[MOC] Iveco EuroTrakker 8x4
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- M_longer
- VIP
- Posty: 5429
- Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
- Lokalizacja: Lubin
- brickshelf: M-longer
- Kontakt:
-
[MOC] Iveco EuroTrakker 8x4
Witam.
Pewnie niektórzy z was zauważyli że od kilku dni na BSie wisi folder ze zdjęciami z etapów budowy mojej wywrotki. Nie będzie już aktualizowany, bo zakończyłem prace :)
Więc... Może na początek trochę danych:
Napęd: PF XL z przełożeniem 5:1
Skręt kół: PF M z przełożeniem 9:1
Podnoszenie paki poprzez dwa duże siłowniki połączone z ramą ramieniem z liftarmów
Klapa paki podnoszona przez dwa małe siłowniki.
Wszystkie siłowniki podłączone do wspólnego zaworu, zasilanego pompką ręczną.
PFowe światła z przodu.
Całkowity czas budowy to ponad miesiąc. Trzy tygodnie zajęło mi zbudowanie podwozia które jest w stanie:
-skręcać
-jeździć
-podnosić pakę
Teoretycznie to aż zbyt dużo czasu jak na wbudowanie w model trzech funkcji, ale gdy weźmie się pod uwagę że cała wywrotka waży 3 kilogramy, a sama paka około 650 gramów, zaczyna się robić ciekawie.
Początkowo wywrotka miała być full IR. Na początku podwozie jeździło dzięki kolebkom zbudowanym na bazie nowych dyferencjałów 3L. I wszystko było fajnie, dopóki nie dałem na podwozie próbnej paki. 4 kolebki poprzeczne amortyzowane tylko od strony kabiny to był ZŁY pomysł. Efekt był taki, że paka kiwała się na prawo i na lewo podczas jazdy, w zależności od tego w jakim kierunku kręcił się silnik napędowy. Po tym nastąpiła zmiana koncepcji, stare dyfry + zamontowanie obu osi napędowych na wspólnej kolebce znacząco poprawiło stabilność całości. Przy wersji z dyframi 3L chciałem użyć PF XL podłączonego do jednego siłownika śrubowego do podnoszenia paki. Niestety, miałem bardzo mało miejsca, a kąt pod jakim musiał leżeć siłownik powodował że zamiast podnosić pakę wydawał z siebie dźwięki przeskakującego zabezpieczenia przeciw przeciążeniowego. No nic, mówi się trudno. Została pneumatyka. Po kilkunastu nieudanych wersjach mechanizmu miałem dość. I zacząłem przeglądać otomoto w celu znalezienia zdjęć wywrotek 8x4 wszelkiej maści. I znalazłem takiego bardzo fajnego MANa:
To było to. Okazało się że takie ramię bez problemu podnosi pakę mojej wywrotki. I idąc tym tropem przebudowałem pakę, dodając do niej tylną klapę podnoszoną pneumatycznie.
Potem było już z górki, PF M zamontowany między osiami pozwolił na zamontowanie atrapy V6 napędzanej przez silnik napędzający tylne osie (powinno być R6, ale V6 lepiej wygląda, choć i tak widać tylko 4 z 6 cylindrów...), ale ja się uparłem że działająca atrapa ma być.
Na gotowym podwoziu zbudowałem kabinę wzorowaną na Iveco Eurotrakkerze. Oryginał wygląda tak:
Po tym przydługim wstępie czas na zdjęcia:
Ogólnie:
Podnoszenie paki:
Pompka chowa się za maskownicą z tiles i płytek:
Kilka detali:
I film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8mKNi98C0F4[/youtube]
Uff... dziękuję za uwagę :)
- Emilus
- Adminus Emeritus
- Posty: 1460
- Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
- Lokalizacja: Polska
- brickshelf: Emilus
- Kontakt:
-
Pięknota. Nie znam się na tych wyliczniach, czy lusterka są o pół studa za szeroko względem orginału, czy nie. Dla mnie wygląda ekstra i tyle.
Układ jezdny też oki, choć na filmie to trialówka nie jest :-)
Szkoda, że nie pokusiłeś się o zabudowany kompresor z zaworem kierunkowym.
Małe ale - pusta kabina, tak wiem przez battery box, ale jednak...
Jeszcze raz, pięknota:-)
Układ jezdny też oki, choć na filmie to trialówka nie jest :-)
Szkoda, że nie pokusiłeś się o zabudowany kompresor z zaworem kierunkowym.
Małe ale - pusta kabina, tak wiem przez battery box, ale jednak...
Jeszcze raz, pięknota:-)
- M_longer
- VIP
- Posty: 5429
- Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
- Lokalizacja: Lubin
- brickshelf: M-longer
- Kontakt:
-
Ja się cieszę ze ona w ogóle jeździ :DEmilus pisze:Układ jezdny też oki, choć na filmie to trialówka nie jest :-)
Z każdym dodanym klockiem masa rosła, ale miejsca na dodatkowy silnik nie było...
Kolejny. Już mnie Sariel o to pytał :PEmilus pisze:Szkoda, że nie pokusiłeś się o zabudowany kompresor z zaworem kierunkowym.
A tak na poważnie: pokaż mi gdzie taki zawór zmieścić?
Przynajmniej box ma mięciutko - leży na kilku przewodach od elektryki ;)Emilus pisze:Małe ale - pusta kabina, tak wiem przez battery box, ale jednak...
Zapomniałem napisać że światła są włączane osobnym switchem PF.
Dzięki :)
Zastanawiałem się kiedy w końcu to się pojawi u nas na forum ^^
Rewelacja ! :D
Wygląd, bryła wywrotki jest super. Jedyny słuszny kolor jak najbardziej pasuje do całości :D
Trochę wolno jeździ(czy mi się wydaje czy ten motor pf od napędu nie daje rady?Męczy się biedak :P)ale przy takiej masie pojazdu niema sie co dziwić.
Coś widzę, że przybył konkurent cięższej wagi by zmierzyć się z Jerac'ową Tatrą ;D
Rewelacja ! :D
Widząc wcześniejsze zdjęcia na brickshelf'ie bbox był "osadzony" luźno, myślałem, że jednak zbudujesz jakieś wnętrze, ale pewnie jest tam zdecydowanie za mało miejsca.Emilus pisze:Małe ale - pusta kabina, tak wiem przez battery box, ale jednak...
Wygląd, bryła wywrotki jest super. Jedyny słuszny kolor jak najbardziej pasuje do całości :D
Trochę wolno jeździ(czy mi się wydaje czy ten motor pf od napędu nie daje rady?Męczy się biedak :P)ale przy takiej masie pojazdu niema sie co dziwić.
Coś widzę, że przybył konkurent cięższej wagi by zmierzyć się z Jerac'ową Tatrą ;D
W Garażu : Ciekawe..
- TruckeR
- Posty: 851
- Rejestracja: 2006-05-03, 21:25
- Lokalizacja: Układ Mendelejewa
- brickshelf: Ciezarowkaz
-
Eeeee tam, brzydki, kanciasty, rozłóż to i zbuduj coś lepszego, np Ziła :-)
A na serio to jest wypasiony, pod względem wyglądu to chyba najlepszy Twój model. Szkoda tylko, ze tak wolno jeździ, z XLa da się wycisnąć dużo więcej. Ładnie wyglądają te wszystkie elementy podoczepiane do ramy, czyli zbiorniczki, nadkola czy inne rureczki. No i klockowy model jest zdecydowanie fajniejszy niż oryginał..
A na serio to jest wypasiony, pod względem wyglądu to chyba najlepszy Twój model. Szkoda tylko, ze tak wolno jeździ, z XLa da się wycisnąć dużo więcej. Ładnie wyglądają te wszystkie elementy podoczepiane do ramy, czyli zbiorniczki, nadkola czy inne rureczki. No i klockowy model jest zdecydowanie fajniejszy niż oryginał..
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!
Nobody helps him, now he has his revenge!
- ImpreSariO
- Posty: 608
- Rejestracja: 2007-02-24, 19:50
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
-
Trochę krzywo przycięte naklejki, pusta kabina i widoczny w niej kabel to chyba jedyne zastrzeżenia jakie mogę wymienić. Jako że jest to twój pierwszy model w tej skali jestem pełen podziwu osiągniętego efektu. Pełen odlot. uważam tak samo jak TruckeR że to twój najlepiej wyglądający model i zdecydowanie fajniejszy od oryginału.
- M_longer
- VIP
- Posty: 5429
- Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
- Lokalizacja: Lubin
- brickshelf: M-longer
- Kontakt:
-
Dzięki, starałem się ;) Jednak trudno nakleja się naklejki wysokie na dwie płytki...ImpreSariO pisze:Trochę krzywo przycięte naklejki
Wieża IR musi być na wierzchu. Wczoraj wyrzuciłem sprzęgło z układu skrętu, bo nie dawało rady skręcać kołami. Więc utrata zasięgu podczas skręcania mogłaby skończyć się nieciekawie...ImpreSariO pisze:pusta kabina i widoczny w niej kabel to chyba jedyne zastrzeżenia jakie mogę wymienić.
:)ImpreSariO pisze:Pełen odlot. uważam tak samo jak TruckeR że to twój najlepiej wyglądający model i zdecydowanie fajniejszy od oryginału.
Bardzo ładny model. Zewnętrznie dobrze odwzorowany. Co do napędu to może wyścigówką nie jest ale przecież takiej też nie pokazujesz, a za to pięknego woła roboczego.
To prawda, że z XL da się wyciągnąć dużo, ale nie do przesady. Ja ostatnio połamałem 2 z8 na tym że chciałem przedobrzyć w multivanie. Fakt teraz jeździ około 8km/h, ale to nie to jak nie miał wnętrza (14km/h), tylko po co.
Bardzo ciekawe połączenie zabudowy tylnej z Man-a i kabiny z Iveco. Jak dla mnie bomba.
Co do zabudowy wnętrza kabiny, to się nie przejmuj, najważniejszy zasięg na IR gdy się skręca bez sprzęgła i tego się trzymaj ;)
To prawda, że z XL da się wyciągnąć dużo, ale nie do przesady. Ja ostatnio połamałem 2 z8 na tym że chciałem przedobrzyć w multivanie. Fakt teraz jeździ około 8km/h, ale to nie to jak nie miał wnętrza (14km/h), tylko po co.
Bardzo ciekawe połączenie zabudowy tylnej z Man-a i kabiny z Iveco. Jak dla mnie bomba.
Co do zabudowy wnętrza kabiny, to się nie przejmuj, najważniejszy zasięg na IR gdy się skręca bez sprzęgła i tego się trzymaj ;)
Widziałem postęp prac od samej kolebki i muszę przyznać że efekt końcowy jest naprawdę wystrzałowy. Proporcje jak zwykle idealne, znowu te piękne detale (wydech i filtr - mistrzostwo), funkcjonalność stała się standardem u Ciebie. Naprawdę kawał wspaniałej roboty, miesiąc ciężkiej pracy, a efekty widać. I ta czerwień.... :P
Brawo Maestro, czekam teraz na coś żółtego, może być nawet to coś wyżej. ;)
Brawo Maestro, czekam teraz na coś żółtego, może być nawet to coś wyżej. ;)
Pozdrawiam,
Maciej
Maciej
Na pierwszy rzut oka trudno w ogóle zauważyć, że to LEGO:) I to powinno wystarczyć.
Bo co ja mogę, więcej napisać, że mistrzostwo, że wspaniale dopracowane szczegóły, że mechanika bez zarzutu, ble ble ble;]
Zaskoczył mnie pozytywnie poziom i rozmach tej pracy. Szkoda tylko, że nie ma wnętrza, ale rozumiem względy praktyczno, techniczne.
Bo co ja mogę, więcej napisać, że mistrzostwo, że wspaniale dopracowane szczegóły, że mechanika bez zarzutu, ble ble ble;]
Zaskoczył mnie pozytywnie poziom i rozmach tej pracy. Szkoda tylko, że nie ma wnętrza, ale rozumiem względy praktyczno, techniczne.
Ride Your Way!
- M_longer
- VIP
- Posty: 5429
- Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
- Lokalizacja: Lubin
- brickshelf: M-longer
- Kontakt:
-
Mnie też. Serio. W pewnych momentach budowy miałem jej dość (np. enty mechanizm podnoszenia paaaaaki...), myślałem nawet o jej rozebraniu do zera i wróceniu do tematu po jakimś czasie. No ale zmusiłem się do skończenia i jest ;)stpman pisze:Zaskoczył mnie pozytywnie poziom i rozmach tej pracy
To ciekawe ile czasem może zmienić jedno zdjęcie z internetu :)
Dzięki za przychylne opinie :)