Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Otwarty przez: smyk
2008-07-31, 14:12
[MOC] VOLVO A25D 4x4
Autor Wiadomość
aro_kal 
Arek

Wiek: 41
Dołączył: 07 Lut 2006
Wpisy: 436
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-07-30, 20:49   [MOC] VOLVO A25D 4x4

Kiedyś pewien recytator śpiewał "... bo Kielce są potęgą ...". Dawno temu, kiedy ta pseudomuzyka jeszcze raczkowała sądziłem, że jest to wierutną bzdurą. Dziś już wiem, chociaż wciąż mam awersję do piosenki mówionej, że tekst ten mówił prawdę. Dzięki spotkaniu w Kielcach dokończyłem coś co budowało się przeraźliwie długo. Ale może od początku.

Na początku tego roku, czyli w styczniu, siadłem do budowania wozidła przegubowego. Sam pomysł zrodził się kilka tygodni wcześniej. Myślałem wtedy, że bez skrętnej osi tego typu pojazd powinien być wyjątkowo sprawny na zawodach. Siadłem więc pewnego styczniowego wieczoru do budowy mostu. Po ok. czterech dniach miałem już jakiś zarys tego jak będzie owy most wyglądał. Zbudowałem prowizoryczną ramę z zawiasem pośrodku i postanowiłem stestować most pod obciążeniem. Jakież było moje zdziwienie gdy okazało się, że wozidło nie skręca. Niezbędny okazał się dyferencjał (jak ktoś nie wie dlaczego niech przeanalizuje budowę ładowarki z zestawu 8459). Jak sobie to uświadomiłem to zachciało mi się wyć. Każdy z nas wie, że nie ma nic słabszego niż ta część. Wtedy chyba nawiedził mnie anioł i kazał wmontować czwartą zębatkę w dyferencjał. Tak oto zrodził się mój jak dotąd najlepszy MOC (mam na myśli dyferencjał) :-).

Do budowy kolejnej wersji mostu zbierałem się długo ale po ok. miesiącu był gotowy. Potem przyszła kolej na ramę. Nawet sobie nie wyobrażacie ile kłopotów sprawia zbudowanie mocnego zawiasu. Wersji było chyba z pięć. Pierwsza rama zbudowana była ze starych wykropkowanych belek. Pisałem o niej w tym temacie. Potem znów robota stanęła na kilka tygodni.

Następnie był wielki zakup klocków nowego typu i powstała nowa rama (tak gdzieś w maju) i znowu stop. I wreszcie zbliżyły się Kielce na tyle bym poczuł dreszcze na karku ze strachu, że nie zdążę i siadłem do intensywnej pracy. Niestety nie dotarła do mnie nowa partia klocków (coś się zgubiło na poczcie) i musiałem budować z tego co mam. Jakoś się udało. Najpiękniej nie jest ale wciąż uważam, że w truck trialu nie o to chodzi by było ładnie, chociaż śliczny wygląd absolutnie mi nie przeszkadza.

Nasmuciłem, nasmuciłem (rzadko piszę więc chyba mi wolno) czas przedstawić moje "dzieło".





Zdjęcia tylko dwa bo:
1 - pojazd jest niefotogeniczny
2 - nie chcę zdradzać szczegółów przed zawodami
3 - nie chciało mi się robić więcej

Jak widzicie kabina jest typowo technicowa. Wiem, że odstaje od kanonów, które wprowadzili tacy esteci jak smyk, lomero, duke czy choćby ostatnio kubrick i emilus, ale ja mam taki styl. Inaczej budować nie umiem. Poza tym wozidło jest wyjątkowo wredne i nie mam w ogóle pomysłów jak to zbudować ładniej. Paka robiona jest z tego co miałem pod ręką, a że klocków żółtych miałem za mało, więc jest czarna. Uroku dodaje nieco napis.

Tematem tym zgłaszam swój pojazd do zawodów w Kielcach. Nie oczekuję oceniania bo pozytywnie mogą ocenić tylko pijani (jeśli się tak stanie już wiemy kto nadużywa alkoholu). Tu garstka informacji na temat pierwowzoru - pierwsza garstka i druga garstka.

Skalę lekko spaprałem i jest w okolicach 1:14. Ogólnie proporcje też są lekko spierniczone. Wszystko to wiem, lepiej nie umiem bądź nie chcę.

Przepraszam za tyle tekstu, a każdego kto dotrwał do końca podziwiam. Jutro może napiszę jakie pułapki czekają na budowniczego jeśli porwie się na wozidło.

[DOPISANO]

długość - 55 cm
szerokość - 20 cm
wysokość do najwyższego punktu (odbiornika) - 28 cm
waga - 2,4 kg
napęd - jeden silnik PF duży
skręt - jeden silnik PF mały
redukcja obrotów silnika napędowego - 9x
redukcja obrotów silnika skręcającego - 80x
średni czas na setkę - 10,22 s

A teraz garść spostrzeżeń:

1 - bez dyferencjałów w każdej osi nie da rady. Pojazd skręca się w środku więc koła w osi muszą obrócić się w przeciwną stronę. Usztywnienie dyferencjału to też trudne zadanie. Dodanie czwartej zębatki zapobiega tylko ich łamaniu, nie pomaga natomiast w przenoszeniu napędu na dyferencjał.

2 - skręt - musi być ślimak. Inaczej pojazd wije się jak wąż podczas najeżdżania na przeszkody. Ze ślimakiem też się wije z powodu luzów, ale mniej.

3 - przegub. Wzmocnienie tego dziadostwa to wyzwanie pokroju budowy mostu z osią skrętną. Każdy jednak wypracuje swój sposób. Napęd przenoszony jest wałem kardana i nie złamał się ani jeden podczas testów. W tym miejscu nie ma jednak redukcji obrotów silnika.

4 - zniwelowanie luzów na wale napędowym. W tego typu konstrukcji dość mocno odginają się mosty od ramy. Może to ze względu na ciężkie koła. Wał napędowy poza kardanem w zawiasie ma także dwa sprzęgła zbudowane z dwóch kół pasowych każde połączonych sześcioma szarymi kołeczkami. Gdy cały tylny most zostaje mi na przeszkodzi i dopiero chce się pod nią wdrapać wał rozciąga się w tych miejscach ale dalej przenosi napęd. Łączenie kół pasowych trzema kołkami to za mało.

5 - koła. Są tak wielkie i ciężkie, że gną ośki jak by były zrobione z gumy. Bardzo łatwo przytulają się do konstrukcji mostu trąc o niego i marnując kupę mocy. Płaszczyzna mostu najbliższa kołu musi być gładka na bardzo dużej powierzchni. Zastosowanie kół w innych konstrukcjach należy do zadań niemal niewykonalnych. Jedyną osobą zdolną do wykorzystania tych gigantów w osi skrętnej jest sariel (moim zdaniem). A piszę to po to by być może sprowokować go do wyprodukowania czegoś takiego.
_________________

Ostatnio zmieniony przez aro_kal 2008-08-04, 19:15, w całości zmieniany 9 razy  
 
 
 
 
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 34
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 2117
Skąd: KrakóVW
Wysłany: 2008-07-30, 21:03   

Jak go nie zglosisz na MOC miesiaca, to w Kielcach Ci udowodnie,ze sie mylisz co do picia, bo od 2 tygodni zapomnialem juz jak alkohol smakuje xD
Rewelacja. Osobiscie wyjde z gestem Rejtana przy ustalaniu regulaminu na sezon 2009, zeby dopuscic te kola, bo na nich powstal jeden z najciekawszych trialowych potworow. Nie moge sie juz doczekac soboty, zeby zobaczyc jak to miazdzy przeszkody i objezdza konkurencje.
aro_kal napisał/a:
Skalę lekko spaprałem i jest w okolicach 1:14.
Nad tym ograniczeniem wymiarow tez zaczynaja sie zbierac czarne chmury. Panowie z Rules Teamu, musimy powaznie porozmawiac :D
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz
Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

 
 
 
Hasky128 
kupię czas...


Wiek: 34
Dołączył: 20 Gru 2006
Wpisy: 122
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2008-07-30, 21:31   

Ja już teraz chętnie poznałbym trudności i porady z budowaniem wozideł przegubowych:)
Czeka mnie budowa podziemnej ładowarki (pamiętam co obiecałem Żbiku:D), a wszystkie moje podejscia do tego tematu były mniej lub bardziej nieudane:/
Muszę powiedzieć, że volvo wygląda monstrualnie. Chętnie obejrzę je w porównaniu z innymi Trialówkami. Unimogi to będą jak osobówki chyba wyglądały:)
_________________
...
 
 
 
 
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 34
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 2117
Skąd: KrakóVW
Wysłany: 2008-07-30, 21:59   

Hasky128 napisał/a:
Unimogi to będą jak osobówki chyba wyglądały:)
Chciales powiedziec, ze Unimogow nie bedzie widac ;)
W zeszlym roku postawilismy kolo siebie kilka trialowek i staly sobie takie biedne, niechciane, wszystkie podobnej wielkosci. W tym roku mamy wysyp maszyn wszelkiej masci, co odczytuje jako ogromny rozwoj w polskim Truck Trialu.
Aro, ja nie doczytalem/umknelo mi gdzies, czy nie napisales ile to wazy?
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz
Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

 
 
 
Duke 


Wiek: 41
Dołączył: 17 Lis 2005
Wpisy: 247
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-07-30, 22:07   

No właśnie, Aro bardzo niewiele napisałeś o szczegółach technicznych, nawet nie wiemy ile toto ma silników, w sumie to nic nie wiemy:)
A jest brzydki, to prawda, ale może na żywo będzie sympatyczniejszy. Naprawdę jestem ciekaw jak jeździ i chętnie się z nim zmierzę.
_________________

 
 
 
 
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 34
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 2117
Skąd: KrakóVW
Wysłany: 2008-07-30, 22:08   

Cytat:
średni czas na setkę - 10,22 s
100cm jak smiem przypusczac? ;)
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz
Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

 
 
 
pixel 


Wiek: 46
Dołączył: 05 Cze 2006
Wpisy: 285
Skąd: wawa
Wysłany: 2008-07-31, 09:39   

mi (mnie) tez sie nie podoba ale de gustibus...
w sprawie regulaminowosci Twojego pojazdu
osobiscie nie przeszkadza mi to ze nie ma skretnych kol
a wielkosc kol - no coz - wg mnie nie zostaly wpisane jako regulaminowe poniewaz zakladano ze nie uda sie zbudowac pojazdu na takich kolach w zgodzie z pozostalymi punktami

aro pytanie do Ciebie
czy masz miekkie czy twarde kola?
mysle ze miekkie bylyby fajniejsze - dawalyby wrazenie wielkosci pojazdu

chetnie zobacze w Kielcach co sie dzieje ze zginaniem gdy pojazd pochyli sie i zaczniesz skrecac :P

(a tak w tajemnicy: dobrze ze jestes zawziety i forsujesz przegubowca)
Ostatnio zmieniony przez Jerac 2008-08-27, 23:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
aro_kal 
Arek

Wiek: 41
Dołączył: 07 Lut 2006
Wpisy: 436
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-07-31, 11:50   

Wozidła na pewno nie zgłoszę do wyborów budowli miesiąca bo:
1 - nie buduję dla takiej niby chwały
2 - i tak by nie wygrało więc po co mi to

Wszelkie dane jak i garść wniosków zamieściłem już w tekście.

Koła są miękkie z zestawu 8466. Nie wiem jak miałbym je utwardzić. Między felgę a oponę napchać papieru? Guma i tak jest na tyle sztywna, że te 500 gramów przypadające na każdą z nich unosi spokojnie i tylko troszkę się ugina. Mocniej się wgniata na dość kanciastych przeszkodach typu pudełko.

Panie pixelu - dziękuję za wsparcie mojego uporu. Dużo zdrowia kosztowało mnie budowanie tego wehikułu. Cały czas miałem pod górkę. Ciągłe zarzuty i podejrzenia, że łamię lub naginam regulamin. Naprawdę nie wpływało to pozytywnie na tempo mojej pracy. I jeszcze po drodze się urodził potomek ...

Dziś sfotografuję może jakieś detale, tak byście wiedzieli o co tu chodzi. Zdjęcia z boku nie będzie, bo nie chcę by znalazł się jakiś specjalista, który mi to zmierzy i porówna z oryginałem, a w konsekwencji wywiąże się kłótnia, bo niestety tu i ówdzie zgubiłem po jednej kropce i skala nie jest zachowana. Z weryfikacją poczekamy do Kielc.
_________________

Ostatnio zmieniony przez aro_kal 2008-07-31, 11:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
pixel 


Wiek: 46
Dołączył: 05 Cze 2006
Wpisy: 285
Skąd: wawa
Wysłany: 2008-07-31, 11:55   

w tomacie kol to sa miekkie i twarde
te od 8466 sa twarde a te od tractor-pullera sa miekkie

roznica jest zdecydowana
 
 
 
smyk 
VIP


Wiek: 37
Dołączył: 14 Mar 2006
Wpisy: 2103
Skąd: Warszawa-Ochota
Wysłany: 2008-07-31, 13:05   

aro_kal napisał/a:
Cały czas miałem pod górkę. Ciągłe zarzuty i podejrzenia, że łamię lub naginam regulamin. Naprawdę nie wpływało to pozytywnie na tempo mojej pracy. I jeszcze po drodze się urodził potomek ...
Tekst roku. Bym jednak tak nad tym potomkiem nie ubolewał ;)

pixel napisał/a:
osobiscie nie przeszkadza mi to ze nie ma skretnych kol
Ułatwienie (brak zwrotnic) kosztem utrudnienia (przegub).

pixel napisał/a:
a wielkosc kol - no coz - wg mnie nie zostaly wpisane jako regulaminowe poniewaz zakladano ze nie uda sie zbudowac pojazdu na takich kolach w zgodzie z pozostalymi punktami
Też. Ale te koła nie zostały wpisane do regulaminu, też z tego względu, że są za szerokie i ograniczają powierzchnię mostów, która jest potencjalnym powodem wieszania się pojazdu na przeszkodach. To tak dla wyjaśnienia.

Tymczasem bawmy się i radujmy!
 
 
 
Sariel 
VIP
My other ride is a tank


Wiek: 38
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5314
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-07-31, 13:09   

Panowie, może atmosfera będzie lepsza jeśli wstrzymacie się z roztrząsaniem tematu wozidła do momentu kiedyt zobaczycie je na żywo w Kielcach. Dywagacji teoretycznych na jego temat było już aż nadto. Za parę dni zobaczycie je w działaniu - cierpliwości, będziecie mieli potem masę czasu na komentarze. Pardon, ale mnie trochę męczy odgrzewanie całej wielkiej dyskusji o kołach i mostach w regulaminie tuż przed debiutem sprzętu Arka.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
smyk 
VIP


Wiek: 37
Dołączył: 14 Mar 2006
Wpisy: 2103
Skąd: Warszawa-Ochota
Wysłany: 2008-07-31, 13:14   

Okej, Sariel ma rację. Siedzę już cicho.
Temat chciałem tymczasowo zamknąć, ale na odpowiedzialność i apel pixela zostawiam otwarty. Bawcie się dobrze i dyskutujcie na temat :)
Ostatnio zmieniony przez smyk 2008-07-31, 14:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
pixel 


Wiek: 46
Dołączył: 05 Cze 2006
Wpisy: 285
Skąd: wawa
Wysłany: 2008-07-31, 14:25   

aro slabo troche na tych Twoich fotkach widac
ale przegub moznaby zrobic z model-teamowych felg



dzieki temu sily zginajace os obrotu moznaby czesciowo przeniesc na rant tej felgi
(bo rozumiem ze obrotnica jest za duza do Twojego modelu)
Ostatnio zmieniony przez Jerac 2008-08-27, 23:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
aro_kal 
Arek

Wiek: 41
Dołączył: 07 Lut 2006
Wpisy: 436
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-07-31, 18:13   

Garść zdjęć

Tylny most


Sprzęgło


Tylny most


Przegub


Przegub


Silnik napędzający


Wał napędowy i inne bebechy
_________________

Ostatnio zmieniony przez aro_kal 2008-07-31, 18:14, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
 
djtermoz 

Wiek: 43
Dołączył: 26 Paź 2007
Wpisy: 176
Skąd: Boston
Wysłany: 2008-07-31, 18:31   

Wyglada bardzo fajnie, ale zastanawiam sie nad dwiema rzeczami:
- do czego wlasciwie jest to sprzeglo na pinach?
- czy przypadkiem przegub na dwoch obrotnicach (turntable) jedna nad druga nie bylby mocniejszy?
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,071 sekundy. Zapytań do SQL: 13