasznie ciężko zmusić flex hose do utrzymania raz nadanego kształtu....
Większość konstrukcji to cięte na różne kształty rurki 'flex hose'. Wyszedłem z założenia, że skoro dopuszczalne jest ich cięcie na dowolne odcinki, to mogę sobie poszaleć :)
Ale dosyć pitolenia na nieistotne tematy.
Bohmerland to czeska marka motocykli. Jest kojarzony głównie z jednym modelem (nawet nie wiem, czy produkowano inne).
Jest to motocykl trzymiejscowy. Co więcej - według wszelkich znanych mi źródeł - to jedyny na świecie motocykl trzymiejscowy!
Taki pomysł mógł zostać zrealizowany tylko w kraju hokeja na trawie i piłki rowerowej :)
Skonstruował go niejaki A. Liebisch. Silnik - jednocylindrowy czterosuw, 600cm3.
Różne, znacznie różniące się między sobą modele produkowano od drugiej połowy lat 20' aż do aneksji w 1938 roku. Nie sposób je pomylić z innymi maszynami głownie ze względu na niezwykłe w owym czasie kolorowe malowanie. Charakterystyczne i nowatorskie były koła o stalowych obręczach. Zbiorniki paliwa umieszczono z tyłu. Biegi zmieniał.... pasażer! Do wielu wersji montowano boczne wózki. Do dzisiaj zachowało się ich niewiele i osiągają bardzo wysokie ceny. Jest też budowanych na całym świecie wiele replik z różnymi silnikami i wyposażeniem. W Czechosłowacji od wielu lat są organizowane zloty Bohmerlandów. Zresztą szczegóły można znaleźć w każdej książce o historii motocykli, czy też w internecie.
Najpierw oryginał:
I moje maleńkie brzydactwo:
[ galeria ]
Skala jest dopasowana do kół - motocykl jest za duży dla miniludzików, a troszeczkę za mały dla technic-ludzików. Chociaż udało mi się dosyć elegancko posadzić na nim trzech :)
Niniejszym zgłaszam to do BTT etap II ! :)
(Modelik ma ukrytą jedną nie-plastikową część - ktoś znajdzie ? (bo troszeczkę ją widać na zdjęciach :)
Po raz pierwszy pomysł zbudowania tej maszyny z klocków Lego wpadł mi do głowy, kiedy zobaczyłem kiedyś koła pasowe w kolorze żółtym. Pomyślałem - O! Koła od Bohmerlanda! Ale klocki Lego były dla mnie wtedy odległą przeszłością.
Po raz drugi - kiedy Nexus ogłosił konkurs na pojazd min. trzyosobowy o mniej niż trzech kołach.
Na konkurs nie zdążyłem, bo za długo zbierałem części i kombinowałem jak to zbudować.
Niestety musiałem zrezygnować z paru drobiazgów, jak m.in. skrzynki z przodu ramy, czy króciec ssący. Czarnych zębatek nie udało mi się znaleźć - mam tylko jedną, więc są obie szare. Nie jestem do końca zadowolony z mocowania wydechu, ale już od tygodni nic lepszego nie przychodziło mi do głowy. Strasznie ciężko zmusić flex hose do utrzymania raz nadanego kształtu....
Większość konstrukcji to cięte na różne kształty rurki 'flex hose'. Wyszedłem z założenia, że skoro dopuszczalne jest ich cięcie na dowolne odcinki, to mogę sobie poszaleć :)
Ale dosyć pitolenia na nieistotne tematy.
Bohmerland to czeska marka motocykli. Jest kojarzony głównie z jednym modelem (nawet nie wiem, czy produkowano inne).
Jest to motocykl trzymiejscowy. Co więcej - według wszelkich znanych mi źródeł - to jedyny na świecie motocykl trzymiejscowy!
Taki pomysł mógł zostać zrealizowany tylko w kraju hokeja na trawie i piłki rowerowej :)
Skonstruował go niejaki A. Liebisch. Silnik - jednocylindrowy czterosuw, 600cm3.
Różne, znacznie różniące się między sobą modele produkowano od drugiej połowy lat 20' aż do aneksji w 1938 roku. Nie sposób je pomylić z innymi maszynami głownie ze względu na niezwykłe w owym czasie kolorowe malowanie. Charakterystyczne i nowatorskie były koła o stalowych obręczach. Zbiorniki paliwa umieszczono z tyłu. Biegi zmieniał.... pasażer! Do wielu wersji montowano boczne wózki. Do dzisiaj zachowało się ich niewiele i osiągają bardzo wysokie ceny. Jest też budowanych na całym świecie wiele replik z różnymi silnikami i wyposażeniem. W Czechosłowacji od wielu lat są organizowane zloty Bohmerlandów. Zresztą szczegóły można znaleźć w każdej książce o historii motocykli, czy też w internecie.
Najpierw oryginał:
I moje maleńkie brzydactwo:
[ galeria ]
Skala jest dopasowana do kół - motocykl jest za duży dla miniludzików, a troszeczkę za mały dla technic-ludzików. Chociaż udało mi się dosyć elegancko posadzić na nim trzech :)
Niniejszym zgłaszam to do BTT etap II ! :)
(Modelik ma ukrytą jedną nie-plastikową część - ktoś znajdzie ? (bo troszeczkę ją widać na zdjęciach :)